Hoe zit het nou met pony en wedstrijden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:39

Maar dat wist je van tevoren.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 20:40

Nee dat wist ik niet van te voren. Ik heb zelf nooit wedstrijden gereden dus wist ik ook niet dat hij geen dressuur wedstrijden mocht starten. Anders zou ik het toch ook niet vragen hier.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:02

hij mag wel wedstrijden starten, alleen zitten er wat voorwaarden aan.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 10:05

Ja maar ik kan toch niet een kind van 12 jaar op een pony van 84 cm zetten. Dus kan hij niet starten. Kinderen van 12 jaar zijn te groot voor hem en dat zal zeker niet gewardeerd worden door de jury en dat wil ik hem ook niet aandoen

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:52

Besef nou eens dat je met een mini van 84 cm zoveel beperkingen hebt. Verwacht niet dat hij hetzelfde kan als een grote pony. Jij hebt gekozen voor een mini dus ook voor de nadelen.
Ik vind mendurance starten niet eerlijk tegen over je pony.

Misschien kan je eens informeren naar die shetland races, die zijn altijd leuk om te zien en heb je toch nog een soort wedstrijdje.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 15:00

Ik besef prima dat ik beperkingen heb maar hij zou best af en toe een dressuur wedstrijd kunnen starten. Ik verwacht heus niet dat hij hoog in de dressuur sprot komt te lopen. Maar meedoen had geen kwaad gekund

Shetland races zou ik naar kunnen informeren maar van wat ik er tot nu toe van af weet worden alleen de grote maat gebruikt daarvoor en mogen hengsten niet meedoen.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:10

Opzich vind ik dat best logische dingen. Grote maten zijn nou eenmaal sneller en kinderen hebben niet altijd hun pony onder controle wat bij een hengst vrij vervelend kan zijn.

Ik denk dat je op elke ponyclub onderling mag starten.
Denk maar zo, voor elke regel is een reden.
d/v kan je trouwens wel starten.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 15:17

Ja, is ook wel zo. Het is gewoon jammer dat hij er net overal buiten valt zo. Die regels dat kinderen 12 jaar moeten zijn komen vooral bij de grotere pony's vandaan zeiden ze bij het KNHS. Het kwam vaak voor dat een Welsh A hengst of zo werd uitgebracht door kleine kinderen die de hengst dan niet onder controle hadden. Kan het ook wel begrijpen alleen is het gewoon jammer.

Met de dressuur en vaardigheid moet ik eerst nog even kijken. Ik zal dan toch een grotere wagen moeten aanschaffen.

Maar op de showdagen ga ik al wel starten omdat je dan met een twee wieler mag starten.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:37

Waarom wil je een grotere wagen voor D/V?
Nergens voor nodig hoor.

Ik vind het terecht dat kinderen niet met een hengst mogen starten.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 15:40

Je mag dressuur en vaardigheid niet met een twee wieler starten.

Kan in sommige gevallen terecht zijn maar als ik zie dat het ruitertje hem prima onder controle heeft. Dan is het jammer dat die regel er is, maar inderdaad aan de andere kant moet ik er niet aan denken dat ze hem neit onder controle zou hebben en je bent op een wedstrijd en hij gaat achter de meries aan en lopen er volgend jaar allemaal kleine jimmy's rond bij wijze van spreken.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:42

maar die uitzondering "ja maar mijn hengst is zo braaf" hoor ik van zoveel hengsteigenaren, en dan met name over de L2+1 eis. Ik deel de mening van laura2span, ik vind leeftijds- en ervaringseisen voor het uitbrengen van een hengst zeer terecht.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:56

In het regelement van de KNHS staat bij dressuur dat je enkelspan met een 2 en een 4 wieler mag starten. Ik weet niet zeker of dit alleen de dressuur van het samengestelde is maar ik zie zo vaak foto's van een enkelspan met tweewieler in de dressuur dat je er wel van uit kan gaan dat je dat mag starten. Voor de zekerheid zou je nog even kunnen mailen maar volgens mij mag het gewoon.

Misschien kun je een keer een indoortje proberen. Dat is niet officieel dus mag je waarschijnlijk ook wel met een tweewieler starten.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 16:12

Dat klinkt leuk. Ik heb het KNHS toen gebeld en die zeiden dat je niet mocht starten met een twee wieler. Zal ze tegen die tijd nog wel een keer bellen dan.

Die indoor. Waat kan je zulk soort wedstrijden vinden dan.

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:16

laura2span schreef:
Ik vind het terecht dat kinderen niet met een hengst mogen starten.

vind ik ook!! hoe "braaf" ze ook zijn, je moet ergends een lijn trekken, je kan natuurlijk niet zeggen: de ene wel en de andere niet..

hmm.. is er echt niet iemand van 12 jr. die op je paardje kan? miss. kan je gewoon rondkijken op een manege in de buurt ofzo..
ik reed op mn 14e nog op een shet (die was wel een meter, maar ik ben ook niet echt de kleinste )
ik ken wel kinderen van 12, die aardig "klein" zijn en die best een shetje kunnen rijden.. gewoon even rondkijken zou ik doen!!

succes!!

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:17

Kijk eens op www.mensport.nl voor de menkalender.

Mijn stalhoudster is eigenares van >DIT< tweespan (hier in actie op een spelletjesdag, vandaar het hoedje e.d.). Beide merries zijn niet veel hoger dan jouw hengstje. Het meisje dat bij ons op stal werkt, rijdt er indoormarathons mee. Die beestjes zijn bloedfanatiek en ze eindigen regelmatig bovenaan.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 16:35

Dank je ga daar eens kijken. Voor die wedstrijden heb je dus dan geen startkaart nodig?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:38

Moet je even navragen bij de organisatie. Er zijn idd wedstrijden waar je geen startkaart voor nodig hebt.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 16:39

Oke super ga ik daar eens achteraan. Die eigenaresse van dat span zit die toevallig ook op bokt?

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:40

Voor d/v heb je een startkaart nodig. Voor indoors niet.

Je mag de marathon niet starten met een tweewieler maar dressuur en vaardigheid wel.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:40

Nee, zit niet op Bokt.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 16:54

Jammer. Ga ik eens kijken welke ik kan starten

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 17:51

Karin schreef:
Er zijn idd wedstrijden waar je geen startkaart voor nodig hebt.

Ja, mijn pony staat ook voor de wagen, maar dat "met mn ouders" en die rijden altijd oefenmarathon etc. bij onze vereniging.. erg gezellig altijd!!
ik weet niet of er bij jou ook een menvereniging in de buurt zit, maar anders moet je echt zeker een kijkje nemen, bij ons zijn er heel vaak bbq's, puzzelritten, dauwtrappen etc. ook erg leuk om te doen.. enne.. daar lopen bijna alleen maar shetjes..

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 19:57

Er is inderdaad een menvereniging bij ons. Alleen ben ik echt de allerkleinste. Er lopen daar helemaal geen shetjes rond, als het goed is word ik vanaf januari lid.

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 20:08

Je mag dressuur en vaardigheid met een tweewieler starten. De KNHS zit regelmatig fout met vragen over het regelment, terwijl je die zelf ook gewoon kan doorkijken en zelfs (gratis volgens mij nog ook) kan aanvragen.
Sterker nog in Engeland rijden ze zelfs allemaal met een tweewieler met een pony, ook hier in Nederland zijn er enkele. Maar omdat je voor de marathon wel een vierwieler moet, wordt het niet vaak gedaan.

Indoormarathons zijn muv. van een paar grote, allemaal zonder startkaart. De Koets 'n Keerls zit ook bij jou in de buurt en die hebben bij mijn weten een wintercompetitie met dressuur, vaardigheid en marathonnetjes.
Verder weet ik geen indoors in jouw regio.

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 20:13

He super dus ik zou wel gewoon officieel dressuur en vaardigheid kunnen starten. Wat leuk zeg.

Wat leuk zeg, ga gelijk van de week even info aanvragen over die marathons kunnen we mooi wedstrijdervaring opdoen