Storen aan slechte verzorging tijdens wedstrijden....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Vippie

Re: Storen aan slecht verzorging tijdens wedstrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 14:56

runningkawa schreef:
Maar sta jij de hele week al te wassen voor de zondag erop?
Ik niet toen ik met een bruine starte Haha!

Ik heb een zwarte gehad en die stond dagelijks te glimmen en nu start ik met een fjord en ja ik ben ook de hele week bezig om dr schoon te houden zodat ik in het weekend het minste werk heb. Wel eens een schone fjord meegemaakt? Haha!

runningkawa schreef:
Zou ik jury zijn, kreeg van mij een spiertwit paard ook echt wel een extra punt, want ik weet nu wat voor werk dat is

Hmmmm waar zijn die juryleden dan toch die een netjes gewassen en geknipte fjord de punten geven die het verdient. Huilen
Echter ik ben van mening dat iedereen de zorg aan zn paard besteed die het verdient, en ruiters van schimmels hebben zelf voor de extra zorg gekozen dus die hoeven van mij echt geen extra punt te krijgen (niet persoonlijk opvatten graag).

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:01

De stoten nog eens extra vastzetten met manenelastiekjes? En anders maar dat minpuntje incasseren.

Of een paard lang in het haar zit of niet bij een wedstrijd kan me eigenlijk niet boeien. Het blijft een momentopname.

Kan me nog een verhaal herinneren van iemand die meedeed aan Indoor Zeeland (springwedstrijd). Alle deelnemers zagen er gelikt uit, allemaal Anky Dekens en dekjes, zelf ook tot in de puntjes verzorgd. Komt er een paard aan met een canvas deken, dik in het haar, oud zadel. Ruiter had dan wel zijn wedstrijduniform aan maar dat was ook al bejaard. Iedereen sprak er schande van.

Tot het duo de ring in kwam. Iedereen werd er stil van toen ze begonnen te rijden, en hij werd wel vooraan geplaatst. En toen moesten ze hun mond wel houden. Kan het zo voor me halen. Heerlijk verhaal.

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:12

Nou, ik had vorige week ook weer mijn eerste wedstrijd na maanden. De hele winter niet veel aan Jumper gedaan wat betreft uiterlijk want ik ging toch niet op wedstrijd. Dus in de week vooraf gaand aan het concours heel veel werk gehad. Alles netjes bijgeknipt/geschoren (staart boven en onder, benen, baard, oren etc), manen getrokken, nieuw hoofdstel gekocht en ingevet, hoefsmid geweest. Alles gecontroleerd en waar nodig netjes wit gewassen. Dag van de wedstrijd Jumpers benen,voeten en staart gewassen (vier witte benen...). Mezelf in het pak gehezen (met trainingsbroek erover want ik ken mezelf... Haha! ) En ja hoor, het zag er echt weer sjiek uit vond ik zelf. Jumper heeft nooit wintervacht en het is een kopervos die ook altijd glimt als een spiegeltje en ik had zelfs zijn voorpluk ingevlochten want het concours was op een sjieke locatie }> (voorpluk vlechten vind ik zelf niet mooi staan bij hem, maar ja). Ik vond dat wij zo voor verkiezing 'mooiste uiterlijk' konden. Resultaat: een 5 voor verzorging... Boos! . Kweet niet of ik de volgende keer nog zoveel moeite ga doen hoor... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:22

Ik heb de mijne als donkerbruine gekocht Tong uitsteken

Alle lichte paarden verdienen bij mij een goed punt als ze zuiver zijn.
En idd een mooi zwart glanzend paard ook, want dat is ook moeilijk.

Ik had een clubgenootje, die altijd een perfect uitziende donkerbruine had en ook zelf altijd er perfect uitzag.
je kon zien dat er echt veel tijd in gezeten had en die kreeg op een uitzondering na ook altijd een 8 en ook regelmatig een 9
En dat was terecht, die was echt netter dan net.

Dus er zijn echt wel jury's dat ook bij geen witte paarden doen.

mylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:37

Ik heb zelf een zwarte. Maar ook die moet goed bijgehouden worden voor om netjes te blijven en dat doe ik dus ook. Voor de wedstrijd de voeten wassen staart wassen etc.
Verder hou ik het iedere dag bij ik wil ook gewoon door de weeks op niet wedstrijddagen op een knap en goed verzorgt paard rijden!! Haha!
Verder vind ik de kwaliteit van de vlechten niet belangrijk als je er maar je best voor doet. We zijn nl niet allemaal van die vlecht wonderen!!! ( helaas Verdrietig )
Mijn tuig hou ik iedere dag bij zodat ik vlak voor de wedstrijd met een beetje zeep weer helemaal het vrouwtje ben!!

Wat ik belangrijk vind ( voor me zelf ) is dat ik weet dat ik er tijd en energie in heb gestoken en dat ik mijn best gedaan heb.
En idd het is een persoonlijke keuze om snorharen etc te verwijderen maar als je dat niet doet dan moeten ook die schoon zijn en geen etensresten bevatten ( ja wat je al niet ziet op wedstrijden !! )

Fitzroy

Re: Storen aan slechte verzorging tijdens wedstrijden....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:50

@Vippie: toevallig heb ik de syllabus voor juryleden nu voor me.

Onjuistheden bij de verzorging:
* het paard is niet in wedstrijdconditie, schraal, dik in het haar , vertoont een door de zon verbrande vacht
en dan nog 15 andere punten.

Wedstrijdconditie noem ik niet een paard wiens lange winterharen kletsnat van het zweet zijn bij het rijden in een binnenbak.

Mijn paard staat overigens ook in een buitenbox en is onder normale omstandigheden geschoren. Gewoon een extra deken op.
Wil je dat niet, prima, maar dan kies je er zelf voor om een punt lager te scoren bij de verzorging.

En laten we eerlijk zijn: het is wel erg triest met ieders rijkunst gesteld als je winstpunten afhankelijk zijn van het onderdeel verzorging.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 15:52

Fitzroy schreef:

En laten we eerlijk zijn: het is wel erg triest met ieders rijkunst gesteld als je winstpunten afhankelijk zijn van het onderdeel verzorging.

OK dan!

Idd! Maar ja aan de andere kant kan je dat punt wel weer mooi compenseren met een slechter onderdeel.

Maar het moet er niet van afhangen, dat zeker niet.... Tis leuk als het een goed cijfer is maar verder boeit het me weinig Bloos

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:03

[quote="Fitzroy
* het paard is niet in wedstrijdconditie, schraal, dik in het haar , vertoont een door de zon verbrande vacht

Wedstrijdconditie noem ik niet een paard wiens lange winterharen kletsnat van het zweet zijn bij het rijden in een binnenbak.

[/quote]

Mijn pony heeft inderdaad natte krullen als hij zweet in de winter, ik weet dat het er niet mooi uitziet, maar hij staat al met 2 dekens in een binnenstal. Ik moet er wel bijzeggen dat hij al wat ouder is (wordt vrijdag 17 Haha! ).
Gelukkig krijg ik ook geen punt meer voor de verzorging.
Maar met het rijden van de proef moet de juri maar door z'n krullen heen kijken, het gaat toch om de proef.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:10

(Quote Fitz)En laten we eerlijk zijn: het is wel erg triest met ieders rijkunst gesteld als je winstpunten afhankelijk zijn van het onderdeel verzorging.

Haha!

vertoont een door de zon verbrande vacht/ dik in t haar..

Mijn paard scheer ik niet. Ze ziet er 's winters uit als een lief rood vosbeertje met een gemiddelde dikke vacht. Ze zweet nauwelijks en ziet er verder hartstikke goed uit. Zou je mij daar op afrekenen? (niet aanvallend bedoeld overigens)

En verder; een door de zon verbrande vacht; misschien heb ik dan niet de juiste wedstrijdmentaliteit, maar hoe langer/vaker mijn paard naar buiten gaat hoe gelukkiger ik en paard zijn! Lachen Dat telt voor mij meer dan het oordeel van een jury. Nu moet ik wel zeggen dat de vacht van Daisy eigenlijk niet zozeer verkleurt 's zomers.

doubledream

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:27

Zo doe ik het als ik wedstrijd heb
lees ff en beoordeel dan of ik er netjes uit zie en natuurlijk ook me paard om niet te vergeten

2 dagen voor de wedstrijd

(kan het allemaal goed drogen)

* Rij jasje wassen
* Handschoenen wassen
* Plastron wassen
* Rij broek wassen
* Sjabrak wassen
* Plastron speldje op poetsen
* Wedstrijd laarzen poetsen
* Sporen mooi schoon maken

dag voor de wedstrijd
ik heb een donker bruin paard die glimt als een spiegel dus ik ga hem niet helemaal wassen

* Lange haren bij benen wegscheren
* "Baard" scheren
* Lange neus haren weg knippen
* Staart knippen (onder kant)
* Manen trekken (indien nodig)
* Knotjes maken die niet pluizen
* Benen wassen
* Hoeven schoon scrobben
* Staart wassen
* Met schone spons: neus, ogen schoonmaken

Paard laten drogen

* Hoofdstel+zadel schoonmaken
* Cap schoonmaken (indien vuil)
* ff wat drinken Knipoog
* Paard knuffelen Knipoog
* Andere helpen Knipoog
* Kijken of paard droog is

Paard droog

* Egui shine in de staart
* Poetsen
* Hoeven in zwart hoef vet zetten
* Staart pluizen
* Vlechten maken in staart
* Baby olie op de neus en op oog leden van het paard
* Deken op doen (blijft ie schoon)

Paard op stal zetten

* kusjes geven en dan weg gaan niks meer aan doen.

dag van de wedstrijd

* Omkleden: witte rijbroek aan + rijlaarzen en wedstrijd blouse ik doe
altijd me trainings broek over me rij broek heen blijft die schoon Knipoog
* Poetsen
* Vlechten uit staart halen en nog een keer uitpluizen
* Baby olie op neus, oogleden en op de mondhoeken
* wit sjabrak onder het zadel en op zadelen
* Rij jasje aan handschoenen en cap/hoedje aan/op en natuurlijk
trainings broek uit Knipoog
* Inrijden
* Proef rijden
* afzadelen, vlechtjes er uit en natuurlijk eten geven+kusjes geven

zie ik er dan netjes en verzorgt uit??? dacht het wel he! ik wou dat meer mensen met er netjes uit zien op een wedstrijd helemaal op officiele wedstrijden Knipoog

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 16:48

Fitzroy schreef:
@Vippie: toevallig heb ik de syllabus voor juryleden nu voor me.

Ja maar die sylabus heb je als ruiter dus niet, misschien handig om dit ook eens bij de ruiters kenbaar te maken, scheelt frustraties bij sommigen.
Maargoed leuk om te weten dat ik me in het winterseizoen niet meer met mn ongeschoren fjord (Of welk ander paard dan ook wat lekker in zn vachtje zit) hoef te vertonen in de wedstrijdring al zou ik iedereen eruit rijden op dat moment.
I love endurance, wat zijn ze daar toch heerlijk pro paard ipv pro plaatje, zalig...

Fitzroy schreef:
@Mijn paard staat overigens ook in een buitenbox en is onder normale omstandigheden geschoren. Gewoon een extra deken op.
Wil je dat niet, prima, maar dan kies je er zelf voor om een punt lager te scoren bij de verzorging.

Voor de goede orde, zoals in mn eerst bericht, al kom ik met een supernet geschoren en geknipt en gevlochten paard, maakt voor de punten dus niks uit, dan bespaar ik mij graag de moeite als ik met een ongeknipte teddybeer hoger scoor Haha! .
En gelukkig hoef ik het van de verzorgingspunten niet te hebben, rijkunstig kunnen ze toch niet om ons heen. Knipoog
Maar banketstaaf blijft het wel, geef toe.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:02

Ik moet eerlijk toegeven dat ik er zelf ook makkelijker in geworden ben Bloos Aan het begin vette ik voor elke wedstrijd mn spullen in, waste ik Splash der staart en benen enz..
Tegenwoordig vlecht ik der en knip ik het derder ook en de sokken, haal een doek over mn laarzen en was de beentjes als ze erg vies zijn.

Ik denk dat je er toch makkelijker in wordt, omdat er zoveel tijd in gaat zitten. Zeker als je elke week wedstrijd hebt...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:22

Maar Fitz dat geldt toch ook voor sommige geschoren paarden. Paarden die druipend van het zweet hijgend langskomen draven. Die zijn niet in wedstrijdconditie. Maar ik durf zeer stellig te beweren dat mijn nog nooit geschoren paard (die zo dun in het haar zit dat scheren nog nooit nodig is geweest) in een uitstekende wedstrijdconditie is. Ongeschoren en wel. Zij is na ruim een half uur galopperen (doen wij langs de Vecht heen en weer) hooguit wat nat op de hals. Krijg je dan alsnog een punt aftrekt??? En die amechtig hijgende geschoren combinatie niet?

Want dan zou ik onmiddellijk in beroep gaan. Cool
(edit storende typo)
Laatst bijgewerkt door Anya op 11-04-05 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:25

Ik denk dat je dan puntenaftrek krijgt Anya. Het gaat hier toch om het plaatje, en niet wat daaronder zit?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:29

Ja dat vind ik dus het gekke, want die paar keer dat ik nog dressuur start heb ik nooit aftrek gekregen voor een niet geschoren paard of zo. Ik krijg gewoon standaard een 8 en ik heb geen sokken geknipt, geen tastharen geknipt, geen oren uitgeschoren, laat staan mijn paard geschoren. De enige zeven die ik me kan herinneren was omdat ik de staart niet geschoren had, dan schijn je hem te moeten vlechten. De manen mogen los op één lengte. Dus ik doe tegenwoordig een raar vlechtje in de staart als ik dressuur start. Thats all.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:34

bij mij als voormalig jury echt niet. Het gaat om een paard in wedstijdconditie in een niet al te dikke vacht. En als jij geluk hebt dat je paard van nature een dun vachtje houdt, staat er nergens dat je hem dan moet scheren.

Maar een paard dat druipend van het zweet met zijn tong op zijn schoenen door de galop heen worstelt is niet wedstrijdfit, en dat bedoelt Fitz volgens mij.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 17:43

Ik ga regelmatig mee om te schrijven en ook mij is het al opgevallen, een verschrikkelijke tendens vind ik het.
Al moet ik zeggen dat ik zelf ook vrij kwaad was toen ik de laatste keer met Twister een 6 had op verzorging. For the picture: Twister is een schimmel en ziet er normaal gezien walgelijk uit, en die keer was hij helemaal gewassen, bijgeknipt,... tot zijn eigenaresse hem bijna niet herkende. Een zes... Boos!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:01

Gelukkig heb ik een bruin paard en geen schimmel, maar ik zorg er altijd voor dat de sokken hagelwit zijn (biotex) en dat alles wat ik aan heb en wat er op het paard ligt brandschoon is. En toch heb ik nog nooit hoger dan een 7 gescoord voor de verzorging... Kan me suf poetsen (op paard en harnachement), me rot vlechten (manen+maantop+staart, alhoewel dat de laatste keer erg lastig was omdat de bovenkant geschuurd was en het allerbovenste plukje niet bleef zitten, maar altijd nog beter dan een kaal plek zien!), maar ik kan me niet bedenken waarom het cijfer nooit hoger is. Het paard zelf is ook goed in conditie, geen wintervacht, niet stoffig oid en glimmend als een spiegel. Maar goed, komende zondag proberen we het gewoon weer!

Emeraldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:06

Mijn paard zweet wel, maar is toch in goede conditie. Dat heeft niet altijd met elkaar te maken. Het warm hebben, is iets anders dan uitgeput ( ? ) zijn.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:16

Ik ben wat dat betreft wel een beetje een freak denk ik.
Concoursen rijden is een show vind ik. Daarom hoor je als combinatie er ook goed uit te zien.
Ik rij alleen springwedstrijden, en ik start per wedstrijddag 5 tot 9 paarden. Deze zijn 9 van de 10 keer allemaal gevlochten en zijn altijd getoilleteerd of helemaal geschoren. Ik was de paarden ook helemaal een dag voor de wedstrijd en mijn tuig (dat alleen voor de wedstrijden gebruikt word) is gepoetst.
Het is natuurlijk het balangrijkste dat het paard gezond er uit ziet, maar dat beetje extra hoort er toch ook bij op een wedstrijd...

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:30

Anya schreef:
Schoon mag het wel zijn, maar eerlijk gezegd vind ik het cijfer voor de verzorging een aanfluiting zolang er meer wordt gelet op of de vlechtjes wel goed zitten en er glimmende hoefjes gemaakt zijn dan dat er gekeken wordt naar het hele paard.

En goed verzorgd gezond paard glimt van binnenuit. Die heeft geen vlechtjes nodig of (nog erger een opgeschoren dan wel ingevlochten staat). Een goed verzorgd paard heeft gezonde hoeven waar de hoefsmid met regelmaat bijkomt. En die hoeven dan echt niet beslagen te zijn. Mijn paard heeft superhoeven en een balans op gras waar menig paard met punten in gedraaid jaloers op zou zijn. Gewoon omdat ze op blote hoeven heel vaak op gras getraind wordt. Krijgen ze vanzelf balans.

En hoezo moeten die tastharen eraf. Die tastharen hebben een functie!
Hetzelfde geldt voor de sokken.

Godzijdank staat er in het regelboekje niets over het verplicht afscheren van tastharen, het uitscheren van oren of het bijknippen van sokken. Alleen die rare bijgeschoren staart/vlecht in staart. Die ene keer per jaar dat ik nog dressuur start kan ik daarmee leven.

Gelukkig rij ik voornamelijk western: daar kijken ze of het paard gezond is, van binnenuit glimt, niet te mager is. Bovendien staat in het regelboek dat tastharen e.d. niet afgeschoren moeten worden. Gelukkig mag ik daar mij paard in haar natuurlijke prachtige staat tonen. Schoon: maar met haar eigen manen, haar eigen staart en zonder frutsels.

Ik sluit me daar helemaal bij aan,ik rijdt dressuur was altijd een dag van te voren staart en benen,hoeven vet ik in,tuig poets ik..maar tastharen afknippen gaat te ver..en een goed getraind en gezond paard glimt idd van binnenuit..

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:32

onze paarden gaan niet op concours voordat ze er gelikt uitzien. al zijn het springwedstrijden ze zijn altijd gevlochten, benen altijd schoon, staart altijd schoon, geen rare plukken uit de oren/aan de benen/aan het hoofd. het tuig hebben we ook niet veel werk aan omdat we die 1 a 2 keer per week schoonmaken. dekjes zijn altijd wit. neej ik vind het echt niet kunnen als je paard er niet wedstrijdklaar uitziet. maar jah daar ben je groom voor Tong uitsteken Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:38

Ik vind wel dat je paard/pony schoon moet zijn en dat jij er ook netjes uit moet zien. Al vind ik het soms een beetje overdreven. Het gaat toch om het rijden. Ik kreeg een keer commentaar op mijn coupon, dat ik de manen moest vlechten. (ze hingen netjes getrokken aan een kant). Dat vind ik echt onzin. Het zag er netjes uit en knotjes of een vlecht zag er niet uit (als ik het deed Bloos )

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:42

manen vlechten vind ik zeker wel een pré, maar dat van die staart lap ik aan mijn (mooi gepoetste) laars. Ik vind geschoren staarten totaal onnodig, en een vlecht vind ik alleen mooi als je goed kan vlechten. Ik blijf er liever van af en zorg dat ie mooi is uitgepluist Lachen

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:50

Hmm ik ben gemiddeld een uur kwijt aan de verzorging van mn pony. 10/15 minuten vlechten, staart uitpluizen, poetsen en babydoekjes voor extra glans en hoeven invetten. In de winter was ik niets, en hij heeft geen wit aan zn benen dus geen zichtbaar vieze voetjes Knipoog
Maar zomers was ik de voetjes en staart wel. En ik poets altijd mn laarzen, mn zadel en hoofdstel niet die zijn altijd al wel netjes genoeg in mijn ogen. Ik krijg geen cijfer meer voor de verzorging maar ik kreeg altijd 7ens en 8en.. Lachen Ik heb zelf ook een net tenue aan, volgens mij zie ik er iig niet sloeber uit Knipoog Vind het wel zo mooi staan als je er netjes uitziet op concour.