Yoghurt schreef:Dag mensen,
Ik heb gehoord dat binnenkort de basisdressuurproeven worden omgegooid en hernieuwd. Bij deze proeven kijkt de jury niet zozeer naar stipt uitgevoerde oefeningen, maar meer naar het 'goedgaande, ontspannen' dressuurpaard. Wat vinden jullie van deze nieuwe ontwikkeling? Persoonlijk vind ik het erg goed, ik denk zo dat men dichter bij het eigenlijk doel van de dressuur komt. De proeven schijnen wat gemakkelijker te worden, maar zoals ik al zei gaat het niet meer zo om de kunstjes, maar om het paard als 'happy athlete'. Het in de krul gereden paard komt er dus niet meer zo gemakkelijk vanaf in de basisproeven.
Ik denk wel dat de nieuwe proeven ff omschakelen kost voor de ruiters, maar ook voor de jury's, dit vraagt natuurlijk een andere manier van beoordelen.
Wat vinden jullie ervan?
dat zou mooi zijn, als dan ook alle juryleden zich eraan houden! [of eraan meedoen] ik krijg nl vaak minder punten omdat het er bij mij misschien wat minder spectaculair uitziet omdat mijn pony niet te rijden is als ik teveel spanning op de teugels zet [afgedwongfen afbuigen]. ben ook geschrokken naar de ruiters die vandaag rondreden in de Z! Allemaal met stang en trens en maar kijken of het paard nog verder met de kin op de borst kon met het losrijden. beetje bit een paar keer door de mond heen trekken als ze de ring in gaan en daar lopen ze dan, mooi opgeprikt en zonder enig ruggebruik. Steekgangen en en ruiter met een harde hand worden vaak beter beloond dan de ruiters die eerlijk rijden en het verdienen om een winstpunt te hebben.