Hebben jullie nare ervaringen met jury's????

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SpikkelFire

Re: Hebben jullie nare ervaringen met jury's????

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:55

maar dan geen amerikaanse

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:59

Dit heeft mijn zus ook eens gehad..

Het was M1 pony's.. Ze was samen met een vriendin in dezelfde klasse.. met zijn tweeën.

Eerst mijn zus; Twee absolute superproeven! Zo goed had ze nooit gelopen.. Daarna de vriendin: Nou ze had er een zwaar kl*te gevoel over, het ging totaal niet.

Resultaat: Die vriendin eerste met 3 winstpunten en Marlies (mijn zus) had niks.. Dus we gingen naar de jury en vroegen of ze misschien de protocollen hadden omgewisseld, want niks klopte. Zegt de jury: "Oh dat vosje? Ja die ga ik geen punten geven hoor, die loopt als een hert.. "

Jemig dat zeg je toch niet.. Hele zelfvertrouwen kwijt door zo'n opmerking

XxJodyxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:05

Hmm ik heb het is gehad bij een onderlingen wedstrijd...
ik reed op een paardje dat 3 jaar was ( mijn verzoorg paard)
Ze kan een echte stress kop zijn..
de week dat de wedstrijd was was het erger dan erg.
Maar net voordat ik in de bak moest werd ze plotseling rustig.
zo rustig nageven erg voor ontspannen ik helemaal blij

ik heb een super proef gelopen middendraf heeft ze mooi gestrekt
ik had big smile
vrienddinnen vanaf de kant fluisterden nog van: Wauw super geweldig..!

bij de prijsuitreiking was ik 16e ....
het meisje dat eerste werd reed L1
En volgens mij moet je in de L1 aan de teugel rijden wijken
enz. ik heb geen van allen gezien bij haar

later toen we bij de jury navroegen zij ze:"ik moet natuurlijk wel op niveau juryren"
paard was 3, half jaar ingereden 1e wedstrijd..
Ik vond het niet leuk maarja volgende keer beter he...

groetjes Jody

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:11

Ik herinner me nu trouwens dat ik een keer bij een jury zat te schrijven tijdens de M2. Op een gegeven moment vraagt ze "hoeveel wp heb ik eigenlijk al weg gegeven?" Dus ik vertelde haar dat er nog niet 1 tussen had gezeten. "O, nou dan moet dit er maar eentje worden". Ik dacht nog dat het een geintje was maar die ruiter kreeg dus echt goede punten voor een bagger proef omdat er "toch een winstpunt uit moest". Ook kwam er nog iemand voorbij die volgens de jury zo'n aardige meid was dat ze wel 2 wp verdiende, ook al staakte haar paard en kwam omhoog in de hoek (commentaar "wat een pech, arme meid"), terwijl het paard daarna wel goed liep maarja, mevrouw hield niet zo van vosjes, dat verpestte toch het beeld wel een beetje.

Dit was trouwens wel een eenmalig incident, zulke vage jury's heb ik daarna niet meer meegemaakt gelukkig, maar ik vroeg me toen wel af hoe ze zelf over haar vaardigheid als jurylid dacht....

EsSther

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:23

ik heb ook heel vaak op officiele wedstrijden geschreven...echt je maakt de gekste dingen mee!
eens had ik een jury die mij mee liet jureren, hij zei: wat je vindt jij van deze middendraf?! ik heel onschuldig het lijkt mij wel een 7 waard, schrijf maar op zegt ie!
of eens met een vrouw die het drukker had met andere dingen dan met het werkelijke jureren, ze vergat heel veel punten, en zei dan maar gewoon wat! ze keek amper!

ik vindt het nergens op lijken dat een jury het paard bij voorbaat al afkraakt( deze kleur staat me niet aan, of de afstamming) een jury hoort te beoordelen wat hij in de ring ziet, de gangen, de hulpen etc.
jurysport is een voorkeurssport.......

zelf ook wel het een en ander mee gemaakt,
ik reed een merrie met een vrij korte staart,(afgegeten door het veulen) maar liep wel altijd super in de punten, stond er ineens op mijn coupon dat ik mijn paard maar beter thuis kon laten staan todat haar staart weer was aangegroeid!?!?! tjeezzzz waar bemoei je mee!
werd vervolgens wel eerste in de tweede proef!

Angelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 19:56

Poffie schreef:
Ja, die puntenverschillen bij de kampioenschappen laten toch maar weer zien dat er geen lijn is in jureren, de een vindt een proef erg goed, de ander dezelfde proef erg slecht, zo krijg je soms verschillen van wel 20 punten.

Dit ligt er echt niet aan dat er geen lijn is in het jureren hoor.
Ga jij maar eens bij C staan en aan de lange zijde, hoeveel verschil je ziet in een proef.
Als je aan de zijkant zit, kunt je nauwelijks zien of een combinatie recht binnenkomt, bij het wijken kun je nauwelijks zien of de voorhand wel voor de achterhand gaat, etc. (Dit levert soms maar zo een verschil op van 2 punten voor hetzelfde onderdeel).

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:20

Ellebel schreef:
Ik herinner me nu trouwens dat ik een keer bij een jury zat te schrijven tijdens de M2. Op een gegeven moment vraagt ze "hoeveel wp heb ik eigenlijk al weg gegeven?" Dus ik vertelde haar dat er nog niet 1 tussen had gezeten. "O, nou dan moet dit er maar eentje worden". Ik dacht nog dat het een geintje was maar die ruiter kreeg dus echt goede punten voor een bagger proef omdat er "toch een winstpunt uit moest". Ook kwam er nog iemand voorbij die volgens de jury zo'n aardige meid was dat ze wel 2 wp verdiende, ook al staakte haar paard en kwam omhoog in de hoek (commentaar "wat een pech, arme meid"), terwijl het paard daarna wel goed liep maarja, mevrouw hield niet zo van vosjes, dat verpestte toch het beeld wel een beetje.

Dit was trouwens wel een eenmalig incident, zulke vage jury's heb ik daarna niet meer meegemaakt gelukkig, maar ik vroeg me toen wel af hoe ze zelf over haar vaardigheid als jurylid dacht....

Zit hier met open mond te lezen!!!
ONVOORSTELBAAR gewoon!!!!!!!!!!!

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:23

Mariek1983 schreef:
Emeraldo schreef:
Heb eigenlijk maar een keer een rot opmerking gehad. Ik reed in de M1, proef ging best redelijk. Nadat alle (5) combinaties gereden hadden, ben ik naar de juri toe gelopen om wat commentaar te vragen. Hij moest lang nadenken, ik moest even vertellen welke kleur mijn pony ook al weer was. En toen wist hij het weer ineens. Ik was te dik voor mij pony
155 punten, 3 van de 5 combinaties hadden 155 punten.

Toen heb ik toch ff zitten janken op het veld!

Nou ja zeg!!! Dat vind ik echt niet normaal! Snap dat je daar ff flink van over de zeik gaat! Nou heb net gekeken in je profiel, en snap niet dat hoe die jury dr bij komt hoor, leuk paardje (pony) trouwens!!!

Dankje
Ik heb daarna aan heel veel mensen gevraagd of ik te dik was voor mijn pony. Ik wil niet zeggen dat ik mager ben, maar dik? Zeker niet te dik voor mijn pony. Maar als een juri dat zegt... Dan zal dat wel waar zijn. Dat dacht ik toen nog...

EquineNature

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:24

Ik start voornamelijk voor de leukigheid proefjes (B), mijn pony en ik starten bij de paarden en ons gemiddelde is denk ik zo'n 152 punten. Ik vind dat niet erg, vooral omdat mijn pony thuis wel netjes loopt en ik zie een wedstrijd vooral als een moment opname. Ik vind het dus ook niet erg dat ik geen super hoge punten rij. Wat ik wel erg vond (en nog steeds vind) is dat ik een keer totaal door een jury ben neergehaald. ik had voornamelijk 4-en en 5-en en op mijn protocol aan het eind stonden in het hele rijtje alleen maar drieen. Volgens de jury liep mijn pony kreupel en had ik een slechte rijstijl en harde hand.
Dat kwam hard aan. Ik heb er ook best een tijdje mee gezeten, achteraf bleek dat vrijwel iederen hele lage punten had bij deze mevr. en mijn puntenverschil met de tweede proef was ong. 15 punten. Mar goed, goed voor mijn vetrouwen was het niet!
Een maand later kreeg ik van een ander jury lid op mijn protocol: ruiter heeft een zeer vriendelijke hand, pas alleen op dat het niet ten koste gaat van de hulpen.
Ik was er blij mee, maar ik vind het wel vreemd dat het zo dag en nacht kan verschillen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 22:37

Hmm, zelf rijd ik geen wedstrijden (alleen wat onderling af en toe), maar ik schrijf wel regelmatig bij wedstrijden. En dan maak je leuke én minder leuke jury's mee...

Zo heb ik eens een hele ochtend weinig anders zitten doen dan opmerkingen erbij schrijven als "paard loopt niet aan de teugel" "paard is tegen het bit" "paard is niet nageeflijk", en dat dan dus de hele ochtend. En dan word je daar op een gegeven moment gewoon helemaal chagerijnig van, helemaal wanneer desbetreffende jury de ruiters daar dus op af gaat rekenen. Gewoon per onderdeel gaat kijken of het paard wel mooi aan de teugel loopt...

Maar gelukkig schrijf ik ook genoeg bij jury's die wél leuk zijn. Zo schreef ik eens bij een jury (ook B) die het gewoon toestond dat iemand te hulp schoot toen een jong paard niet tussen de hekjes door durfde. Toen het paard eenmaal er langsheen was, hebben ze het nog even een keer of drie geoefend. 'Ach', aldus de jury, 'we hebben toch genoeg tijd. Het is nog maar een jong paard, we laten ze wel even...'

En eens in de M, ook erg leuk. Een jury die zich er totaal niet voor schaamde een 1 of een 2 te geven voor iets dat totaal verkeerd ging, maar óók rustig negens en tienen gaf wanneer iets wél goed ging. En dat dan ook nog vaak binnen één proef

En eens dat iemand tot 3 keer toe opnieuw mocht beginnen omdat ze al na het halthouden - groeten (ook in de B, hoe kan het ook), de verkeerde kant op ging. Die mevrouw kon van de zenuwen schijnbaar links en rechts niet meer zo goed uit elkaar houden

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 23:18

Nouks schreef:
Zo heb ik eens een hele ochtend weinig anders zitten doen dan opmerkingen erbij schrijven als "paard loopt niet aan de teugel" "paard is tegen het bit" "paard is niet nageeflijk", en dat dan dus de hele ochtend. En dan word je daar op een gegeven moment gewoon helemaal chagerijnig van, helemaal wanneer desbetreffende jury de ruiters daar dus op af gaat rekenen. Gewoon per onderdeel gaat kijken of het paard wel mooi aan de teugel loopt...

Eeeuuhhhh....dat is nu net de taak van de jury, alles, dus ook dat, per onderdeel bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:36

Neonlight schreef:
[***] schreef:

Eeeuuhhhh....dat is nu net de taak van de jury, alles, dus ook dat, per onderdeel bekijken.

Oeps, ik vergat er bij te vermelden dat dat dus in de B was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:01

Nageeflijk hoort een paard in de B toch echt te zijn en ook absoluut niet tegen de hand.
Aan de tuegel hoeft niet, al gebeurd dat wel snel als het paard nageeflijk is.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:13

Ik heb 1x een jury gehad op een KNHS concours in Apeldoorn. De jury vroeg aan iedereen of ze na de proef naar haar toe wilde komen voor commentaar. Ik rijd bij mijn ony altijd met zweep in een proef, gewoon voor de ckerheid. Zodat ik hem iets bij kan tikken als hij wegvalt. Ik was blij dat ik me zweepje bij me had die proef, want me pony deed echt gek. Draf was dribbelig, hij was niet naar voren te krijgen. Zodoende moest ik hem welus bijtikken. Na afloop van mijn proef, was ik verder wel tevreden over hoe het ging. Kon netjes figuren rijden enzo, alleen hij was niet voorwaarts. Na afloop ik naar de jury toe. Geeft ze volop commentaar dat ik niet meer met zweep moet rijden, want dat paard heft het niet nodig. hij is voorwaarts genoeg enzovoort. Ik had zoiets, van praat maar raak, maar ik heb hem soms gewoon nodig, net zo als in deze proef. Toevallig hoorde ik daarna dat een klein meisje van 10 jaar ofzo die voor mij reed ook commentaar had gekregen. Ze was te sterk in haar handen. Moest ze van de jury thuis maar een stok in haar mond doen en dan er aan gaan trekken..

Toen ik dat hoorde had ik echt zo iets van dat zeg je toch niet tegen zo'n klein meisje! Vind het oke als je zegt dat ze wat rustiger moet zijn in de hand, mar niet op zo'n manier. Gelukkig vielen de punten mee. had 1wp

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:00

Ik reed in de B-C (ik als klein mugje nog. ) Ik reed een goeie proef en krijg als commentaar van de jury:
'ja de pony moet verzameld lopen, op het achterbeen en opgericht'

Daar snapte ik natuurlijk helemaal niks van.

En dat in de B-C.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:49

Met verbazing lees ik al die gebeurtenissen hier. Ik denk dat trouwens erg veel ruiters vinden dat hun paard super heeft gelopen in de proef. Deze vergelijking is dan ten opzichte van hun dagelijkse training. Als jury kijk je naar het moment. Van die onzin zoals "Ik vind vosjes lelijk" of "hoeveel winstpunten zijn er al gegeven..." moet je je als ruiter niets aantrekken. Jammer dat zulke juryleden nog mogen plaatsnemen achter de C. Ik zelf ben altijd bereid om commentaar te geven. Uit eigen ervaring en mijn opleiding weet ik heus wel hoe een goed gereden paard moet lopen. Probeer de kritiek altijd opbouwend te geven zodat de betreffende combinatie er thuis mee verder kan. Aanvaringen heb ik eigenlijk nooit en als ze er zijn, moeten ze uitgesproken worden. Een jurylid hoeft niet altijd gelijk te hebben, maar is wel degene die het laatste woord heeft.. of je het daar nu mee eens bent of niet... volgende keer weer beter!

Zoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:51

Inderdaad gertjan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:26

runningkawa schreef:
Nageeflijk hoort een paard in de B toch echt te zijn en ook absoluut niet tegen de hand.
Aan de tuegel hoeft niet, al gebeurd dat wel snel als het paard nageeflijk is.

Dat snap ik ook, maar ze was er dus echt gewoon combinaties op aan het afrekenen dat ze niet aan de teugel liepen...

GeJe schreef:
Als jury kijk je naar het moment. Van die onzin zoals "Ik vind vosjes lelijk" of "hoeveel winstpunten zijn er al gegeven..." moet je je als ruiter niets aantrekken.

Zo'n jury was dat dus inderdaad ook, die van de post hierboven. "ja, op hoeveel punten kwam die grote vos uit? Schrijf in dat geval hier maar een 4 op..."

Pff.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:02

ja.. helaas heb ook ik een slechte ervaring met een jury..

ik heb nog al een lastige pony om te rijden.. heeft nog al een verleden .. en ik, heb met heel veel doorzettings vermogen haar zo ver gekregen dat ik alleen met er in de bak kan rijden enzo..

nya, uit eindelijk belande ik dus aan mijn 2de wedstrijdje..
ik ga vol goede moed de bak in .. wetende dat ik geen prijs zou krijgen, gewoon puur om te kijken of er verbetering inzit enzo..

nya, iedreen die wel eens op carissa heeft gereden weet dat je je been er HEEL goed aan moet houden, wil ze niet stil staan of gaan sjokken..
nya.. ik weet vanmezelf dat ik veel meer wil sporen dan dat ik er eens een goede tik geef *zekr in die tijd.. want toen reageerde ze er héél slecht op:( *

nya, dus na een redelijk goed eerste proefje te hebben gereden, zegt de jury van ja.. "je moet niet zo veel sporen en gewoon een goede tik geven.."

nou dus ik mijn 2de proefje rijden .. en zoals de jury zei, gaf ik een tik ipv, de hele tijd sporen.. voor mijn gevoel had ik een redelijk proefje gerden ..

krijg ik mijn protocollen terug .. met een score van 146/148 en onderaan stond geschreven :
Pony niet onnodig schoppen en/of slaan. Neigt naar wreedheid.. wreedheid is ECHT verboden! ik hou het bij een waarschuwing, maar kan het ook aangeven bij het KNHS. DUS LIEVER EN VRIENDLIJKER ZIJN VOOR JE PONY DUS

na, ik dus helemaal overstuur naar huis.. want na zólang doorzetten en doen kon ik dit echt niet hebben
mijn pa daarop woedend naar de manege gegaan en met de baas gepraat, die mijn proefje geheel had gezien en zelfs vond dat het voor carissa's doen heel goed ging! die is dus naar het jury lid gegaan, en hefet haar er op gewezen wat ze op mijn protocol had geschreven .. eerste instantie ontkende ze het, omdat ze warschijnlijk ook wel een beetje zag dat het niet helemaal eerlijk was, omdat het ze mijn pony niet kende.. ze stond met tranen in haar ogen..

in ieder geval, ze mocht niet meer terug komen..
ze zal er warschijnlijk niet van wakker liggen .. maar dat deed ik dus wel ..
want al mijn zelfvertrouwen was weg ..

na, ik toch maar weer door trainen endoen .. en het ging steeds iets beter.. tot de dag dat ik weer een wedstrijd had..
ik reed de bak in .. en na, ik groet en zie dat de baas naast de jury staat.
mya ik was bang om weer iets fout te doen.. dus ik heb de hele wedstrijd niet een keer aangespoord of getikt.. aan het eind van het proefje roept de jury mij dan ook bij zich, en zegt van ik heb net het hele verhaal van je vorrige wedstrijd gehoord.. en ik wou je even zeggen dat je van mij best even je pony goed mag aanpakken geef hem maar een goede tik als die niet doorloopt, ik zal niet zo gemeen zijn!

ik dus vol goede moed mijn volgende proefje in .. geef gelijk een goede tik.. en carissa liep het hele proefje door ! en ik werd zelfs nog 2e met een score van 158.

Nu 1.5 jaar later, gaat het trouwens wel super.. we hebben aardig wat prijzen nu..
Blijkt wel dat je met doorzettings vermogen heel ver kan komen

sorry trouwens voor mijn lange verhaal.. maar moest het toch ff kwijt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:42

Maar de jury weet jou verhaal niet, dus kan die reaktie dan best begrijpen.
Je had dan beter hors concours kunnen starten.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:34

Ik reed ca. 2 jaar geleden met mijn oude merrie (v. Uppercut xx) van 21 in de L1, ze was hengstig en daarom lastig te rijden, als ik links wou, ging zij rechts, wou ik vooruit, ging zij achteruit, niet echt veel mee te beginnen dus. Ze heeft niet zo'n dressuurpaard model, maar een tikkeltje ouderwets gebouwd.
Toen de proef klaar was zei de jury letterlijk: "ik kan natuurlijk niet in jou portemonnee kijken, maar als ik jou was, zou ik maar eens een ander paard kopen". Dit vond ik toch een beetje vet te ver gaan en heb een klacht ingediend bij de federatie. Ik weet niet wat er later allemaal gebeurt is, mar op een gegeven moment kreeg ik van de federatie een briefje dat ze mijn klacht zeer serieus nemen. Sindsdien niets meer gehoord. Dit vindt ik dus niet kunnen!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:39

Liiszle ik snap eigenlijk niet dat je een paard start wat niet goed aan het been staat Als dat nog niet eens voor elkaar is, hoef je toch eigenlijk ook niet te kijken hoe ver je al staat?
Is niet rot bedoelt hoor, ik snap het gewoon niet!

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 00:10

Ik heb het gehad op het NK jury C 189 pnt in het L2 en 1e
Jury M 156 pnt en middenmoot.

Ben uiteindelijk toch nok=g kampioen geworden, maar jurylid is voor 3 maanden geschorst, mede dankzij haar schrijfster
Maar, al met al, wel het Wilhelmus pour moi!

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 03:22

Telt het ook mee als nare ervaring als de jury halverwege de proef zegt dat je net zo goed kan stoppen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 07:50

Mwoh, hangt er denk ik een beetje vanaf of dat terecht was of niet en hoe je er zelf over dacht?