stang en trens meer statussymbool

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

WestBest

Re: stang en trens meer statussymbool

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 21:53

Arabendu schreef:

En missmuts: als jij op trens 'onzichtbaar' kan rijden is dat heel netjes en zouden vele ruiters een voorbeeld aan je moeten nemen. Wellicht zou de verplichte optoming van stang en trens vanaf het ZZ-licht eens moeten verdwijnen en de ruiter de vrije keuze moeten worden gelaten.

HO, ik heb niet gezegd dat ik dat zou kunnen (behalve in mijn droom ).

Waarom niet juist de trens weer gaan verplichten in de allerhoogste klassen? Het is toch het toppunt van dressuur om Anky met Salinero (of een andere willekeurige topper) met een trens rond te zien rijden op precies dezelfde manier?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-05 22:58

Ik zou het wel heel vet vinden als toppers dat doen. Ik weet wel dat wijlen Reinier (dacht dat zijn voornaam was) Klimke altijd op trens losreed en 5 minuten van tevoren zijn s&t erin hing. Dat vind ik knap!

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-05 23:36

Citaat:
Waarom niet juist de trens weer gaan verplichten in de allerhoogste klassen? Het is toch het toppunt van dressuur om Anky met Salinero (of een andere willekeurige topper) met een trens rond te zien rijden op precies dezelfde manier?

Waarom verplichten? Zou toch veel mooier zijn als mensen vrij gelaten zouden worden in hun keuze.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 08:08

Een vrije keuze is mooi maar denk je dan niet dat ze voor de poshheid en de status dan kiezen?

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:36

didtje schreef:
je kan ook je paard om hoog rijden met je been door tempo wisselinge te rijden in plaats van TREKKEN wat jij bedoelt maar ik trek niet want dat vindt ik niet vriendelijk.
maar als jij dat doe oke hoor yokie

Net wat Paris85 al aangaf, didtje, LE-ZEN. Sarcasme is blijkbaar niet aan je besteed.

didtje schreef:
maar dat is wat ik doe en wat er anders is moet een ieder voor zich weten

Blijkbaar niet, anders was deze discussie al op pagina 10 terug te vinden ipv 1

Ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat het gros van de mensen de stang misbruikt, dwz teveel druk erop zet. Vanuit dit idee vraag ik me dus verder af wat er eventueel mis is aan het stukje 'status' dat aan zo'n stuk staal ontleend kan worden. Is het je kunnen onderscheiden van een ander een taboe geworden in de huidige maatschappij? Tuuuuuurlijk moet je je onderscheiden door je wijze van rijden, maar ik snap nog steeds niet waarom de goeden weer moeten 'lijden' onder de kwaden. Want dat gebeurd als je praat over verplichten vanuit een idee dat er teveel paardenmishandeling plaatsvindt.

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:37

Joki --> Nee dat denk ik niet, ik denk dat ze kiezen voor de optoming waar het paard het fijnst mee loopt. En hoezo status? Tegenwoordig kun je al aan dat ding op je hoofd zien dat je minimaal Z bent, daar hoef je geen stang en trens voor in te hangen.

Daarnaast denk ik dat het idee over status alleen maar leeft bij degenen die geen Z rijden. Ik vind persoonlijk Z rijden helemaal niet zo bijzonder, iedereen met een gezond paard en goede begeleiding kan dat bereiken.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 08:45

Het is heel mooi dat je vindt dat de goeden niet moeten lijden onder de kwaden, maar moeten die paarden van de kwaden daarom verplicht lijden?

En verder als je eens in de zoveel maanden verplicht je trenshoofstel moet oppoetsen en meenemen in de auto (is zeker al bijna te veel onthouden) is dat zo een probleem? Als je een keer gewoon verplicht moet bewijzen dat je rijtrechnisch goed genoeg bent om op een simpel trens toch een moeilijke proef even netjes kan afleggen?

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:55

Ik snap niet waarom mensen zoveel willen verbieden of verplichten en waarom men niet gewoon de vrije keuze gelaten wordt. (hoedje, sporen, S&T)

Als je S&T verbiedt in de Z, zullen degenen die deze misbruiken er thuis echt nog wel op doorrijden. Of anders een strak slofje eraan. Of flink met de sporen erin. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te bedenken van hoe je een paard flink verkeerd kunt behandelen.

Ik heb naar aanleiding van deze topic echt de neiging om toch nog maar eens S&T erin te hangen om te kijken of ze er werkelijk nog fijner op gaat lopen.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 08:58

Van het hoogste niveau (GP) mag je de hoogste moeilijkheidsgraad verwachten, dus met trens. Daarom zou ik de trens bijvoorbeeld willen verplichten. Anders wordt de moeilijkste graad niet bereikt.

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:00

Joki schreef:
Het is heel mooi dat je vindt dat de goeden niet moeten lijden onder de kwaden, maar moeten die paarden van de kwaden daarom verplicht lijden?

En verder als je eens in de zoveel maanden verplicht je trenshoofstel moet oppoetsen en meenemen in de auto (is zeker al bijna te veel onthouden) is dat zo een probleem? Als je een keer gewoon verplicht moet bewijzen dat je rijtrechnisch goed genoeg bent om op een simpel trens toch een moeilijke proef even netjes kan afleggen?

Lijden??? Sorry hoor dat slaat echt helemaal nergens op.
Snap ook niet waarom je zo sarcastisch bent. Aangezien t/m M2 er alleen op trens wordt gereden hebben de combinaties in het Z al bewezen dat ze dat kunnen.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:01

missmuts schreef:
Van het hoogste niveau (GP) mag je de hoogste moeilijkheidsgraad verwachten, dus met trens. Daarom zou ik de trens bijvoorbeeld willen verplichten. Anders wordt de moeilijkste graad niet bereikt.

En ook zonder zadel en hoofdstel?

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:01

Goeie!

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:03

maken we Emiel Voest bondscoach

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 09:09

Idd vind ik wel goed, moet kunnen heeft Claus Hempfling bewezen. En dan Emiel idd als bondscoach en Monty Roberts als mental coach. Dan winnen we zeker teamgoud!

En wat betreft dat die combinaties bewezen hebben Z te kunnen rijden. Door met veel geld een mooi paardje te kopen kom je er ook geloof me. Dat heeft niks met bewijzen dat je Z kunt rijden te maken, een leuk modelletje met goede gangen kopen waar alle oefeningen al opzitten en binnen een jaar mag je dat ding erin hangen.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:10

Joki schreef:

En is jouw oplossing dan DE oplossing om dit leed te verzachten?

Joki schreef:

Waarom nou weer dat 'je'. IK zou er geen probleem mee hebben, als je daarop aan wil sturen? Met name dat "is zeker al bijna te veel onthouden" stuit me behoorlijk tegen de borst; wat maakt jou toch zo frustie dat je zo op mij reageert? Ik heb me nog redelijk ingehouden in dit topic tot dusverre.

Vraag me serieus af wat jij hebt ervaren/gezien dat je er zo vast van overtuigd bent dat dit giga paardenleed in zulke grote vormen aanwezig is...

Voor de rest vind ik dat Kitty een aantal goede punten naar voren heeft gebracht.

Arabendu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:23

Joki schreef:
En wat betreft dat die combinaties bewezen hebben Z te kunnen rijden. Door met veel geld een mooi paardje te kopen kom je er ook geloof me. Dat heeft niks met bewijzen dat je Z kunt rijden te maken, een leuk modelletje met goede gangen kopen waar alle oefeningen al opzitten en binnen een jaar mag je dat ding erin hangen.

Echter hier zou je dan de stang en trens optoming niet voor moeten bannen, maar de jury-leden die bij het ontbreken van rijkunstig gevoel blijkbaar toch winstpunten geven en dus volgens jou het paard waarderen en de ruiter niet afstraffen.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 09:26

Okay eerst srry voor mijn sarcasme, ik druk me meestal erg sarcastisch uit. En je kan je lezen als men, alleen ben ik te lui omdat op te schrijven. Het was absoluut geen persoonlijke aanval.

Je wilde mijn ervaringen weten wat me zo heeft doen twijfelen aan of de s&t een optoming is of een statussymbool. Okay op de stal waar ik sta is het lange tijd de gewoonte geweest om een 4jarig paard een s&t in zijn bek te hangen en Z te gaan starten. na 2x z te zijn geweest waarbij de 2de keer niet perse lager dan de z moet worden gestart als je nog een zpaard kan lenen, mag je sowieso het z in. Als het paard niet positief reageerde op die s&t dan bonden ze hem vast met de kin op de slof en ging hij zo de trainingsmolen in. De kans dat hij dan nog niet helemaal lkkr reageerde bestond natuurlijk dus je reed hem ook maar op slof en s&t. Omdat ze beesten hadden waaraan je best af kon zien dat ze rond een ton hadden gekost wonnen ze alles op wedstrijden. Zelfs fouten werden meestal beloond met 6en (bijv in de Z2 een uitgestrektre draf paard valt in galop commentaar van de jury: goed hersteld een 6). En rijden konden ze niet met die dingen alleen trekken, maar ze weigerden op trens te rijden omdat je dan de status niet had van 2 bitten en hun paard zich dan wel eens sterk kon maken.

Punt 2 ook op concoursen zie ik regelmatig een hortizontaal getrokken stang met een paard dat 130 km/h rent, niet weet waar hij zijn benen moet laten, ver achter de loodlijn. En wint alles. Van de bouw klopt al niks meer de onderhals heeft meer ontwikkeling dan een normale bovenlijn. En blijkbaar hebben die ruiters nooit iets geleerd over de stang in een hoek van 45 graden.

Daarom meen ik dat het meer status is dan nodig, iig voor die mensen. Ik weet dat er heel veel mensen zijn die perfect er mee kunnen omgaan! Ik heb ook nooit gezegd de s&t helemaal uit te willen bannen, ik zou alleen het prettig vinden als er een verplichte trensproef komt of als het ding iig correct gebruikt wordt.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:30

Arabendu schreef:
Echter hier zou je dan de stang en trens optoming niet voor moeten bannen, maar de jury-leden die bij het ontbreken van rijkunstig gevoel blijkbaar toch winstpunten geven en dus volgens jou het paard waarderen en de ruiter niet afstraffen.

Ook een goed punt, 'bestrijd' de oorzaak. Niet het middel. Wellicht dat de nieuwe proeven met bijbehorende bijscholingen hiertoe kansen bieden?

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:34

Mijn eerste Z-wedstrijden heb ik met trens gereden, maar nu start ik ook met S&T en ik geef toe: ik vind het stoer en ben er trots op! (heb wel commentaar van de jury gehad: stangteugel flappert )

Ja, de status daar kick ik wel op. Als klein meisje droomde ik van Z rijden met mijn eigen paard en nu is het zover. Dat bezegel ik graag met een dressuurzadel (die had ik ook nog niet), S&T en hoedje! Ik kijk er ook nog trots bij.

Joki, wat jij omschrijft zit ik met ontzetting te lezen. Het zou niet in me opkomen! Dat is een verkeerd soort 'status'

De verplichte trensproef vind ik een leuk idee, maar voor welk niveau wil je dat instellen?

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:39

Ik start Z1 met trens en helm

Hij loopt er prima op, dus waarom zou ik een stang inhangen? Bovendien moet ik daar eerst nog voor sparen

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:43

Geweldige discussie .

Ik heb zelf met mijn eerste paard Z gereden, in het M1 en M2 (die klasses vlogen we nl. door, net als alle klasses eigenlijk ) heb ik al wat geoefend met S&T. Dat pakte hij goed op, dus ben ik op wedstrijd in het Z ook met S&T gaan rijden.

Met Sjors ben ik nu L2 en het is even afhankelijk van wat mijn instructrice wil, maar ik denk dat ik hem vanaf het M2 ook wel eens zal gaan trainen met S&T.

Heerlijk, 2 teugels in mn handen .

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-05 09:46

Daar had ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht, maar tot een niveau van zzlicht kan het in ieder geval.

Ik moet wel eerlijk toegeven hoor dat als ik ooit weer z wordt en mijn paardje het aankan ik dit keer wel een s&t mee ga nemen en als mijn trainer het er mee eens. Op mijn vorige paard heb ik het niet gedan aangezien die op s&t in het springen liep en volledig gek geworden was (de verzekering wilde hem net niet opkopen). Maar ik neem alleen s&t mee als ik er echt goed mee om kan gaan.

Over de oorzaak bestrijden ben ik het mee eens: ik reed een zproef op mijn trensje staat er bij het commentaar: teveel stanggebruik. Ik mis iets ik had helemaal geen stang!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:49

De echt goede ruiters pik je er zo uit Die rijden thuis allemaal gewoon op trens en hangen de ST er alleen in op wedstrijd

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 09:57

...kan me goed voorstellen dat als je na jarenlang oefenen en trainen(misschien komt het bij de ene aanwaaien, bij mij iig niet)..dat dat je dan eindelijk in de Z aangekomen, eens graag een s&t er in wil hangen omdat het gewoon rete sjiek is!..en het is ook echt wel iets om trots op te zijn! ..helaas is het met alles zo dat er door sommige mensen niet verder over nagedacht wordt en er misbruik van wordt gemaakt idem sporen en noem maar op!..helaas valt dat moeilijk tegen te gaan en kunnen we alleen op ons eigen gezonde verstand rekenen...bij dimitri werd er thuis met een T gereden en een paar dagen voor de wedstrijd of trainig van buitenaf ging er een S&T in..vond dat zelf altijd wel een nette manier..en nu op zn 21 jaartjes heeft ie nog steeds een zeer zacht en soepel/gevoelig mondje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 10:05

Ik heb ook op wedstrijd met S&T gereden

Maar thuis op trens (op eens oefenen in de les na)
Met springen op trens
in het bos op trens
(ja deze dingen doet deze dresuurmuts nog steeds)
En heb zelfs wel eens Z oefeningen op een stal haster geoefend
En gesprongen zonder teugels.

Dus ja, S&T is echt alleen maar nodig om te trekken, anders lukt het niet

Ja, ik geen toe dat ik met S&T wel verschil merkte, kon net iets meer doorsluiten.
Het gaat net wat soepeler.
Dus juist voor het paard fijner.
Maar dat wil niet zeggen dat het zonder niet kan.

En trek ruiters, die heb je helaas in elke klasse en die in de M2 trekken, ja die zullen het helaas in de Z1 niet minder doen.
En daar ligt de taak van de jury