Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Sjuimpje schreef:Wanneer een 5 jarige Z loopt zegt dat ook helemaal NIETS over hoe dit paard gehouden wordt.
Javayo schreef:Ik geloof best dat er een hoop ruiters zijn die heel goed bezig zijn met hun paarden, en dat die paarden het niveau best aan kunnen. Maar helaas geldt dat niet voor iedereen, daarom moet de KNHS een lijn trekken, om die paarden tegen hun ruiters in bescherming te nemen. Helaas mét de consequentie dat andere paarden ook even moeten wachten.
yokie schreef:Moniek schreef:nee maar als ze op 5 in het z lopen moet je ook niet verwachten dat ze tot hun 22e nog volop kunnen presteren.
En waarop heb je dit gebaseerd? Nogmaals, het Z lopen behoeft geen afbreuk te doen aan het gestel van een paard. Het gaat om de manier waarop.
Ik durf met jou een wedje te maken (oh jee, ik verklap nu dat ik niet objectief dit topic heb gelezen) dat mijn paard, dat OOK op zijn vijfde Z liep, nog in prima staat verkeerd.
Ik zal 'm alleen niet meer uitbrengen in de sport. Moet er niet aan denken dat ik op mijn 65e nog een 100 meter sprint moet trekken...
-oh jee. Nou verval ik ook al tot antropromorfisme....
Javayo schreef:Maar waarom al die haast om op die leeftijd al op zo'n niveau te lopen? Gaat je paard slechter lopen als hij een jaartje ouder is, lijkt me toch niet.
yokie schreef:Javayo schreef:Maar waarom al die haast om op die leeftijd al op zo'n niveau te lopen? Gaat je paard slechter lopen als hij een jaartje ouder is, lijkt me toch niet.
Nog even afgezien van de rol van de KNHS (lijkt me nog weer een fijne andere discussie), is mijn punt dus juist dat er niet gewacht wordt.
De paarden worden doorgetraind, alleen nog niet uitgebracht. Wat is er mis mee om dit te doen, laten we het omdraaien. Het ene paard kan de ene soort training aan, het ander niet.
Moniek schreef:zo beetje op je teentjes getrapt?????![]()

Moniek schreef:een paard is met zijn 6e jaar pas uitgegroeit ik ben er gewoon op tegen dat een grote belasting voor een paard dan niet goed is.
en ja ik vind een een korte termijn naar de z uitbrengen een grote belasting aangezien je je paard pas inrijd op zijn derde.
dus dan doe jij er 2 tot 3 jaar over om hem in het z te rijden.
en dat vind ik een behoorlijke korte tijd.
Moniek schreef:en daar is niks penny gedrag aan hoor.
en een paard lekker in de wei laten lopen is dacht niks meer dan goeds aan.
helaas gebeurt dat met paarden in de topsport niet geloof niet dat dat een fabeltje is..
Moniek schreef:en natuurlijk niet alle paarden zijn versleten op de leeftijd van 22 hoor.
maar het risico ligt wel velemalen hoger.
Needje schreef:Karin, zijn daar dan niet die jonge-paarden-proeven voor? Zoals ik al eerder zei zal t wel belangrijk zijn dat die dan wel uitgeschreven gaan worden.
Je hebt altijd mensen die het wel "rustig aan doen". En door de regeling denk ik ook niet dat mensen op zich anders zullen gaan trainen. Maar waarschijnlijk denkt de KNHS dat zo zij iig niet mee doen aan het te jong te zwaar trainen.
Moniek schreef:enomdat een paard het kan en talent heeft wil nog niet zeggen dat het goed is en verantwoord.
je laat toch ook geen 3 jarigeeen pacour springen omdat hij daar talent voor heeft en leuk vind

Moniek schreef:een paard is met zijn 6e jaar pas uitgegroeit ik ben er gewoon op tegen dat een grote belasting voor een paard dan niet goed is.

Javayo schreef:aangezien jij in de illusie leeft dat paarden geen gevoel hebben, maar ik reken daar ook zijn mentale welzijn toe.
Ik vrees inderdaad dat jij paarden als gebruiksvoorwerpen ziet.
Cow_horse schreef:CGJ12 schreef:Er komt inderdaad een nieuwe regel.
5-jarigen mogen niet meer in het Z.
Maar wist je al dat er een grote kans is, dat aanvullend hierop per 1 april 2006
paarden van 20 en ouder niet meer in wedstrijden gestart worden. Hooguit recreatief. ..........
Kijk, dát noem ik nu diervriendellijk.
Persoonlijk zou ik die grens op 15 willen leggen. Dan volgt het welverdiende pensioen.........![]()
![]()
Als dit echt een regel gaat worden, ben ik het er mee eens.
De regel van paarden 20 en ouder zou ik eerder willen leggen op 17/18 jaar.
Lielle schreef:maar volgens mij is dit topic niet bedoeld voor persoonlijke aanvallen.
yokie schreef:Lielle schreef:maar volgens mij is dit topic niet bedoeld voor persoonlijke aanvallen.
? Ik refereer aan Bettine, vind dat ze het prima heeft verwoord.
Moniek schreef:omdat het professioneel is is het lang niet altijd ok
wat jij als voorbeeld schets is niet goed helemaal mee eens.