reglementen studentenruiters

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fleury

Re: reglementen studentenruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:18

Falona schreef:
Als die persoon met 8 punten maar één keer heeft gestart heeft hij dus meer punten dan die ander, maar omdat hij maar één keer heeft gestart gaat die persoon met 4 punten naar het SNSK. Het is dus de vraag of dat wenselijk is.

Dit is nu ook al het geval. Wanneer iemand bij het L-springen wint wanneer er 12 deelnemers meedoen is deze al bijna verzekerd van een SNSK plaats (nu zijn de punten namelijk 13-12-12 om te mogen starten op het SNSK).

Fleury

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 20:28

Ik heb hier voor me alle gegevens van het L-springen van dit jaar.
Nu is de stand voor het SNSK:

Hilde 13 punten
Caroline 12 punten
Marion 12 punten

Wanneer je zou rekenen zoals danielle en ik voorstelden op de vorige pagina zou de stand zo eruit zien: (heb L-springen genomen omdat daar veel verschilllende aantallen deelnemers zijn, bij de Ba of Bb dressuur zal het het minste uit maken)

Hilde 20 punten
Hanneke 14 punten
Karlien 13 punten

Caroline zou 12 punten behouden (1e van de 12) en Marion ook (3e en 5e van de 12).

Ik ben hier bij de categorie van 9 uitgegaan van 12-9-6-3 punten. Dit is nog discutabel omdat je eigenlijk het oorspronkelijke aantal punten keer 1.33333 zou moeten doen amar dit erg lastig uitkomt

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 21:48

Fleury schreef:
Hanneke 14 punten

Waarom is deze methode vorig jaar niet bedacht

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 22:37

Ha Falone, beter laat dan nooit he . Nu kunnen we mooi allemaal van dat soort punten meenemen en het nieuwe reglement echt goed in elkaar zetten!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:44

Kikker schreef:
Ha FalonA, beter laat dan nooit he . Nu kunnen we mooi allemaal van dat soort punten meenemen en het nieuwe reglement echt goed in elkaar zetten!

Ja maar wie zegt dat ik volgend jaar weer zo goed presteer op de SO's . Ik heb dit jaar gewoon een beetje geluk gehad met springen. Of zouden het toch echt die springlessen zijn....

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 22:46

Ik heb heel wat reacties op de geposte berichten, maar om het voor jullie wat overzichtelijk te houden zal ik ze in meerdere berichten posten (en waarschijnlijk in de loop van de week want ik heb veel minder tijd om hier mee bezig te zijn dan ik zou willen )

Kikker schreef:
* hoogtes B en L springen: verschillen vaak per SO, kun je ze dan nog wel onderling vergelijken?

Een parcours bestaat niet alleen uit hoogte, maar ook uit lijnen. Een parcours kan makkelijk lijken doordat de hindernissen laag staan, maar door de lijnen kan het weer een moeilijk parcours worden. Maar om daar nu ook weer naar te gaan kijken......
Ik denk dat het niveau van de diverse SO’s wel redelijk vergelijkbaar zijn, maar er zijn enkele uitschieters die weer een stuk makkelijker of moeilijker zijn dan anderen. Zo is er bijvoorbeeld een SO waar over het algemeen (binnen de marges) heel hoog wordt gebouwd. Een ruiter die op een gemiddelde SO goed mee kan komen staat daar ineens voor een hele opgave. Als je dan niet gewend ben zo hoog te springen en ook nog eens een paard loot waar het absoluut niet mee klikt kan het voor gevaarlijke situaties zorgen.
Ligt het dan aan de ruiter die boven zijn niveau springt, omdat hij op die ene SO niet mee kan komen en op de rest van de SO’s wel? Of zou het misschien verstandig zijn om de maximale hoogtes bij te stellen?

Kikker schreef:
* promotieregeling? Nu *moet* je op een bepaald moment. Is het niet een idee omdat aan te passen in *mag* en het *moeten* wat later te stellen?

Ik denk dat het een goed idee is om hier een marge voor in te stellen, bij zoveel mag je over na een hogere rubriek en bij zoveel moet je. Voorbeelden hiervoor zijn al genoemd.

Kikker schreef:
* is het niet zo dat teveel mensen in het L springen rijden die daar eigenlijk nog niet thuishoren? Hoe gaan we daarmee om?

Ik denk dat voor deze vraag goed beantwoord kan worden we eerst een paar andere dingen op een rijtje moeten krijgen.

Ik neem aan dat de maximale hoogtes die op SO’s gereden mogen worden al heel lang vast liggen. Maar wanneer zijn die hoogtes vastgesteld? Wat is er in die tijd verandert aan het publiek dat op een SO afkomt? Misschien is het algemene niveau van de ruiters wel lager dan het toentertijd was en is het dus een idee om een kritisch naar de hoogtes te kijken. Voldoen ze nog wel met het huidige publiek?

Daarnaast lijkt het mij verstandig goed na te denken over wat je gemiddelde doelgroep is. Krijg je voornamelijk de manegeruiter op bezoek of ligt je doelgroep tussen de beginnende manegeruiter en een Z startgerechtigde.

Wat in dit verhaal misschien ook niet verkeerd is om eens na te gaan is hoe de inschrijvingen voor de L rubrieken verlopen. Zijn de rubrieken makkelijk te vullen en zijn er veel reserveruiters of is het iedere keer maar net aan? Wie schrijft er in, zijn dit voornamelijk de echte L ruiters of zitten er veel dubieuze gevallen tussen?
Als er moeite is om de rubrieken vol te krijgen en er zijn ook nog eens veel starters die misschien beter nog een tijdje B hadden kunnen springen dan kan je jezelf afvragen of de vastgestelde maximale hoogte nog wel van deze tijd is. Als de dubieuze springers slechts minimaal zijn dan komen we bij de originele vraag uit, hoe gaan we met deze mensen om?

Om dan nu maar eens op die vraag in te gaan. Wat dat betreft denk ik, voorkomen is beter dan genezen. Hoe zeg je tegen een fanatieke springruiter dat hij eigenlijk in het B thuishoort omdat dat veiliger voor hem is? Dat zal hij je niet in dank afnemen en als je hem niets verplicht zal hij er niet naar luisteren. Je moet dus de overgang naar het L moeilijker maken. Zeker omdat het niveauverschil tussen het B en het L m.i. vrij groot is. Daarnaast is een regeling waarbij je een ruiter kan degraderen bij bewezen onkunde ook geen verkeerd idee. Ik denk dat de degradatie zowel bij het L als bij het B springen toe te passen is, want ook bij het B heb je wel eens mensen die er eigenlijk nog niet aan toe zijn. De L ruiters kunnen terug naar het B, de B ruiters zou je kunnen verplichten nog een jaartje dressuur te rijden of nog een extra winstpunt in de dressuur kunnen laten verdienen.

Kikker schreef:
Stelling: De promotieregeling zoals die nu is (twee keer eerste of drie keer bij de beste drie betekent overgang naar L) werkt in de hand dat onervaren mensen naar het L gaan en dat dit niet altijd even verantwoord is. Tevens zou er meer op stijl gelet moeten worden dan op balkjes (etc).

De promotieregeling dient zeker weten aangepast te worden. Als je nu toevallig 2 keer geluk hebt met loten kan je al naar het L en dat is niet altijd even verstandig.

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 23:00

Sorry voor 't spelfoutje in je naam...zal 't noooooit meer doen .

Het publiek is zeker veranderd. Dat durf ik wel te roepen. Die hoogtes staan minstens zes jaar al vast.

De rest ga ik morgen wel op reageren!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 23:07

Kikker schreef:
De rest ga ik morgen wel op reageren!

Doe maar rustig aan, ik ben ook nog wel even bezig voor ik overal het mijne op heb gezegd

Reken maar dat je morgen wat te reageren hebt

Ps. maakt niet uit hoor, als ze haar zusje had overleefd was mijn nick nu misschien wel falone geweest ipv falona.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 23:12

risje schreef:
Even eerst wat algemeens:
Misschien handig als iedereen vanaf nu boven zijn / haar bericht even zet wie hij is en van welke vereniging?

Misschien wel handig ja, hoewel niet iedereen misschien zo happig is om zijn identiteit zo te onthullen. Maar goed, voor degenen die het nog niet doorhadden, ik ben dus Hanneke van Concorde (en binnenkort SNS).

risje schreef:
Dat sommige regels gemoedelijker gehanteerd zouden moeten worden ben ik het absoluut niet eens. Er wordt nu namelijk al ontzettend soepel omgegaan met de regels naar mijn mening. Kijk bijvoorbeeld naar te lange zwepen, rijden met verkeerd schoeisel en meer dingen. Over dat alles zijn regels, waar vaak niet echt duidelijk op gelet moet worden.

Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen regels en regels. Sommige regels zouden inderdaad strenger nageleefd mogen worden of misschien zelf wat scherper afgesteld, maar bij andere regels is het nou ook weer niet zo rampzalig als die niet zo streng nageleefd worden. Het zou bij SO’s voornamelijk om de lol moeten gaan (waarbij veiligheid hoog in het vaandel staat), als je dan alle regeltjes tot op de letter naleeft dan zou het zo voorbij zijn met de lol.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 23:26

Kikker schreef:
Een ding zou ik wel even duidelijk willen hebben: dispensatie aanvragen kan altijd en wordt vrijwel altijd gehonoreerd.

Dit is iets wat misschien duidelijker gecommuniceerd kan worden. Ik was hier namelijk niet van op de hoogte en loop toch al aardig wat jaartjes rond in de studentenruitersport. Misschien is het een idee om een boekje te maken met enkele belangrijke regels kort beschreven dat aan de verenigingen en/of ruiters overhandigd kan worden? Of misschien een FAQ op de site van de SNS? Je hoeft dan niet alle regels in geuren en kleuren te vermelden, maar ik denk dat een korte samenvatting best wel eens handig kan zijn.

Kikker schreef:
We moeten nog even kijken of men dan een soort van HC kan gaan starten of dat mensen echt gewoon terug mogen naar de B.

Zoals al eerder geopperd, het terugzetten van mensen kan resulteren in een overvolle B rubriek, iets wat niet echt wenselijk is (hoewel m.i. wenselijker dan een gevaarlijke L rubriek). Maar wat voor verschil maakt een HC starter? Als je al die mensen die je terugzet HC laat starten overspoelen ze ook de B rubriek dus dan zit je met hetzelfde probleem.
Je zou dus aanvullende regels moeten opstellen voor HC starters. Zo zou je kunnen zeggen dan HC starters alleen rubriek vulling mogen zijn, maar dan krijgen ze misschien wel heel weinig kans om ervaring op te doen. Een andere mogelijkheid (en dat is dan afhankelijk van de organiserende vereniging) is een aantal extra startplaatsen creëren. Een paard dat nu 3 ronden springt kan waarschijnlijk ook wel 4 ronden springen, de eerste of laatste ronden laat je dan een HC starter rijden die verder niet meedingt voor de halve en hele finales en ook niet meetelt in de equipe prijzen. Zo krijgen de HC starters kans om toch ervaring op te doen, maar zitten ze de B springers niet in de weg. In hoeverre dit mogelijk is, is natuurlijk geheel afhankelijk van het tijdsschema van de SO en de bereidheid van de paardeneigenaren om zijn paarden nog een extra ronde te laten lopen. Bij een SO zoals die van Concorde lijkt me dat een minder groot probleem (er zijn zoveel paarden dat er maar weinig zijn die meerdere keren moeten lopen), maar bij een Hippeia is het aanbod van paarden al beperkt en wordt een dergelijke constructie wat moeilijk.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-05 23:35

Hoi even een snel berichtje van mij (Hilde van Les Chevaliers ):
het systeem zoals een pagina of wat terug geopperd is door Fleury en Kikker (hoge/lage L-categorie) kan ik me heel erg in vinden. En er waren nog wat andere dingetjes waar ik even op wilde reageren-ik heb wel het hele topic braaf gelezen, maar ik heb mijn gedachten op het moment niet genoeg op een rijtje om goed te kunnen verwoorden wat ik nou bedoel
Oftewel zodra ik daar uit ben horen jullie het van me

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 00:01

veerledec schreef:
* de hoogtes, vergelijkbaar of niet: Ze zijn inderdaad op verschillende SO's anders, maar ik denk dat de hoogtes over het algemeen aangepast worden aan de capaciteiten van de paarden. Dus je gaat aan de onderkant van de grens zitten bij de paarden die niet geweldig springen, en als je over wat betere paarden beschikt, kan er ook wat meer gebouwd worden (binnen de marges natuurlijk). Probleem is af en toe overschatting van de parcoursbouwers, die hun eigen paarden gewéldig vinden, en lekker doorbouwen. Waarbij vergeten wordt dat die paarden soms niks gewend zijn en je maar 2 hindernissen kan inspringen. Op een aantal uitzonderingen na vind ik dit toch meestal wel goed gaan. (de meesten weten nu wel welke uitzonderingen ik bedoel haha)

Ik denk dat de paarden over het algemeen de hoogtes wel aankunnen als er hoog gebouwd wordt, maar dat de parcoursbouwer het niveau van de ruiters wel eens verkeerd inschat. Bij de eerste M springrubriek op de SO van Concorde/Chevalier vorig jaar heb ik heel wat M-ruiters horen zeggen dat ze het M maar laag vonden liggen in de voorronde. Dat is onze manege-eigenaar. Zijn paarden (degenen die voor het M ingezet waren dan) kunnen de hoogte wel aan, maar hij weet niet wie er op de paarden zit dus bouwt hij voorzichtig. Als hij dan tijdens de voorronde ziet wat voor vlees hij in de kuip heeft gooit hij de hindernissen voor de volgende ronde ineens een heel eind omhoog. Ik denk dat ik er niet ver naast zit als ik zeg dat hij het L niet op 90cm had gezet met mij in de finale als er een ander paard L finale had gelopen (ik had een half jaar met het betreffende paard bij hem in de springles gereden dus hij wist hoe ik met dat paard sprong).

veerledec schreef:
*Haha, ik zeker! Uhm, het is mij eerlijk gezegd niet zo opgevallen, maar iedereen die L dressuurt mag nu ook L springen is het geloof ik. Dat zegt niets over je springcapaciteiten. Misschien een idee om toch iedereen in de B springen te laten beginnen, tenzij ze vroeger minimaal L-KNHS gesprongen hebben?

Daar ben ik het helemaal mee eens. Laat ze eerst maar eens bewijzen dat ze kunnen springen voordat ze naar het L gaan ongeacht of ze nu B, L of M dressuur starten. Okee, die laatste kunnen hoogstwaarschijnlijk wel een L parcours springen, maar als je een regel stelt moet je wel een duidelijke lijn trekken.

veerledec schreef:
Al met al zou alles idd beter geobserveerd moeten worden, zouden mensen die te hoog starten hierop gewezen kunnen worden, maar hoe moet dat geregeld worden, en wie kan zoiets bepalen?

Dat is inderdaad heel moeilijk om te bepalen. De voorgestelde verliespunten regeling zou een idee zijn, maar dan moet je ook iets bedenken waarbij de ruiters hun verliespunten kunnen kwijtraken. Stel degenen die als laatste eindigt krijgt één verliespunt (even in het midden latend of dit alleen voor het L zou moeten gelden of ook voor het B), wanneer vervalt dit verliespunt dan? Al hij de volgende keer op één na laatste wordt of kunnen die verliespunten alleen wegvallen tegen SNSK punten? Misschien kan je de verliespunten toekennen als je zoveel punten verschil hebt met je voorganger op hetzelfde paard. In dat geval zou namelijk niet alleen de laatste maar misschien ook de op één na laatste een verliespunt kunnen krijgen, er kunnen namelijk meerdere “B-ruiters” in het L meespringen. Het zou niet helemaal kloppen als dan alleen degene die allerlaatste wordt een verliespunt krijgt.

Dit is voor vanavond de laatste. Ik zal jullie morgen wel met meer (on)zinnige uitspraken verblijden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 00:03

Vientje schreef:
Oftewel zodra ik daar uit ben horen jullie het van me

Doe maar rustig aan zou ik zeggen, doe ik immers ook

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 01:47

Falona schreef:
Ik denk dat je een onderscheid moet maken tussen regels en regels. Sommige regels zouden inderdaad strenger nageleefd mogen worden of misschien zelf wat scherper afgesteld, maar bij andere regels is het nou ook weer niet zo rampzalig als die niet zo streng nageleefd worden. Het zou bij SO’s voornamelijk om de lol moeten gaan (waarbij veiligheid hoog in het vaandel staat), als je dan alle regeltjes tot op de letter naleeft dan zou het zo voorbij zijn met de lol.

Kijk! Dat is iets waar ik me nou volledig in kan vinden. Wat we, mijns inziens, moeten zien te voorkomen is dat we door alle regels de charme van de studentenruitersport af laten nemen. Echter, veiligheid hebben we hoog in het vaandel staan, we waren niet voor niets de eersten die de veiligheidhelm verplicht stelden, en dat moet ook zo blijven. Misschien moeten we onderscheid maken tussen regels en richtlijnen? Regels moeten we ons aan houden, richtlijnen zijn indicaties, niets meer en niets minder. Overigens staat er netjes in het reglement dat wanneer het reglement er niet in voorziet, het dagelijks bestuur of de aanwezige SNS vertegenwoordiger beslissingsbevoegdheid hebben. We moeten niet alles in regels willen vatten! Voorbeeld: vlaggetjes op hindernissen. Leuk als ze er zijn, maar ik vind het belangrijker als mensen duidelijk kunnen zien van welke kant een hindernis genomen moet worden. Of het nou officiele vlaggetjes zijn of niet, zal mij een rotzorg zijn....

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 01:51

Als ik zo de meeste berichten lees, denk ik wel dat we het erover eens zijn dat er iets met het L springen moet gebeuren. Of het nou aan de paarden ligt, of aan het gemiddeld niveau van de ruiters, laat ik even in het midden.

Is het in dit kader niet een keer leuk om een springclinic oid te organiseren ipv een springRUBRIEK op een SO? Goede instructeur erbij die dan misschien de mindere L ruiters even een stukje kan helpen. Eerst allemaal een rondje oefenen, en dan als afsluiter een parcours? Eventueel kunnen we wel wat oud-studentenruiters uitnodigen die het nu landelijk niet onaardig doen, of wat buitenlandruiters met hun eigen paard voor een demo oid? Of roep ik nou hele rare dingen?

Ik denk namelijk dat het niveau best wat omhoog mag. En dat men dit zelf ook erg graag wil. Jammer maar helaas is het echter zo dat op veel van onze maneges de mensen niet echt verder komen; voor die mensen zou 't misschien leuk zijn om zoiets een keer te doen.

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 01:56

Wat ik toch ook vooral nog even kwijt wil is dat ik het echt super vind dat jullie allemaal zo constructief meedenken! Ik wil met het huidige en komende bestuur eerdaags een middag plannen om o.a. deze ideetjes eens even goed door te nemen en te kijken wat we mee kunnen. Een brainstormdag voor alle AB-leden is ook nog een optie waar ik al langer over aan het nadenken ben.

Echt super dat iedereen zo meedenkt! Dank (namens al jullie collega studentenruiters).

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 12:41

Die clinic is imo een erg goed idee en ook goed haalbaar! Sowieso leuk om een keer te doen (ik als L-ruiter waar best nog wat aan geschaafd mag worden sta te springen ). Maar de vraag is wel in hoeverre je daarmee het niveau opkrikt. Dan zou je zoiets regelmatig moeten doen, en niet maar 1 keer.

*is nog steeds bezig met uitvogelen van verdere standpunten *

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:07

Citaat:
Ik denk dat de paarden over het algemeen de hoogtes wel aankunnen als er hoog gebouwd wordt, maar dat de parcoursbouwer het niveau van de ruiters wel eens verkeerd inschat. Bij de eerste M springrubriek op de SO van Concorde/Chevalier vorig jaar heb ik heel wat M-ruiters horen zeggen dat ze het M maar laag vonden liggen in de voorronde. Dat is onze manege-eigenaar. Zijn paarden (degenen die voor het M ingezet waren dan) kunnen de hoogte wel aan, maar hij weet niet wie er op de paarden zit dus bouwt hij voorzichtig. Als hij dan tijdens de voorronde ziet wat voor vlees hij in de kuip heeft gooit hij de hindernissen voor de volgende ronde ineens een heel eind omhoog. Ik denk dat ik er niet ver naast zit als ik zeg dat hij het L niet op 90cm had gezet met mij in de finale als er een ander paard L finale had gelopen (ik had een half jaar met het betreffende paard bij hem in de springles gereden dus hij wist hoe ik met dat paard sprong).

Ja, mee eens. Zo werkt het bij ons ook, Anton kijkt naar wat er mee rijdt.

Verder ben ik het er mee eens dat het vooral leuk en veilig moet blijven, ik ben toch wel sterk voor iets van een degradatieregeling.
Overleg hierover ben ik het ook wel mee eens, zal alleen wel een gigantische discussie worden, maar als er iets goeds uitkomt is dat natuurlijk prima.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 21:59

De eerste die een veiligheidscap verplicht heeft gesteld? Heb het afgelopen jaar minstens 2 mensen 'verklikt' die met een oude cap (wel met 3 puntssluiting, maar geen veiligheidscap) op het paard zaten. Leverde vooral boze blikken mijn kant op, niet dat ik daarmee zit, maar ik vind het niet correct dat ik als deelnemer moet melden wat een ringmeester of snsvertegenwoordiger hoort te zien.
Doet verder niets af aan deze discussie, maar ook daarvoor geldt dat het allemaal goed klinkt, maar er moet wel controle op zijn, anders schiet je er nog niets mee op. Er moet dus wel bijgehouden worden wat wordt besloten en wat aan een ruiter wordt meegedeeld. En van dat bijhouden is het afgelopen jaar ook niet heel veel met de achterban gedeeld.

zjaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-05 23:11

Je gal spuwen kun je beter elders doen en bij de mensen die er wat mee kunnen. Een forum lijkt me daar niet echt geschikt voor.

Los daarvan ben ik het met je eens dat regelgeving geen zin heeft zonder goede controle en degelijke communicatie.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 23:41

Volgens mij zeg ik ook zelf al dat het aan de discussie op zich niet zoveel toevoegd, maar het is wel een illustratie over hoe er dus niet gecommuniceerd moet worden. Helemaal niet als het over iets belangrijks als degradatie gaat. Je loopt dan toch de kans dat de B-ruiters gaan mopperen als er iemand uit de L in hun klasse komt meedoen.
(en gal spuwen doe ik ter plekke wel als het nodig is, heeft idd veel meer zin)

Sabine81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 23:51

lijkt me een goed plan om deze discussie een keer elders voort te zetten. Helaas voor mij ben ik straks geen student meer en zal ik niet meer zoveel meedoen aan so's...
Wel goed dat deze discussie nu op gang is! hopelijk rolt er iets goeds uit.

oja, ik ben sabine van cnc

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 00:10

Larslover schreef:
Volgens mij zeg ik ook zelf al dat het aan de discussie op zich niet zoveel toevoegd, maar het is wel een illustratie over hoe er dus niet gecommuniceerd moet worden. Helemaal niet als het over iets belangrijks als degradatie gaat. Je loopt dan toch de kans dat de B-ruiters gaan mopperen als er iemand uit de L in hun klasse komt meedoen.
(en gal spuwen doe ik ter plekke wel als het nodig is, heeft idd veel meer zin)

Volgens mij volg je de discussie maar half. Er is allang geconstateerd dat een L ruiter niet zomaar naar het B teruggezet kan worden. We proberen hier juist een oplossing te vinden voor wat we moeten doen met die L ruiters die eigenlijk niet in het L thuishoren.

Sorry dat ik het zeg, maar als je niets anders kan dan commentaar geven zeg dan gewoon niets. We proberen hier samen oplossingen te zoeken. Denk liever mee dan alleen commentaar te geven.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 00:13

Sabine81 schreef:
Allereerst de promotieregeling:
Promotie op basis van klassering ben ik het niet mee eens. Je zou net als bij knhs wedstrijden beter kunnen werken met een winstpuntensysteem.

Waar baseer je dat op? Misschien heb je wel goede argumenten voor je mening, maar zonder argumenten is het m.i. onmogelijk anderen te overtuigen van je mening.
Zoals ik er nu tegenaan kijk ben ik het niet met je eens. Een jury bij een KNHS wedstrijden weet wat hij kan verwachten aangezien de niveaus landelijk bepaald zijn en landelijk verreden worden. Daarnaast hebben de ruiters ook allemaal een paard waar ze heel veel mee kunnen trainen en dus makkelijker naar die winstpunten toe kunnen werken. Bij de studentenwedstrijden komt het vaak genoeg voor dat de jury nog nooit een studentenwedstrijd heeft gejureerd waardoor hij het niveau makkelijk hoger of lager in kan schatten dan het werkelijk is. Gevolg, het wordt heel makkelijk of juist heel moeilijk om de benodigde winstpunten te behalen. En dan hebben het er nog niet eens over dat de ruiters niet bekend zijn met de paarden waar ze op rijden en er ook nog heel veel verschil zit in de kwaliteit van de paarden.

Sabine81 schreef:
Er is vanuit de SNS ook weinig controle wie in welke klasse start. Iemand die beweert ooit L gereden te hebben mag zomaar starten. Bij het springen levert dit nog al eens gevaarlijke situaties op.

Daar wordt nu inderdaad niet veel op gecontroleerd, maar als ik het goed heb begrepen wordt het binnenkort mogelijk om deze beweringen met de KNHS kort te sluiten. Als dit ook daadwerkelijk gaat gebeuren dan zou dat probleem ondervangen moeten zijn.

Sabine81 schreef:
Iemand die L start moet ook de finale van 1.10m aankunnen....
Helaas wordt de B zo weinig uitgeschreven dat mensen zich al snel inschrijven voor de L.

Ik weet niet of je dit zo cru kan stellen. Het verschil tussen de B en L is gewoon erg groot. Stel we hebben iemand die met weinig tot geen springervaring. Deze persoon start pas in het B springen wanneer hij daar zijn benodigde winstpuntjes voor heeft gehaald. Vervolgens loot hij drie keer een makkelijk paard en gaat braaf met zijn benodigde puntjes over naar het L. Deze persoon heeft dan op SO’s (volgens de reglementen) niet hoger dan 60cm gesprongen. Mag je van zo’n persoon verwachten dat hij dan meteen 1,10m kan springen in een L rubriek? Overigens staat op de SNS site een maximale hoogte van 1m voor het L springen. Hoe zit dit dan eigenlijk?

Sabine81 schreef:
Een oplossing zou zijn vaker een M rubriek uitschrijven of de grote groep L ruiters splitsen in 2 groepen.
Mensen die normaal M moeten springen is het niet eerlijk om die te laten rijden tegen de gewone L ruiters. Hetzelfde geldt voor de Lb dressuur. Het is gewoon niet eerlijk dat Lb ruiters moeten strijden tegen eigenlijke M ruiters....
Een voorwaarde zou dan wel moeten zijn dat die M ruiters ook kunnen meedoen aan het SNSK.

Een splitsing van de rubrieken lijkt mij ook een mogelijke oplossing, alleen komen er dan weer andere problemen naar voren zoals de capaciteit van de maneges.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 00:31

Kikker schreef:
M springen is nog altijd enkel een experimentele rubriek, geen officiele rubriek. Zeker gezien de veiligheid is de SNS tot nu toe altijd van mening geweest dat we de M niet als reguliere rubriek in willen voeren.

Als ik ervan uitga dat de hoogtes die op de site van de SNS staat klopt dan zou er ruimte moeten zijn om de L rubriek te splitsen binnen de huidige hoogtes. Het B springen is nu een marge van 20cm terwijl bij het L springen een marge is van 40cm. Wat dat betreft zou het L springen best wel opgesplitst kunnen worden in een L en M rubriek met beide een marge van 20cm. Zo zullen de hindernissen niet hoger komen dan ze nu al staan en zullen er ook meer geschikte paarden zijn om een M rubriek te houden, want als ze nu paarden hebben die een L rubriek kunnen lopen dan hebben ze bij een splitsing ook paarden die een M rubriek kunnen lopen. Daarnaast wordt de overgang van B naar L minder groot en zal het minder vaak voorkomen dat mensen boven hun niveau starten.
Probleem blijft dan wel het aantal paarden en de tijd. Ik heb het idee dat de verenigingen de laatste jaren steeds meer rubrieken in een weekend willen proppen. Zag je in het verleden dat een M dressuur rubriek werd verreden op een SO met alleen dressuur of alleen een L springrubriek, nu komen er steeds meer verenigingen die alle dressuurrubrieken afzonderlijk van elkaar willen hebben en daar naast ook nog eens alle springrubrieken aanbieden. Wellicht is dat op te lossen door de springrubrieken kleiner te maken dan de dressuurrubrieken. Bij een SO met 12 equipes krijg je dan springrubrieken van 9 starts en bij 9 equipes krijg je springrubrieken van 6.