veerledec schreef:* de hoogtes, vergelijkbaar of niet: Ze zijn inderdaad op verschillende SO's anders, maar ik denk dat de hoogtes over het algemeen aangepast worden aan de capaciteiten van de paarden. Dus je gaat aan de onderkant van de grens zitten bij de paarden die niet geweldig springen, en als je over wat betere paarden beschikt, kan er ook wat meer gebouwd worden (binnen de marges natuurlijk). Probleem is af en toe overschatting van de parcoursbouwers, die hun eigen paarden gewéldig vinden, en lekker doorbouwen. Waarbij vergeten wordt dat die paarden soms niks gewend zijn en je maar 2 hindernissen kan inspringen. Op een aantal uitzonderingen na vind ik dit toch meestal wel goed gaan. (de meesten weten nu wel welke uitzonderingen ik bedoel haha)
Ik denk dat de paarden over het algemeen de hoogtes wel aankunnen als er hoog gebouwd wordt, maar dat de parcoursbouwer het niveau van de ruiters wel eens verkeerd inschat. Bij de eerste M springrubriek op de SO van Concorde/Chevalier vorig jaar heb ik heel wat M-ruiters horen zeggen dat ze het M maar laag vonden liggen in de voorronde. Dat is onze manege-eigenaar. Zijn paarden (degenen die voor het M ingezet waren dan) kunnen de hoogte wel aan, maar hij weet niet wie er op de paarden zit dus bouwt hij voorzichtig. Als hij dan tijdens de voorronde ziet wat voor vlees hij in de kuip heeft gooit hij de hindernissen voor de volgende ronde ineens een heel eind omhoog. Ik denk dat ik er niet ver naast zit als ik zeg dat hij het L niet op 90cm had gezet met mij in de finale als er een ander paard L finale had gelopen (ik had een half jaar met het betreffende paard bij hem in de springles gereden dus hij wist hoe ik met dat paard sprong).
veerledec schreef:*Haha, ik zeker! Uhm, het is mij eerlijk gezegd niet zo opgevallen, maar iedereen die L dressuurt mag nu ook L springen is het geloof ik. Dat zegt niets over je springcapaciteiten. Misschien een idee om toch iedereen in de B springen te laten beginnen, tenzij ze vroeger minimaal L-KNHS gesprongen hebben?
Daar ben ik het helemaal mee eens. Laat ze eerst maar eens bewijzen dat ze kunnen springen voordat ze naar het L gaan ongeacht of ze nu B, L of M dressuur starten. Okee, die laatste kunnen hoogstwaarschijnlijk wel een L parcours springen, maar als je een regel stelt moet je wel een duidelijke lijn trekken.
veerledec schreef:Al met al zou alles idd beter geobserveerd moeten worden, zouden mensen die te hoog starten hierop gewezen kunnen worden, maar hoe moet dat geregeld worden, en wie kan zoiets bepalen?
Dat is inderdaad heel moeilijk om te bepalen. De voorgestelde verliespunten regeling zou een idee zijn, maar dan moet je ook iets bedenken waarbij de ruiters hun verliespunten kunnen kwijtraken. Stel degenen die als laatste eindigt krijgt één verliespunt (even in het midden latend of dit alleen voor het L zou moeten gelden of ook voor het B), wanneer vervalt dit verliespunt dan? Al hij de volgende keer op één na laatste wordt of kunnen die verliespunten alleen wegvallen tegen SNSK punten? Misschien kan je de verliespunten toekennen als je zoveel punten verschil hebt met je voorganger op hetzelfde paard. In dat geval zou namelijk niet alleen de laatste maar misschien ook de op één na laatste een verliespunt kunnen krijgen, er kunnen namelijk meerdere “B-ruiters” in het L meespringen. Het zou niet helemaal kloppen als dan alleen degene die allerlaatste wordt een verliespunt krijgt.
Dit is voor vanavond de laatste. Ik zal jullie morgen wel met meer (on)zinnige uitspraken verblijden.