Extreem doen in toekomst met je Kür?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:47

Ik vind echt zang-zang ook gewoon niet de bedoeling. Je komt niet naar een pop-concert kijken! Wel naar een kür, maar die wordt dan overstemd door zang.
Zelf inzingen is wel handig als je paard heel erg op jou stem reageert (nou ja, niet altijd natuurlijk). Maar dan moet je wel kunnen zingen.

sanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:49

Anoukie schreef:
Ctal schreef:
Die amerikaanse amazone ( ff dr naam vergeten) klein vrouwtje op groot paard. Dacht dat ze 3e of 4e was op OS die heeft ook een gave kur vind ik..ook met stukjes zang. Stukje Aretha Franklin. Vind t de kur wel gaver maken eigenlijk

Ja maar die kur viel dan weer niet in goede aarde , veel te veel zang (en daar ben ik het ook helemaal mee eens).

Sja...het is wel een Amerikaanse. En filmmuziek met veel kreten à la AF is natuurlijk wel typerend voor wat wij zien als 'Amerikaans'. Dus wat dat betreft is het wel weer goed gekozen bij de combinatie. Als Hubertus Schmidt hierop zou gaan rijden, zou ik gaan huilen denk ik...

Maar eerlijk gezegd vond ik vooral de muziekkwaliteit van Debbie ook afschuwelijk. Heb het maar één keer gehoord, maar Las Vegas was simpelweg niet om aan te horen. Jammer.

sanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:50

CarmN schreef:
Zelf inzingen is wel handig als je paard heel erg op jou stem reageert (nou ja, niet altijd natuurlijk). Maar dan moet je wel kunnen zingen.

Nee hoor, hoeft niet. Anky kan dat ook niet. Daar is een heel hadnig foefje voor en dat heet autocue. Het maakt de geluidskwaliteit er vooral niet beter op en mensen met een goed oor horen het ook wel, maar daarmee kun je wel valse nootjes wegpoetsen.

Bettine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:52

sanne_ schreef:
Sja...het is wel een Amerikaanse. En filmmuziek met veel kreten à la AF is natuurlijk wel typerend voor wat wij zien als 'Amerikaans'. Dus wat dat betreft is het wel weer goed gekozen bij de combinatie.
Als Hubertus Schmidt hierop zou gaan rijden, zou ik gaan huilen denk ik...

Moet ik ook al bij die dramatisch slechte poedersuiker die hij nu heeft...

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:54

sanne_ schreef:
CarmN schreef:

Nee hoor, hoeft niet. Anky kan dat ook niet. Daar is een heel hadnig foefje voor en dat heet autocue. Het maakt de geluidskwaliteit er vooral niet beter op en mensen met een goed oor horen het ook wel, maar daarmee kun je wel valse nootjes wegpoetsen.

Goh, dan ga ik later toch misschien maar m'n eigen kür inzingen... Als er ooit een kür komt natuurlijk!

Moirsa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 15:58

CarmN schreef:
Ooh, als ik een kür zou maken (niet dat dat ooit gaat gebeuren) dan wil ik hardcore!

Ik ook Ik dacht precies het zelfde

sanne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:19

Bettine schreef:
sanne_ schreef:
Sja...het is wel een Amerikaanse. En filmmuziek met veel kreten à la AF is natuurlijk wel typerend voor wat wij zien als 'Amerikaans'. Dus wat dat betreft is het wel weer goed gekozen bij de combinatie.
Als Hubertus Schmidt hierop zou gaan rijden, zou ik gaan huilen denk ik...

Moet ik ook al bij die dramatisch slechte poedersuiker die hij nu heeft...

Echt? Ik vind 'm eigenlijk helemaal niet zo verkeerd. Het is geen vernieuwende kür, beetje ouderwets en ik ben ook niet zo kapot van de piano en blazers die de lead nemen, maar het klópt mi wel. Overgangen worden mooi geaccentueerd, kijk maar naar de piaffe-passage tour, galopwissels, appuyementen.
Ik zou zelf bij een wat klassiek paard ook liever kiezen voor een meer aanvullende muziek die het geheel wat aparts geeft, maar goed. Duitsers zijn niet zo happig op originele küren (Als ik de naam Ulla laat vallen weet je wel genoeg denk ik ).

Horsedances

Re: Extreem doen in toekomst met je Kür?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 01:43

Naar mijn mening beginnen we in Nederland onze voorsprong op het gebied van kürmuziek heel snel te verliezen. Op één van de laatste wedstrijden in Nederland hoorde ik zes keer Pirates of the Carribeans, en natuurlijk tig-keer de Riverdance. Verder hoor je tegenwoordig bijna nooit meer echte instrumenten, het is bijna allemaal synthesizer gekweel. Als je bijvoorbeeld trance-muziek gebruikt (zoals Edward) is het gebruik van synthesizer geen probleem, maar om popnummers uit de de jaren 60-, 70-, 80- etc.. te gaan verkrachten door er synthesizer nummers van te maken is naar mijn mening een grote schande.
Een jurylid merkte laatst terecht op dat de muziek in Nederland een steeds groter Zeeman-gehalte kreeg. Met een beetje moeite kan iedereen het zelf veel beter dan wat er nu allemaal ten gehore gebracht wordt.

Yokie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 08:10

Gelukkig maar dan dat ik mijn volgende kür al helemaal heb laten spelen door het San Francisco Symphony Orchestra. Het heeft 4 dagen opnamen gekost, maar dan heb je ook wat.

Allemaal échte instrumenten. Want het is dát,óf jouw muziekmaaksels dat alleen maar goed genoeg is, of heb ik het verkeerd Horsedances? Krijg dat idee een beetje bij elke post over küren die je plaatst.

Ik word in 1e instantie ook niet vrolijk van de zoveelste kur in de regio op Phil Collins of the Lion King. Maar als die ruiter er lol van heeft, of het gewoon in de kast had liggen en een goede proef er op neer zet, so what? Je neemt een risico dat je erop afgerekend wordt door de jury, so be it. Een kur is namelijk nog steeds een proef, het gaat tussen jou en de jury. Dat het allemaal net wat leuker kan zijn voor een eventueel aanwezig publiek, is mooi meegenomen.

Ik heb een kur laten maken op muziek(thema's) van Monty Python's flying circus. IK had er lol in en daar ging het mij om. Ik heb het risico genomen dat de jury het niets vond. De ene keer ben ik er inderdaad op afgerekend, de volgende keer vonden ze het geweldig. Mooi toch.

Waar leg jij toch de link tussen "voorsprong verliezen" en dat wat de gemiddelde breedtesportruiter (want dáár hebben we het over namelijk) aan kuren rijdt? Maak het 'probleem' niet groter dan het is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 08:40

Horsedances schreef:
maar om popnummers uit de de jaren 60-, 70-, 80- etc.. te gaan verkrachten door er synthesizer nummers van te maken is naar mijn mening een grote schande.

Ach ja, dat is jouw mening en jij schijnt graag het werk van andere mensen af te branden, dat zien we nu al jaren.

Naar mijn mening zijn orkesten die poppie nummers spelen per defenitie wansmaak en kitsch van de bovendste plank. Maar als mensen houden van Andre Riool achtige muziek of LSO speelt Queen, wie ben ik dan?

Wat ik werkelijk tenenkrommend vind zijn de kuren die met wat geavanceerd knip en plakwerk in elkaar gegooid zijn. Iemand met een beetje muzikaal gehoor hoort direct dat de toonsoorten en stemmingen wisselen van hot naar her. Bovendien kloppen de tempo's daar praktisch nooit.

Waar het in de kur om gaat is dat de muziek de functie heeft de oefeningen te ondersteunen. Dat kan eingelijk alleen maar goed wanneer bestaande muziek opnieuw gearrangeerd en ingespeeld wordt. Dat kun je op 2 manieren doen. Als je je echt wilt uitpakken doe je het net als Anky maar dat is voor de gemiddelde ruiter onbetaalbaar. Voor een low budget hou je het digitaal. Voor een paar honderd euro laat je dan een kur samenstellen van jouw lievelingsmuziek. Ik snap niet wat daar het probleem van is.

Het gros van de mensen rijdt kur voor de lol, en zit kwa leeftijd rond de 20-30. Die mensen rijden graag een kur op muziek van nu en niet op Simon en Garfunkel of Niel Diamond, die hun laatste hit hadden uit de tijd dat de guldens nog van hout waren

Als het werkelijk zo was dat jou eigen kuren, Theo, met kop en schouders boven de rest uit staken dan hoefde je ook niet steeds zo af te geven op je collega's. Blijkbaar valt dat nogal tegen.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:12

Daar heb ik he-le-maal niets aan toe te voegen .

Horsedances

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:29

Wie de schoen past trekt hem aan

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:31

Zit ie lekker Theo ?

celintjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:36

Ik heb ook een neiwue kür.. voor op de ponyclub we moeten dan vanalles doen voor de clubkampioenschappen.. ik ben nu een kür aan het maken op trance/dance muziek, met een tintje disney (lion king e.d) Ook komt in mijn kür riverdance voor
Khoop dat die mooi wordt

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:53

Damn, je kunt lüllen wat je wilt maar hij heeft wel gelijk hoor.

Een kür laten maken à la Anky is inderdaad duur. Een kür laten componeren vind ik ook duur. Bovendien merk ik bij mijn klanten en hun omgeving dat bekende melodieën voor extra luisterplezier zorgen (en ik kan zelf niet componeren, maar werk met bestaande nummers ). Gebruik je bekende nummers, dan kun je twee dingen kiezen: óf je gaat knippen en plakken, óf je speelt alles even na. Gezien de kosten van het laten inspelen van een kür met zuivere instrumenten is dit vrijwel nooit een optie. Je kunt er een synthesizer tegenaan knallen, maar ík krijg dan altijd een 'my first Sony' gevoel. Ik vind het lelijk en hoe mooi de rest van de kür ook is, een synthesizer geeft me zo'n gevoel van afkeer dat ik me in moet houden om niet om te draaien en gillend weg te rennen.
Blijft er één optie over. Knip- en plakwerk is lelijk als je zo werkt, dat er steeds secondenlange stiltes vallen voor het nieuwe fragment begint. Als de ritmes elkaar niet logisch opvolgen en aanvullen. Als de stijlen van de fragmenten niet bij elkaar passen. Als er totaal verschillende instrumenten in voor komen.
Knip- en plakwerk is echter prachtig als je het goed doet. En dat valt niet mee. Je hebt goede software en natuurlijk gevoel voor muziek nodig en ervaring wil ook nog wel eens helpen.

Als jij geniet van jouw kür op hardcore, moet je daar zeker op rijden. Vind je het geweldig om op het Smurfenlied te draven: dóen! Niemand die zal zeggen dat het niet mag. Maar het gaat er even om wat nu over het algemeen wordt gewaardeerd en wat niet. Een kür is er niet om mee te provoceren, je kunt er mee pronken en laten zien wat je in huis hebt. Het biedt mi een extra dimensie aan de dressuur zoals wij die kennen.

Gezien eerdere reacties van Theo in andere topics kan ik begrijpen dat je lichtelijk aangebrand reageert. Maar hier heeft hij nog niets verkeerd gezegd en hij zegt alleen maar dat hij synthesizers haat. Als dat deel is van zijn filosofie van hoe een kür eruit zou moeten zien, so be it. Laat hem. Küren maken is ook zijn werk en dan is het toch mooi als je daar zo'n idealen in hebt? Dat moet je dan vooral niet onder stoelen of banken stoppen lijkt me.

En inderdaad, wat smaak betreft sluit ik me helemaal bij Theo aan. Ik vind zijn werkwijze goed en kijk tegen hem als kürmaker op. Nee ik ben geen hielenlikker, ik heb gewoon zo mijn waarderingen.

Maar laten we deze discussie alsjeblieft niet overgaan in een discussie 'synthesizermuziek is lelijk/mooi', dat is in het verleden al genoeg gedaan.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:56

Ik heb ooit een pasdedeux gereden op de muziek van Once upon a Time in the West......... ik had toen veel contact met Deejays en die heb ik een videoband van de pdd gegeven en gezegd dat hij zich mocht uitleven....... binnen een week was hij klaar, en echt, echt super

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:57

Ik denk dat de meeste mensen die hier reageren meer dan genoeg reacties van Theo hebben gelezen Sanne en vanuit die ervaring ook zo'n reactie plaatsen .

Theo is nogal kortzichtig als het om "synthesizer" muziek gaat, aangezien hij alle muziek die niet van een CD komt onder die noemer plaatst . Prima dat iemand bepaalde voorkeuren heeft en die uitspreekt. Maar dat wil nog niet zeggen dat je een ander volledig moet afbranden die het anders doet dan dat jij mooi vindt. En geloof me, Theo is daar echt een meester in. Niet voor niets dat hij op tig andere fora o.a. om die reden ook geband is .

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:59

alleen is dat op dit moment niet aan de orde, en ik zou dan ook graag zien dat de discussie hier prettig blijft.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:01

Wat ik gave muziek vind is van KIll BIll als je daar een kur op kan rijden..! super gaaf..
Of van schrek 2 met het nummer I need a hero kun je een hele show van maken..! erg leuk..

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:12

sanne_ schreef:
Maar het gaat er even om wat nu over het algemeen wordt gewaardeerd en wat niet.

Nou.. het gaat er eigenlijk om wat de jury in het algemeen waardeert. Het gaat er niet om of jij met de tenen krom op de tribune zit, of dat ik verveeld gaap bij de Lion King.

Ik denk dat de gemiddelde kür jury meer let op de punten die jij net noemde zoals compositie en overgangen, en het accentueren van sterke punten/overgangen.
Denk daarentegen niet dat het gebruikte instrumentarium een grote wegingsfactor is. Al was het alleen al om het feit dat de kuren die in de breedtesport door ons amateurs worden verreden, vaak uit belabberde geluidsinstallaties in weinig acoustische hallen schallen.
Nogmaals, waar maken we ons druk om.

Ctal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:29

Anoukie schreef:
Ctal schreef:
Die amerikaanse amazone ( ff dr naam vergeten) klein vrouwtje op groot paard. Dacht dat ze 3e of 4e was op OS die heeft ook een gave kur vind ik..ook met stukjes zang. Stukje Aretha Franklin. Vind t de kur wel gaver maken eigenlijk

Ja maar die kur viel dan weer niet in goede aarde , veel te veel zang (en daar ben ik het ook helemaal mee eens).

Zaten ook meer stukken met veel zang in idd...dat vond ik minder maar vooral dat op de laatste AC lijn toen in Vegas vond ik t heel gaaf. Wel echt amerikaans idd veel show maar dat vind ik wel wat hebben

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:32

Horsedances schreef:
Naar mijn mening beginnen we in Nederland onze voorsprong op het gebied van kürmuziek heel snel te verliezen. Op één van de laatste wedstrijden in Nederland hoorde ik zes keer Pirates of the Carribeans, en natuurlijk tig-keer de Riverdance. Verder hoor je tegenwoordig bijna nooit meer echte instrumenten, het is bijna allemaal synthesizer gekweel. Als je bijvoorbeeld trance-muziek gebruikt (zoals Edward) is het gebruik van synthesizer geen probleem, maar om popnummers uit de de jaren 60-, 70-, 80- etc.. te gaan verkrachten door er synthesizer nummers van te maken is naar mijn mening een grote schande.
Een jurylid merkte laatst terecht op dat de muziek in Nederland een steeds groter Zeeman-gehalte kreeg. Met een beetje moeite kan iedereen het zelf veel beter dan wat er nu allemaal ten gehore gebracht wordt.

Ik denk dat deze opmerking niet juist geplaatst is. Toevallig ben ik een ex-klant van horsedances, ik ben daar vertrokken omdat ik NIET tevreden was over de kwaliteit van HD, vergeleken met andere kuraanbieders.
Op het NK bijoorbeeld, zie je toch dat de nummers 1 en 2 verschrikkelijk goede kuren, gemaakt door mensen die hart hebben voor hun vak, en de rest er gewoon duidelijk buiten valt. Dus, zoek de schuld bij jezelf, voordat je die bij een ander neerlegd.
Neem Joost bijvoorbeeld, hij is net als Olaf Ramak een goede muzikant, die het leuk vind om de Nederlandse kuren te verbeteren. En weet je wat, dankzij deze mensen (en Charles niet te vergeten ), zijn de kuren écht beter geworden, en klinken niet alle kuren op bijv een NK alsof de boxen zijn gesprongen.

Horsedances

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:38

Anoukje

Misschien moet je nog maar eens lezen wat ik heb geschreven. De muziek van Edward is super, vernieuwend en past bij hem en Lingh.
Ik ben een fan van Enigma, Art of Noise, Clockwork etc...(bijna allemaal synthesizer muziek). Maar om de muziek van Queen, Genesis, UB40, Gloria Gaynor, etc...etc.. te gaan verkrachten door ze naar midi om te zetten en via een synthesizer nog verder te gaan verpesten gaat mij te ver, vooral omdat er zoveel schitterende symfonische versies van deze muziek beschikbaar is. Natuurlijk is het even zoeken en kom je vaak in de verleiding om er dan maar een synthesizer op los te laten, maar het blijft een half-fabrikaat. En als je weet hoeveel juryleden zelf een instrument hebben bespeeld, wil ik dit risico voor mijn klanten niet nemen.

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:45

@yokie: In mijn ogen is een kür juist een publieksnummer!

Maar goed, je begint een belangrijk nieuw onderwerp. De jurering van kür op muziek. En dan met name in de breedtesport! Is dat om te huilen of niet?

Hoe vaak zie je niet dat juryleden hun persoonlijke muzieksmaak laten meewegen in het beoordelen van de muziekkeuze? In mijn ogen veel te vaak. Het gaat er voor een jury niet om of hij de gebruikte muziek mooi vindt maar of het geheel klopt. Natuurlijk is een jury ook maar een mens en kan hij nooit geheel objectief beoordelen, maar probéér het tenminste. Afgelopen weekend werd een ponywedstrijd kür op muziek verreden bij mij in de buurt. Daar ging het verhaal de ronde dat vanaf 1 april alle juryleden kür op muziek mogen jureren tot en met de klasse waartoe zij normaliter mogen jureren. Als dit inderdaad waar is zou ik het een grote schande vinden.

Hoeveel verstand hebben jury's nou eenmaal van muziektechniek? Hoe ziet hun opleiding er überhaupt uit?

Vorig jaar hoorde ik van een vriendin dat zij bij de cursus kür jureren zélf een kür moest maken. Alle kandidaten maakten zelf een kür en werden beoordeeld door hun medecursisten. Klinkt als een prima zaak! Je leert hoe een kür in elkaar zit, hoe het klinkt als je er veel werk in steekt en het verschil met een kür die meer moeite heeft gekost. Door zelf een kür te maken krijg je beter inzicht in de compositie van paard, ruiter, choreografie en muziek.

Als je M jurylid wilt worden, moet je dat niveau zelf gereden hebben. Lijkt me ook dat je wat inzicht moet hebben in de opbouw van een kür als je toegelaten wilt worden tot de jurycursus kür.

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 10:47

Jeee zeg, zeiktopics zijn er al genoeg. Laten we even aan Lielle gehoorzamen en dit topic eens volwassen blijven...