Om naar hogere klasse dressuur te gaan ook springen/SGW?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Saar

Re: straks pas wp bij 164 punten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:39

Erg interessant dit

Ik heb een zogenaamd gewoon paard, of misschien nog gewoner dan dat (lees: fjord). In de dressuur heb ik eigenlijk niet zoveel problemen, ach als ze die winstpunten omhoog schroeven moet ik misschien wat wedstrijden meer rijden, maar toch kom ik er wel. De meeste winstpunten die ik tot nu toe heb gehaald lagen boven de 160.

En over dat springen, op zich een leuk idee. Maar hoe zou er dan moeten worden omgegaan met mensen die op een pony rijden, bij de paarden starten omdat ze nou eenmaal ouder zijn dan 18, maar dus geen wedstrijdparcours kunnen springen vanwege de afstanden...?

En ja, ik heb het onder andere over mezelf. Ik vind springen hartstikke leuk, mijn fjord ook, maar een grotere galopsprong krijg ik er echt niet in

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:39

daantjuhhh schreef:
Ik vind de regel wel grappig bedacht hier.
Gelukkig gaan ze er niet over.
Ik zie de KNHS hier geen zaak van maken.. hihihi

ik hoop het ook niet ! ik ben het wel met het idee erachter eens...maar daar is dan ook alles mee gezegd

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:43

Wat die nieuwe proeven en wp regeling al dan niet teweeg kan brengen.

Misschien dat ze dan ook eens kijken naar het springen. Hier bij ons is een B parcour echt een meter en ik heb gehoor dat in het midden van het land ze bij 80 a 90 am ophouden. Kijk dat vind ik ook een groot nadeel. Ik ben niet zo´n held met springen en 80 a 90 cm vind ik al heel spannend. Ik hoef dus hier niet op concour te gaan, want dan is het een meter waar ik over heen moet. Misschien dat ze daar ook eens wat aan kunnen doen. Zou zo graag eens willen crossen, maar heb eerst het wp nodig in de springring. Het stomme is dat vaste hindernissen geen probleem zijn. De geachte echter aan een gewoon springparcour......

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:44

Ik vindt het idee van een hoger percentage voor een winstpunt en dan minder winstpunten nodig voor een overstap wel een goed idee.

Als ik een goede proef rij dan haal ik dat percentage. En ik heb geen geweldig dressuurpaard en ik ben geen geweldige ruiter. Is dus volgens mij voor iedereen haalbaar.

Ik schrijf regelmatig, en dat maar 20% een winstpunt(je) haalt is vaak meer dan terrecht. Op deze manier kun je hopelijk het niveau wat verhogen. Aan de andere kant: dan loop je gewoon wat eerder vast, en mensen blijven toch wel trainen op het niveau dat ze denken te hebben. Dus of het echt zin heeft.

Edit: en springen dan gaat helaas niet lukken. Na twee peesblessures aan de voorkant waag ik mij daar niet aan. Maar als iemand nog eentje in de aanbieding heeft waarmee ik mag springen: roept u maar

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:50

Hehe, je mag die van mij wel een paar x uitbrengen..
Maar uiteraard wil ik hem zelf weer uitbrengen als hij t kan..
hihihi

Ik ben qua springen niet super ervaren meer en heb een groen paard.
Wij moeten het dus beide leren.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:53

Zep schreef:
Tulandro schreef:
Ik vind dat jullie nu een beetje ver gaan, want er zijn inderdaad genoeg mensen die
gewoon niet mogen springen met hun paard, ivm artrose

etc. En dan heb ik het nog niet eens over de mensen die niet durven te springen. . Ik denk dat je dan nog maar weinig wedstrijdruiters overhoudt.

De eerste categorie moet eens ophouden zichzelf voor de gek te houden en een betere veearts zoeken cq hun paard uit de sport terugtrekken. Als ie echt zo slecht is dat ie geen B parcours meer in mag kun je er echt ook in de dressuur niet meer mee op concours.

De 2e categorie zou juist moeten leren springen, zouden ze veel betere ruiters van worden.

Nou dit is een beetje kort door de bocht Zep.
Toevallig rij ik een paard waar niet meer mee gesprongen mag worden, omdat haar vorige eigenaren dat iets te enthousiast hebben gedaan + de slijtage van de manegelessen die ze daar heeft gelopen. Lichte vorm van artrose in linkerkogelgewricht vastgesteld. Sinds twee jaar springen we dus niet meer, wel af en toe balkjes lopen. Sinds twee jaar is ze nooit meer kreupel geweest en is het een prima dressuurpaard. Misschien zou een sprongetje nu niet eens kwaad doen. Maar een heel parcours is wat anders, daar moet goed voor getraind worden. In mijn voorbeeld kan je het paard dat niet aandoen. (2e categorie geldt voor ons niet, we zijn gek op springen).

Als we het dan een beetje over welzijn hebben

maar hypothetisch wel een leuk idee om een soort ruitertest met springen en dressuur af te leggen alvorens te gaan starten in een discipline. Door je wat veelzijdiger voor te bereiden kan je een hoop kanten op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 16:56

pff da was ff bijlezen, was bij pagina 2 gaan lessen, en net weer thuis.

Misschien is 1 wp in het B springen niet eens zo slecht voor de meeste ruiters/amazones onder ons.

Gewoon 1 wp rijden in het B springen en dan ben je klaar voor de rest van je leven

En dat kan echt IEDEREEN!!

Ik ben echt benieuwd wat ik volgend jaar met mijn dan 3 jarige BWP totaal springgefokte hengst ga doen in de dressuur. Ik denk dat met die nieuwe regeling die dressuurjury leden me meteen de ring uitwapperen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:01

Citaat:
Ik las gisteren in de Hoefslag dat het zomaar zou kunnen dat straks met de nieuwe proeven er 62 of 63 procent gescoord moet worden om een wp te krijgen. Dat komt met de huidige punten overeen met 161 of 164 punten. Zo zouden combinaties minder snel kunnen promoveren die er nog niet aan toe zijn. Als je daarentegen boven de 65 procent scoort, zou je meer wp krijgen en dus sneller moeten promoveren.
Dit stond in een artikel over de problemen met het jureren in Nederland.
Wat vinden jullie hiervan? Ik zou dan nu in ieder geval zo ongeveer nog B+2 zijn of zo...., in plaats van L2+8...

Tja wat schiet je daar nu eigenlijk mee op. Er zullen dan toch wel hogere cijfers gegeven worden, want jury’s die gunnen ruiters echt wel een winstpunt. De ruiters die gewoon een leuke proef neerzetten, met een leuk paard, maar daar blijft het bij, gun je toch ook gewoon een winstpunt. Ik zie dit niet perse als een last denk ik. Ik denk dat de punten dan toch gemiddeld wel wat hoger zullen liggen. Al dat verandert aan die wedstrijddingen. Ik zie nu nog steeds na de ophoging van 5 naar 10 winst, ook nog combinaties rijden dat ik denk Jezus… in elkaar getrokken paard, slordig enz.. Ze komen er toch wel. Hoe dan ook!

Citaat:
Nou.... ik zou gewoon stellen minimaal L springen met winst om verder te mogen dan L1 dressuur. Ze mogen er best speciale rubrieken voor uitschrijven maar niet anders gaan bouwen en dezelfde puntenregeling aanhouden.

Nou… dat is wel 1 van de grootste onzin die ik ooit gehoord heb. Niet elk paard heeft ze kracht, potentie om een L-parcours te kunnen springen, vaak word een L parcours ook nog verschrikkelijk onderschat. Net zoals dat elke mens ergens anders goed in is, en in uitblinkt, heeft een paard dat ook. Wat een belachelijke opmerking! Zou hou je heel weinig wedstrijdruiters over. Sowieso zijn er mensen ook bang om te springen, en die moet je dan ook maar meteen verbieden om dressuur te gaan rijden? Nonsens!

Ik ben overigens wel voor, dat de winst om te mogen springen omhoog gegooid moet worden, naar bv L1+1 ipv B+1. Dat omdat de paarden in de B vaak nog helemaal niet perfect aan de hulpen zijn, en die heb je echt nodig met springen. Toen ik nog niet dressuur reed sprong ik vrij vaak, maar had mijn paard totaal niet onder controle. Nu ik wel dressuur rijd gaat springen veel en veel fijner!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:06

Nou ik denk dat ik geheid uitgelachen word als ik over een jaartje ofzo eens in de dressuur ga starten. Ik heb nou eenmaal geen al professioneel ingereden en op niveau gereden duur dressuurpaard. En springen met een Fries, mwoah.. Hoewel ze het de laatste tijd toch super doen in de dressuur.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:07

ik bedenk me net dat er dan veel arme fjordjes enzo zijn.
Is je fordje M 1 bij de de paarden moet je M gaan springen met je fjord????
hihihi

Pris_Sunday

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:10

Ik vind dat de juri's zowieso wel wat meer 8en kunnen geven. Soms zie je een Stel.. een onderdeel fantastisch doen en krijgen ze nog een 6. en ik vind het ook wel een beetje overdreven dat de juri's gelijk een 2 of 3 geven als iets niet zo goed is. Want.. meestal is het lang nie zo slecht als een 2 of 3.

Maar opzich vind ik die regel van dat 164 niet zo'n leuk idee.. want je moet al 10 winstpunten halen in de plaats van 5, dus dat is toch al een stuk moeilijker voor de wat mindere ruiters.. Want als jullie zeggen dat ze vaak 140 halen ofzo.. dan is 10 winstpunten al heel wat.. en ze hoeven pas over bij..??20?? winstpunten?!??!

Ik rijd nu al een tijdje geen wedstrijden meer maar ik ga snel weer beginnen.

Maar het zou ook betekenen dat als je niet zo heel veel wedstrijden rijdt.. dat je bijna nooit een klasse verder komt..
En dan is een paard van 4 jaar straks 10 jaar voordat ie in de Z zit ofzo :s

Ik ben het niet eens dat je eerst L1 zou moeten dressuren, want als je alleen maar intresse hebt in springwedstrijden..is dat erg vervelend, of als je een hele goed springend maar slecht dressurend paard hebt is het helemaal vervelend.

De meesten zullen het wel niet met me eens zijn maarjah.. mijn mening

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:11

Pris_Sunday schreef:
Ik vind dat de juri's zowieso wel wat meer 8en kunnen geven. Soms zie je een Stel.. een onderdeel fantastisch doen en krijgen ze nog een 6. en ik vind het ook wel een beetje overdreven dat de juri's gelijk een 2 of 3 geven als iets niet zo goed is. Want.. meestal is het lang nie zo slecht als een 2 of 3.

Maar opzich vind ik die regel van dat 164 niet zo'n leuk idee.. want je moet al 10 winstpunten halen in de plaats van 5, dus dat is toch al een stuk moeilijker voor de wat mindere ruiters.. Want als jullie zeggen dat ze vaak 140 halen ofzo.. dan is 10 winstpunten al heel wat.. en ze hoeven pas over bij..??20?? winstpunten?!??!

Ik rijd nu al een tijdje geen wedstrijden meer maar ik ga snel weer beginnen.

Maar het zou ook betekenen dat als je niet zo heel veel wedstrijden rijdt.. dat je bijna nooit een klasse verder komt..
En dan is een paard van 4 jaar straks 10 jaar voordat ie in de Z zit ofzo :s

Ik ben het niet eens dat je eerst L1 zou moeten dressuren, want als je alleen maar intresse hebt in springwedstrijden..is dat erg vervelend, of als je een hele goed springend maar slecht dressurend paard hebt is het helemaal vervelend.

De meesten zullen het wel niet met me eens zijn maarjah.. mijn mening

nou een 2 vind ik niet erg als ik voor het onderdeel die super gaat dan maar een 8 krijg en geen 6..

Pris_Sunday

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:14

jah maar dat is in veel gevallen niet zo. Straks moet alles goed gaan voordat je een winstpunt krijgt.. En soms kun je toch iets per ongeluk fout doen ofzo.. of als een juri iets niet zo goed vond gaan (want jah dressuur blijft een juri sport > daarom ben ik o.a een springer) Krijg je 1 4.. kun je het al vergeten.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:32

daantjuhhh schreef:
nou een 2 vind ik niet erg als ik voor het onderdeel die super gaat dan maar een 8 krijg en geen 6..

Precies! Dat vind ik nou ook.. Uitgestrekte draf wordt meestal niet meer dan middendraf bij mij.. dus daar mogen ze me best een 3 or so voor geven.. maar geef me dan ook eens een 8 op midden galop want dat gaat dus echt wel héél goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 17:38

Pris_Sunday schreef:

Ik ben het inderdaad niet met je eens, want..
Je paard kan dan wel goed springen, maar of het gecontroleerd gaat is een heel ander verhaal.. Elk paard kan dressuur, en wat dat betreft is de L1 helemaal niet moeilijk, en kan elk paard dat gewoon aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:13

CGJ12 schreef:
In de B ja, ............. in de L2/ZZ gaat dat (gelukkig) echt niet op.

Dan is het misschien verstandiger voor jou, om je aan te melden voor jurylid bij de Pavocup. .

Daarbij ken ik zat correct bewegende paarden die in het ZZlicht en Zwaar heel netjes meedraaien, die zijn ook niet apart, maar gewoon goed afgericht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-09-05 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:15

Aimee schreef:
Eigenlijk denk ik dat het overal rustiger wordt, ook in de basisrubrieken.
Als ze bijv. een regeling om zouden stellen, eerst een winstpunt in B dressuur.... maar voordat er verdere wedstrijden dressuur worden gereden, moet er een winstpunt in het B springen worden gehaald. Voordat een combinatie de overstap mag maken naar het L, moet de combi zowel L dressuur als L springen startgerechtigd zijn. Wil een combi verder dan de L1, zullen ze ook een winstpunt in het L springen moeten hebben gehaald.

Dat gaat mij weer te ver Want als je dan een Z proefje wil rijden moet je ook Z dressuur zijn

Vergeet dan ook niet wat voor soort kwaliteit je van paarden moet hebben, want het Z is toch wel heel pittig in deze regio ( springen )

Iedereen moet gewoon een L parcours kunnen springen.............

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:15

Zep schreef:
Dat staat er niet Anoukie.

Nu kun je ook je B dressuurpunt halen en dan met een ander paard gaan springen. Het gaat om de punt, niet om de combinatie

Ik vind het echt onzin, er zijn zat mensen die niet genoeg ruimtelijk inzicht hebben om goed een parcours rond te sturen, dat is gewoon niet verantwoord. Dat wil niet zeggen dat die mensen niet de durf hebben om het te doen of dat ze niet voldoende ruitergevoel hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:23

CGJ12 schreef:
Anoukie schreef:
Jij springt met jouw ZZ paarden ook zo een ZZ parcours?

Niet tegelijkertijd......... maar een groot probleem zie ik daar ook niet in.

Wanneer en waar..........ik wil jou Jazzjes graag met jou een ZZ parcours springen nivo regio Twente

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:28

daantjuhhh schreef:
hihihi

Dat was dus precies wat ik bedoelde, M-dressuur gaat nog wel lukken

Maar bij M springen zit er toch een driesprong in? Dan wordt het waarschijnlijk meer mikado

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:31

Saar schreef:
daantjuhhh schreef:
hihihi

Dat was dus precies wat ik bedoelde, M-dressuur gaat nog wel lukken

Maar bij M springen zit er toch een driesprong in? Dan wordt het waarschijnlijk meer mikado

Ach als je maar rondkomt ik spring met mijn ogen dicht

Pris_Sunday

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:38

Shannay:
Er zijn best springpaarden die het gewoon niet in hun hebben om rustig rondje te rijden in zo'n dressuurringetje, maar toch heel braaf zijn in de "springring".
Niet elk paard is gelijk.

Ik vind er trouwens zelf ook niet echt zoveel aan, om in een dressuur ringetje rond te rijden.. en doen wat in het proefje staat.
Dus ik vind het nogal een raar iets als je springen en dressuur op dezelfde hoogte moet doen.

En trouwens.. er zijn meer paarden die Z kunnen springen dan die Z kunnen dressuren..

Iedereen denkt er anders over..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:41

Anoukie schreef:
Zep schreef:
Dat staat er niet Anoukie.

Nu kun je ook je B dressuurpunt halen en dan met een ander paard gaan springen. Het gaat om de punt, niet om de combinatie

Ik vind het echt onzin, er zijn zat mensen die niet genoeg ruimtelijk inzicht hebben om goed een parcours rond te sturen, dat is gewoon niet verantwoord. Dat wil niet zeggen dat die mensen niet de durf hebben om het te doen of dat ze niet voldoende ruitergevoel hebben.

Ik kan totaal geen afstanden inschatten.
Maar met verschillende paarden L gesprongen, zonder enge toeren.
Met kawa ook nog M, met punten.
Maar daar ben ik gestopt, omdat je daar idd goed passend moet kunnen rijden.

En dan ligt deze regio grof aan de maat, dus als ik het hier kan, dan kan iedereen het
Want een grotere dozige ruiter als ik met springen vind je geen 2e

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:42

Citaat:
En trouwens.. er zijn meer paarden die Z kunnen springen dan die Z kunnen dressuren..

net andersom bedoel je?

Z dressuur kan elk gezond paard.
Z springen echt niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-05 19:47

runningkawa schreef:
Citaat:

net andersom bedoel je?

Z dressuur kan elk gezond paard.
Z springen echt niet

Ik wilde net zeggen