Nieuwe proeven vanaf april 2006.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: Nieuwe proeven vanaf april 2006.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:38

Marije1984 schreef:
Ik hoor eigenlijk alleen maar negatief geluid en dat de proeven al makkelijk genoeg zijn. mag ik iedereen er wel op wijzen dat er veel maar naar het rijtechnische rijden en kunnen van de combinatie wordt gekeken. Dat betekent dus dat elk paard wat in de krul wordt getrokken flink wordt afgestraft en geen WP zal rijden, terwijl deze combinatie's in de huidige manier van proefgericht rijden juist met dikke WP's weggaan.
Ik vindt het dus goede zaak!!
Ik zie zoveel paarden op concours die rijtechnisch niet goed gereden worden maar wel met de beste punten naar huis gaan.

Ja volledig mee eens. Maar dat los je niet op door de proeven makkelijker te maken. Dat heeft te maken met het inzicht van de jury en zolang die niet een goedgaand paard kan herkennen, kun je sleutelen aan die proeven tot je een ons weegt, maar je komt er nooit uit.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 11:58

Ik vind het belachelijk dat de proeven nog makkelijker worden. De B zoals hij nu is, is prima te doen.
Waar ik over val bij de huidige opzet, is hoe er gejureerd wordt. Zoals al eerder werd opgemerkt, lijkt het er tegenwoordig op dat je alleen winstpunten kunt rijden als je paard in de krul loopt, ongeacht of hij daarin getrokken is en gespannen loopt Maar iedereen die even de moeite neemt te kijken naar de reglementen, en wat er eigenlijk van een B-proef verwacht is, zal het met me eens zijn dat dat nergens op slaat en nergens gevraagd wordt...
Als ze mensen minder willen ontmoedigen, vind ik dat het jurybeleid aangepast moet worden, niet de proeven zelf. Een paard moet ook in de B best een paar seconden stil kunnen staan voor groeten, maar dat je vervolgens een 6 krijgt, alleen omdat het niet vierkant was, slaat nergens op.
Vindt de overgang van M1 naar M2 idd vrij groot, die mogen ze best aanpassen, maar de rest mogen ze houden zoals het is. Het is al veel lichter geworden tov 15 jaar geleden, toen je idd nog door moest zitten in de B, er nog maar 1 L klasse was, enzo.

Een nieuwe, aparte klasse voor jonge paarden vind ik wel positief. Maar asjeblieft niet integreren met de huidige B klasse, maak dan gewoon een 0-klasse oid.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:10

Roadracer schreef:
Waar ik over val bij de huidige opzet, is hoe er gejureerd wordt. Zoals al eerder werd opgemerkt, lijkt het er tegenwoordig op dat je alleen winstpunten kunt rijden als je paard in de krul loopt, ongeacht of hij daarin getrokken is en gespannen loopt

daar ben ik het niet mee eens.. Ik heb genoeg mensen in het B zien rijden die het paard niet in de krul hebben, maar een paard moet wel nagefelijk lopen dat is heel wat anders als in de krul lopen..
En die mensen die het paard zogenaamd in de krul trekken worden daar heus wel opgewezen..(heb bij iemand eens een opmerking zien staan op het protocol)..
Ik heb wel eens de opmerking..komt tegen de hand, of paard wordt te lang in de hals gehad, dus ik denk dat ze wel op een juiste manier geoordeeld hebben !!

Ik vind het overigens wel terecht dat er in de nieuwe proven meer op het rijkunstige gelet gaat worden als het netjes op de letter rijden
Ik ben het ook eens dat de moeilijkheids graad van het M2 iets naar beneden gaat en die van het Z1 iets naar boven..

edit: ik vind het overigens wel erg jammer dat ze het groeten bij de B en L proeven eruit gehaald hebben... (alleen het afgroeten is er nog wel).. Ik vind dat, dat toch wel bij een proef hoort

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:20

Lielle schreef:
Dat heeft te maken met het inzicht van de jury en zolang die niet een goedgaand paard kan herkennen, kun je sleutelen aan die proeven tot je een ons weegt, maar je komt er nooit uit.

Ze zijn er gelukkig wel, die juryleden.
Alleen passen die meestal het rijtechnisch principe allang toe en zij hebben dus die nieuwe proeven eigenlijk niet nodig.
En de B nog makkelijker.....
Combinaties genoeg die er nu al met geluidssnelheid doorheen vliegen
Kan me wel wat voorstellen bij de veranderingen in niveau M2 ---- Z1
Dat ligt nu wel erg dicht bij elkaar.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 12:26

knightloekie schreef:

Ik vind het overigens wel terecht dat er in de nieuwe proven meer op het rijkunstige gelet gaat worden als het netjes op de letter rijden
Ik ben het ook eens dat de moeilijkheids graad van het M2 iets naar beneden gaat en die van het Z1 iets naar boven..

edit: ik vind het overigens wel erg jammer dat ze het groeten bij de B en L proeven eruit gehaald hebben... (alleen het afgroeten is er nog wel).. Ik vind dat, dat toch wel bij een proef hoort

Ik geloof niet helemaal, dat ze met dat rijkunstige het netjes op de letter rijden bedoelen.
Goede aanleuning, het lekker door het lijf bewegen, correcte stelling en buiging. dat is volgens mij meer het idee.

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:10

Ik vind het eigenlijk jammer, heb geen spetterend paard met geweldig soepele gangen, maar moet het vooral hebben van een correct en precies op de letter gereden proef. Heb het idee dat zo'n proef bij de nieuwe proeven minder gewaardeerd zal worden. Het lijkt mij idd zinvoller om de jury zo te scholen dat ze én letten op de correctheid van de proef én op de juiste aanleuning ed.

Overigens snap ik niet helemaal waarom het groeten er in de B en L uit gaat, het hoort er nu eenmaal bij. Je zult je paard toch zodanig onder controle moeten hebben voordat je op wedstrijd gaat dat ie eventjes stil blijft staan op de middellijn. Wel vind ik het weer goed dat je een vastgestelde tijd krijgt om de baan te verkennen.

Tot slot, snap echt niet dat ze de M2 nóg makkelijker gaan maken en de Z1 moeilijker. M2 vond ik persoonlijk erg simpel en de Z1 is naar mijn mening prima qua niveau.

Natascha13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 14:18

Quidou schreef:
Natascha13 schreef:
Ik vind het nergens op slaan, zometeen rij je 3 wedstrijden in elke klasse t/m de M2, wil je Z1 gaan doen rij je in 1 keer een verliespunt. Da's goed voor je zelfvertrouwen. Egt belachelijk dus.

als je met 3 wedstrijden een klasse doorkomt, rijd je dus 3 tot 4 winstpunten per wedstrijd... als dat in de M2 lukt denk ik niet dat je in t Z1 ineens een verliespunt gaat krijgen... tenzij je paard door een andere reden niet lekker loopt maar dat heeft nikst te maken met de proefjes...

Is maar een voorbeeld. Bedoel dat je in een paar wedstrijden zo door de B kan racen, je doet dan misschien wat langer over de L enzo maar daar ben je dan ook ze door. Als dat dan zo gemakkelijk is lijkt het me dat je in 1 keer tegen een muur aanloopt als je in de Z1 komt. Dat denk ik, ik weet het niet zeker, maar als ik alles zo lees heb ik dat idee wel.

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 15:07

idje schreef:
knightloekie schreef:

Ik geloof niet helemaal, dat ze met dat rijkunstige het netjes op de letter rijden bedoelen.
Goede aanleuning, het lekker door het lijf bewegen, correcte stelling en buiging. dat is volgens mij meer het idee.

zoals ik zei... vind ik het juist dat er meer op het rijkunstig rijden gelet gaat worden als op de letter rijden

alexandra15

Woonplaats: Zeist (vlakbij Utrecht). Spullen daar op te halen, of in Delft, Leiden, Arnhem,Velp, Den Haag, R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:13

ik vind op de letter rijden ookj heel belangrijk maar het rijkunstig rijden ook, al vind ik dat ze dat nu ook al meer dan genoeg doen, als jet het niet voldoende doet rijdt je heus gene wp, tenminste dat is mijn ervaring ermee. En ze moeten idd ook meer kijken naar ontspanning en niet in de B al impuls willen zien, want soms wordt het dan inderdaad duw en trekwerk wat in de B echt nog niet belangrijk is, kijk in deL2 mag je impulks wel verwachten. Dit wil niet zeggen dat de proefh eel sloom gereden mag wordne natuurlijk. Zo zag ik bijvoorbeeld gister een paard wat kreupel liep in stap (rechtsachter heel erg) en pas bij de tweede proef zag de jury het pas, de eerste jury had het niet gezien wat ik echt heel raar vind en diegene die met haar meeliep, het leek haar groom zei doorrijden en goed rond houden. Nou ik zag daarvoor een combinatie waarvan het paard nog niet zo goed rond liep maar wel goed ontspannen en dat had van mij dan veel meer punten moeten krijgen, vertrouwen in ruiter was optimaal, paard schrok ook nergens van enzo. Ik hoop dat dit in de nieuwe proeven ook toegepast gaat worden. Ik vind het wel heel raar dat de wat oudere paarden het in de B en L zwaarder te verduren krijgen, dit slaat nergens op, ze moeten gewoon gelijk beoordeeld worden, een makkelijk paard van 3 die nergens van schrikt en een schrikkerig paard van 12 kun je toch wel een beetje met elkaar vergelijken? ik vind dit echt werkelijk zo'n onzin, ze trekken een ontrekbare conclusie en proberen daarmee te werken maar elk paard is verschillend en elke combinatie ook, hoe oud een paard ook mag zijn!

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 16:30

De KNHS maakt de dressuursport kapot voor een heleboel mensen met de opzet van de nieuwe proeven!

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 17:09

Ik vind dat de proeven niet veranderd hoefd te worden maar de manier van jureren want dat is soms echt veel te streng, laatst hoorde ik op een wedstrijd dat er gewoon 1en word gegeven voor iets dat iets de vroeg is! nou sorry maar dan geef je toch een 4 met commentaar te vroeg!!!!(mijn mening hoor) daar hoeven ze nog niet de proeven voor te veranderen! ik vind het wel goed als er van 4 onderdelen waar je 1 cijfer word gegeven 4 cijfers gegeven word. Maar dat was ook niet zo'n ramp...

gr. roos

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:12

De dressuurproeven moeten volgens het KNHS veranderd worden omdat er niet meer wordt voldaan aan het doel van de dressuur: een paard gymnastiseren. En dat zie je in B maar net zo hard in de Z2. De paarden lopen met 130 km/h achter de loodlijn te rennen zonder achterbeen. En winnen dik! Dus blijkbaar wil de jury dit zien dus is het hele idee achter het omgooien onzinnig. Een omscholing van de jury lijkt me simpeler.

Daarbij denk ik dat de B helemaal niet zo simpel is als jullie zeggen. In de B lopen meestal groene paarden die nog hun volledige concourservaring op moeten doen; enig idee hoe eng bloembakken, vlaggen en omroepinstallaties kunnen zijn? Ik ben het er ook niet mee eens dat het halthouden en groeten wordt afgeschaft, maar het idee er achter kan ik begrijpen, namelijk dat je zo een groen paard de tijd moet gunnen om aan zijn omgeving te wennen.

Verder vind ik het erg bijzonder dat jullie jezelf zo goed vinden dat jullie mogen bepalen dat de B dan te simpel wordt en jullie vinden dat er dan nog meer onklare combinaties gaan starten. Nog meer betekent dus dat er al heel veel zijn.

Hierop wil ik ten eerste zeggen dat het promotiesysteem is. Dus het is een heuvelopwaartse weg. Een B-paard heeft nog een heel systeem van promoties door te gaan voordat het een gran prixpaard is. je kan van een B-paard dus ook niet verwachten dat het zich al gedraagt als gran prix.

Ten tweede heb ik zelf vroeger Z2 gereden ( ik ben nu met een ander paard L1) en heb toen en nu nog steeds veel paarden in het Z (de zogenaamde klare combinaties toch) zien steigeren en verzet vertonen. Dus deze paarden voldeden ook niet aan het doel van de dressuur, waarom zouden dit dan wel klare combinaties zijn?

De bedoeling van de nieuwe proeven is niet de versimpeling van de dressuur maar de verbetering van de soeplesse en tevredenheid van het paard. Het doel is in ieder geval nobel streven.

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:15

Barbara_m schreef:
De KNHS maakt de dressuursport kapot voor een heleboel mensen met de opzet van de nieuwe proeven!

wil je zo'n uitspraak ook onderbouwen..

Barbara_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:25

Lenn schreef:
Barbara_m schreef:

wil je zo'n uitspraak ook onderbouwen..

Het is de bedoeling dat de beste combinatie wint, dat lijkt me duidelijk.
Door de opzet van de nieuwe proeven, wordt het een stuk moeilijker om de beste combinatie te laten winnen, maar wordt het paard met de meeste kwaliteit gewoon 1.
Het wordt dan voor veel 'gewone ruiters/amazones met gewone paarden' bijna onmogelijk zich erbij te rijden op bijvoorbeeld selecties of kampioenschappen. Degene die het meest betaald voor een spectaculair over de benen gaand paard zal leuk dressuur kunnen rijden, terwijl een kwalitatief minder paard misschien wel beter gereden wordt.
Paardrijden wordt dan weer een elitesport, terwijl de KNHS juist van dat beeld af wilde tijdens het fuseren van de KNF/NBVR/NKB enz.
Maarja, zoals al in de Rotterdamse dagbladen stond, wordt het tijd dat het 'patat volk' zich bezig gaat houden met andere dingen....

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:43

Een ezel kan ook basculeren, een shet ook, een Haflinger, Fjord of weet ik wat. Ligt aan de ruiter, die zal moeten investeren. Met een clubles en een slof moet je er niet meer kunnen komen.

Dat vind ik dus een goed teken, nu alleen de gemiddelde jury er nog van overtuigen. Want juist op dit moment wordt de B gewonnen door ex Z paarden met een sukkel van een ruiter.

En als je dus zegt dat het dan voor het klootjesvolk te duur wordt al die extra lessen, raad ik je het topic: ik ben koopverslaafd aan.
40 halsters voor 1 pony! Dat kan nog wel, dan kan die privéles er ook wel af.

Maar als je echt denkt dat je alleen met een duur paard kunt winnen, denk je verkeerd.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:44

amondi schreef:
We zijn het toch aardig met elkaar eens, ruiters en jury's!

Dat is ook niet altijd zo )hebben we nu een gemeenschappelijke `vijand`?

amondi schreef:
Maar hoe komt het dan dat er zoveel jury's zijn die wel 100 x op een nascholing komen, waar ze verteld wordt dat rijtechnisch rijden voorop staat en vervolgens hun eigen gang bliijven gaan???

Omdat ze dat niet verteld is, in de laatste paar bijscholingen is met name de veranderde regelgeving verteld en is een poging ondernomen om een `gelijke` score te krijgen (De uitschieters corrigeren). In deze tijd van multimedia moet het toch mogelijk zijn om een goede DVD te maken met fouten en cijfers. Nu is het toch vaak erg afhankelijk van de gast ruiters, en er is er altijd een niet rad!!! (vraag me niet hoe het kan, maar is altijd zo)

amondi schreef:
Of een observatie wedstrijden uitschrijven, dus 4 jury's op 1 B baan vol met vrijwilligers en kijken of ze een beetje bij elkaar in de buurt zitten. Dat wordt lachen.
Zie hier de huidige bijscholing

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:49

amondi schreef:
Ik denk dat er ook een nieuw juryexamen moet komen voor mensen die al langer dan 5 jaar jureren, met consequenties!

Laat dan direct ook ruiters en amazones die wedstrijden willen gaan rijden een examen afleggen om te kijken of ze daar wel aan toe zijn...

Urbs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:54

Ik vind het wel goed allemaal, ook dat de B makkelijker wordt. Want ik rij nu bijvoorbeeld een wat moeilijker, jong paard. Ze schrikt overal van en daarom juist wil ik zoveel mogelijk proefjes gaan rijden zodat het allemaal bekend wordt en later hopelijk het probleem minder wordt. Nu de eisen minder hoog zijn kom ik misschien wel met een winstpunt thuis, wat toch wel erg stimulerend werkt. Het is niet dat wij als combinatie er nog niet aan toe zijn, want dit probleem zal wel altijd blijven, en toch wil ik graag wedstrijden met haar proberen. Ik vind het super zo!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 18:55

KarinvdM schreef:
amondi schreef:
Ik denk dat er ook een nieuw juryexamen moet komen voor mensen die al langer dan 5 jaar jureren, met consequenties!

Laat dan direct ook ruiters en amazones die wedstrijden willen gaan rijden een examen afleggen om te kijken of ze daar wel aan toe zijn...

Dat heet toch een winstpuntrijden in de B?

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:02

Barbara_m schreef:
Het is de bedoeling dat de beste combinatie wint, dat lijkt me duidelijk.
Door de opzet van de nieuwe proeven, wordt het een stuk moeilijker om de beste combinatie te laten winnen, maar wordt het paard met de meeste kwaliteit gewoon 1.
Het wordt dan voor veel 'gewone ruiters/amazones met gewone paarden' bijna onmogelijk zich erbij te rijden op bijvoorbeeld selecties of kampioenschappen. Degene die het meest betaald voor een spectaculair over de benen gaand paard zal leuk dressuur kunnen rijden, terwijl een kwalitatief minder paard misschien wel beter gereden wordt.
Paardrijden wordt dan weer een elitesport, terwijl de KNHS juist van dat beeld af wilde tijdens het fuseren van de KNF/NBVR/NKB enz.
Maarja, zoals al in de Rotterdamse dagbladen stond, wordt het tijd dat het 'patat volk' zich bezig gaat houden met andere dingen....

maar nu krijg je voor houding en zit 1 punt.. dan wordt houding en zit en hulpen veel uitgebreider beoordeeld.. Dit heeft zeer zeker wat met de ruiter te maken en niet alleen met het paard

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:10

amondi schreef:
KarinvdM schreef:

Dat heet toch een winstpuntrijden in de B?

Ja, in principe wel. Maar vaak krijgt de jury de schuld als er geen winspunten worden gescoord... Men kijkt vaak niet goed genoeg in de spiegel om te zien dat de fout in het rijden ligt en niet bij de jury. Ik zie genoeg B-ruiters rijden bij wie ik me afvraag waarom ze niet nog een tijdje thuis dooroefenen voordat ze weer gaan starten.

De jury de schuld geven is het makkelijkst...

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:16

Natuurlijk, het is toch het makkelijkst om de jury, het paard, het weer, de toeschouwers de schuld te geven!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:36

Nog kortere proeven? Ik heb nu al steeds het gevoel van: is het nu al voorbij??
En hoe willen ze dat gaan doen? onderdelen meer appart beoordelen en wel kortere proeven.
Ik vind 6:30 een mooie tijd. Nu heb je nog de kans om de spanning die er bij het binnenkomen misschien in zit uit te rijden zodat je nog fijn kunt eindigen en punten kunt scoren.
Waarom kortere dan? zodat verenigingen meer starts per uur kunnen halen? voor de omzet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 19:38

Denk het wel polo
Kunnen wij hier zelfs 2 proeven rijden, dus nog meer coupons

idd, met een gespannen paard, is het juist fijn een langere proef te hebben
en daar ging het toch om in de B en L een jong paard de kans geven??
Maar dat werkt met een korte proef iig niet

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-05 20:11

Volgens mij maakt het nu al uit of je een mooi paard hebt of niet. Ik reed hiervoor met een ouderwetse holsteinerruin van 1.85 hoog (ja dat is groot). Hij was een redelijk lomp beest maar een brave routinee. Toch liep hij meestal onderaan in ieder geval geen top. Nu berijd ik een jonge houstonruin met veel showgevoel, sportmodelletje en is goedgaand. Daarmee rijd ik altijd top van het klassement. Ik denk zelf niet dat ik beter ben gan rijden, dus het paard maakt een duidelijk verschil. Zelfs als ik fouten maak met hem die best ernstig aan te rekenen zijn is hij nog tweede. Ook is het zo dat als je met een showgevoelige hengst binnenkomt ook al loopt hij met zijn hoofd bij God op tafel je wint. Het gaat dus nu al om de show en de schoonheid. Dat zal niet veranderen met de nieuwe proeven.

Daarbij staat gegymnastiseerdheid niet voor mooiheid. Een doodsimpel paard kan ook goedgaan en met veel soeplesse tevreden lopen. Alleen wil het oog ook wat en je kan je subjectieve voorkeuren helaas niet volledig uitsluiten. Dat is toch net zo bij de keuze van een bedpartner; je kiest eerst op uitertlijk dan op innerlijk.

Ik meen niet dat je de jury de schuld geeft als je zegt dat de ongegymnasitiseerdheid van paarden deels aan hen te wijten is. Uieindelijk wil je winstpunten rijden, winnen en dan moet je dus laten zien wat de jury wil. Dus zo kunnen juryleden een systeem maken of breken.