B-dressuur commentaar op protocol

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: B-dressuur commentaar op protocol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:42

Fitzroy schreef:
Alane, als ik het goed begrijp vind jij de manier waarop het commentaar opgeschreven wordt niet correct. Imo zijn stelling en buiging en tactverlies dusdanig doorgewinterde begrippen dat je dat makkelijk op een protocol neer kan zetten, ook bij ponykinderen. Die ponykinderen hebben over het algemeen instructie die hen ongetwijfeld uit kan leggen wat daar mee bedoeld wordt. Ik probeer wel vaak dingen eenvoudiger op te laten schrijven, maar sommige paardrijtermen kan ik echt niet simpeler vertalen. Dan leren ze op 8 jarige leeftijd maar wat dat begrip inhoudt , ze zijn tenslotte ook al fanatiek genoeg om op wedstrijd te gaan

Ja zeker mee eens. Al doe ik wel opmerkingen opschrijven onderaan bijv. leuke pony of probeer wat vlotter door te rijden, netjes rechtopzitten etc.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 11:52

een begrip kan wel doorgewinterd zijn maar wil niet gelijk betekenen dat de kids de betekenis er van kennen....
en fanatiek op wedstrijd gaan wordt wel iontmoedigd door termen als tactverlies... kid maar zoeken naar de tact

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 22:09

judithh schreef:
Natasha schreef:
Je leest niet goed.
Ik zeg: stelling ala met andere woorden: stelling moet kunnen/ is belangrijk in de B.
Is iets anders als buiging.( "aan de teugel lopen")

Als er op een protocol staat...meer stelling en buiging..wordt daar bij mij mee bedoelt buiging om het binnenbeen.. en niet buiging in de zin van..aan "de teugel lopen"..want dan staat er pony/paard moet ronder/is niet nageeflijk..enz

[/quote]
Ok ok ok
En ik bedoelde t aan de teugel lopen.....

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 23:06

hahaha...geweldig die calimero!!

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 12:47

Alane schreef:
een begrip kan wel doorgewinterd zijn maar wil niet gelijk betekenen dat de kids de betekenis er van kennen....
en fanatiek op wedstrijd gaan wordt wel iontmoedigd door termen als tactverlies... kid maar zoeken naar de tact

Maar het lijkt me makkelijker om 1 kind het begrip tactverlies uit te leggen, dan 10 jury's op de vingers te tikken en te zeggen dat ze het simpeler moeten verwoorden... Sowieso is het, als een pony tactverlies toont, iets dat in de les dus ook wel eens voor zal komen. De instructeur zal dan toch ook moeten uitleggen wat de pony dan doet en dat dat tactverlies heet. Kun je wel zeggen "hij loopt onregelmatig", maar waarom niet gewoon "dat is nou tactverlies"? Het zou dus puur een taalkundige kwestie zijn, maar dan zijn er nog veel meer synoniemen die de één wel op z'n protocol wil en de ander niet.

En ontmoedigen door moeilijke begrippen? Ik weet niet, maar als we het hebben over kinderen in de ik-snap-moeilijke-woorden-nog-niet-en-rijd-alleen-voor-de-lol-categorie, dan kijken ze vaak niet eens zo nauw naar het commentaar op een protocol maar slechts naar de eventuele bijbehorende winstpunt, beker of rozet.

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 23:24

judithh schreef:
hahaha...geweldig die calimero!!

En deze dan:[img]kontjew[/img]

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 23:33

huh?

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 00:06

Ja hij lukt niet, jammer, hij was leuk!

alexander

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 00:47

Alane schreef:
zakken kniehoogte versus meer neerwaarts

RK moest al gokken wat met het commentaar precies bedoelt werd, dan moet een instructeur het een halve week later ook maar gokken, de ouders staan ook gewoon aan de kant te kijken en zien een proef in het totaal, daarbij is mij dat tactverlies op dat onderdeel (net ervoor of erna) geheel ontgaan

beste alane, mischien is het heel raadsaam om de proef die je rijd eens te laten filmen door je ouders.
dit zodat je naderhand met je coupon en je instructrice de proef eens kan nakijken en verder kan gaan met het advies en de uitleg van een volwassene.
en denk er maar aan dat elk begin voor iedereen even moeilijk is geweest en dat je er altijd weer beter van wordt.
heel veel succes met je wedstrijden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-05 17:37

In Duitsland is het heel normaal dat kinderen al vrij vlot de basistheorie leren en dat is zeer zeker verplicht als ze op wedstrijd willen.
Men kent hier kleine hufeisen en bijvoorbeeld reitabzeichen. Zo leren de kinderen iets van verzorging, voeren, omgang maar ook van basisbegrippen met pony's.
Dat gaat overigens heel erg leuk soms op ruiterkamp, soms met de hele club kinderen waar ze les mee hebben in de vereniging. Belangrijk en zo leren de kinderen spelenderwijs hoe of wat.

Basis als takt, impuls, aanleuning en dergelijke zijn bijna niet uitteleggen.
Hoe hamert iedereen er niet op dat een auto auto heet bij een klein kind en niet vroem vroem? Zo is het ook met de basisbregrippen. Net zoals er een correcte stelling en buiging behoort te zijn. En fouten die tijdens de proef er in glippen komen tijdens de (prive)les wel weer naar voren.
Ik heb in ieder geval nog nooit een lesklantje gehad die perfect in de les reed en dergelijke fouten in de proef vertoonde. De fouten uit de proef komen zeer zeker in de les naar voren.

Bovendien is het bijna voor schrijver en jurylid niet mogelijk om dat alles zo uitgebreid mogelijk op te schrijven tijdens de proef. Daarom is het ook zo jammer dat de juryleden geen tijd meer krijgen om na de proef even met de ruiter/amazone te praten, even napraten dat is zo waardevol en hoeft toch neit lang te duren.

Eigelijk is dit een punt voor organiserende verenigingen om dit wer toe te staan.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-05 22:05

@Kafue: hoe komt het kind aan Vroem Vroem?

Antistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 10:18

Op mijn pony rijdt een meisje van 9 en die rijdt ook wedstrijden.
ik lees haar meestal voor en dan zeg ik even tegen de jury van:
jaa ze is nog maar 9 wil je de commentaar wat aanpassen en dan
zeggen ze jaah hor. nou en dan doen ze dat ook...
dan staat er bijvoorbeeld. bij dat van dat halstrekken en oppakken
staat er: je trekt teveel aan de teugels daardoor valt je pony
uitelkaar. en dat begrijpt ze dan ook.. =)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 10:50

Dan hebben ze een goede schrijver bij
Om zo'n lang punt opgeschreven te hebben voordat het volgende onderdeel geschreven moet worden.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 21:57

Alane schreef:
@Kafue: hoe komt het kind aan Vroem Vroem?

Ouders, grootouders???? Geen idee,
Maar niet correct. Sommige begrippen zijn gewoon niet gemakkelijker te maken of uirgebreider tijdens een wedstrijd uitlegbaar. En sommige begrippen zijn heel goed aan kinderen te leren. Als ze wedstrijden willen rijden dan moeten ze de begrippen ook leren. Als de Duitse kinderen het kunnen, dan kunnen de Nederlandse kinderen het zeker ook.
En die basisbegrippen zijn heel erg belangrijk evenals dat een kind best juiste stelling en buiging kan leren.
Ga gewoon gezellig met de kleine de theorieboeken doorwerken, dan weet ouder en kind wat de bedoeling is en gaat het sneller en makkelijker.

Al met al vind ik het een normale uitleg en staan er fouten die ook tijdens het normale rijden gemaakt worden en dus door de instructie uit te leggen zijn.

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-05 22:01

daantjuhhh schreef:
nou ik vind het heel normaal, stelleing en buiging is en blijft belangrijk, ongeacht welk figuur, klasse, paard of pony.

mee eens

irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 08:27

Kafue schreef:
In Duitsland is het heel normaal dat kinderen al vrij vlot de basistheorie leren en dat is zeer zeker verplicht als ze op wedstrijd willen.
Men kent hier kleine hufeisen en bijvoorbeeld reitabzeichen. Zo leren de kinderen iets van verzorging, voeren, omgang maar ook van basisbegrippen met pony's.
Dat gaat overigens heel erg leuk soms op ruiterkamp, soms met de hele club kinderen waar ze les mee hebben in de vereniging. Belangrijk en zo leren de kinderen spelenderwijs hoe of wat.

Lang leve de FNRS proefjes waarbij de kinderen dit tijdens hun theorie-examen voor het F6 diploma leren.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 12:31

irene schreef:
Lang leve de FNRS proefjes waarbij de kinderen dit tijdens hun theorie-examen voor het F6 diploma leren.

Is gewoon belangrijk. En in plaats van op de jury af te geven kun je ook je achter de oren krabben en denken he ik wil weten wat dat betekend.
En dan hop naar de bibliotheek en een boek halen.
Bijvoorbeeld eenvoud der dressuur van Coby van baalen. Of een boek van Anky van Grunsven over het proef rijden daarin worden de proeven van B tot en met grand prix geloof ik behandeld.
Eens met de vereniging overleggen en theorieavonden organiseren en dergelijke.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-05 20:53

Kafue schreef:
Is gewoon belangrijk. En in plaats van op de jury af te geven kun je ook je achter de oren krabben en denken he ik wil weten wat dat betekend.

Die jury kan zich ook afvragen waarom hebben die B ruiters die boeken nodig????
Ben ik niet duidelijk genoeg?
een kind van 12 op een D-pony en een kind van 12 op een D-pony kan een wereld van verschil zijn.. ze hebben geen van beide een stempel voor hun hoofd...de 1 rijd mischien al 8 jaar en de ander 8 weken...
Of krijg je die boeken bij aanvraag van een startkaart?????

en even ter opheldering:
het gaat om mijn dochter... duh
om commentaar op verschillende coupons... duh
en mijn voorbeeld ging over tactverlies bij teugels op maat maken vóór A omdat de pony moest mesten.... commentaar onterecht?? nee hoor geheel terecht juist gepunt ook, klopte als een bus... behalve dat mijn dochter niet wist wat tactverlies was.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 23:49

Knap hoor iemand die net 8 weken rijd en dan al concours.

Nee even alle gekheid op een stokje. Mischien is het woord taktverlies niet gemakkelijk maar hoe wil je het dan uitleggen. Pony loopt niet meer in het ritme wat die daarvoor deed toen je bij A de teugels op de lengte vastpakte waar je normaal mee reed, het kwam omdat de pony ging poepen en de volgende keer moet je meer met de kuit drukken als je dat weer hebt.

Dan is de coupon wel erg snel vol hoor.
Op een wedstrijd wordt je geacht te tonen wat je weet en wat je kunt.
Op blz 15 van het dressuurproeen boekje staat precies beschreven wat ze met takt bedoelen. En op blz 21 staat exact beschreven wat een goede halstrekkken en weer op maat maken inhoud.
Dus idd het boekje krijg je erbij, mits je in Nederland gestart bent natuurlijk, want in Duitsland staat het op een andere blz en in belgie ook waarschijnlijk.

Sommige juryleden geven helemaal geen commentaar op die punten enken een vier ofzo.

Volgende keer hgaat je dochter dat vast niet meer mis en geeft ze extra been als ze voelt dat de pony gaat mesten. En zij had alleen maar taktverlies, sommige ponys en paarden gaan gewoon stil staan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-05 23:50

@ Alane
nou als het goed is liet ze je weten dat ze het niet snapte en heb jij het haar fijn uit kunnen leggen!

Maak je toch niet zo druk..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-05 08:33

@Kafue: Wat dacht je van onregelmatig?

@Daantjuhhh: je hoeft niet te reageren, je mag reageren
Het gaat niet om het uitleggen ik zat me af te vragen of het niet eenvoudiger kan op de coupons, en al helemaal nu het standaard antwoord van de jury lijkt te zijn dat het commentaar op de coupon staat... moet je als ouder ook bijna een jurycursus hebben gevolgd om het commentaar uit te leggen.
Op zich is het toch jammer dat het commentaar niet(meer of nauwelijks) gelezen wordt omdat het onbegrijpelijk is voor vooral de beginners/kleintjes?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 09:04

echt je steld je ongelovelikk aan.
We weten dat je het er niet mee eens bent.
Stuur een brief naar het KNHS centrum.

Maar ik blijf denken dat een kind die echt wil leren wel alles doet om er achter te komen en een kind die dat niet wil komt zoiezo al niet verder.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:41

Alane schreef:
@Kafue: Wat dacht je van onregelmatig?

Alane takt is niet hetzelfde als onregelmatig. Onregelmatig lopen is een gezegde wat wordt gebruikt om aan te geven dat een paard niet helemaal rad gaat oftewel kreupelt, een reden tot uitlsuiting uit de dressuurring.

Takt: het eigen zuivere ritme van de beweging, iedere pas is hetzelfde.
Als een ruiter de beweging verstoort dus de takt verstoort gaat het paard inderdaad niet meer taktmatig maar dat heeft niets met onregelmatigheid te maken.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:51

Maar sommige jury's zien het wel als onregelmatig. Ik heb een paard dat moeilijk stapt, wordt druk met z'n hoofd enzo, en vergeet dan z'n passen allemaal hetzelfde te maken. De ene keer krijg ik idd tactfouten, en de andere keer staat er onregelmatig.
(gaat de laatste tijd gelukkig steeds beter) Overigens dan wel een 7 krijgen voor de zuiverheid van de gangen. Knap als een paard onregelmatig loopt....

Fun_Fun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 19:01

Op iedere coupon staat bij mij, stelling zoek, of meer stelling.

Ik vindt dit toch wel normaal.
*Al hoeft het voor mij niet

Dat neerwaarts, en tact verlies mogen ze er van mij wel opschrijven, maar (dat doen ze bij ons) als je dan langs de jury gaat voor commentaar moeten ze je ook uitleggen wat ze daarmee bedoelen. Ik had bijv. 139, wat ook niet bepaald goed ging. Een keer bokkesprong, en verkeerd voorgelezen. Naja, maar deze jury bleef maar onvoldoendes geven op de verkeerde stelling. Maar toen ik langs ging had die wel 10 minuten uitleg. (Ik was laatste)