Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:08

ik ben zo'n beginnende wedstrijdruiter die vorige week haar eerste wedstrijd heeft gehad met een 7 voor verzorging. Ik heb netjes gevlochten en z'n beentjes gewassen. Tuig even schoongemaakt en dat was het eigenlijk wel.. Ik had die proef 155 punten met 2 strafpunten (nog steeds geen idee waar die strafpunten voor waren). Toen ik m'n protocol kreeg heb ik even gevloekt, 1 punt van een wp. Eigenlijk was ik het s'avonds alweer vergeten. IK heb fijn gereden, IK vond dat het goed ging en dat het er netjes uitzag qua verzorging.(vooral omdat vlechten niet m'n sterkste kant is :p ) De jury weet immers niet hoe het er thuis aantoe gaat, zowel met rijden als met verzorging. Ik kan er wel wakker overliggen en weken balen dat als de jury mij een 8 had gegegeven voor verzorging (ik vond dat we een 10 verdiende omdat ik zo'n mooi jasje heb Knipoog ) ik wel een wp had gehad.. Ik heb in ieder geval wat om aan te werken volgende wedstrijd, namelijk wel een WP halen en het niet laten afhangen van m'n verzorging.

JenRocky
Berichten: 280
Geregistreerd: 13-04-05
Woonplaats: In de Polder

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 15:13

Ik zou er niet echt mee zitten. De ene jury geeft je zo een 8, de ander een 6.

Laats hadden mijn moeder en ik een avond-wedstrijd. We wilde toen 's middags gaan invlecten. Maar toen kreeg mijn moeder een spoedgeval op d'r werk. Ze heeft hem toen niet kunnen invlechten en ook niet kunnen wassen(nou bofte ze dat ze een Fries had, en dat de manen niet persé ingevlochten moesten worden. Maar de meeste Jury's willen dat graag wel. En als we het niet doen dan staat het op haar protocol, met een 6 voor verzorging! Dus we maakte altijd een hengstenvlecht). En het was een avond wedstrijd en ik reed zelf ook 2 pony's dus had ook geen tijd.
Maar goed, het zag er echt niet verzorgt uit. Toch maar d'r wedstrijd gereden. En wat had ze! Een 8 voor uiterlijke verzorging! Moet je nagaan, niet gewassen, ingevlochten, geen opgepoets tuig, en absoluut niet om door een ringetje te halen.
En wat had ik, een 7! Moet je nagaan. Kom ik met mijn gewassen pony's ingevlochten pony's, met mooie hoefjes, opgepoetst tuig etc. Kortom niet druk om maken dus. Het is maar net welke jury je hebt!

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 00:09

Ik geef het op, ik schijn gewoon niet duidelijk te kunnen maken dat dit
niet om het winstpunt gaat, maar puur om de beoordeling van het
cijfer voor de verzorging.

Maar zoals ik al zei, lesje geleerd.

Én voor alle duidelijkheid nogmaals, ik rijd geen concoursen, ik kijk
en verbaas me.......

In ieder geval bedankt degenen die een opbouwende reactie gegeven
hebben.

Lielle

Berichten: 66272
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 08:12

Yfande, heb je het topic gelezen dat ik heb aangehaald? Daarin wordt zeer uitgebreid gediscussieerd over het punt voor verzorging.

germie

Berichten: 26135
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 18:45

Ik zal maar niet opsommen wat ik allemaal op protocols heb gehad, maar degene wat ik het meest onterecht vond zet ik hier neer:
- paard loopt te gewoontjes (heb je het over een Bproef)

Over verzorging heb ik eens met een jurylid een complete discussie gehad. Ik had namelijk een 6 gekregen terwijl ik met een zus van het paard op dezelfde dag, zelfde tuig, zelfde ruiter, evenveel vlechten een 8 gekregen had. Daar wilde ik dus wel het fijne van weten, dus ik heb het nagevraagd. Oh zegt die jury, dat ene paard vond ik niet mooi genoeg. Ik het proevenboekje erbij, verzorging gaat niet over het exterieur van het paard. Maar volgens die jury wel. Daarna noemde deze jury nog een ruiter met naam en toenaam die op een Shire rondreed wat ook geen gezicht was. Het ene paard waar ik op reed was gewoon niet mooi geneog voor de dressuur vond deze jury. Boos!
Gelukkig zijn er ook andere jury's die er anders over denken.

Verder inderdaad wel eens meegemaakt dat het laatste cijfer gebruikt wordt om inderdaad net geen winstpunt weg te geven (heeft jury ook toegeven).

Kafue

Berichten: 3437
Geregistreerd: 04-10-04

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 19:56

Verzorging is ook zon discusabel punt want wat de een prachtig vind vind de ander spuuglelijk. Ik heb al commentaren op protcollen gehad van moet het paard scheren ( in de winter), moet de staart invlechten ( dank U dat bepaal ik zelf wel ja), heeft vlekker op de rijbroek ( kan gebeuren sorry), en ook in twee proeven met hetzelfde paard om 10 uur de eerste proef en om 7 over 10 de tweede een 8 en een 5 voor de verzorging. Niets aan het paard veranderd hoor.

En daar wil ik mee zeggen dressuur is een jurysport en zoveel mensen zoveel meningen. Daarom is springen mischien wel fairder als de dressuur als de balk valt is het nog te begrijpen voor veel mensen.

Aan de andere kant als de winstpunten binnenstromen en je komt in de nieuwe klasse vast omdat je er eigelijk niet aan toe was is ook niet leuk.

Ik ben wel eens naar huis gegaan met de 144 punten en de opmerking je bent een belofte voor de toekomst maar jullie hebben nog heel veel te leren daarom geen punten van mij alleen maar de opmerking zoek een hele goede instructeur. Kijk daar heb je iets aan ik heb die instructeur gevonden en alles gaat heel erg goed.

Daarmee wil ik eigelijk als moraal van dit verhaal zeggen rijd de proef voor jezelf, voor je eigen gevoel wat de punten dan zeggen moet niet belangrijk zijn als je eigen gevoel maar goed is.

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 22:26

Lielle schreef:
Yfande, heb je het topic gelezen dat ik heb aangehaald? Daarin wordt zeer uitgebreid gediscussieerd over het punt voor verzorging.



Hoi, heb ik idd, en dat is een reactie die ik als opbouwende kritiek
ervaar, bedankt.

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-05 22:33

Daarmee wil ik eigelijk als moraal van dit verhaal zeggen rijd de proef voor jezelf, voor je eigen gevoel wat de punten dan zeggen moet niet belangrijk zijn als je eigen gevoel maar goed is.[/quote]

Klopt helemaal Kafue Knipoog
Dat doen (t) we (Odessa1) toch al wel, we zijn in februari gestart met
het idee " alles kan niets moet, kiek'n wat wordt, of nie da'n "
Odessa1 heeft al de nodige ervaring met haar eigen paard en ik heb
vroeger een tijd op concoursen als "groom" meegelopen, heb dus wel
het nodige gezien, we zijn met frisse moed begonnen en gaan ook met
frisse moed verder.

narrator

Berichten: 1878
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Is dit normaal ? (punten en commentaar van jury)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-05 22:39

yfande schreef:
Hoi,

We hadden ons (dat heet Odessa1 en Yfande) afgelopen zaterdag
voor 2 B-proeven opgegeven in Markelo.

Vrijdag heb ik Yf eerst zo goed en zo kwaad als het ging met de
roskam van haar oneindige wintervacht ontdaan en toen helemaal
gewassen, van top tot hoef Knipoog, haar manen hadden het echt nodig,
en gezien ze nu in de buitenbak rondbanjern zit ze helemaal onder het
zand, dus alles eruit gespoeld, paard goed afgedroogd en toen lekker
langs de weg met haar gewandeld. In een poep en een zucht was ze
lekker droog.
Zaterdag heeft Odessa1 haar ingevlochten, en M. een meisje bij ons
op stal heeft haar staart super mooi ingevlochten.
Dat paard zag eruit om door een ringetje te halen.

De 1e proef was netjes gereden maar Yf vond ik wat lauw lopen, in mijn ogen niet echt sprankelend.
De 2e proef vonden wij een stuk leuker eruit zien.

Toen de punten kwamen ben ik heel erg kwaad geworden.
Yfande had in de 1e proef 155 punten en voor de verzorging een 7.
Dit vind ik ronduit schandalig.
Dat de jury vindt dat die proef geen winstpunt waard is hun goed recht
en kan me ook helemaal niet boeien, maar dat je een paard dat eruit ziet om te zoenen, een 7 geeft terwijl er heel wat slordige combie's
het zelfde cijfer gekregen hebben daar kan ik dus echt niet tegen.
Mijn kwaadheid werd alleen nog maar erger toen een amazone
tegen ons zei dat dat nogal vaak voorkwam, jury ging de punten
optellen, kwam tot de conclusie dat het geen winstpunt waard was
en haalt dan op de laatste 3 cijfers de punten in.

In de andere proef hebben ze 153 punten gereden met een 8 voor
de verzorging.

Een saillant detail is dat het jurylid nr. 1 bij een van de amazones
vermeld heeft : dat ze maar eerst eens moest leren rijden.
De amazone in kwestie is in de andere ring derde geworden.

Toen ik na afloop mijn frustratie geventileerd heb kreeg ik van alle
kanten heel lakoniek te horen: wat dacht je waarom ik geen moeite
meer doe met optutten voor een concours.

Tja, mijn vertrouwen in de jury heeft toch wel een deuk opgelopen,
met name omdat het schijnbaar door iedereen die ik gesproken heb
als normaal ervaren wordt. Pffffffff, weer een illusie armer


ik had toen een 6 voor de verzorging.. ik snap niet wat er fout was! ik had alles mooi gemaakt etc.. maar.. ik verdiep me niet te ver daar in.. want dan word ik helemaal gek! maar. toen had ik dus wel 185 punten.. daarom wou die jury misschien niet te veel geven?

succes dan nog met je verder wedstrijden Haha!