Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: Nieuwe regel, paarden op latere leeftijd in Z-dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:47

Ik vind het ook geen verbetering dat een paard pas met 6 de Z in mag.
Dat een 4 jarige pas vanaf april in het jaar dat hij 4 wordt L mag lopen en vanaf april in het jaar dat hij 5 wordt M mag lopen ook niet.

Ik moet mijn, nu 3-jarige, dus nog ruim een jaar thuis houden en mag pas in het buitenseizoen van 2007 met haar gaan starten. Ik had het fijn gevonden om de eerste paar starts binnen te kunnen doen.

De paarden worden thuis gewoon doorgetraind, daar zal niets aan veranderen.

Pluutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 11:48

Sjuimpje schreef:
Wanneer een 5 jarige Z loopt zegt dat ook helemaal NIETS over hoe dit paard gehouden wordt.

Inderdaad, en als hij op zijn 6de in de Z gereden mag worden is hij (waarschijnlijk) beter bevestigd en zal hij dus misschien sneller door de Z zijn en de overgang naar ZZ-licht maken(of zit daar weer een hogere leeftijdsgrens aan?)

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:08

Ik geloof best dat er een hoop ruiters zijn die heel goed bezig zijn met hun paarden, en dat die paarden het niveau best aan kunnen. Maar helaas geldt dat niet voor iedereen, daarom moet de KNHS een lijn trekken, om die paarden tegen hun ruiters in bescherming te nemen. Helaas mét de consequentie dat andere paarden ook even moeten wachten.

Maar waarom al die haast om op die leeftijd al op zo'n niveau te lopen? Gaat je paard slechter lopen als hij een jaartje ouder is, lijkt me toch niet.

ibikus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:13

Javayo schreef:
Ik geloof best dat er een hoop ruiters zijn die heel goed bezig zijn met hun paarden, en dat die paarden het niveau best aan kunnen. Maar helaas geldt dat niet voor iedereen, daarom moet de KNHS een lijn trekken, om die paarden tegen hun ruiters in bescherming te nemen. Helaas mét de consequentie dat andere paarden ook even moeten wachten.

Maar hier gaat het dus om, met deze maatregel benadeel je de goeie echter de slechte gaan thuis gewoon op de oude voet verder.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:14

yokie schreef:
Moniek schreef:
nee maar als ze op 5 in het z lopen moet je ook niet verwachten dat ze tot hun 22e nog volop kunnen presteren.

En waarop heb je dit gebaseerd? Nogmaals, het Z lopen behoeft geen afbreuk te doen aan het gestel van een paard. Het gaat om de manier waarop.

Ik durf met jou een wedje te maken (oh jee, ik verklap nu dat ik niet objectief dit topic heb gelezen) dat mijn paard, dat OOK op zijn vijfde Z liep, nog in prima staat verkeerd.

Ik zal 'm alleen niet meer uitbrengen in de sport. Moet er niet aan denken dat ik op mijn 65e nog een 100 meter sprint moet trekken...

-oh jee. Nou verval ik ook al tot antropromorfisme....

zo beetje op je teentjes getrapt?????
een paard is met zijn 6e jaar pas uitgegroeit ik ben er gewoon op tegen dat een grote belasting voor een paard dan niet goed is.
en ja ik vind een een korte termijn naar de z uitbrengen een grote belasting aangezien je je paard pas inrijd op zijn derde.
dus dan doe jij er 2 tot 3 jaar over om hem in het z te rijden.
en dat vind ik een behoorlijke korte tijd.
en daar is niks penny gedrag aan hoor.
en een paard lekker in de wei laten lopen is dacht niks meer dan goeds aan.
helaas gebeurt dat met paarden in de topsport niet geloof niet dat dat een fabeltje is..
en natuurlijk niet alle paarden zijn versleten op de leeftijd van 22 hoor.
maar het risico ligt wel velemalen hoger.

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:14

Javayo schreef:
Maar waarom al die haast om op die leeftijd al op zo'n niveau te lopen? Gaat je paard slechter lopen als hij een jaartje ouder is, lijkt me toch niet.

Nog even afgezien van de rol van de KNHS (lijkt me nog weer een fijne andere discussie), is mijn punt dus juist dat er niet gewacht wordt.

De paarden worden doorgetraind, alleen nog niet uitgebracht. Wat is er mis mee om dit te doen, laten we het omdraaien. Het ene paard kan de ene soort training aan, het ander niet.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:16

Karin, zijn daar dan niet die jonge-paarden-proeven voor? Zoals ik al eerder zei zal t wel belangrijk zijn dat die dan wel uitgeschreven gaan worden.

Je hebt altijd mensen die het wel "rustig aan doen". En door de regeling denk ik ook niet dat mensen op zich anders zullen gaan trainen. Maar waarschijnlijk denkt de KNHS dat zo zij iig niet mee doen aan het te jong te zwaar trainen.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:23

yokie schreef:
Javayo schreef:

Nog even afgezien van de rol van de KNHS (lijkt me nog weer een fijne andere discussie), is mijn punt dus juist dat er niet gewacht wordt.

De paarden worden doorgetraind, alleen nog niet uitgebracht. Wat is er mis mee om dit te doen, laten we het omdraaien. Het ene paard kan de ene soort training aan, het ander niet.

enomdat een paard het kan en talent heeft wil nog niet zeggen dat het goed is en verantwoord.
je laat toch ook geen 3 jarigeeen pacour springen omdat hij daar talent voor heeft en leuk vind

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:25

Moniek schreef:
zo beetje op je teentjes getrapt?????

Gelet op het aantal leestekens hierboven vermoed ik iets anders

Jouw argumenten tot dusverre komen nog niet eens in de buurt van mijn tenen

Moniek schreef:
een paard is met zijn 6e jaar pas uitgegroeit ik ben er gewoon op tegen dat een grote belasting voor een paard dan niet goed is.
en ja ik vind een een korte termijn naar de z uitbrengen een grote belasting aangezien je je paard pas inrijd op zijn derde.
dus dan doe jij er 2 tot 3 jaar over om hem in het z te rijden.
en dat vind ik een behoorlijke korte tijd.

Ik vind dus wat anders, dat moge duidelijk zijn. Wil je mij overtuigen van jouw gelijk, wil ik graag onderbouwd zien waarom eea een grote belasting is. Volgens mij hangt het namelijk nog steeds heel erg af van de manier waarop, hoe vaak, door welke ruiter.. Dat heb ik nu al meerdere keren gezegd hier..

Moniek schreef:
en daar is niks penny gedrag aan hoor.
en een paard lekker in de wei laten lopen is dacht niks meer dan goeds aan.
helaas gebeurt dat met paarden in de topsport niet geloof niet dat dat een fabeltje is..

Een paard in de wei is niet penny. Het waarom en hoe dat wordt verkondigd door mensen soms wel.
De relatie met topsport doet daar niets aan af, een paard op stal wordt niet per definitie aangetast in welzijn. maar ook dat is weer een andere discussie.

Moniek schreef:
en natuurlijk niet alle paarden zijn versleten op de leeftijd van 22 hoor.
maar het risico ligt wel velemalen hoger.

Misschien wel, maar dat is voornamelijk afhankelijk van de manier waarop het rijden is gegaan. Niet persé de tijdspanne hoeft bij te dragen aan het verslijten.

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:33

Needje schreef:
Karin, zijn daar dan niet die jonge-paarden-proeven voor? Zoals ik al eerder zei zal t wel belangrijk zijn dat die dan wel uitgeschreven gaan worden.

Je hebt altijd mensen die het wel "rustig aan doen". En door de regeling denk ik ook niet dat mensen op zich anders zullen gaan trainen. Maar waarschijnlijk denkt de KNHS dat zo zij iig niet mee doen aan het te jong te zwaar trainen.

Ook dan mogen ze pas vanaf hun 4e jaar op L-nivo gestart worden.
Bovendien verwacht ik dat er op de landelijke concoursen niet veel/geen jonge paarden proeven zullen worden uitgeschreven.

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:33

Moniek schreef:
enomdat een paard het kan en talent heeft wil nog niet zeggen dat het goed is en verantwoord.
je laat toch ook geen 3 jarigeeen pacour springen omdat hij daar talent voor heeft en leuk vind

Over het leuk vinden heb ik mijn zegje gedaan

Wederom: het verschilt per paard. En over de juiste definitie van wat goed en verantwoord is.. daar zullen we in dit topic wel nooit achter komen met elkaar...

Laat ik nog wat olie op het vuur gooien.

Wordt het paard niet teveel als gezelschapsdier gezien, gelet op de enorme geldelijke waarde die het dier kan vertegenwoordigen? In hoeverre is het ethisch niet verantwoord om een jong dier zo snel mogelijk hoog in de sport te klasseren om daarmee de handelswaarde te vergroten?

Waarin verschilt dit met bijvoorbeeld een veehouderij met een hoog melkquotum, of het doorfokken van bepaalde raseigenschappen bij een pekinees zodat deze dekreuen ook veel geld waard worden? Mensen gebruiken dieren, als sinds ze het kúnnen doen.
Doen we met elkaar niet veel te moeilijk?

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:35

Moniek schreef:

De mijne is zelfs nog langer doorgegroeid...

Ik begrijp niet waarom men Z opeens zo'n hoge belasting vind, ik vind dat eerlijk gezegd wel meevallen.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:47

Ik denk een getalenteerd paard rustig naar t Z rijden ook wel heel erg meevalt. Maar er zijn nou eenmaal mensen die per se Z moeten rijden kosten wat t kost. En daar gaat t fout imo.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 12:57

het is niet alleen in de z maar omdaar te komen ligt toch wel een training aan vooraf neem ik aan.
en dan heb je het niet over 3 keer in de week een uurtje rijden.
maar goed ieder zijn mening.
ik ben er van overtuigd en daar is ook onderzoek naar gedaan dat een paard op jonge leeftijd wat al aan het werk gezet word niet goed is.
en dan heb ik het niet over een ritje door het bos maar over een echt training en wedstrijden waarbij een paard moet presteren.
en over het verschilt per paard geloof ik niet in er bestaat geen enkel ras wat eerder dan 6 jaar al volwassen is.
dus dan heb jet het wel over kinderen en over kindearbeid
en jijzegt ook dat het paard teveel als gezelschapsdier word gezien ik zie toch anders.
worden paarden niet teveel als gebruiksvoorwerp gezien?
ik hou van de paardensport en ik kijk graag naar een mooie proef in alle klassen mits dit maar op een goede en verantwoorde manier is onderbouwt

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:12

Zéér zeker een van de volgende betuttelende regels.

Hoeveel paarden lopen er nou werkelijk Z op hun 5e?!
Dat zijn er echt niet zoveel.
En als ze het wel lopen dan betreft het meestal een talentvol paard met een talentvolle ruiter/amazone die weet wat hij of zij doet!Iemand die wat minder kan rijden zit heus niet al met een 5 jarig in het Z!

Plus dat iedere ruiter zelf het beste kan beslissen wat voor zijn of haar paard het beste is! Als jullie tegen een 5 jarige in het Z zijn, dan ga je toch niet met je 5 jarige het Z in?! En mensen die er geen probleem mee hebben, en waarvan het paard het aan blijkt te kunnen, die kunnen lekker doorstromen naar het Z!
Niemand zegt hier dat je volgens de oude regel met een 5 jarige het Z in móet.... Als je dat niet wilt laat je het lekker...

Die Z is heus niet zo belastend. Ieder paard met talent (dan wel handige ruiter) moet dat op zijn sloffen kunnen lopen! Écht hard werken voor zo'n paard komt echt pas bij de hogere oefeningen. Als een paard fatsoenlijk schouderbinnenwaart/travers kan lopen, moeten appuyementen ook geen probleem meer zijn. In mijn ogen is M2 nog belastender voor paarden dan een Z1 proef
Oefeningen zijn hetzelfde, alleen moeten op een véél kleiner oppervlak worden uitgevoerd. In 20x60 kan je je paard dan lekker de ruimte geven

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:14

Yokie, zoals ik jou berichten lees, [misschien interpreteer ik het verkeerd, of leg ik de klemtoon verkeerd] ben jij precies het type persoon dat de oorzaak is van het feit dat de KNHS zich genoodzaakt ziet zulke regels in te voeren.

Een paard is nu eenmaal een dier, ik wil niet eens de term gezelschapsdier in de mond nemen. Wij willen al die dingen met dat paard doen, dan hebben wij ook de verantwoordelijkheid om rekening te houden met zijn welzijn. Ik begrijp dat jou oog voor welzijn zich alleen richt op het lichamelijke vlak, aangezien jij in de illusie leeft dat paarden geen gevoel hebben, maar ik reken daar ook zijn mentale welzijn toe.

Ik vrees inderdaad dat jij paarden als gebruiksvoorwerpen ziet.

Ik ben het helemaal met Moniek eens, omdat je paard talent heeft hoef je het toch niet op jonge leeftijd uit te buiten? Dat talent zal zich ook een paar jaar later nog dubbel en dwars kunnen bewijzen.

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 13:48

Juist, op talent mag je best ook wat zuinig zijn. Het komt er een paar jaar later zeker ook wel uit. Ik vind dat een paard ook paard mag blijven en plezier mag hebben in zijn werk en niet omdat hij eindelijk weer eens uit zijn stal mag. Voor mij is een paard geen gebruiksvoorwerp en de vergelijking met een melkkoe, maakt voor mij wel heel veel duidelijk. Voor veel mensen is een paard gewoon een melkkoe. Alleen maar een middel om mee te presteren.

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 14:53

Javayo schreef:
aangezien jij in de illusie leeft dat paarden geen gevoel hebben, maar ik reken daar ook zijn mentale welzijn toe.

Ik vrees inderdaad dat jij paarden als gebruiksvoorwerpen ziet.

Ja hoor, dit is helemaal wie ik ben en hoe ik dieren zie

Blijft bij mij de vraag, wat is schadelijk en in hoeverre is deze eventuele schade te beperken middels regulering op wedstrijdniveau.
Ik heb meer medelijden met de verzorgpony die dagelijks door een 12 jarige over hindernissen wordt gejakkerd met slof en staartriem aan het niet passende zadeltje, dan met het 5 jarige sportpaard in professionele handen.
Zie ook vooral het antwoord van Bettine...

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:05

maar volgens mij is dit topic niet bedoeld voor persoonlijke aanvallen.

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:07

Cow_horse schreef:
CGJ12 schreef:
Er komt inderdaad een nieuwe regel.
5-jarigen mogen niet meer in het Z.

Maar wist je al dat er een grote kans is, dat aanvullend hierop per 1 april 2006
paarden van 20 en ouder
niet meer in wedstrijden gestart worden. Hooguit recreatief. ..........

Kijk, dát noem ik nu diervriendellijk.
Persoonlijk zou ik die grens op 15 willen leggen. Dan volgt het welverdiende pensioen.........

Als dit echt een regel gaat worden, ben ik het er mee eens.
De regel van paarden 20 en ouder zou ik eerder willen leggen op 17/18 jaar.

Hehe.. Dat is een beetje overdreven.. Dan zou ik Ixo volgend jaar niet meer mogen starten. Hij is nog zo fris als een hondje. Trouwens, dan zouden heel veel paarden uit de sport gaan, omdat die nu al 17 zijn ofzo..

Ze moeten gewoon meer ingaan op de HAPPY ATHELETE.
Niet uitgaan van:'Dat paard is 19, dus die kan het niet meer aan..'
Dat is per paard anders!

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:10

Lielle schreef:

? Ik refereer aan Bettine, vind dat ze het prima heeft verwoord.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:11

omdat het professioneel is is het lang niet altijd ok
wat jij als voorbeeld schets is niet goed helemaal mee eens.
maar dat is niet het punt geloof ik in dit topic.
jij weegt 2 niet goede manieren tegen elkaar op.
ik heb niks tegen paarden in de sport begrijp me niet verkeerd.
maar wel tegen de manier waarop heel veel die sport inkomen.
we weten eigenlijk allemaal als jij met je paard op 6 jarige leeftijd de z inkomt lopen dat daar al een heel voor geschiedenis aan vooraf is gegaan.
je moet met zo'n paard trainen om een dergelijk nivaeu te rijden.
ik vind dat op zo'n jonge leeftijd niet goed puur om het feit dat het lijf van het paard er nog niet aan toe is.
en dan heb ik het nog geen eens over zijn mentale conditie.
laat een paard jong zijn en genieten.
en rij hem als hij 6 is geweest lekker naar de z dan zal je zien dat dat heel goed en mooi kan zijn.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:12

yokie schreef:
Lielle schreef:

? Ik refereer aan Bettine, vind dat ze het prima heeft verwoord.

was niet op jou gericht, maar in zijn algemeenheid.

Neverhere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:20

Ik vind het een goede maatregel maar er is een maatregel aan de 'achterkant' om het maar zo te noemen. Het KNHS zou ook een maatregel aan de 'voorkant' moeten nemen door paarden minimaal 4 jaar te laten zijn voordat ze gestart worden.
Nu komen er teveel 2 jarigen onder het zadel omdat ze met 3 jaar mogen worden uitgebracht. Erg ongezond.

Verder wordt het KNHS idd een erg betutteldende organisatie die onder het mom 'veiligheid' geld binnen haalt om te kunnen bestaan. De regel van 6 jaar voor Z paard vind ik bij uitzondering een goed besluit van hen.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-06 15:23

Moniek schreef:
omdat het professioneel is is het lang niet altijd ok
wat jij als voorbeeld schets is niet goed helemaal mee eens.

Dat hoor je mij ook niet zeggen
Er zijn zat 'profs' die met ruk en pluk werk zich naar het Z rijden. De vraag is of of we hen wel echt profs mogen noemen.

In de B tot en met de M wordt pas écht veel verkl**t aan paarden
Mensen die al jaren in de B of de L zitten, en iedere dag hun paarden weer compleet de grond in rijden (al dan niet mer slof), of zó slecht erop zitten dat ze hun paard iedere pas uit balans brengen, maar door de goedheid van het paard er toch nog op blijven zitten. En geloof me, die zijn er véél meer.
Dát vind ik nou veel erger voor een paard, dan een jong, fris en blij paard in het Z