pony EK??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:28

Ik heb net het FEI pony reglement eens doorgelezen, er staan diverse dingen in over meten maar ze praten allen over wat er moet gebeuren als de pony de "height exceeds". Ik heb nog niets kunnen vinden over minimum hoogtes.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:33

Dat was mij idd ook al opgevallen, meer kan ik er ook niet over vinden.

De KNHS stelt iig als eis dat je een D-pony hebt, zie http://www.knhs.nl/News.asp?ID=7845&Pca ... omStyle=12 over opname in A- of B-kader. Overigens wordt hier alleen gesproken over dressuur- en springkaders, over eventingkaders kan ik niets vinden.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 11:36

dan lijkt me het mij dus een KNHS eis. Ik zal het eens vragen, heb nog wel meer reglementsdingetjes

melody2

Re: pony EK??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 23:49

Ik heb vandaag een reactie gekregen van de KNHS. Een C pony mag dus niet aan een EK meedoen met springen en dressuur.

Geachte mevrouw,

N.a.v. uw e-mail van 12 december jl. laat ik u weten dat je met een C-pony bij de disciplines dressuur en springen niet kan deelnemen aan observatiewedstrijden voor het EK.

Deze wedstrijden maken deel uit van de Imperial Riding Cup (dressuur) en de Roelofsen Raalte Trophy (springen) en in de reglementen van deze competities is opgenomen dat men alleen met een D-pony mee kan doen.

Bij eventing is het in theorie wel mogelijk om met een C-pony in een kader te komen. De praktijk wijst echter uit dat dit met een C-pony maar zelden daadwerkelijk lukt.

Ik ga er vanuit u hiermee voldoende te hebben ingelicht.

Met vriendelijke groet,

Marijke de Greef-Freriks
Medewerker Topsportzaken

Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie
Postbus 3040
3850 CA Ermelo
Tel. 0577-408375
Fax 0577-408379
E-mail: m.de.greef@knhs.nl
website: www.paardensport.nl

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 07:25

Hmmm, is nog geen antwoord op de vraag eigenlijk. We waren er namelijk al achter dat in Nederland de selectie alleen voor D-pony's was. Vraag is dus of het EK ook voor c-pony's is, al dan niet uit Nederland (en dat laatste dus niet). Kan me namelijk ook herinneren dat ik ooit een C-pony te koop heb zien staan die EK gelopen had, en zondag heb ik het nog nagevraagd aan iemand die toendertijd op zoek was naar een hele goede pony, en die zei ook dat ze die ooit te koop had zien staan.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 07:35

überhaupt vind ik de argumentatie van de KNHS zwak! Omdat de (gesponsoorde) observatiewedstrijden alleen voor D pony's open is.....

En wat als je een wereldponycombinatie hebt die maar 1.36,9 is?
Volgens de Fei mag je die opstellen, maar omdat er in nederland een paar wedstrijden zijn voor d pony's mag je hier niet geplaatst worden.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 07:45

dan ga je naar belgie
Maar wat ik me idd kan herinneren is dat C en E categorieën niet kunnen rijden met observaties, ik heb zelf ook observaties gereden en dat was 1 van de eerste dingen die aan mij gevraagd werd: heb je een D-pony? Anders mag je dus echt niet meedoen. Het probleem is dat ze bv in Duitsland het verschil niet kennen tussen een E-pony en een paard, want in Duitsland is een E-pony al een paard. Ze kennen onze aparte categorieën niet... Dat zal dus ook de reden zijn waarom die C pony's uit Ned niet meemogen....
Verder is het op Z2 niveau, alleen wel met wat pittigere dingen erin, het is niet zoals een Z2 proefje(vind ik) De amazone/ruiter mag tot 16e doorrijden en het jaar waarin hij/zij 16 wordt mag hij/zij ook uitrijden.
Verder weet ik niet zoveel meer te vertellen, om uitgezonden te worden naar een EK moet je eerst jezelf in the picture rijden en dan in een (A)-Kader komen.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 08:08

Ik ken ook wel mensen uit het B kader die aan internatiionale wedstrijden mee doen.

Maar neem nou het mennen, vriendin van mij is al 5 of 7 keer NL kampioen dressuur geweest, met A welshjes. Tegen al die D pony's.
Nelson Pessoa is wereldkampioen geweest met een krappe E pony,

Waarom zou je ze bij voorbaat uit willen sluiten? Als er proffesioneel mee wordt omgegaan kan iedere goede pony winnen, ongeacht zijn hoogte.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:11

amondi schreef:
Ik ken ook wel mensen uit het B kader die aan internatiionale wedstrijden mee doen.

Op zich logisch, die rijden dezelfde proeven en wedstrijden als het A-kader, zie http://www.knhs.nl/News.asp?ID=7845&Pca ... omStyle=12

En dat zijn de volgende wedstrijden:

(Pony wedstrijden ¹: deze wedstrijden (Landen- en / of Individueleproef) dienen te worden verreden op door de KNHS goedgekeurde nationale observatiewedstrijden en / of ZZGP wedstrijden (met bij voorkeur minimaal 3 gekwalificeerde juryleden) en / of op internationale CDIP, & CDIOP (FEI) wedstrijden waar de combinatie door de KNHS naar wordt uitgezonden.)

Je zou op grond van de FEI-bepalingen kunnen stellen dat er geen minimale stokmaat geldt voor deelname aan het EK: de FEI-reglementen spreken alleen van een maximale stokmaat. Maar de selectieprocedures mogen de nationale bonden zelf bepalen en die hangen er dan een minimale stokmaat aan.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke eisen andere nationale bonden stellen, die van Duitsland of van de UK bijvoorbeeld. Toch maar eens gaan spitten op hun websites.

Walco_Aqua

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:16

Barbara_m schreef:
robinbeekink schreef:
Er mogen echt alleen D-pony's meedoen, in alle landen.

Spooky van Kristel Frencken liep ook 2x een EK voor dres. pony's. Was een C-pony.

Spooky is zeker geen C-pony. Hij loopt bij mij in de buurt en die jongen rijdt er D-Z1 mee.

pindakaas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:18

Rodger van de Arenbosch heeft EK eventing gelopen bij de ponies. En dat was echt een C. Het is dus wel mogelijk.

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:20

amondi schreef:

Maar neem nou het mennen, vriendin van mij is al 5 of 7 keer NL kampioen dressuur geweest, met A welshjes. Tegen al die D pony's.
Nelson Pessoa is wereldkampioen geweest met een krappe E pony,

Waarom zou je ze bij voorbaat uit willen sluiten? Als er proffesioneel mee wordt omgegaan kan iedere goede pony winnen, ongeacht zijn hoogte.

ik schreef toch ook (a) kader, meestal mensen uit het a-kader maar in een aantal gevallen(kreupel oid) komen er ook mensen uit het b-kader uit op het ek.
Zoals ik al zei: is de maat E in sommige landen niet bekend, maar zijn dat al paarden(neem een vb aan duitsland)

@pindakaas: bij de eventing is het wel toegestaan, maar we hebben het nu even of het bij de dressuur is toegestaan en dat antwoord is nee

INkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:33

amondi schreef:
überhaupt vind ik de argumentatie van de KNHS zwak! Omdat de (gesponsoorde) observatiewedstrijden alleen voor D pony's open is.....

En wat als je een wereldponycombinatie hebt die maar 1.36,9 is?
Volgens de Fei mag je die opstellen, maar omdat er in nederland een paar wedstrijden zijn voor d pony's mag je hier niet geplaatst worden.

Dan wordt die ene milimeter er wel bijgemeten

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:34

Zullen we Spooky dan ook maar eens gaan nameten?

Loesvb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 19:56

Citaat:
Nou meiske, spooky was zeker weten wél een C-pony. Weet het namelijk nog heel goed dat de pony's voor het EK gemeten moesten worden. (Gaf toen problemen voor Andrea en Kristel).

Haha dat doet me denken aan Saya Sprafke; die had ook alle observaties enzo meegereden met een "D" -pony.
Op een gegeven moment werden de ponys echter voor het EK gemeten en bleek die van haar 1.52m. te zijn

lumikki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:54

Even aan mijn baas gevraagd. Zij heeft op het EK voor pony's gereden in 1989 in Ierland en 1990 in Italie uit gekomen voor Finland. je mag met een c pony starten. Als je c pony de resultaten heeft. En de federatie plaatst je in het team. De federatie bepaald of dat je daar mag starten of niet.

Odie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 21:55

Oh ja met die Romeo Hunter

haha das lelijk 1.52

Het kan nog erger, ik ken een D-pony die internationaal heeft gesprongen en die is 1,55, maar op zijn papier netjes ingemeten naar 1,47.5

maar andersom kan het ook, want op dezelfde stal staat een merrie van 1,55 die op papier 1,62 is.

Loesvb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 23:32

Voor de goede orde: ze werd daarom ook meteen uit de selectie geknikkerd, en werd ook wel met de nek aangekeken sindsdien...

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 07:33

Eigenlijk wel begrijpelijk, maar als je een willekeurige serie D of E pony's op de basiswedstrijden meet dan ben ik heel benieuwd hoeveel er door de mand vallen. Ik heb met mijn 1.68 ook wel eens een E vastgehouden voor iemand en ik kon met geen mogelijkheid over de schoft heenkijken, ondanks mijn bergschoenen met dikke zolen!
Beest won alles, gek hé als je tegen d'tjes van 1.42m loopt.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 17:15

Wat ik begreep van rob (trainer) toen ik op EK ierland, 2 jaar geleden was. Er mogen alleen D'ers mee doen, maar er schijnen (zei rob) ook c'ers en e'ers ingemeten te worden als D'ers...

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-06 18:01

er zijn idd veel E-ers die als D gemeten worden. Stond ook een stukje in het NRPS van iemand die met zijn kleine D tegen allemaal E's moest op het EK.
Mijn pony is ook een E en ik kom nog best vaak D's tegen die groter als de mijne zijn

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 11:35

En hier hebben we nog even een mooi stukje uit Paard en Sport van 28 januari (blz 14), wat meteen het antwoord geeft op onze vraag.

Citaat:
Deelname aan een internationale rubriek, dan wel een rubriek onder de auspicien van de internationale paardensportbond, de Federation Equestre Internationale (FEI), is enkel toegestaan met een pony tot en met de categorie D, ofwel tot en met een schofthoogte van 1.48 m. zonder hoefijzers, danwel 1.49 m. met hoefjzers.

Het is alleen erg jammer dat de KNHS bij voorbaat al alles buiten de D-maat uitsluit.

AnneG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-06 12:10

maartjuh schreef:
Wat ik begreep van rob (trainer) toen ik op EK ierland, 2 jaar geleden was. Er mogen alleen D'ers mee doen, maar er schijnen (zei rob) ook c'ers en e'ers ingemeten te worden als D'ers...

Dat is waar, je ziet vooral op de internationale springwedstrijden ponies die veel groter zijn dan een D.