Waarom zo snel mogelijk naar hogere klasse?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:39

Citaat:
Makkelijk praten als je een paard rijd die al verder is geweest. Ik heb zelf een paard die niet al te makkelijk is te rijden en moet er dus heel veel moeite voor doen haar nageefelijk te houden. Ik ben nu net M1 gestart en had 147 punten maar betekend dat dan gelijk dat ze er niet klaar voor is??? nee want het is en blijft een jurysport en ze loopt goed hoor maar altijd 170 punten is een onmogelijke opgave. Mensen die hun paard er door jagen komen vanzelf vast te zitten.

Nou 147 punten vind ik dan wel weer zo weinig dat het een indicatie kán zijn dat je thuis nog maar even door moet trainen (of gewoon dat je een slechte dag had natuurlijk)
[/quote]

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 15:42

Mies7 schreef:

Ik rijd elke klasse ook helemaal uit, juist om te voorkomen dat het allemaal te snel gaat en ik op een gegeven moment vast loop. Bovendien vind ik het een slechte zaak dat jonge paarden al op 5-jarige leeftijd in t Z lopen, geloof niet dat dat erg bevordelijk is voor het paardenlichaam (paard is pas lichamelijk volgroeid rond z'n 7de jaar).

En graag wil ik nog wat toevoegen aan de 'probleemstelling'... We hebben het nu wel over het paard dat er wel/niet aan toe is in een hogere klasse uitgebracht te worden, maar hoe zit het met de ruiter? Als ruiter moet je toch ook de tijd nemen om oefeningen onder de knie te krijgen???

Hay

dit is mijn mening: Als een paard juist is opgeleerd vanaf het begin maken die moeilijkere oefeningen niet uit, want dan zijn de spieren op een correcte manier ontwikkeld. En de ontwikkeling van hun lichaam hangt af van paard tot paard.

Met je 2e stelling ga ik volledig akkoord.

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:19

Anoeska schreef:
Nou 147 punten vind ik dan wel weer zo weinig dat het een indicatie kán zijn dat je thuis nog maar even door moet trainen (of gewoon dat je een slechte dag had natuurlijk)
[/quote]

Dressuur is en blijft gewoon een ***** jurysport

147 Vind ik echt niet slecht voor de eerste keer M1 ('t was wel eerst keer voor zowel ruiter als paard)
Velen rijden hier paarden die verder zijn geweest....

En als je zelf maar tevreden bent is het toch goed....

Thuis liep het paard trouwens super, maar ze vertikt het omdat op het concours ook te doen (en dat heeft ze altijd al gedaan)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:55

Dan is het inderdaad een kwestie van ervaring opdoen op de wedstrijden en thuis lekker doortrainen. Dan zullen de punten snel genoeg komen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 17:33

Minnie_me"]
Makkelijk praten als je een paard rijd die al verder is geweest. Ik heb zelf een paard die niet al te makkelijk is te rijden en moet er dus heel veel moeite voor doen haar nageefelijk te houden. Ik ben nu net M1 gestart en had 147 punten maar betekend dat dan gelijk dat ze er niet klaar voor is??? nee want het is en blijft een jurysport en ze loopt goed hoor maar altijd 170 punten is een onmogelijke opgave. Mensen die hun paard er door jagen komen vanzelf vast te zitten.
[/quote]

Pardon? Heb je de ondernek al gezien van mijn beesje en mijn beesje had toen ik haar kreeg alleen haar duffe stal gezien en haar molen.
Ik rij toch ook soms in 170 pnt.

[quote="Belli"]
En paarden die tot op hun 6 correct zijn opgeleid is het vrij normaal dat ze al de Z2 lopen.

Bij de meeste dressuurstallen verwachten ze (indien er niets misloopt) van een paard dat het op zn 5 een nette Z1 proef kan rijden;..

XXX
[/quote]

Daarover moet ik ook even zeggen dat ik het daar absoluut niet mee eens ben. Een paard mag van MIJ pas op zijn 7de Z lopen. Het juist verkeerd dat mensen dat als normaal beschouwen. Bij 7 zijn ze pas uitgegroeid en soms in hersenen nog niet eens volwassen.
Heb al zoveel jonge paarden gezien die blessures kregen doordat ze al in het Z ofzo zaten.

[quote="Mies7"]
En graag wil ik nog wat toevoegen aan de 'probleemstelling'... We hebben het nu wel over het paard dat er wel/niet aan toe is in een hogere klasse uitgebracht te worden, maar hoe zit het met de ruiter? Als ruiter moet je toch ook de tijd nemen om oefeningen onder de knie te krijgen???
[/quote]

Daar wilde ik het over hebben, maar helaas amper reactie gehad. Vaak wordt er tegenwoordig een duur paard gekocht die alles kan met een beginner, en maar meteen Z starten hoor! Dat kan makkelijk wordt er dan gezegt, succes of plezier?

[quote="Belli"]
Hay

dit is mijn mening: Als een paard juist is opgeleerd vanaf het begin maken die moeilijkere oefeningen niet uit, want dan zijn de spieren op een correcte manier ontwikkeld. En de ontwikkeling van hun lichaam hangt af van paard tot paard.
[/quote]

Spieren op een correcte manier ontwikkeld? Welke ontwikkeling is er dan op 5 jarige leeftijd? Beestje begin net te ontwikkelen.

[quote="Sabientjeuh schreef:
Dressuur is en blijft gewoon een ***** jurysport

147 Vind ik echt niet slecht voor de eerste keer M1 ('t was wel eerst keer voor zowel ruiter als paard)
Velen rijden hier paarden die verder zijn geweest....

En als je zelf maar tevreden bent is het toch goed....

Thuis liep het paard trouwens super, maar ze vertikt het omdat op het concours ook te doen (en dat heeft ze altijd al gedaan)

Dan had ze juist beter langzaam kunnen rijden, zodat het paard meer ervaring op kon doen! Dan waren de proeven ook makkelijker en kon je haar beter corrigeren, nu zijn er zoveel oefeningen dat je maar gewoon door rijdt en hoopt op een betere volgende keer.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 18:06

overgaan wanneer paard eraan toe is is natuurlijk het beste.
de reden dat ze vaak snel een klasse hoger willen:

1:het kost te veel geld.
2:het kost te veel tijd(denk aan handelaren).
3:sommige paarden zijn al hoger geklasseerd geweest(leerpaarden).
4:paarden(-mensen) zijn meer ''intresssant''.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:28

Ik vindt oefenen in een hogere klasse juist ook goed!
Zo kan je oefenen op de moeilijke dingen in een proef
je krijgt vanzelf wel winstpunten hoor! En als ik denk hij kan het niveau niet aan blijf ik gewoon lekker een tijdje thuis!!....

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 20:27

Hoi

maar jij begint waarschijnlijk véééééél later aan hun opleiding... ga gewoon eens kijken op alle sites van gerenomeerde dressuurstallen, daar merk je dat snel genoeg hoor. Dat is helemaal geen verwijt, want iedereen doet het op zijn eigen manier en al een geluk maar, want anders zou het er maar saai beginnen uitzien.. ik wil gewoon zeggen dat je ook rekening moet houden met wat mensen van het paard verwachten he... niet voor iedereen is een paard een knuffel, bij sommige mensen moeten ze zorgen voor brood op de plank!

XXX

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 21:41

Tooske schreef:
Ik vindt oefenen in een hogere klasse juist ook goed!
Zo kan je oefenen op de moeilijke dingen in een proef
je krijgt vanzelf wel winstpunten hoor! En als ik denk hij kan het niveau niet aan blijf ik gewoon lekker een tijdje thuis!!....

Voor mij zou het erg demotiverend werken als ik maar geen winstpunt rijd. En je oefeningen moet je toch juist toch oefenen/trainen?

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 21:42

Belli schreef:
Hoi

maar jij begint waarschijnlijk véééééél later aan hun opleiding... ga gewoon eens kijken op alle sites van gerenomeerde dressuurstallen, daar merk je dat snel genoeg hoor. Dat is helemaal geen verwijt, want iedereen doet het op zijn eigen manier en al een geluk maar, want anders zou het er maar saai beginnen uitzien.. ik wil gewoon zeggen dat je ook rekening moet houden met wat mensen van het paard verwachten he... niet voor iedereen is een paard een knuffel, bij sommige mensen moeten ze zorgen voor brood op de plank!

XXX

Ja, maar we hebben het niet over de paarden die brood op de plank moeten verdienen. Hun houden de paarden toch niet lang, dus evt. blessures hebben hun geen last van.
Het gaat hier om de mensen die gewoon particulier een beesje hebben en wedstrijden mee rijden.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:50

Belli
schreef:
Hay

Met je 2e stelling ga ik volledig akkoord.

Heej tja nog even een reactie... Op zich heb je hier ook wel weer een beetje gelijk in, maar als een paard op 5-jarige leeftijd al Z loopt is hij dus in 2 jaar naar dit niveau gereden (ervan uitgaande dat hij als 3-jarige beleerd is). Dit is vaak echt te veel gevraagd van het paard. In Duitsland bijvoorbeeld staat het welzijn van het paard voorop en wordt echt de tijd genomen voor een gedegen opleiding van het paard (waarbij het paard natuurlijk geschoold wordt volgens het bekende Ausbildungsskala...). En de Duitsers hebben wel bewezen dat ze weten hoe je een paard correct traint... Soms lijkt het wel alsof veel Nederlandse ruiters alleen maar denken aan het geld (paard snel in een hoge klasse uitbrengen en dan verkopen naar bijvoorbeeld Amerika voor veeeel geld).
Misschien ken je Nico van Stigt (oud-internationaal jurylid, o.a. op de OS en WEG), ik heb een tijdje bij hem getraind en hij is er (net als mijn huidige trainer) van overtuigd dat een paard op zo'n jonge leeftijd nog niet aan Z-oefeningen toe is. Hij is daar erg op tegen en Nico is denk ik wel een man die weet waar hij het over heeft....

Maar goed, ik vind de ruiter net zo belangrijk als het paard, de ruiter moet ook aan een hogere klasse toe zijn voordat de overstap gemaakt wordt. In ieder geval bedankt voor je reactie OK dan!

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 22:01

Super uitgelegd!! Ik ben er ook tegen, maarja wat doe je eraan?

Minnie_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 22:29

QuijoSavan schreef:
Maar ik vind de basis juist zo belangrijk, dus wil ik echt wel flink scoren... En dan niet zo zeer dat ik hoge pnt wil (naja als jury oké is), maar zolang Savan maar voor MIJZELF het goed genoeg heeft gedaan.

Ik heb juist liever dat ik thuis hoger train dan dat ik in de proef eigenlijk dingen nog niet voor 80% ken. Ze hoeft niet alles super te kennen, maar anders raak ik stress of ga ik met een rot gevoel terug naar huis.

Wil gewoon een relax proefje neerzetten alsof het super simpel is!

Voor mij (en Savan) is het ook te snel gegaan, want ze was nog maar 5 en ik reed L1 en ik had haar nog maar 1jr. Dus daarom had ik alles uitgereden, maar als ze wat ouder was en er klaar voor was had ik minder zoveel gestart (we hadden 1x in 14dagen omdat we dachten dat ze schrikkerig zou zijn, is ze thuis ook) en dus minder kosten gehad.

Maarja dat is achteraf.

Toch zie ik hier zo vaal topics met mensen die net een winstpunt rijden (156 of 157) in de L/M klasses en al overwillen naar de volgende klassen. Dat snap ik niet!
Ben je dan al wel klaar voor die hogere klasse?

Als je 150 punten rijd ben je wel klaar voor de klasse waarin je start maar nog niet voor een klasse hoger. rijd je 156 of hoger ben je goed genoeg om over te gaan. en of je nu 156 of 168 rijd je hebt maar 1 winstpunt en sommige juryleden kijken alleen naar de afstamming en naar de naam. Als jij en je instructeur vinden dat je over kan, dan moet dat ook kunnen, tenminste ik neem dat als je paard geen schouderbinnenwaarts kan je geen M1 gaat starten of 1 van de andere oefeningen.

Bij ons in Drenthe is gezegd tegen alle juryleden dat ze strenger moeten zijn omdat iedereen al te vroeg overgaat!!!!!!

We houden het er maar op als jij en je instructeur vinden dat je over kan, dat je paard en jijzelf het aankan, dat ook zo is en anders kun je aan je "zwakke punten" gaan werken en die zal iedereen wel hebben.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 23:04

QuijoSavan"]
Ja, maar we hebben het niet over de paarden die brood op de plank moeten verdienen. Hun houden de paarden toch niet lang, dus evt. blessures hebben hun geen last van.
Het gaat hier om de mensen die gewoon particulier een beesje hebben en wedstrijden mee rijden.
[/quote]

Ja maar ik wel anders gaat mn vader heel irri reageren... hij koopt een goed paard voor me, waar ik financieel maar voor een deel tussenzit... ik moet elke dag werken met mn paard, want anders is het gedaan en moet ik het doen met een recreatiepaardje, maar ik heb veel ambitie en wil verder komen in de sport, ik zou momenteel zelf ook nooit een paard onder de 7 kopen gewoon omdat ik vind dat ik er zelf nog niet klaar voor ben om een paard de basis te leren.

Een topruiter die betaald wordt om een paard te rijden heeft wel te maken met brood op de plank, het is allemaal niet meer zo makkelijk tegenwoordig hoor, de sport is duur en je krijgt er weinig geld in terug...

Op een moment snap ik je wel niet, je zegt ergens:
[quote]
Maar ik vind de basis juist zo belangrijk, dus wil ik echt wel flink scoren... En dan niet zo zeer dat ik hoge pnt wil (naja als jury oké is), maar zolang Savan maar voor MIJZELF het goed genoeg heeft gedaan.
[/quote]

Daar ga ik mee akkoord, het paard moet goed lopen naar je eigen normen maar dan zeg je

[quote]
Voor mij zou het erg demotiverend werken als ik maar geen winstpunt rijd. En je oefeningen moet je toch juist toch oefenen/trainen?
[/quote]

Het kan toch goed zijn dat je in het begin bij een hogere klasse geen wp's rijdt! Is tog normaal, anders zou iedereen die deelneemt wp's krijgen... kan tog niet...

[quote="Mies7 schreef:
Heej tja nog even een reactie... Op zich heb je hier ook wel weer een beetje gelijk in, maar als een paard op 5-jarige leeftijd al Z loopt is hij dus in 2 jaar naar dit niveau gereden (ervan uitgaande dat hij als 3-jarige beleerd is). Dit is vaak echt te veel gevraagd van het paard. In Duitsland bijvoorbeeld staat het welzijn van het paard voorop en wordt echt de tijd genomen voor een gedegen opleiding van het paard (waarbij het paard natuurlijk geschoold wordt volgens het bekende Ausbildungsskala...). En de Duitsers hebben wel bewezen dat ze weten hoe je een paard correct traint... Soms lijkt het wel alsof veel Nederlandse ruiters alleen maar denken aan het geld (paard snel in een hoge klasse uitbrengen en dan verkopen naar bijvoorbeeld Amerika voor veeeel geld).
Misschien ken je Nico van Stigt (oud-internationaal jurylid, o.a. op de OS en WEG), ik heb een tijdje bij hem getraind en hij is er (net als mijn huidige trainer) van overtuigd dat een paard op zo'n jonge leeftijd nog niet aan Z-oefeningen toe is. Hij is daar erg op tegen en Nico is denk ik wel een man die weet waar hij het over heeft....

Maar goed, ik vind de ruiter net zo belangrijk als het paard, de ruiter moet ook aan een hogere klasse toe zijn voordat de overstap gemaakt wordt. In ieder geval bedankt voor je reactie OK dan!

Ik weet wie je bedoelt ja... maar dat hangt weer af van persoon tot persoon he, ik vind ook dat de Duitsers bewezen hebben wat ze kunnen, en mn vader heeft er heel zn paardrijopleiding gedaan omdat hij er gewoond heeft, en hij heeft me deze methode ook overgebracht.
Na genoeg argumenten ging ik hier ook volledig mee akkoord. Maar op dat vlak doet iedereen het anders !
Maar ik begrijp wat je bedoelt... alleen zou ik het anders doen Tong uitsteken !

xXX

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:48

QuijoSavan schreef:
Poeh wat een reacties! Bloos!

Ik heb alles gelezen en eigenlijk niet zo veel te zeggen. Ik vind alleen wel dat Patos misschien niet te snel gaat voor een 6 jarige (of nog 5). Want nu al Z1 en dan dadelijk al Z2? Je paard is nog niet eens volwassen en uitgegroeid!!
En dat het een geldkwestie is, slaat denk ik nergens op, want wat dan als je dadelijk Z2 rijdt? (even alsof dat hoogste is wat je kan, zoals bij pony's of omdat hoger rijden ook veel duurder is).
Dan rij je toch ook constant in dezelfde klasse?

Vinden jullie dat het ook niet ligt aan je punten?
Als je steeds naar een hogere klassen gaat met 156 pnt of 160 pnt. vind ik dat je er nog niet klaar voor bent.
Haal je constant 170 ofzo dan ben je er wel klaar voor.

Patos wordt in mei 8 Knipoog
Laatst bijgewerkt door patos op 21-01-05 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 10:53

Nog even een toevoeging, ik heb patos gekregen toen ze bijna 4 was, toen kwam ik net van de manege. Ik heb geluk gehad dat ik heel deskundige begeleiding heb gehad en patos zo'n pienter paardje is anders had ik nu niet in de Z gereden. En daar hebben we ruim 3 jaar wedstrijden voor achter de kiezen (incl MKZ en varkenspest, ziekte ed) dus zo ongelooflijk snel zijn we niet gegaan. Maar ons voordeel is dat de basis er goed inzit doordat we na een jaar pas zijn gaan starten en daar heb ik nog steeds voordeel van.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 11:54

Vaak 2 redenen:

De kosten voor het wedstrijdrijden rijzen tegenwoordig de pan uit, het is niet meer leuk om een klasse uit te rijden en dan 70 euro of meer weg te gooien.
Hogere klasses hebben meer aanzien, of je er nu klaar voor bent of niet, men wil graag kunnen zeggen: ik rijd L/M/Z...

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 14:59

ik heb in de B 11 winstpunten gereden en ben toen overgegaan naar de L1. ben toen 1 keer gestart en met succes had 170 pnt en 1e prijs. dus was er zeker klaar voor. heb toen een maand nie gestart en begin nu weer. Ik rijd liever niet helemaal uit aangezien je hier maar 1 proef kan rijden per wedstrijd en ik om de week start. En ik heb nog een reden wil mijn merrie dekken als ik uitgereden ben. (doel is Z1 of ik dat ga halen weet ik niet. en anders stoppen we in het M)

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 20:28

imker schreef:
Vaak 2 redenen:

De kosten voor het wedstrijdrijden rijzen tegenwoordig de pan uit, het is niet meer leuk om een klasse uit te rijden en dan 70 euro of meer weg te gooien.
Hogere klasses hebben meer aanzien, of je er nu klaar voor bent of niet, men wil graag kunnen zeggen: ik rijd L/M/Z...

Maar niet alleen voor anderen toch? Ik vind het van jezelf en je paard ook een prestatie, en daar mag je best trots op zijn toch? Als je een niet dressuurgebouwdtype hebt en je weet toch met winst L2 te starten bijv, vind ik dat je best een beetje trots op jezelf en je paardje mag zijn.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 21:51

Mies7 schreef:
:? Ja maar wat maakt t nou uit als je er wat langer over doet??? Dan heb je je pony toch alsnog zelf naar de Z gereden???

Ik rijd elke klasse ook helemaal uit, juist om te voorkomen dat het allemaal te snel gaat en ik op een gegeven moment vast loop. Bovendien vind ik het een slechte zaak dat jonge paarden al op 5-jarige leeftijd in t Z lopen, geloof niet dat dat erg bevordelijk is voor het paardenlichaam (paard is pas lichamelijk volgroeid rond z'n 7de jaar).

Ik heb mijn pony nog maar een jaar dus ik heb geen tijd om er wat langer over te doen. Hiermee wil ik niet zeggen dat mijn pony het niet aankan, want ze is heel vrolijk en ze vindt het heel leuk om te rijden en dat zie ik ook in mijn punten. Verder is mijn pony 12 en geen 5, dus qua lichaam moet ze het makkelijk aankunnen. Als ik te snel overga, zegt mijn instructrice er ook wat van.

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 21:59

Oja, dit is niet lastig bedoeld ofzo, of om de betweter te willen spelen, maar ik ben toch naar mn trainer gestapt om te vragen wanneer een paard volgroeid is, dit is naargelang de grootte, een paard van bv. 1m80 is pas volgroeid op zn 6 en een paard van 1.64 kan dat al zijn op zen 4,5! Dit is gewoon ter info, en kheb nog een bevestiging van iemand anders gekregen.

XXX

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:02

Ik ga pas over als ik en m'n paard daar klaar voor zijn. En naar mijn mening is dat als ik m'n winstpunten ruim bij elkaar krijg (dus gemiddelde scores van rond en boven de 165) en als ik weet dat de oefeningen in een hogere klasse ook al bevestigd zijn.

Ik heb geen haast en kick niet op klassering. Anders had ik ook geen zevenjarige gekocht die nog niets qua dressuur gepresteerd heeft, want nu moet ik gewoon weer in de B beginnen. En dat ga ik met veel plezier doen en zodra ik ruim in m'n punten zit gaan we pas L1 starten.

Haastige spoed is zelden goed.

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:04

Belli schreef:
Oja, dit is niet lastig bedoeld ofzo, of om de betweter te willen spelen, maar ik ben toch naar mn trainer gestapt om te vragen wanneer een paard volgroeid is, dit is naargelang de grootte, een paard van bv. 1m80 is pas volgroeid op zn 6 en een paard van 1.64 kan dat al zijn op zen 4,5! Dit is gewoon ter info, en kheb nog een bevestiging van iemand anders gekregen.

XXX

Vind ik een beetje een rare beredenering... Want een paard dat op z'n vierde nog 1.64m is kan op z'n zesde wel ineens 1.67m zijn Verward Dan issie toch nog niet volgroeid met vier jaar?

Belli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:11

ja maar dat merk je toch aan de bouw... dat zie je als ze jonger zijn hoor, of je moet ze natuurlijk castreren dan groeien ze veel meer... maar anders merk je het

Effy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 22:32

Tuurlijk kun je aan verschillende dingen zien en merken of een paard volgroeid is of niet, maar dit is niet af te leiden en te bepalen aan de (verwachtte) stokmaat die een paard heeft. En dat is wat jij beweerde dat je trainer gezegd heeft.