Hoge Eisen Jury's

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pugi

Re: Hoge Eisen Jury's

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 19:08

No Offence, maar als je 2 x deze punten hebt gekregen van 2 verschillende jury's dan zal het wel niet heel best geweest zijn.
Verzet in een proef hoort nou eenmaal niet.

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 02:37

Citaat:
En weet je wat mw de jury ook nog had gezegd: ja dat 1e paard (moest namelijk als 1e starten) was zo ontzettend onregelmatig eigenlijk gewoon KREUPEL!!! Nou toen kwam de stoom uit mijn oren
Ten eerste: als je het verschil niet ziet tussen kreupel en verzet, wat doe je dan achter dat raampie proeven beoordelen?? ga een nieuwe cursus doen en ga met een da meelopen!
Ten tweede: Als ze echt kreupel was had me dan de ring uitgestuurd!

Een jurylid mag niet beoordelen of een paard kreupel is, simpelweg vanwege het feit dat ze geen dierenarts zijn.

Wat je vaak ziet is dat een jurylid overlegt met de betreffende ruiter over het niet fris lopen van het paard/pony. Als je het zelf op dat moment niet door hebt is dat het meest faire om te doen. Maar vaak zie je dan toch nog dat een combinatie gewoon verder gaat , terwijl de jury al aangegeven heeft het niet acceptabel te vinden.... Erg jammer, want die jury heeft alleen maar het beste met je paard voor...

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 12:54

Een stalgenoot was op deze wedstrijd 7e met 164 punten, dus denk niet dat er echt heel streng gejureerd is. Misschien had je gewoon deze keer wat pech met de jury en zijn de punten volgende keer meer naar je zin. Jureren blijft altijd een subjectief iets, mijn raarste ervaring is dat een jury mij laag puntte omdat mijn paard een 'rotbok van Zeoliet' was (ben ik achter gekomen omdat zij dit tegen de schrijfster zei die ik toevallig kende). 5 minuten daarvoor had ze nog gezegd dat ze het zo'n mooi paard vond (kende ze afstamming niet niet), beetje jammer Haha! . Maar goed dit terzijde.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:51

Samsam schreef:
Elisa2 schreef:

Ben ik het mee eens,alleen jammer dat ze in de B dan een opgericht paard willen zien,die ook nog eens verzameld moet lopen..dat kan mijn 4-jarige echt niet aan,en toch wil ik hem langzaamaan meenemen op wedstrijd en als de Jury's zouden jureren in de B zoals ze zouden moeten, dan zou dat geen probleem zijn{ !HET IS OOK NIET ECHT EEN PROBLEEM VAN MIJ ! maar het valt me in het algemeen op}

Ach joh, als je paard een beetje in de krul loopt en redelijk recht dan heb je al een punt in de b te pakken, als je echt zulke slechte punten haalt zou ik toch nog even kritisch naar je proef kijken, waarschijnlijk ziet het er slechter uit dan het voelt!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 18:08

Nou Elisa, mijn ervaringen, zijn toch anders hoor, oprichting en verzameling is echt niet nodig om punten te scoren in de B. een paard wat ver achter de loodlijn loopt zal bij sommige juries idd wel laag scoren maar dat is ook reeel.

Een afgebogen paard wat een rustig beeld geeft en redelijk recht is en een nette proef rijdt, krijgt vette punten.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:53

Welke regio rijdt je? Ik zie ook wel goede jury's hoor maar het valt me op dat sommige echt niet goed kijken...zeg maar als je een nette proef rijdt met een paard dat met z'n hoofd netjes loopt maar met een te traag achterbeen krijg je hogere punten dan als je een paard rijdt die achter actief is maar iets onrustiger met z'n hoofd,maar mij maakt het niet uit met de laatste heb je over de langere tijd winst.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 19:54

noord-oost-veluwe gelderland. een vrij sterke regio als je de uitslagen van de kampioenschappen bekijkt!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 08:15

Dat oprichting en verzameling gevraagd wordt is onzin.

Afgelopen zondag had Sas 168 punten en een eerste plaats! De jury zei wel na afloop: Voor de B is dit zeer goed gereden, maar als je aan de L1 denkt zou ik daar even mee wachten. Dan willen we toch meer van achteruit gereden zien en echt al wat verzameling en strakkere overgangen.

Kijk, dit is dus of een goede jury( maakt echt onderscheid tussen B en L)
Of zo wordt het aan alle juryleden verteld, maar sommige zien gewoon het verschil niet.
Sommige juryleden geven nou eenmaal pas een winstpunt in de B als het goed genoeg is voor een winstpunt in het L. En dat is m.i. niet de bedoeling, het moet goed genoeg zijn voor een voldoende in het L en 26 x 5= 130 punten en geen 156!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 09:09

off topic reactie over wedstrijd in Delft verwijderd

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 12:50

Samsam schreef:
noord-oost-veluwe gelderland. een vrij sterke regio als je de uitslagen van de kampioenschappen bekijkt!

Grappig dat is dezelfde regio als ik rijdt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 12:55

Elisa2 schreef:
Samsam schreef:

Grappig dat is dezelfde regio als ik rijdt.

dan vind ik het erg vreemd dat ze zulke andere evaringen hebt. Heb je je proef wel eens op laten nemen?

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:44

dione schreef:
No Offence, maar als je 2 x deze punten hebt gekregen van 2 verschillende jury's dan zal het wel niet heel best geweest zijn.
Verzet in een proef hoort nou eenmaal niet.

Het is gereden bij 1 jury, dus dat verschil was helaas niet te beoordelen.
En je hoort mij niet zeggen dat het goed was, zo eerlijk ben ik wel, maar gelukkig hoorde ik van andere dat het nu ook weer niet op die manier slecht was!
Maar ach happens, volgende keer beter.

Kayla, heb je het over dezelfde wedstrijd dat ik heb gereden? Of heb je het tegen iemand anders?
Want 164 punten die waren bij ons volgens mij niet uitgedeeld. Tenminste niet in mijn catogorie, maarrre net wat ik vraag, misschien had je het tegen iemand anders. Haha!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 20:49

Wollie schreef:
Citaat:

Een jurylid mag niet beoordelen of een paard kreupel is, simpelweg vanwege het feit dat ze geen dierenarts zijn.

Wat je vaak ziet is dat een jurylid overlegt met de betreffende ruiter over het niet fris lopen van het paard/pony. Als je het zelf op dat moment niet door hebt is dat het meest faire om te doen. Maar vaak zie je dan toch nog dat een combinatie gewoon verder gaat , terwijl de jury al aangegeven heeft het niet acceptabel te vinden.... Erg jammer, want die jury heeft alleen maar het beste met je paard voor...

Ben ik helemaal met je eens. Maar ze heeft ook totaal geen overleg gehad met mij. Ik hoorde dat achteraf. En dan vind ik dat zoiezo minder leuk. Maar gelukkig was mijn rij-instructrice en mijn mannetje mee en die verzekerde mij dat ze echt niet kreupel liep.
Want zodra ik weet dat mijn paardje niet goed loopt, dan stop ik direct ookal is het midden in een proef!

Maar ja, zoals we met zijn allen al zeggen: het is en blijft een jury-sport. Zo rij je goed en behaal je wp en zo rij je nix.
Maar meestal lig ik daar niet wakker van, want ik heb mijn paard ook nog zeker voor de LOL.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:01

Oja, voor bepaalde mensen: dit gaat niet over de wedstrijd in Delft hoor!!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 21:40

dan vind ik het erg vreemd dat ze zulke andere evaringen hebt. Heb je je proef wel eens op laten nemen?
[/quote]

Ik denk dat ik weer niet duidelijk genoeg ben geweest,ik heb er persoonlijk geen last van,maar het valt me wel op..ik schrijf weleens bij jury's en ik loop op de wedstrijden rond.[/quote]

Jashemdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 15:52

Ik wilde toch graag nog even reageren.

In de B en L1 moet een paard met name in contante aanleuning lopen. Helemaal perfect nageven is dan niet het belangrijkste!
Daarnaast is juiste stelling en buiging een punt waar ik als jurylid toch erg vaak tegenaan loop. Heel veel paarden/pony´s missen dit gewoon. Ik kan me er weinig bij voorstellen hoe je je paard/pony dan traint als de buiging al niet eens voldoende is?! Hoe rij je dan?

Verder moet je juist in de lagere klassen letten op het netjes rijden van je figuren. Kijk dat je paardje nog niet helemaal perfect loopt, zorg dan juist dat je dat goed doet. Met name grote voltes bij A & C worden vaak slorig gereden doordat men de hoeken inrijdt. Een volte is toch rond?

Ik heb er best begrip voor dat juryleden niet zo snel hoge punten geven. Als ik kijk naar de klasse M1 en M2, dan wordt ik daar triest van. Het is trouwens al enkele jaren zo slecht in die klassen. Ik denk dat er daarom ook strenger wordt geselecteerd in de lagere klassen. Logisch toch!

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:23

@Jashemdt ik ben het zeker met je laatste stelling eens..

Je moet je paard in het B netjes rond kunnen rijden en goed op de letter rijden.. Tuurlijk als dat niet lukt kun je beter thuis blijven. Maar waar ik het niet mee eens ben is dat er toch dikke onvoldoendes uitgedeeld worden voor het niet vierkant halt houden en het niet vloeiend rijden van overgangen in het B .. Boos!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:40

slechte juries heb je in alle klasses, maar over het algemeen vind ik dat er te hoog wordt gejureerd en niet te laag!

TeamSpirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 16:58

ik ben het helemaal met je eens!
ik had hier pas ook een topic over!
slaat nergens op zeg!
ik had van het weekend dit:
binnenkomen in arbeidsdraf : staat er als commentaar:
Naast AC-lijn ---> krijg ik een 4!!!!
terwijl een vriendin van me in de Z2 reed en daar stond precies hetzelfde en zij krijgt een 5 Verward
die jurys zijn getikt. Ik zou ze zelf wel eens willen zien rijden Nagelbijten / Gniffelen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 12:21

Ik vindt ook zeker niet dat er te hoog gejureerd wordt..iets wat slecht is moet gewoon een 4 zijn en iets wat goed is een 7..en geen 6...

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 18:47

Elisa2 schreef:
Ik vindt ook zeker niet dat er te hoog gejureerd wordt..iets wat slecht is moet gewoon een 4 zijn en iets wat goed is een 7..en geen 6...

Mee eens.

Dit weekend had ik zo'n jury!
Wat ik goed deed kreeg ik een 7 voor en wat fout een 4. en iets wat nog niet helemaal voldeed een 5 of een 6. Dat hing van de oefening af.
Ik had nog wel geen winst, maar Iris was lekker ontspannen en ik was ERG blij met deze jury. (150 en 149) Ik ben ook naar haar toegegaan omdat te zeggen en dat vond ze heel leuk.

Wat betreft het rijniveau M1 en M2. Dat klopt dat dat achteruit is gegaan, maar volgens mij heeft dat toen ook te maken gehad met het veranderen van de wp. dat ging toen van 5 naar 10 en heel veel mensen hebben de fout gemaakt door te snel over te gaan en die komen zich nu tegen.

Ikzelf rij in de M2, nou dan moet ik je eerlijk zeggen: Ik vind het een moeilijke klasse. Ik vind de Z1 makkelijker te rijden op 1 of andere manier. Vraag me niet waarom, maar dat vind ik. Verward

Jashemdt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 20:27

eowyn04 schreef:
Elisa2 schreef:

Ikzelf rij in de M2, nou dan moet ik je eerlijk zeggen: Ik vind het een moeilijke klasse. Ik vind de Z1 makkelijker te rijden op 1 of andere manier. Vraag me niet waarom, maar dat vind ik. Verward

Ben ik niet helemaal met je eens. Ik vind dat er een goede opbouw van elementen is, die belangrijk zijn voor het klaarmaken voor het Z.

Als je niet winstpuntwaardig kunt rijden in de M2 (ruim 170 pnt), ben je volgens nog lang niet klaar voor de Z!
Mensen die met 156 steeds hun winst halen in het M, komen zichzelf tegen in het Z.

Het niveau van de M blijft daarom gemiddeld erg laag! Ik kan niet wachten tot ik M mag jureren en de juiste aanwijzingen kan geven.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 09:44

Ik heb in het M2 nooit boven de 165 gescoord, toch ben ik meteen bij 10 punten overgegaan, omdat ik de Z-proeven prettiger vind. Daar had ik sneller winst te pakken dan in het M2!

Het is voor iedereen persoonlijk anders, lijkt me.

Padua

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-05 11:39

Samsam schreef:
Padua schreef:

Maar weet niet echt hoe ik dit aan moet pakken .. Ik ben nu bezig met schakelen (zo maak ik haar ook actief aan het been..) d.w.z naar bijv. van uit arbeidsdraf naar bijna arbeidsstap en dan als ze bijna daar is naar de uitgestrekte draf (Ook in de andere Gangen) en maakt af en toe een ophouding ( vind ik niet zo'n super oplossing .. gesjor in de mond .. ) Heeft iemand anders nog ideeën?

misschien moet je het geld dat je in je wedsten rijden stopt eerst nog een poosje voor lessen gebruiken.

Heey,

Stoppen met wedstrijden hoeft niet, om geld te sparen voor de lessen dan..

Ik betaal zelf 1 les in de week en mijn ouders betalen er 1 voor me ..
Ben ook bezig met het zoeken naar een nieuwe instructeur ..

Dus als iemand nog een goede instucteur weet omgv. provincie Groningen .. mag ook begin drenthe/friesland zijn .. Geld speelt dus niet echt een rol bij ons ,.. Bloos

Gr Anne

We gaan eerdags bij Laarakkers kijken (stonden ook in Paard en Sport)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 19:40

Jashemdt schreef:
[[
Het niveau van de M blijft daarom gemiddeld erg laag! Ik kan niet wachten tot ik M mag jureren en de juiste aanwijzingen kan geven.
[/quote]

Nou hopelijk wordt je niet zo'n "zeik" Haha! jury die iedereen loopt af te katten. Ik wil ook graag lol houden in het paardrijden!
(is dus niet gemeen bedoeld he! Knipoog )

Maar net wat ik zeg, ik vind de Z-proeven prettiger om te rijden dan de M2 proeven. En ik kan je vertellen dat er meerdere zijn die dat vinden.
Ik ken ook iemand. Die heeft er heel lang over gedaan voordat ze de M2 uit was. Ze komt in de Z1, schiet er doorheen en rijdt nu dus binnen een no-time Z2 -> ra ra politiepet! Verward
(en mijn rij-instructeur zegt het ook en zijn mams is jury die zegt het ook, dus ik denk dat het per persoon verschilt.
Maar ik ben het met je eens, er moet wel een goede opbouw zijn en het gemiddelde in de M2 is zeeer laag! Verdrietig