gemeen rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

leonora2

Re: gemeen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 01:54

Natuurlijk zien jury's ook ongerechtigheden op het terrein. Heb zelf regelmatig geschreven. Tussen de combinaties door zaten de jury's naar het losrijden te kijken. Heb nooit ook maar één opmerking gehoord over foute dingen, terwijl ik die wel zag. Als ik het al voorzichtig aankaartte, kreeg ik meestal zo'n vage blik van 'mens waar heb je het over?'

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:08

Jury's zien de combinaties alleen op wedstrijd en moeten mi altijd ingrijpen wanneer er dingen gebeuren die niet door de beugel kunnen. En dat gebeurt ook heus wel; je ziet iig bij het springen wel eens dat een ruiter op het matje wordt geroepen als ie te ver is gegaan.
Maar ik vind wel dat de grootste opvoedkundige taak bij de ouders en instructie ligt, die zien de combinaties veel vaker.

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:49

patries_kjp schreef:
je ziet zoveel van die kids rijden met sporen..... ik zouw zeggen leer eerst eens normaal rijden, en dan pas sporen gaan gebruiken, maar dat getrek en geschop....... bah

Sporen zijn verplicht vanaf de M1 geloof ik. Maar de B t/m L2 zou idd zonder kunnen.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 13:57

jah dat snap ik, maar als kinderen en volwassenen in het B al met wieltjes rijden dan denk ik tsja......

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:27

Kinderen rijden in het B niet met wieltjes want dat mag niet bij de ponies. Maar het zijn niet de sporen zelf die het paard kwaad doen, maar de ruiter/amazone die erop zit.

Wat ik met mijn standpunt bedoel te zeggen wat betreft de jury's is dat een jury misschien niet tijdens het inrijden hoeft in te grijpen (al vind ik dat ook een taak van de jury), maar dit zeker tijdens een proef kan afstraffen. En niet als ze een nette proef rijden, maar bij de ponies mag er af en toe best wel eens wat strenger gejureerd worden. En een ruitertje wat niet stil kan zitten hoort niet in het M thuis, maar er is toch iemand die die kinderen hun winstpunten geeft. Ik bedoel dus te zeggen dat er wat kritischer gekeken mag worden naar de basis (B/L) hierin hoort de basis voor elkaar te zijn, ruiter/amazone hoort netjes te zitten en niet te zitten schoppen en trekken. Doen ze dit wel, dan geen winstpunt, ookal trekken ze hem heel netjes van letter naar letter. En zet het dan aub ook eens onderaan de proef bij effect van de hulpen en gereden zijn in het algemeen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:29

amondi schreef:
Jury's kun je m.i. nooit afrekenen op de punten.
Die weten toch niet hoe het thuis gaat? Of op het inrijterrein?
Instructeurs zouden echt veel meer moeten letten op respect voor de pony en de juiste manier van rijden. Die zien die kinderen iedere week en de club zou zijn instructeur opdracht meten geven om dieronvriendelijk handelen met uitsluiting te bestraffen. Maar denk je dat dat gebeurt?

Jazeker gebeurt dat - met als gevolg dat de ouders over de flos gaan en het kind van de rijvereniging afhalen

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:31

Op de Limburgse Kampioenschappen zag ik toch een meisje, die reed B en dat paard had 1 balk afgegooit, dus die is klaar met springen slaat dat paard in het parcour een keer op zijn kop, vervolgens gaat ze de losrijbak weer in en gaat daar door met slaan. Op zijn hoofd ....

En niemand die er iets van zegt.

frunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:34

Ja maar aan de andere kant sta je er zelf ook bij en zeg je er niks van. Dat is de maatschappij van tegenwoordig.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:40

Urielle schreef:
amondi schreef:
Jury's kun je m.i. nooit afrekenen op de punten.
Die weten toch niet hoe het thuis gaat? Of op het inrijterrein?
Instructeurs zouden echt veel meer moeten letten op respect voor de pony en de juiste manier van rijden. Die zien die kinderen iedere week en de club zou zijn instructeur opdracht meten geven om dieronvriendelijk handelen met uitsluiting te bestraffen. Maar denk je dat dat gebeurt?

Jazeker gebeurt dat - met als gevolg dat de ouders over de flos gaan en het kind van de rijvereniging afhalen

En dus denkt die instructeur de volgende keer, ik heb niks gezien ik kijk ergens anders naar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:48

Zoiets zie ik dan ook wel eens op wedstrijd als ik mee ga als groom...maar dan zijn het de volwassenen die zoiets doen....Laatst was er een jongere man met de duurste spulletjes en een team van 4 grooms om zich heen enz. Met rijden had hij totaal geen geduld, hij ramde gelijk zijn sporen erin, hij legde zijn benen niet aan maar ramde zijn benen er gelijk in....Dat paard schrok zich telkens rot en zakte dan van schrik door zijn achterhand....Of hij kwam in opstand door een "grom"geluid te maken ofzo...echt zonde van het paard, het was zo'n mooie......En zijn proef was ook helemaal niet mooi (Z) echt heel stom om te zien maar wat kan je der tegen doen???
groetjes

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:51

frunnik schreef:
Ja maar aan de andere kant sta je er zelf ook bij en zeg je er niks van. Dat is de maatschappij van tegenwoordig.

Ik heb het over de ouders van dat kind, ringmeester, Jury enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:05

Ja dan moet ik wel aan mijn verhaal toevoegen dat ik er ook nooit veel van durf te zeggen Maar ik vind wel dat de volwassenen die zoiets doen toch wel meer verstand moeten hebben....schijnbaar toch niet....

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 18:16

Sunrise91 schreef:
Ja dan moet ik wel aan mijn verhaal toevoegen dat ik er ook nooit veel van durf te zeggen Maar ik vind wel dat de volwassenen die zoiets doen toch wel meer verstand moeten hebben....schijnbaar toch niet....

Ja ik ook En wat heeft het voor zin als een kind er iets van zegt, net of dat meisje naar mij gaat luisteren

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 21:21

leonora2 schreef:
Natuurlijk zien jury's ook ongerechtigheden op het terrein. Heb zelf regelmatig geschreven. Tussen de combinaties door zaten de jury's naar het losrijden te kijken. Heb nooit ook maar één opmerking gehoord over foute dingen, terwijl ik die wel zag. Als ik het al voorzichtig aankaartte, kreeg ik meestal zo'n vage blik van 'mens waar heb je het over?'

Volgens mij is daar maar weinig tijd voor; ik schrijf wel eens en dan is het vlug vlug vlug voor de volgende combinatie komt. Het lijkt me bovendien sterk dat een jury niks zegt als een ruiter zjn paard aan het mishandelen is. Nee, dat geloof ik niet.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 21:35

Ik vind: Het Paard kan niets fout doen, doet het dat wel dan ligt dat aan de ruiter, omdat het paard verkeerd begeleid word

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 21:52

tja... het is denk ik een combi van ouders die enorm pushen, veel te dure pony voor een beginnertje, meteen wedstrijden, en er moeten punten en prijzen gereden worden!
ik denk dat de instructie naast de kinderen te leren diervriendelijk te rijden, ook moeten proberen ouders duidelijk te maken dat een combi soms niet klaar is voor wedstrijden, of t paard gewoon niet geschikt voor de ruiter.

ik denk idd dat t voor jury's moeilijk is om t losrijterein ook helemaal in de gaten te houden, maar dan zou de ringmeester er moeten rondlopen en mensen wijzen op niet acceptabel gedrag.
Ook op maneges zou er al veel meer gedaan kunnen worden aan de basis, beginners niet met sporen laten rijden, en kinderen respect voor t dier bijbrengen, ook op maneges word soms gezegt geef maar een knal voor zn hoofd, of geef s een ruk aan de teugel, als hun dat al niet doen, de ponyclub een zelfde insteek heeft, en ook weet de ouders mee te krijgen, zou t probleem in de toekomst gedeeldelijk voorkomen kunnen worden.
(ok als mijn paard aan t drammen, en mieren is pak ik m ook ztevig aan, ongeacht de plek waar ik me bevind (rekening houdend met anderen/omstanders) maar zodra ik m weer bij de les heb laat ik weer los, en gaan we ontspannen verder)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:35

ik ben ook nog een beginner (rij nu 10 maand) en heb nog nooit sporen om gehad.
Ook niet bij andere paarden waar ik wel eens op rij

litteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:58

Was een hele tijd geleden, bij oefenspringen, was er een meisje, en die pony wou bij het inrijden niet over een hindernis heen, het gevolg: Ze pakt de teugels in 1 hand vast, en linkerteugel stuk strakker, ze pakt in haar andere hand haar zweep en begint er op los te rammen op haar pony. De pony kon geen kant op dan rondjes te draaien om zijn eigen as. De pony was op de grond gevallen van duizeligheid. En niemand die er iets van zei...
Het meisje ging de ring in en ze wilde gaan springen, maar de jury had gezegt dat ze gediskwalificeerd was (of hoe je het ook typt).
Het meisje ging jankend de ring uit: "ik mag zelf toch wel weten wat ik met mijn pony doe."

Tis toch vreselijk??

Zo is er ook iemand bij de club, hebben een super mooi beestje, maar te vlug en te groot voor het meisje. Ze doet heel erg haar best om gewoon op die pony te rijden, ze is 7/8 jaar. Van haar moeder mag ze NOOIT met iemand afspreken omdat ze moet elke dag, weer of geen weer paardrijden!!! Het meisje is aan het rijden, en de pony begint te bokken, het meisje durft hem niet te straffen. De moeder wordt zo kwaad dat ze het meisje van de pony af TREKT!!! en de pony hard een paar keer schupt. ( ook een paar keer op wedstrijd gebeurt)
Het meisje kreeg ook een klap en moest de pony weer op, het meisje is heel bang.. maar ze moet de pony straffen, ook als de pony zijn hoofd omhoog doet (hij moet persee aan de teugel lopen). Dus het meisje probeert hem te straffen, moeder boos: waarom straf je hem nu... er is helemaal niks aan de hand.
Even later, niks aan de hand, wordt die moeder heel kwaad, en geeft de pony een tik met de longgeerzweep...

Oke.. tis een heel lang verhaal geworden.. maar ik vind het niet kunnen.. Het meisje heeft ten 1e een niet al te goede jeugd, ze heeft geen vriendinnen, ze is enigskind en ze moet van haar ouders naar het Z toe met haar pony.. ze wordt soms gewoon geslagen, met haar pony erbij..

Laat het meisje gewoon beetje spelen met een makke pony.. en niet zo onder druk.. Nu ligt het gewoon aan de ouders hoe het kind wordt...

Maar ik heb vroeger ook nooit sporen gehad, eerste 5 jaar dat ik reed. Toen zei de instructrice dat ik die kon gebruiken, en had toen van iemand hele stompe spoortjes gekregen.

Thessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:03

Ja zo'n dingen komen me wel bekend voor
Maarja wat kun je eraan doen... niks.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:10

Kinderen zijn kinderen en respect voor een ider moeten ze leren. Ik denk dat alle voormalig ponyclubmeisjes hier, ikzelf wel, met hun pony dingen hebben uitgehaald waarvan je nu denkt: NEE! Ik sprong over bankjes en slagbomen met een pony van 1.35 mtr. Ging op een Gelderse van 1.65 mtr naar het strand, alleen op halster en halsertouw. Galopperen over de straten en wild in het algemeen.

Ergens langs de weg heb ik geleerd dat rust en geduld meer effect hebben dan wild en aggressief doen. Ook deze generatie leert dat wel, alleen ten koste van een generatie pony's.

Ga eens kijken naar een ponyclubles (bij mijn oude ponyclub staan dezelfde instructrices als 20 jaar terug, met dezelfde ideeen (rijden, trekken, duwen, plukken , slaan en schoppen) de pony moet in de houding, al zit het kind er achterste voren op! En daar rijden braaf elke zondag 40 kindertjes bij, al dan niet met overfanatieke mama en/of papa. Kinderen kopieren wat ze zien of k=horen, ergens wordt toch goedgekeurd dat die pony klappen krijgt! Er grijpt toch geen ouder/instructeur/volwassene in!

Nou vind ik het gros van de volwassenen op een wedstrijdterrein ook niet erg gezellig voor hun paard.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:13

Ja je ziet het idd vaak. (spring)ruiters die in het parcours pony tussen de oren slaan, maar de jury zegt er niets van. Verwende kinderen, die helemaal de pony in elkaar trappen omdat hij 1 balkje had.. (wat overigs bijna altijd de fout van de ruiter is).. Je ziet het vaak, te vaak..

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:40

Heel jammer dat de liefde voor het paard/pony en de omgang met het dier niet meer het belangrijkste is voor veel van de huidige (jonge) wedstrijdruiters.
Het behalen van winstpunten en 1e prijzen en zo snel mogelijk promoveren heeft nu prioriteit boven het welzijn van het paard.

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:51

litteltje schreef:
En niemand die er iets van zei...
Het meisje ging de ring in en ze wilde gaan springen, maar de jury had gezegt dat ze gediskwalificeerd was (of hoe je het ook typt).
Het meisje ging jankend de ring uit: "ik mag zelf toch wel weten wat ik met mijn pony doe."

Gelukkig zijn er toch nog wel jury's die er wat van zeggen!

JoRiNe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 22:16

deze verhalen allemaal zijn echt té erg!!!ik zie 't zelf ook op wedstrijd, en ook bij mij in de buurt, een meisje dat met sporen het paard inprikt en zo proberen 'm aan de teugel te krijgen

Kimberley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 11:15

wij hebben op stal een paard staan dat vroeger z2 was...Toen hij bij ons op stal kwam was hij helemaal opgefokt....Als hij los in de bak stond stond hij wel een uur op dezelfde plek (durfde zich dus gewoon niet te laten gaan) ALs je ging rijden en wat dressuurmatige oefeningen wou doen dan spande hij gewoon al zijn spieren en werd het 1 harde bonk spier die zich niet meer kon ontspannnen...Toen zijn we er mee gaan springen en jeetje wat een plezier had dat beest zeg..!!! Hij loopt nu M springen en doet dat altijd met plezier...hij kan zich nu ook weer is uitleven in de bak....Maar soms speelt zijn verleden weer op en word het weer 1 spierbonk...En dat allemaal omdat alles nu direct moest en als hij niet wou dat hij dan wel de sporen of zweep kreeg...zeg nou zelf hoe verpest ik een goudeerlijk paard??? Ik ben blij (en hij denk ik ook ) dat hij nu bij ons staat