FNRS juryleden nu ook een ruiterpaspoort

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mies7

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 12:42

@ Confetti
Ik denk dat je niet al te laagdunkend moet doen over het FNRS-jureren... Ik vind het jureren van FNRS-proeven moeilijker dan het jureren van KNHS-proeven (en ik mag zowel FNRS als KNHS jureren).
Bij de FNRS-proeven gaat het vooral om de ruiter en je moet kijken of de ruiter z'n best doet om het paard de gevraagde oefeningen te laten uitvoeren. Het geven van de hulpen en de houding en zit staan centraal, daar leg je in je jureren de nadruk op.
Bij de KNHS kijk je meer naar de combinatie ruiter-paard. Hier telt het gaan van het paard zwaarder mee.
Vanaf F9 ontkom je er bij de FNRS overigens ook niet meer helemaal aan om het paard zelf zwaarder mee te nemen in je beoordeling, nageeflijkheid, ontspanning en souplesse gaan dan zwaarder mee wegen simpelweg omdat dat in de gevraagde oefeningen meer naar voren komt.
Ik heb overigens nergens beweerd dat je geen cursus hoeft te volgen als je als FNRS-jury KNHS-proeven wilt jureren. Je moet waarschijnlijk een soort van bijscholing volgen of iets dergelijks, en dat zal voor KNHS-jury's die FNRS willen gaan beoordelen ook zo zijn.
Als ik een FNRS-proef jureer dan kijk ik daar wel met andere ogen naar dan als ik een KNHS-proef jureer. En ik denk dat je als jurylid daarin makkelijk moet kunnen omschakelen.

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 19:57

Ik ben benieuwd of de KNHS jury's die de F13 t/m F20 willen jureren nu ook een ruiterpaspoort moeten aanschaffen in 2007