Paardensport is volkssport?50%=verliespunt!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Met 50% verliespunt

Poll eindigt op

Ik ben het eens me de nieuwe verliespuntenregeling
Geen stemmen
IK ben het niet eens met de nieuwe verliespuntenregeling
Geen stemmen
Geen mening
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 0

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:54

Maar vind jij dat die groep ruiters die dergelijke punten rijden op de goede weg zitten?
En dat die klaar zijn voor de klasse waarin ze die punten rijden?
Ik start zelf niet, maar als dat wel het geval zou zijn en ik rij keer op keer dat soort punten, zou ik er de pest in hebben, maar me ook eens achter de oren krabben.

Dewi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:58

cgj12, wat lief dat je soms nog wel eens mild wilt zijn. Als je het hebt over een B klasse, dan vind ik je opvattingen over 'matsen' terecht. Echter, het blijft een wedstrijd en een sport. Ook in andere jury-sporten (turnen, stijldansen, schoonspringen, enz enz) kom je niet ver als je er niets van bakt. Ik snap niet waarom dit met een paard ineens anders zou zijn...

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:01

CGJ12 schreef:
47% naar 52% matsen zit er dan echt niet meer in..........

Dan maar niet...

FlairS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 00:03

Misschien dat een betere oplossing zou zijn dat het aantal punten dat benodigd is voor een winstpunt omhoog geschroefd zou worden.Ook hier zou natuurlijk commentaar op komen.Wat mij opviel is dat mijn instructeur die tevens jurylid is het totaal niet eens is met de op handen zijnde verandering en wat hem nog het meest opviel was dat hij van een andere leerling van hem,die op dit moment de jurycursus volgt,hoorde dat er nog volgens de nu geldende regels cursus gevolgd wordt.In december zijn deze adspirant juryleden klaar en in maart mogen ze met de oude garde bij en herscholingscursus gaan volgen
Laatst bijgewerkt door FlairS op 19-11-05 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:06

Ga je dan je titel wijzigen in : Paardrijden is volkssport?? 65% is pas een winstpunt?

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:08

FlairS schreef:
Misschien dat een betere oplossing zou zijn dat het aantal punten dat benodigd is voor een winstpunt omhoog geschroefd zou worden.

Nóg verder ?????

Van mij mag iemand die 2x 65% rijdt bij een verschillende jury vrijwillig in een hogere klasse uitkomen.
Degene die 70% rijdt zou dat eigenlijk verplicht moeten.........

Maar ja, wie ben ik ....... een roepende in de woestijn......... stoor je vooral niet aan mij.........

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:09

KarinvdM schreef:
Ga je dan je titel wijzigen in : Paardrijden is volkssport?? 65% is pas een winstpunt?

Dan word de B nog voller dan deze al is.

Als je lager dan 50% rijdt is er iets niet goed gegaan.
Terrecht dat dit verliespunten oplevert.

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:12

Nou ja..... ik vind het allemaal best met die verliespunten.
Voor mij tellen ze toch niet. Hoogstens psychisch.

Aimee

Re: Paardensport is volkssport?50%=verliespunt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 00:33

Als je zo graag wil roepen CGJ, waarom doe je dat dan niet ergens waar je gehoord wordt? En belangrijker nog; waar er wat mee gedaan kan worden.....

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:02

GCJ112 geeft toe dat hij vaak uit medelijden het punt wat opschroeft:

Dat matsen van de mindere goden komt bij veel meer jury's voor. Dat gaat onder het motto: onder de 140 snappen ze de boodschap ook wel. Alleen benadeel je dan diegene die wel netjes rijden. Dan zit er veel te weinig verschil in punten tussen de goeden en de slechteren.( tenzij jij bij alles wat goed gaat ook echt een 8 schrijft)

Je ziet te vaak dat een best wel correct uitgevoerde oefening een 6 oplevert en een 4 of 5 als het totaal mislukt. Terwijl dat verschil in werkelijkheid wel 4 of 5 punten zou moeten zijn. Hoe wil je dat dan gaan opvangen? Als ik een uitslag zie waar tussen de nrs 1 en laatst, maar 16 punten verschil zit dan heb ik het idee dat de jury voor de laatste erg soepel is geweest of voor de eerste veel te streng.

Het probleem doet zich met name voor in de middenmoot. Het komt dan echt voor dat een "ach wat zielig" combinatie boven een gewoon simpele maar wel degelijke combinatie komt te staan. ( zo.n combinatie waarbij het uitgangs-punt vd jury een 6 is)

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:29

mijn ouwe collega reed op een paard van een ander en bracht hem ook uit. bij de eigenaar was hij zz licht klaar toen hij zijn blessure kreeg. nu rijd die ander er B op. maar doordat zij de aanleuning niet voormekaar krijgt en hij dus steeds met zijn tong naar buiten loopt, lukken die punten gewoon niet. het is toen voor gekomen dat we wedstrijd hadden met 2 verschillende jurys. bij jury nr 1 had ze 141 punten(en was ze nog soepel geweest zei ze) en bij jury 2 had ze er 161. nr1 had haar afgestraft op de tong.. en dus voor veel onderdelen 4en gegeven.. de nr2 vond het kennelijk geen storend beeld.. en gaf haar 7ens...

zo zie je maar hoe krom er gejureerd kan worden.. de 1 zegt wel van ja maar hij loopt wel mooi(kon erg mooi strekken enzo) en de ander zegt gewoon keihard, nee die tong is niet positief. maar er vervolgens welverbolgen over zijn dat ze 20 punten verschil had die dag... ja sorry hoor.. maar je ken niet altijd geluk hebben.

ik zit met willem vaak er net bij of er net naast met af en toe een uitschieter(160+) maar zo looptie ook.. en das ook eigenlijk alles wat wij kunnen geven. en ik wil gewoon niet gematst worden. dat is gewoon crap.. ik heb liever een lage 140 dan dat je een 153 met commentaar waar je nix mee kan..

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:49

Margreet schreef:
Even uitgaand van de huidige puntentelling:
dan heb je dus een verliespunt als je 130 of lager rijdt.
Vind ik niet onredelijk eigenlijk.

Ik ook niet, 130 is gewoon niet echt goed. Op dat moment ben je je klasse ook niet waardig.

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 13:17

ben ik het ook mee eens hoor. Als je 130 punten haalt dan moet je wel heel slecht rijden, dan hoor je idd niet in die klasse thuis.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:17

Ik vind het ook geen vreemde regeling eigenlijk... Ik heb een keer onder de 130 punten gereden (115 ) en dat was ook echt een proef om te janken. Paard was bang voor een stel herten langs de bak en heeft dus alleen maar heel hard gelopen met een weggedrukte rug...

Ik heb wel vaker baggerproeven gereden, maar die werden altijd boven de 140 gepunt. Als je <130 rijdt, moet er dus echt wel iets goed mis zijn gegaan... Tuurlijk zal je er weleens een te strenge jury tussen hebben zitten, maar daar staat dan ook weer een te milde tegenover.

hetismij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:45

ik snap alleen niet waarom iedereen er zo op zit te hameren dat dan alleen de mensen met duurdere paarden verder komen

ieder paard kan dressuur lopen, de een wat beter dan de ander, maar ze kunnen het allemaal (en zo niet dan is er iets mis) en ook met een "goedkoop" paard moet je zorgen dat je alles goed voor elkaar hebt, want anders is het gewoon niet eerlijk voor je paard. Verder ben ik het helemaal eens met deze regeling, want mensen die dus zo laag scoren moeten misschien nog wat harder oefenen (of anders) voor de volgende wedstrijd

ps. Ik heb geen dure paarden, maar een paard dat uit de manege komt en alleen met slof is gereden en JA ik heb ook wel is 130 gereden, en toen heb ik gerealiseerd dat het zo niet langer kon, dus ben ik anders gaan rijden, en heb ik ff gewacht met wedstrijden rijden tot het wat beter ging en de volgende wedstrijd hadden we 168

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:59

Als je niet tegen een jury oordeel kunt moet je maar gaan springen. Realiseer je wel dat wanneer je uitgebeld wordt je ook verliespunten oploopt. Of moet de KNHS dit ook veranderen omdat mensen met dure springpaarden meer kans hebben!

Wat een rare manier van denken dat je met een gewoon paard niet kunt scoren. Iemand die gemiddeld een 5 scoort hoort duidelijk niet in die klassen thuis. En als je paard een off-day heeft gaat het de volgende wedstrijd vast wel weer beter. Dus wat is het probleem met die 50% grens eigenlijk??

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:19

dure paarden is geen garantie voor goede resultaten.
willem is ook een oud manege paard geweest... ik weet daar toch ook eerste mee te worden en verschillende paarden(waaronder dat paard in mijn voorbeeld vanhierboven) achter me te laten.

niet ieder paard kan dressuur lopen.. dat vind ik weer een beetje krom gedacht.. en er is heus nix mis als jou paard dat dusniet wilt.. je hebt te makenmet levende wezens, die ook wel degelijk hun eigen discipline hebben.

maar wat is duur en wat is goedkoop willem is vrij duur geweest in verhouding met wat hij kon en zijn leeftijd... dus ja kan dan zeggen dat ik een duur paard heb

CGJ12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 00:58

amondi schreef:
GCJ112 geeft toe dat hij vaak uit medelijden het punt wat opschroeft:

Dat matsen van de mindere goden komt bij veel meer jury's voor. Dat gaat onder het motto: onder de 140 snappen ze de boodschap ook wel. Alleen benadeel je dan diegene die wel netjes rijden. Dan zit er veel te weinig verschil in punten tussen de goeden en de slechteren.( tenzij jij bij alles wat goed gaat ook echt een 8 schrijft)

Hiermee moet ik je groot gelijk geven. Dat is een punt waar ik een enkele keer ook best mee in mijn maag zit. Wat dat betreft is het inderdaad eerlijker om het staarteind maar te laten degraderen met verliespunten.

Maar dan hoop ik wel dat er binnen het ruitergilde steun komt voor die jury's die inderdaad verliespunten uitdelen. Vandaag maakte ik als toeschouwer namelijk weer eens mee dat een deelnemer (of begeleider) de jury echt helemaal in de zeik zette omdat die wat serieus puntte...... Echt daar lusten de honden geen brood van. Het scheelde niet veel of de jury in kwestie moest onder begeleiding het pand verlaten.

Wat dat betreft ben ik (en velen met mij) een held op sokken. Als mensen met fysiek geweld gaan dreigen nok ik af.
Dus als ik mijn punten moet aanschroeven, OK. Maar dan wil ik wel graag de garantie dat ik in de kantine niet voor rotte vis wordt uitgemaakt........

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 01:11

Als dit soort gedrag van deelnemers jury leden ontmoedigd om eerlijk te punten, moet de KNHS daar maar es naar kijken.

Als iemand zodanig tegen een jury tekeer gaat, dat deze zich bedreigd voelt, moet de KNHS de betreffende deelnemer schorsen.

Ongelooflijk dat dit soort dingen gebeuren

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:01

amondi schreef:
GCJ112 geeft toe dat hij vaak uit medelijden het punt wat opschroeft

Ik doe dat ook wel, zeker bij ponycombinaties.
Je wilt toch proberen om positief te blijven. Maar eerlijk gezegd is het inderdaad beter en eerlijker als je het niet doet. Maar dan krijg je zoals CGJ al opmerkte erg boze reacties.
Soms is het best moeilijk...

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:20

Ik denk dat men best wel wat meer respect mag hebben voor juryleden.
Die offeren hun vrije tijd op en ze worden er ook niet bepaald rijk van. En dan nog een grote bek toe kunnen krijgen.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:41

Ik rijdM2 met een manegepaard en voor mij gaat die verliespuntregeling wel een probleem worden. Als dit paard erg baldadig is, gaan alle onderdelen net niet goed...

Maar het hangt ook een beetje af van de 4 extra onderdelen.

Het zou ook beteken denk ik dat meer combinaties na een blessure HC gaan starten. Ik ben zelf na 2 jaar blessureleed paard en ruiter gewoon M1 gestart. Het liep nog niet helemaal gladjes en hij vond het ook erg spannend, maar ik wist dat het toch geen verliespunt ging worden.
Nu zou ik in zo'n geval niet helemaal meer zeker zijn.

Kijk, je gaat op wedstrijd als je denkt dat het gaat, maar je neemt soms allemaal een gokje. (wind, regen, vlaggen.... jonge paarden)

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:22

CGJ12 schreef:
Wat dat betreft ben ik (en velen met mij) een held op sokken. Als mensen met fysiek geweld gaan dreigen nok ik af.
Dus als ik mijn punten moet aanschroeven, OK. Maar dan wil ik wel graag de garantie dat ik in de kantine niet voor rotte vis wordt uitgemaakt........

Vind ik echt on-ge-lo-fe-lijk!!! Van mij mogen mensen die zo reageren voor een jaar (en bij herhaling permanent) geschorst worden. Dit soort mensen doen de paardensport geen goed...

Liza_vL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:02

KarinvdM schreef:
amondi schreef:
GCJ112 geeft toe dat hij vaak uit medelijden het punt wat opschroeft

Ik doe dat ook wel, zeker bij ponycombinaties.
Je wilt toch proberen om positief te blijven. Maar eerlijk gezegd is het inderdaad beter en eerlijker als je het niet doet. Maar dan krijg je zoals CGJ al opmerkte erg boze reacties.
Soms is het best moeilijk...

Bij een wedstrijd bij ons in de buurt hadden we laatst ook geen wp in de klasses M/Z met 40 deelnemers gok ik. De jury gaf nog uitleg en ik was het met hem eens. Mijn punten vond ik ook verdient. Liever de harde waarheid dan ruiters in de waas laten dat ze zo geweldig rijden terwijl het niet zo is.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:22

Bij pony's kan ik het me anders wel goed voorstellen. En in de lagere klasses zeker.