Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oscarlover

Re: Waarom nog dressuurrijden??? ;(

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 22:42

Ehm, welke klasse rijd je ???

Sorry, als ik niet goed opgelet heb...

Soms gaat het moeilijk, maar dan moet je niet meteen de moed opgeven. Iedereen heeft zo een keer zijn dip, tjah en wat de Jury precies wil zijn is ook altijd moeilijk...

Maar als je in de M1 of iets dergelijks rijd.. Moet het allemaal wel correct, en wanneer je dat goed voor elkaar hebt, dan komen de punten wel, zoals overgangen enz moet gewoon heel correct bij de letter, en de voltes niet te groot of te klein....

Je moet gewoon heel correct leren rijden.. Als je dat goed onder de knie hebt komt alles zelf... Echt waar

Groetjes

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 00:14

Jawel voldoende, .................maar niet goed genoeg voor een nieuwe klasse. Voor een nieuwe klasse moet je goed rijden

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 00:18

Cupido98 schreef:
Dat vind ik altijd zo raar dat er staat dat een 5 voldoende is...Als je in een proef alleen maar 5en scoort, heb je echt geen winstpunt, dus niet voldoende...hoe kan een 5 dan voldoende zijn??? Ik beschouw een 6 pas als voldoende...

Bij een 5 gemiddeld rijd je geen winst, maar ook geen verlies. Dus is een 5 gemiddeld 'voldoende' om geen winstpunten kwijt te raken.

Winstpunten haal je vanaf 6 gemiddeld, verliespunten vanaf 4.5 gemiddeld. Alles daartussen is voldoende. Wij zijn geneigd in schoolcijfers te denken, waarbij een 5 onvoldoende is (althans in ons land, in sommige andere landen is een 1 juist het hoogste cijfer wat je kunt halen en een 10 het laagste, het is maar net wat je gewend bent). Maar in de dressuursport is een 5 dus voldoende om niet te 'degraderen'.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 07:13

Kitty schreef:
Daffodil, sommige juryleden geven nou eenmaal standaard een zes voor verzorging en anderen een zeven.
Gewoon wat punten bij elkaar rijden, dan hoef je je geen zorgen te maken om dat puntje voor verzorging.
Netjes je proefje rijden, zorgen dat je je paard voor elkaar hebt en niet vergeten te rijden.

Je hebt het denk ik niet helemaal goed gelezen, maar ik kreeg van dezelfde jury in de eerste proef een zes en in de tweede een zeven!!! Trouwens, het interesseert me geen moer wat ik voor verzorging krijg, want ik ben een slons wat dat betreft. MAar ga niet tussen twee proeven in zitten wisselen, dat slaat nergens op.

En ik rijd met de ene L1 en met de andere L2.

Cupido98

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:01

Karin schreef:
Bij een 5 gemiddeld rijd je geen winst, maar ook geen verlies. Dus is een 5 gemiddeld 'voldoende' om geen winstpunten kwijt te raken.

Aah oké, zo hebben ze dat bekeken. Dan snap ik het!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 08:09

Cupido98 schreef:
Karin schreef:

Aah oké, zo hebben ze dat bekeken. Dan snap ik het!

Waar maak je je druk om, jullie scoort bijna nooit een 5!

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 09:46

Ik ben het er mee eens dat juryleden matig beoordelen. Zo zijn er ook heel veel 5jes en 6 jes juryleden en eerlijk is eerlijk daar heb ik niks aan. Ik heb liever 8en en vieren zodat duidelijk is wat ik fout doe.

Verder moet je nooit voor de jury gaan rijden of ze perse een poepie willen laten ruiken. Daardoor komt er spanning in je paard wat een grotere kans op fouten geeft. Gewoon lekker gezellig en ontspannen je proefje neerzetten.

Alleen het probleem van het kantelen is redelijk groot want dat mag op ieder onderdeel weer aangerekend worden als het niet constant is. Bij constantheid zie je het ook nog eens terug in je cijfer voor het gereden zijn in het algemeen. En het helpt als je de hand war je paard vanaf kantelt wat hoger plaatst.

Rustig blijven doorgaan en niet opgeven zolang je nog plezier hebt in het op concours gaan

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 10:30

ok, ik ben net even een half uur bezig geweest om alles te lezen

Ik wilde even 2 dingen zeggen, de eerste:

Ik heb wel gemerkt dat er naar het papier gekeken wordt, heus niet altijd, maar er zijn jury's die dat wel doen. Ik zal t uitleggen: ik rij met een tuiger in de b-dressuur. Er is een jury geweest die mij 133 punten gaf, en weet je wat hij zei??: als je meer punten wilt halen, lijkt het me slimmer om met een echt paard te komen..PARDON? Ok, er zaten wel wat foutjes in, maar 133...de week erna haalde ik met (voor mijn gevoel) een slordigere proef wel 156..(ik ging zelfs iets uit de baan...)

2e punt: Ik heb soms het gevoel dat je in de b nu al moet rijden alsof je een z ruiter bent. Er wordt steeds strenger gekeken. Vroeger haalde je in de b al een winstpunt als je de gangen liet zien en binnen de baan bleef
Op zich vind ik dit niet zo erg, het zal uiteindelijk beter voor de sport zijn. (maar ik zou best eens 160 punten willen halen )

En ik wou nog zeggen dat sommige jury's het naar mijn idee wél goed bezig zijn. ik kreeg laatst een 9 voor het halthouden bij A, en een 3 voor de linkergalop, én supercommentaar waar je iets mee kan. Ik heb liever een 9 en een 3 in dezelfde proef dan allemaal 5en en 6en.. Maar dat is mijn mening..

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 11:45

Joki schreef:
Ik ben het er mee eens dat juryleden matig beoordelen. Zo zijn er ook heel veel 5jes en 6 jes juryleden en eerlijk is eerlijk daar heb ik niks aan. Ik heb liever 8en en vieren zodat duidelijk is wat ik fout doe.

Helaas zijn er ook veel 5jes en 6jes-ruiters. Die rijden heel braaf hun proefje zonder dat er echt uitschieters naar boven of beneden bij zitten.

Teigetje008 schreef:
2e punt: Ik heb soms het gevoel dat je in de b nu al moet rijden alsof je een z ruiter bent. Er wordt steeds strenger gekeken. Vroeger haalde je in de b al een winstpunt als je de gangen liet zien en binnen de baan bleef
Op zich vind ik dit niet zo erg, het zal uiteindelijk beter voor de sport zijn. (maar ik zou best eens 160 punten willen halen )

Moet je je eens voorstellen hoe je dan moet rijden als je ooit in de Z zit. Want als ze in de B al jureren alsof je een Z-ruiter bent, dan zullen ze in de Z wel jureren alsof je GP-ruiter bent.

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 11:57

Kitty het is waar dat er veel 5jes en 6 jes ruiters zijn maar als ik in een groep zit met 35 combinaties is het toch wel heel raar als er maar 5 winst hebben?

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:39

Ach, er zit idd heel veel verschil in jury's.
Pas sinds kort krijg ik bijna altijd de acht voor de uitgestrekte stap. In de lagere klasses durfden ze die gewoon niet te geven denk ik, terwijl ik van alle kanten (kenners) hoor dat mijn paard stapt voor een negen. Slechts bij uitzondering gingen de jury's in de L en ook nog in de M bij de 7 zitten. In de z1 werd het al beter moet ik zeggen.

Het eerste dat ik doe als ik mijn punten terugkrijg is naar dat stappunt kijken. Heb ik een zes, dan weet ik genoeg.

Heb ik die acht, dan ga ik de rest van het commentaar serieus nemen, dan is het iemand die durft te punten. Dan heb ik ook iets aan dat commentaar. Vaak zijn dat ook de mensen die ook bij een zeven nog commentaar geven, wat ik altijd erg fijn vind.
Ook ga je bij deze mensen altijd hard naar beneden bij een misser, en terecht. Maar ik rijd zelden een zesjesproef, dus ik vind het vervelend om een zesjescoupon terug te krijgen.

Aan de andere kant, kan het er anders uitgezien hebben dan dat ik het voelde natuurlijk.
Ik vind ook niet snel dat ik te laag gepunt ben, ik vind alleen soms dat de individuele punten soms niet kloppen, te beginnen bij een laag stapcijfer.

TS: je rijdt dressuur omdat je dat leuk vindt, iedere dag weer, als je alleen dressuur rijdt voor de wedstrijden houd je het niet lang vol.
De training moet je boeien. Tenminste, mij boeit het wel ontzettend!
Op wedstrijd moet je gewoon je verwachtingen niet te hoog leggen en er niet zo'n punt van maken.

Ik was laatst op wedstrijd, waar niemand zijn plastron wilde uitlenen. Nou sorry hoor, maar zo belangrijk is een wedstrijd nou ook weer niet. Dus mijn plastron uitgeleend, en op tijd voor de proef weer teruggekregen. Liever een sportieve en gezellige wedstrijd, dan maken de punten ook veel minder uit (alhoewel de punten op deze wedstrijd ook super waren).

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 12:42

Ow ja, en nog iets:een ruwe schatting: Ik vind +/- 50 % van de juryleden gewoon goed.
25% van de juryleden heeft er wel verstand van, maar deelt gewoon niet dezelfde opvattingen over rijden als ik, die vinden dat een ander punt het belangrijkste dient te zijn. Valt ook goed mee te leven.
De overige 25% snap ik gewoon totaal niet. Ik snap de punten niet en het commentaar niet. Wellicht zou het met mondelinge uitleg van de betreffende jury wel begrijpelijk zijn. Dan zou de score naar 10 % onbegrijpelijke jury's kunnen denk ik.

Dus 75% van de juryleden vind ik wel goed. Dat vind ik een goede score eigenlijk.
En ik moet zeggen dat de juryleden toch gemiddeld genomen naarmate je klasses vordert steeds beter worden. Onzinnig commentaar is op mijn staatje al lang geleden gelukkig!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:35

Jammer dan wel van die situatie in je onderschrift Venetia .

Maar ik hou ook wel van gedurft punten. Ik moet eerlijk zeggen dat ik met Sjors tot nu toe niet mag klagen. Ik ben zelf erg kritisch en ik vind dat ik aardig royaal ben beoordeeld zo nu en dan. Veel 7-ens waar ik ze zelf niet had verwacht. En een andere keer krijg je ze niet waar je ze wel had verwacht. You win some, you lose some.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:44

Gedurfd punten, ja daar kan ik wat mee. Geef die 2 of 3 maar waar deze terecht is, maar kom ook met die acht! Ik heb op zich echt geen klagen hoor, met Alfons krijg ik mijn punten best regelmatig, ik blijf het alleen jammer vinden dat er jury's tussen zitten die zo vreemd punten.

Ik heb het ook wel eens gewoon gevraagd hoor aan zo'n jury, maar dan krijg ik zo'n wazig antwoord, daar kan ik dan niks mee. Ik heb toen aan zo'n vijf/zes jury gevraagd wat ik hier nou van kon leren (geen commentaar op protocol, niets!), kreeg ik als antwoord:

leren, je bent hier om te rijden! Leren doe je maar in je lessen
Daar sta je dan.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 13:51

Maar als je nu 5jes en 6jes rijd?

Je doet niks echt fout, maar je spetterd ook niet?
Wat moet een jury dan geven?
Waar hij een 5 gaf toch maar een 3 omdat de ruiters dat graag willen en ook zomaar ergens een 8 waar hij eigenlijk een 6 bedoelde?
dat kan toch ook niet?

En ga maar eens kijken aan de kant, de helft zijn 6jes ruiters (ben er zelf ook 1 van)

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:19

Mijn protocollen bestaan ook vooral uit de cijfers 5, 6 en 7. Een enkele 8, een enkele keer ook een (terechte!) 3 gehad. Prima, kan ik mee leven. Ach je wordt allemaal wel eens "onterecht" beoordeeld. Het is en blijft immers een jurysport.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:32

Ik had laatst een 1 voor een niet getoonde wissel

Maar ook een 8 in dezelfde proef voor de midden/uitgestrekte stap. Met dit soort punten is echt helemaal niets mis.

De ene proef wordt je te laag beoordeeld, de volgende proef te hoog, en weer een volgende is het net goed. Ik vind 't best zo.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:50

Wat ik wel eens merk is..........dat als je naar het totaal beeld kijkt het vaak positiever uitkomt dan per punt. Zit ik naast een jury denk ik altijd ja terecht maar als je zo'n proef langs de zijlijn zou bekijken denk je, goh wel wat weinig.

Als je echt per onderdeel gaat kijken blijkt er vaak nog wel wat aan te schorten. Daarom is filmen een uitkomst, helaas doe ik dat nooit. Heb NOG geen camera en pa kan niet filmen/lezen en alles tegelijk. En of ie uberhaupt kan filmen .
Maar misschien dat ik maar met mijn jonkie dadelijk weer eens proeven uit het hoofd moet gaanrijden. Deed het met mijn pony ook in het Z, kon ik me beter concentreren ipv me druk maken wat hij wel allemaal niet deed ondertussen. Met orion nooit aangedurft daar had ik mijn handen al aan vol om rond te komen, dus met een verrassing: ik ga niet rond vergeet je totaal je proef lijkt me.

Yokie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 14:52

orionneke schreef:
Wat ik wel eens merk is..........dat als je naar het totaal beeld kijkt het vaak positiever uitkomt dan per punt. Zit ik naast een jury denk ik altijd ja terecht maar als je zo'n proef langs de zijlijn zou bekijken denk je, goh wel wat weinig.

Nu je dit zegt...
Als je het verhaal uit de P&S mag geloven over de nieuwe proeven anno 2006, sluit wedstrijd rijden straks beter aan bij het algemene beeld dat je kan tonen..
Je hebt niet de vereiste permissies om de aan dit bericht toegevoegde bestanden te zien.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 15:21

Dat is echt absoluut waar,
Ik had afgelopen wedstrijd ook een lekker gevoel maar toen ik de proef terugzag op video (niet eens zo'n goede kwaliteit was gefilmd met de digitale fotocamera) zag ik inderdaad allemaal kleine dingetjes. Een drafpasje te veel etc. Dat soort dingen merk je niet zo in de stress/ geconcentreerde situatie. Filmen is dus zeer handig maar ik weet hoe lastig het is om iemand te vinden die dat kan doen.

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:00

Over het algemeen heb ik geen echte klachten over de meeste juryleden. Natuurlijk zitten dr een paar tussen die bij 1 blik op je paard al weten of je een winstpunt krijgt ofniet... (is toch ook een bepaald talent wat gewaardeerd moet worden )

Wat ik persoonlijk wel kan waarderen is een soort algemeen stukje op je coupon. (Zoiets als: paard loopt teveel op voorhand, of: let op de afwerking van de oefeningen)
Verder vind ik toch het commentaar na de proef erg belangrijk. Toch zonde dat ze het hebben geschapt. Een aantal van de jury's doen het gelukkig nog wel. (al dan niet stiekem )
En commentaar op de coupon is altijd prima! Het liefst ook bij een 6. Positief commentaar. Dat werkt het beste!

Waar ik wel af en toe om moet lachen sommige nog rijdende juryleden. haha.... Dan zie je ze al rukkend, plukkend en vloekend door de ring gaan. Altijd moeilijk om die juryleden dan serieus te nemen. Alhoewel... je hebt natuurlijk genoeg mensen die het zelf niet kunnen maar wel het oog ervoor hebben.

En geef toe: De leukste juryleden zijn nog degene die JOU op de eerste plaats zetten! _/-o_

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:07

Is het nou 100% zeker dat we nieuwe proeven enzo krijgen? Ik bedoel ik zit nou al maanden in de US en lees geen P&S ............ is er veel geschreven de laatste tijd?

Ben benieuwd wat ze er DEZE KEEEEEEEEEER van gaan brouwen. Ik hoop iets moois, ik heb een jonkie die volgens jaar zadelmak gemaakt gaat worden. Misschien dat ik dan ook nog eens mijn oudere paard weer kan proberen te starten als het iets moois is.

Hehehehe.

Maare ja dat was dus mijn ervaring. Verder zijn er altijd jurys die je paard totaal niet objectief kunnen beoordelen maar zo heb je het soms ook andersom dat ze er helemaal weg van zijn.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:24

Ik kan me ook soms een beetje irriteren aan lage punten voor de stap. Mijn paard stapt rustig 2-3 hoeven over. En dan krijg je een 6, soms zelfs een 5 zonder commentaar. Natuurlijk ook geregeld een 7-8, maar bij de meeste jury's niet. Zelfde geld voor halthouden en achterwaarts. Als dat gewoon perfect gaat wil ik een 7!
Maargoed jury's willen vaak gewoon wat anders zien. Waar de een je een 7 geeft voor de impuls met hoge cijfers, zegt de andere dat het overhaast is, en de andere weer dat je paard te weinig impuls toont.
Met het totaal aantal punten ben ik het vaak wel eens, met hoe ze verdeelt zijn niet altijd. Verder vind ook ik het altijd erg fijn en als er bij algemeen nog flink wat (opbouwend) commentaar staat. Sowieso is commentaar fijn, ik weet best dat ook ik soms 5-en 6-jes proeven rijd. Maar schrijf dan iig op waarom het geen 6-jes en 7-ens zijn. Dan weten wij ruiters ook weer dat we geen 5-en 6-en jury hebben getroffen, maar gewoon zo reden !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 17:50

Juist voor het halthouden en achterwaarts gaan kon ik punten ophalen, dat is altijd een 7, heel soms zelfs een 8 geweest
Dus kunnen jurys dat toch wel waarderen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-05 19:08

Wat de stap klopt dat wel, ik heb een paard met een zeer bovengemiddelde goede ruime tactmatische stap waar ik erg trots op ben. Maar volgens mij gaan veel jurys ervan uit dat een paard niet kan stappen OF zelfs dat ze het niet kunnen zien.

Zo denk ik ook dat er heel wat Z jurys zijn die niet kunnen zien of een paard correcte changementen toont.