vandaag nieuwe Z2 proeven (20x40) voorgereden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Michelle77

Re: vandaag nieuwe Z2 proeven (20x40) voorgereden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:36

Wat raar dat ie dat opeens doet.

Ik snap wel wat je bedoelt, maar ik vind er gewoon een verschil in zitten. Je kunt volgens mij aan een paard/pony in de ring niet zo makkelijk zien of het paard slecht buigt doordat hij dit lichamelijk niet kan, of dat dit komt door de ruiter die hier moeite mee heeft, of omdat het paard het nog niet voldoende beheerst.

Bij een verruiming lijkt me dit een ander verhaal; een paard wat een goede verruiming van zijn arbeidsdraf laat zien vind ik een goed cijfer waard. Een verruiming gaat er om dat het paard ruimere passen neemt en niet sneller gaat. Als een paard dat doet moet het een goed cijfer krijgen. Maakt een een paard een super verruiming dan moet het een super cijfer krijgen. Ik vind niet dat dat afhangt van het ras. Al is het vaak wel zo dat idd haflingers niet voldoende verruimen maar meer versnellen.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:38

Sjappie schreef:

Wat trouwens wel een voordeel is van niet of de letter rijden is dat je paard niet meer zo uitgekiend alles van te voren weet. Kun je je B-proefje ook 80x oefenen zonder dat ie weet dat ie tussen A en F in de rechtergalop moet aanspringen, je hebt toch ruimte zat

Yeeh toch nog een voordeel dan haha!

Maar idd ik rijd zelf met een Welsh Cob tussen de paarden en krijg echt geen hoger cijfer omdat ze het uitstrekken voor haar doen goed doet.
Logisch want dan kan je overal wel rekening mee houden! En zo werkt het natuurlijk niet...

Ben erg benieuwd naar de nieuwe proeven

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:40

benneton schreef:
Hoe kijken de juryleden op Bokt eigenlijk tegen de nieuwe proeven aan?!

@MissPetit: jonge paarden worden neem ik aan hetzelfde beoordeeld als een paard van 16, techniek techniek techniek, en geen kunstjes!

Met "techniek en geen kunstjes" ben ik het trouwens heel erg eens hoor, maar ik hoop dat ze het goed op de juryleden over kunnen brengen :S

Ik zal Rhijnauwen en Fitzroy eens pm-en

Ik heb nogal een karakterpaard te rijden, dus bij mij gaat het kunstjes rijden zoiezo niet op

Luci

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:44

Michelle77 schreef:
Je kunt volgens mij aan een paard/pony in de ring niet zo makkelijk zien of het paard slecht buigt doordat hij dit lichamelijk niet kan, of dat dit komt door de ruiter die hier moeite mee heeft, of omdat het paard het nog niet voldoende beheerst.

Een beetje jury moet dat verschil kunnen zien hoor.

Je kunt aan een paard dat in de wei staat al tot op zekere hoogte zien wat z`n tekortkomingen of sterke punten in de ring zullen zijn...zit erg vast aan het exterieur/ de bouw.

De vraag is in hoeverre dat er in de ring toe doet...denk dat we wat vaker moeten accepteren dat niet ieder paard elk werk kan doen en ieder niveau aankan. Of in ieder geval dat je met je fjord geen negens scoort voor de uitgestrekte draf omdat het beestje het simpelweg niet kán met zijn lichaam. Ookal doet fjord nóg zo zijn best, je kan dat de jury niet kwalijk nemen.
Laatst bijgewerkt door Luci op 16-08-05 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 13:45

Het klinkt mij eigenlijk wel goed in de oren dat er meer op techniek gelet gaat worden en minder op het uitoeren precies bij de letter. Ook het weglaten van het groeten aan het begin van de proef vind ik niet verkeerd, juist omdat het vaak jonge paarden zijn in de B die nog wat moeite kunnen hebben met stilstaan als ze in een nieuwe ruimte komen.

Zijn de nieuwe proeven al te verkrijgen?

Michelle77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:25

Luci schreef:
Michelle77 schreef:
Je kunt volgens mij aan een paard/pony in de ring niet zo makkelijk zien of het paard slecht buigt doordat hij dit lichamelijk niet kan, of dat dit komt door de ruiter die hier moeite mee heeft, of omdat het paard het nog niet voldoende beheerst.

Een beetje jury moet dat verschil kunnen zien hoor.

Je kunt aan een paard dat in de wei staat al tot op zekere hoogte zien wat z`n tekortkomingen of sterke punten in de ring zullen zijn...zit erg vast aan het exterieur/ de bouw.

De vraag is in hoeverre dat er in de ring toe doet...denk dat we wat vaker moeten accepteren dat niet ieder paard elk werk kan doen en ieder niveau aankan. Of in ieder geval dat je met je fjord geen negens scoort voor de uitgestrekte draf omdat het beestje het simpelweg niet kán met zijn lichaam. Ookal doet fjord nóg zo zijn best, je kan dat de jury niet kwalijk nemen.

En daarom ben IK nou geen jury! hahaha

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:55

jury meld zich!!

Ikzelf heb de nieuwe proeven niet gezien, wel neem ik aan dat wij als juryleden tijdig opgeroepen worden om alles door te nemen en hoe en wat..

Ik denk zelf, zoals ik het een beetje kan lezen dat er voor mij niet zo heel erg veel gaat veranderen, ik ben namelijk een jury die rijtechnisch beoordeeld, ik zie liever een perfecte overgang 3 meter voorbij B, dan een mindere overgang op de B.
de ruiter die de overgang perfect rijd, maar 3 meter te laat krijgt bij mij toch nog die 7 of 8, ik haal er uiteraard wel een punt vannaf voor het te laat tonen anders was het een 8 of 9 geweest, maar de ruiter die hem wel op de letter rijd, maar een minder goede ovegang laat zien krijgt toch de 5 of 4

dat er veranderingen komen vind ik zo slecht nog niet, zeker gezien het grote aantal combinaties die eigenlijk nog niet toe zijn aan de L, M of Z, ik kom vaak zat, zeker in de M, combi's tegen waarvan ik denk...nounou...hoe kom je hier terecht..en ik denk dat het met dit systeem een stuk beter gaat..mits de juryleden zich hier ook aan gaan passen!

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:06

Volgens mij gaat er in de praktijk (op de wezenlijke veranderingen na) niet zo gek veel veranderen.

Een prachtige bok met superbewegingen wordt een taktfoutje nou eenmaal sneller vergeven dan een Haflinger (om even bij het voorbeeld te blijven).

Ik rij er van beide soorten één, een prachtige superbok en een Haf, dus ik zal wel zien
Trouwens is die Haf ook wel een prachtige superbok die 8-en scoort voor de midden- en uitgestrekte draf en hij loopt ALTIJD
En Silly (erg mooi en super lopen) is een vreselijk kijkerig spook.

Het is ook altijd iets

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:27

tvp

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:59

Ik meld me ook na PB van MissPetit. Op zich denk ik ook dat er niet zo heel veel gaat veranderen.
Ik ben het echter niet met Michelle77 eens dat je moet kijken naar de tekortkomingen van het paard. Dat zijn dingen die je voor lief neemt als je met een krabbelige KWPN'er, Haflinger of whatever gaat starten. Je kunt niet verwachten dat je met zo'n dier een 8 scoort omdat dat het beste is wat er in zit. Echter, en daar blijf ik bij: met die dieren kun je dus weer prima scoren op bv. de overgangen en voltes, wijken enz.
Genoeg compensatie dus.

Verder mag in de zuiverheid van de gangen zeer zeker rekening gehouden worden met de kwaliteit van de desbetreffende gang, tenminste dat is nu zo, dus ik neem aan dat dat niet verandert.

Ik vind het jammer dat de vrije stap eruit gaat. Je ziet menig paard zo onregelmatig stappen als de pest totdat de vrije stap getoond wordt. Kortom, een rijtechnisch verpeste stap. In feite was de stap dus wel zuiver. Nu scoren die mensen nog voldoende bij de zuiverheid, dat zal in de toekomst lastiger worden.

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 22:00

judithh schreef:
jury meld zich!!

Ikzelf heb de nieuwe proeven niet gezien, wel neem ik aan dat wij als juryleden tijdig opgeroepen worden om alles door te nemen en hoe en wat..

Ik denk zelf, zoals ik het een beetje kan lezen dat er voor mij niet zo heel erg veel gaat veranderen, ik ben namelijk een jury die rijtechnisch beoordeeld, ik zie liever een perfecte overgang 3 meter voorbij B, dan een mindere overgang op de B.
de ruiter die de overgang perfect rijd, maar 3 meter te laat krijgt bij mij toch nog die 7 of 8, ik haal er uiteraard wel een punt vannaf voor het te laat tonen anders was het een 8 of 9 geweest, maar de ruiter die hem wel op de letter rijd, maar een minder goede ovegang laat zien krijgt toch de 5 of 4

dat er veranderingen komen vind ik zo slecht nog niet, zeker gezien het grote aantal combinaties die eigenlijk nog niet toe zijn aan de L, M of Z, ik kom vaak zat, zeker in de M, combi's tegen waarvan ik denk...nounou...hoe kom je hier terecht..en ik denk dat het met dit systeem een stuk beter gaat..mits de juryleden zich hier ook aan gaan passen!

Kijk, en zulke jury's moeten er meer zijn!
Het voorbeeld wat jij geeft is nou precies het doel van de nieuwe proeven

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:16

Wordt dan wel wennen met mijn 3 jarige, maar die zal dan wel sneller mee op wedstrijd kunnen!!!

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:23

Fitzroy schreef:
Ik meld me ook na PB van MissPetit. Op zich denk ik ook dat er niet zo heel veel gaat veranderen.

Verder mag in de zuiverheid van de gangen zeer zeker rekening gehouden worden met de kwaliteit van de desbetreffende gang, tenminste dat is nu zo, dus ik neem aan dat dat niet verandert.

ook ik meld me na de pb
ik denk dat er voor de meeste juryleden (voor mij in elk geval verwacht ik weinig)weinig zal veranderen, ik denk dat de nadruk meer op 'het gaan' van het paard gelegd zal worden, iets waar tijdens jurybijeenkomsten etc. terecht steeds op gehamerd wordt! let op de tact en de zuiverheid van bewegen, kortom de basis en niet op het kunstje, paarden met giga bewegingen scoren nu vaak hoger en dat zal ook wel zo blijven, want (om maar bij het voorbeeld te blijven ) een Haflinger geef je geen 8 voor zijn middendraf omdat hij het voor een haf zo goed doet, de andere combinaties doen net zo goed hun best, positieve en negatieve discrimintatie is niet eerlijk, beoordeel WAT je ziet en niet WIE je ziet, een combinatie kiest er zelf voor om op een Haflinger, Fjord, Fries etc. wedstrijden te gaan rijden en er zijn goed bewegende en beroerd bewegende (dan wel beroerd gereden) paarden, maar die heb je ook bij de kwpn-ers, ik hoop dat de nieuwe proeven meer de nadruk gaan geven op de eerlijk gereden, fijn en blij lopende paarden (want af en toe krijg ik echt kromme tenen van in elkaar getrokken paarden die bij sommige juryleden enorm scoren)
en miss petit ook naar leeftijd wordt niet gekeken hoor, ik zie graag een blij lopende 16 jarige!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 07:12

Toch, een 16 jarige die op de voorhand duuikt, of een 4 jarige die (bv) in zijn aanleuning nog "wat" rommelig is..
Het wordt die 4 jarige sneller vergeven.
Misschien terecht, misschien niet terecht. Van een 16 jarige mag je verwachten dat hij van de voorhand af gereden kan worden.

Maar on topic, ik denk dat de nieuwe jury's weinig problemen krijgen, maar al die vastzittende jury's die zelf nooit meer rijden of bij lessen gaan kijken die gaan (hopelijk) door de mand vallen.
Want idd, vaak zat zie je paarden, die volledig achter de teugel getrokken worden o.i.d., hoge punten scoren. Tot en met het Z.
Die jury's mogen hun examenbriefje wel opnieuw halen voor mij.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:05

amondi schreef:
Van een 16 jarige mag je verwachten dat hij van de voorhand af gereden kan worden.

Ben ik toch wel benieuwd naar de beredenatie hier achter... Want als met de nieuwe proeven de juryleden dus ook zo gaan denken, komen de 'beginners' (waarop de B proeven nu vooral gericht zouden gaan worden, toch?!) met het wat oudere paard dat ze hebben aangeschaft om alles op te leren, nergens meer als ze het niet meteen in de verzameling en oprichting kunnen rijden...

Je kunt van een 16-jarig paard net zoveel of zo weinig verwachten als van een 4-jarig paard, zolang je niet weet wat de geschiedenis van het dier is. En aangezien jury's die geschiedenis onmogelijk van ieder paard kunnen weten, dient er niets meer of minder verwacht te worden van een ouder paard dan van een jonger paard.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:29

Effy schreef:

Ben ik toch wel benieuwd naar de beredenatie hier achter... Want als met de nieuwe proeven de juryleden dus ook zo gaan denken, komen de 'beginners' (waarop de B proeven nu vooral gericht zouden gaan worden, toch?!) met het wat oudere paard dat ze hebben aangeschaft om alles op te leren, nergens meer als ze het niet meteen in de verzameling en oprichting kunnen rijden...

Je kunt van een 16-jarig paard net zoveel of zo weinig verwachten als van een 4-jarig paard, zolang je niet weet wat de geschiedenis van het dier is. En aangezien jury's die geschiedenis onmogelijk van ieder paard kunnen weten, dient er niets meer of minder verwacht te worden van een ouder paard dan van een jonger paard.

Ben ik het mee eens. Ik heb zelf ook een pony van 8 die nog niet zo lang oh zadel is. Meestal verwachten ze dan ook dat die al goed gereden kan worden. Want we gaan uit vanaf 3 jaar inrijden. Mijne heeft 5 jaar in de bergen rond gelopen en is dus later ingereden.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:51

Effy schreef:
amondi schreef:
Van een 16 jarige mag je verwachten dat hij van de voorhand af gereden kan worden.

Ben ik helemaal met je eens, maar ik weet dat in de praktijk taktfouten van een 4 jarige met de mantel der liefde worden bedekt en van een 16 jarige niet. Maar goed, die 4 jarige heeft 99 vd 100 keer een ervaren ruiter op zijn rug en de 16 jarige kan van alles dragen.
zal dus ook wel zo zijn dat de ruiter van de 4 jarige handiger is dan een onervaren ruiter.

Maar het gebeurt, reken daar maar op!

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 17:54

Fitzroy en Rhijnauwen, dankjewel!

Corelli_2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:15

mischien is het al gevraagt maar heb je dan geen L1 en L2 en M1 en M2 en Z1 en Z2 meer maar dan alleen de B, L, M, en Z?

Poffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:18

Ben ik ook wel benieuwd naar! En ook met hoeveel winstpunten je dan over gaat naar een hogere klasse! Ik volg dit topic met veel belangstelling, ben erg nieuwsgierig.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:24

Ja, daar ben ik ook benieuwd naar! (de klasses en de wp)

benneton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 20:59

de winstpuntenregelingen blijven volgens mij gewoon hetzelfde.
Over de klasse indelingen, weet ik niet zeker, maar volgens mij werd er geen onderscheidt meer gemaakt tussen L1 en L2, dus gewoon weer L. (je kunt ook kiezen of je 5 meter wilt wijken of 10, moet voor de beoordeling niks uitmaken). M1 en M2 weet ik niet zeker, maar lijkt me dat dat blijft, want Z1 en Z2 blijft ook gewoon!

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:10

hoe begint proef a/B dan??

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:20

Voor mijn paard zou het geweldig zijn hetzij dit ook in het M/Z was . Hahahaha moeilijk paard dat het wel kan maar op de letter enzo is soms moeilijk omdat hij beetje kijkerig en snel afgeleid is.....

Maar ja met mijn jonkie kan ik het gaan proberen!!!!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:28

Op de letter vind ik ook nog best moeilijk. Vooral de overgang terug van galop naar draf. Daar is ie meestal iets te fanatiek voor. Ik ben altijd te vroeg of te laat. Dan wel ok, maar als ik t per se op de letter wil, altijd uit elkaar. Dus ik vind t wel fijn. (heb nog een beetje moeite om op t juiste moment terug te gaan rijden)