Een 1 voor te laat aanspringen in galop....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

judithh

Re: Een 1 voor te laat aanspringen in galop....

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-05 23:57

die jury's ook altijd...

maar zonder gekheid, ik jureer zelf ook en.. vaak.. kan ik best zeggen!
en een 1 geven voor een oefening die dus eigenlijk maar een paar meter te laat is vind ik erg streng gepunt, ikzelf zou nooit een 1 geven als de overgang dan wel corrct uitgevoerd wordt, is de overgang niet zo mooi zou ik op een 2 of 3 gaan zitten maar is hij te laat maar wel mooi gereden maar 4 of 5 meter te laat, zou je van mij toch nog die 5 krijgen met als commentaar mooie overgang maar te laat..

zou de overgang perfect zijn en 1 of 2 meter te laat dan zou je gewoon een dikke voldoende krijgen, maar ik moet zeggen dat ik liever een rijtechnische proef zie dan een proeftechnische proef.

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 00:17

het is idd redelijk streng gejureerd, maar ik snap de jury wel. A in galop is niet getoond, okeej het is bij de K wel gebeurd, maar in principe heb je je dus 'niet aan de opdracht gehouden' .... maar ben het wel met je eens dat het erg streng is.

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 01:30

Ik hoorde vorige week iemand die een 1 had gekregen voor het verkeerd aanspringen in galop in de L1 pony's. Vond ik ook nogal overdreven. Ik geloof dat dat één van de redenen was waarom ik zo de pest in dressuur heb, geef mij maar een springparcours

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 09:09

machie schreef:
Ik vind een 1 nog netjes, je had een 0 moeten tonen. Als er staat bij A in galop, en je gaat pas bij H, dan heb je je niet aan de opdracht gehouden!

En we hebben er weer één!!! Iemand die vroeger een onvoldoende had voor Begrijpend Lezen!!!!!!!

Ik sprong net na K en NIET bij H aan!!! En het was een perfecte overgang! Net zoals de andere keer dat ik aansprong in de proef, toen kreeg ik een 7.
Nogmaals, ik weet precies hoe of wat in de L2! Heb daar genoeg wedstrijdervaring voor!
Ik ben dit topic gewoon gestart omdat ik ff mijn verhaal kwijt moest, en niet om deze zinloze discussies van mensen die eerst oordelen, voordat ze het exacte verhaal gelezen hebben, op gang te helpen!

*zucht*

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 09:11

machie schreef:
Ik ben dan dus wat puntgerichter. Je rijdt L2, bent bezig voor M2, dan mag ik toch aannemen dat je weet dat je op de letter moet rijden?

Sla jij altijd de M1 over ofzo?

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 09:15

patries_kjp schreef:
het is idd redelijk streng gejureerd, maar ik snap de jury wel. A in galop is niet getoond, okeej het is bij de K wel gebeurd, maar in principe heb je je dus 'niet aan de opdracht gehouden' .... maar ben het wel met je eens dat het erg streng is.

PRECIES!!! Dit is nu gewoon alles wat ik ermee wilde zeggen....
Gewoon dat ik het zwaar berekend vond, en de ironie rondom het gebeuren!
Dat ik twee keer vierde was met maar drie prijzen en beide proeven net geen winstpunt!
Vooralsnog had ik super lekker gereden voor mijn gevoel! En ja, ik weet dat het mijn eigen stomme schuld was, maar ik was nogal geconcentreerd en dan sluit ik me nogal eens af, vandaar dat ik dat stukje niet verstond!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 09:35

Ik vind je reacties erg kinderachtig.. je weet als je een topic opent dat je commentaar en kritiek krijgt.. Er zit commentaar tussen wat je bevalt en wat je niet bevalt.. Als je daar niet tegen kunt moet je geen topic openen...

Overigens blijf ik bij mijn standpunt..dat de jury een terechte beslissing heeft gemaakt ! de oefening blijft niet getoond.. je bent wel aangesprongen in gallop maar 10 meter verder.. Je hebt een 1 gekregen, dat houdt in zeer slecht .. Je had ook een 0 kunnen krijgen, dat houdt in niet getoond!! Dus zoals Lielle als zei, je bent zelfs nog gematst ook..

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 09:42

knightloekie schreef:
Ik vind je reacties erg kinderachtig.. je weet als je een topic opent dat je commentaar en kritiek krijgt.. Er zit commentaar tussen wat je bevalt en wat je niet bevalt.. Als je daar niet tegen kunt moet je geen topic openen...

Daar heb je wel gelijk in, maar ik vind dat je pas mag oordelen als je het topic goed hebt gelezen! En inderdaad de reacties die ontstaan omdat men niet goed leest, dan reageer ik erg kinderachtig. Ik irriteer me daar gewoon erg aan!
En ja, misschien had ik dit topic niet moeten openen. Maar ik heb een hele andere insteek gehad, niet om de jury te bekritiseren of wat dan ook, maar puur om te kijken of anderen misschien ook ziets hadden meegemaakt! Het sterft van die topics op Bokt! Alleen die van mij wordt compleet verkeerd uitgelegd omdat mensen niet goed lezen!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 10:00

ik snap je wel hoor ..
dan lees je maar snel over de voor jou negatieve reacties heen

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 10:39

knightloekie schreef:
:D ik snap je wel hoor ..
dan lees je maar snel over de voor jou negatieve reacties heen

Ja, maar dat moet ik nog leren, haha!

loesje688

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 12:14

XLC70 schreef:
Ze zei dat ik beter een rondje had kunnen rijden en opnieuw bij A kon aanspringen, dan had ik een 6 -2 gehad... Ach ja, achteraf hè....
Toen grapte ik nog, zul je net zien dat het mijn winstpunt kost!! En ja, hoor....
Jammer, maar niets aan te doen!

Dat ligt een beetje aan de jury. Laatst had ik in de L2 een soort zelfde situatie: ik moest op de linkerhand bij F aangalopperen. M'n pony sprong in de verkeerde galop en om te corrigeren heb ik haar teruggenomen naar de draf, een volte gereden en opnieuw aangesprongen. Aan het einde van de proef zei de jury dat het zonde was dat ik een volte had gereden omdat het me nu 2 punten had gekost. Best zuur, want ik had eerder in de proef m'n voorlezer ook al verkeerd verstaan (ik dacht K-E-H middendraf ipv K-X-M van hand veranderen middendraf) dus het koste me 4 punten waardoor ik op een vierde plek eindigde, zonder die aftrekpunten had ik 1e geworden en het was een selectiewedstrijd.

Iniedergeval vind ik wel dat een 1 in jouw geval wel erg streng is maar ook dit ligt aan de jury, durft ze ook een 8 of een 9 te geven? dan weet je iniedergeval dat je een jury hebt die weet waar ze het over hebt. Een jury die alleen 5jes en 6jes geeft heeft vaak zelf geen flauw benul waar hij op moet beoordelen.

En over streng gesproken: ik ken iemand die een keer een 2 heeft gekregen voor in de verkeerde galop aanspringen terwijl ze het gelijk gecorrigeerd heeft. En dat met een c-ponytje in de B. Maar goed, ze had wel een jury die ook negens durft te geven.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:30

BettyLove schreef:
Zoals ik al zei mn moeder is Jurylid en die heeft dat zo geleerd op dr cursus en het lijkt me dat ze het daar wel allemaal goed uitleggen...??!!!

Pffffffff ik ben al jaren jurylid. Bij ons op de cursus is heel duidelijk gezegd dat indien een overgang niet wordt getoond bij de letter waar het wordt gevraagd de overgang dus niet is getoond!!! Ik blijf me verbazen over de mentaliteit van de ruiters/amazones die niet instaan voor wat ze zelf in de ring uitvreten, maar wel de jury aanvallen . Deze overgang is duidelijk NIET!!!!! getoond. Ik zou naar een drie of een vier gaan als de overgang naar de galop in ieder geval nog VOOR het bordje K was gebeurd. Ook dit is niet gebeurd! Na K is echt te ver en de overgang is dus bij A niet getoond en ook niet te laat want dat zou zo ongeveer een meter of 5 (op zijn hoogst) van A zijn. Daar komt nog bij dat de overgang waarschijnlijk nog niet bij K zou zijn gereden als de voorlezer niet nogmaals geschreeuwd had BIJ AAAAAAAA!!!!
Sorry maar die 1 heb je geheel aan jezelf te danken en........ JE HOORT JE PROEF TE KENNEN. Als je het kent maak je deze fout niet en krijg je ook geen 0 of 1 wegens niet getoond.
Trouwens bij ons in het noorden worden deze cijfers geregeld gegeven door verschillende juryleden. Zouden wij in het noorden een andere cursus krijgen als bij jouw moeder Bettylove??? Misschien is jouw moeder wel zo'n lieve jury waarbij je geen nullen, enen, tweeen of drieen krijgt........ (maar waarschijnlijk ook geen achten, negens en tienen dan die krijg je hier ook wel hoor!! )

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:40

Ik ga met oversized mee

En daarbij heeft je voorlezen nogmaals moeten roepen, in de boekjes en regelemten staat duidelijk dat hulp niet toegestaan is

Jij mag mij kinderachtig vinden, ik vind je reactie kinderachtig, je hebt de oefening niet getoont daar waar moest, niet getoont is 0.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:50

machie schreef:
Ik ga met oversized mee

En daarbij heeft je voorlezen nogmaals moeten roepen, in de boekjes en regelemten staat duidelijk dat hulp niet toegestaan is

Jij mag mij kinderachtig vinden, ik vind je reactie kinderachtig, je hebt de oefening niet getoont daar waar moest, niet getoont is 0.

Uch wij hebben gesproken En zo is dat!!!!! Einde discussie. Hier mag een slotje op!!!
Laatst bijgewerkt door Vonkie2009 op 06-07-05 14:53, in het totaal 1 keer bewerkt

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-05 14:51

machie schreef:

Ik geloof niet dat ik jou ergens in dit topic kinderachtig genoemd heb...

Maar dat valt weer onder de categorie Begrijpend Lezen...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 14:56

en dit soort discussies lijken me dus niet nodig

BettyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:03

oversized schreef:
BettyLove schreef:
Zoals ik al zei mn moeder is Jurylid en die heeft dat zo geleerd op dr cursus en het lijkt me dat ze het daar wel allemaal goed uitleggen...??!!!

Pffffffff ik ben al jaren jurylid. Bij ons op de cursus is heel duidelijk gezegd dat indien een overgang niet wordt getoond bij de letter waar het wordt gevraagd de overgang dus niet is getoond!!! Ik blijf me verbazen over de mentaliteit van de ruiters/amazones die niet instaan voor wat ze zelf in de ring uitvreten, maar wel de jury aanvallen . Deze overgang is duidelijk NIET!!!!! getoond. Ik zou naar een drie of een vier gaan als de overgang naar de galop in ieder geval nog VOOR het bordje K was gebeurd. Ook dit is niet gebeurd! Na K is echt te ver en de overgang is dus bij A niet getoond en ook niet te laat want dat zou zo ongeveer een meter of 5 (op zijn hoogst) van A zijn. Daar komt nog bij dat de overgang waarschijnlijk nog niet bij K zou zijn gereden als de voorlezer niet nogmaals geschreeuwd had BIJ AAAAAAAA!!!!
Sorry maar die 1 heb je geheel aan jezelf te danken en........ JE HOORT JE PROEF TE KENNEN. Als je het kent maak je deze fout niet en krijg je ook geen 0 of 1 wegens niet getoond.
Trouwens bij ons in het noorden worden deze cijfers geregeld gegeven door verschillende juryleden. Zouden wij in het noorden een andere cursus krijgen als bij jouw moeder Bettylove??? Misschien is jouw moeder wel zo'n lieve jury waarbij je geen nullen, enen, tweeen of drieen krijgt........ (maar waarschijnlijk ook geen achten, negens en tienen dan die krijg je hier ook wel hoor!! )

zal ik blij zijn als ik jou niet als jury krijg

BettyLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:05

mn moeder geeft wel vaak enen en nullen maar dan alleen op hoger niveua

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:06

Ik ook als jij niet in de ring verschijnt waarschijnlijk ........

Ach what ever..... t zal wel.........

doeiiiiii

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:08

BettyLove schreef:
[zal ik blij zijn als ik jou niet als jury krijg
[/quote]

Of je leest het hele gedeelte wat beter dan je nu doet DOM BLONDJE!!!

oeps BLONTJE!!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:13

BettyLove schreef:
mn moeder geeft wel vaak enen en nullen maar dan alleen op hoger niveua

das toch niet eerlijk?
Ik snap juryleden sowieso niet. Waarom pas n 2 geven in de Z, en dan n 4 in de B/L? Dat is toch voor een ruiter niet fijn?

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:22

oversized schreef:
BettyLove schreef:
[zal ik blij zijn als ik jou niet als jury krijg
[/quote]

Of je leest het hele gedeelte wat beter dan je nu doet DOM BLONDJE!!!

oeps BLONTJE!!

sorry hoor...maar ik vind dat je, je als jurylid wel wat anders op moet stellen...

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:27

machie schreef:
das toch niet eerlijk?
Ik snap juryleden sowieso niet. Waarom pas n 2 geven in de Z, en dan n 4 in de B/L? Dat is toch voor een ruiter niet fijn?

Omdat de B/L 'ruimer' opgezet zijn. Enkele passen dit of dat, tussen 2 letters een overgang tonen etc. De uitgangspunten van die klasses zijn anders en geven daardoor ruimere beoordelingsmarges.

M/Z vergt meer van een combinatie, is krapper geregeld. Op de letter overgang, met daarbij meer verzameling, meer oprichting. Kan een verkeerde stelling in de B een 4/5 opleveren omdat je bijvoorbeeld de volte zelf wel heel netjes rijdt, is verkeerde stelling in de M/Z een grovere fout omdat er meer gevraagd wordt, de lat hoger ligt, en de lengtebuiging nu als vanzelfsprekend geacht wordt itt B/L.

Lijkt mij

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:30

ohhooow.. dit topic gaat de verkeerde kant op ..

XLC70 moet gewoon voor de volgende keer de proef uit het hoofd leren

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-05 15:32

Waarschijnlijk komt het niet alleen doordat je te laat aansprong maar omdat degene die het proefje voorlas ook nog riep "Bij A", dat mag nml niet .