dressuur een jury-sport

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:17

Ik vind dressuur idd ook een jurysport hoor!!
Dat is dus ook de reden dat ik maar liever spring *LOL*
want als je met een springwedstrijd een balk gooit is het gewoon over, maar met dressuur ben je altijd afhankelijk van de jury en dat vind ik niet zo leuK

Groetjes Nicole

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:36

neej indd!
je hebt er ook zker veeel eerlijke juries tussen zitten!
maar ook een hoop eikels en tuthola's!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 22:47

MissSisa schreef:
Als er ook bommeldingen in een manege komen.

Toch is dat een jaar of tien geleden werkelijk gebeurd in Exloo........
De gehele manege moest geloof ik tijdens het concours ontruimd worden.........

Wél een giller natuurlijk!
Haha!:D:D

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-04 23:11

Het is inderdaad een jury sport... al heb jij nog zo netjes en goed gereden als het ras de jury niet aanstaat heb je over het algemeen(niet bij alle jury's)toch een lage score............

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 00:31

CGJ12 schreef:
Toch is dat een jaar of tien geleden werkelijk gebeurd in Exloo........
De gehele manege moest geloof ik tijdens het concours ontruimd worden.........

Wél een giller natuurlijk!
Haha!:D:D

Is dat zo? Ik kan me dat niet herinneren...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 00:46

KarinvdM schreef:
Is dat zo? Ik kan me dat niet herinneren...

Ik wel............
Dat was in de tijd dat Jennie Zoer daar bijvoorbeeld haar paarden een poosje had gestald ............ Haha!:D:D

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 01:18

Springen is ook een jury sport. In de B dan Tong uitsteken

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 01:23

jazeker ik heb met een pony tussen de paarden gereden en dan merk je t zeker wel!!!
dan had ik bijv in ring 1: 165 3de plek en ring 2: 145 en 15de ofzo terwijl de proefen weinig verschilden van elkaar..

of t was 30 graden, ik had als enige een jasje aan, mijn pony was netjes opgevlochten, manen en staart,, alles perfect netjes..

je zag dat er eerst een 7 stond bij verzorging waarna later een 6 doorheen is geschreven waardoor ik 155 punten had,,, heel gemeen gezien de meesten geen jasje aan hadden en een 7 hadden

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 09:10

Als ik lage punten voor een proef heb dan komt dat echt niet door de jury in z'n hok, maar gewoon omdat ik er geen zak van gebakken heb en niet goed genoeg heb laten zien wat je moet laten zien, al die mensen die hier maar pretenderen dat ze zo fantastisch rijden en toch met heel lage punten naar huis gaan, zouden eens heel kritisch naar hun eigen rijden van die dag moeten kijken, het ligt niet aan je fjord, je haflinger, je fries, je pony tussen de paarden, ofdat je een lelijk paard hebt of niet, het ligt aan jezelf, maar het is mens eigen om de jury, de losrijdaccomodatie, de vlaggen aan de muur, de bodem van de piste of wat dan ook de schuld te geven.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:08

WWWiske schreef:
je pony tussen de paarden, ofdat je een lelijk paard hebt of niet, het ligt aan jezelf, maar het is mens eigen om de jury, de losrijdaccomodatie, de vlaggen aan de muur, de bodem van de piste of wat dan ook de schuld te geven.

en hoe verklaar je dan dat ik in ring 2 12de ben met 146 punt en ring 1 3de was met 164 punt..
terwijl de proef in ring 2 stukken beter was.

zelfs de jury van ring 1 was t er niet mee eens naar t kijken van de videoband. en de verglijking van de persoon die 5de stond was mijn proef nog netter!!!

en hoe verklaar je dan dat ik ooit een x commentaar op mn briefje had zoals galoppas in de hoek, scheef halthouden... enz..
nou videoband er maar weer bij gehaald en bewezen dat er geen galloppas was n dat ie 4kant halt hield.
En even voor de duidelijkheid dit was wel mijn startcoupon, ik heb duidelijk mijn naam gezegd,

en hoe verklaar je dan dat er bij verzorging ineens van de 7 een 6 is gemaakt waardoor ik 155 had, terwijl mn pony zeer netjes was en ik ook

LindaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:09

Ja, het is een jury-sport.
Maar je moet ook beseffen dat hoe het voor jou op het paard aanvoelt niet hetzelfde is als hoe het er vanaf de C uitziet.
En het werkt twee kanten op. Ook ik ben wel eens teleurgesteld geweest over mijn punten, maar net zo vaak blij verrast met winstpunten en prijzen terwijl ik het maar redelijk vond gaan.
En dat er grote verschillen zitten tussen de eerste en tweede proef, wil ook niet zeggen dat het aan de jury ligt. Ik heb vorige maand geschreven bij een westrijd. 2 proeven achter elkaar bij dezelfde jury. En er zaten inderdaad combinaties bij waarbij de ene proef beduidend beter was dan de andere... met een VERDIEND verschil van 20 punten.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:14

LindaT schreef:
Ja, het is een jury-sport.
Maar je moet ook beseffen dat hoe het voor jou op het paard aanvoelt niet hetzelfde is als hoe het er vanaf de C uitziet.
En het werkt twee kanten op. Ook ik ben wel eens teleurgesteld geweest over mijn punten, maar net zo vaak blij verrast met winstpunten en prijzen terwijl ik het maar redelijk vond gaan.
En dat er grote verschillen zitten tussen de eerste en tweede proef, wil ook niet zeggen dat het aan de jury ligt. Ik heb vorige maand geschreven bij een westrijd. 2 proeven achter elkaar bij dezelfde jury. En er zaten inderdaad combinaties bij waarbij de ene proef beduidend beter was dan de andere... met een VERDIEND verschil van 20 punten.

ja maar ik had t op viedeo staan.. mn instructise heeft t gezien de jury van ring 1 heeft t zelf gezien..
en iedereen was t ermee eens dat ze gewoon 20 punten te laag hadden gegeven....

ik snap best heel veel mensen geven de schuld aan de jury, das namelijk ook heel gemakkelijk om te doen!
maar als ik niet lekker gereden heb ben ik nlij dat ik 140 punten krijg, dat hoort zo, maar als ik een proef rij die tussen de 160 a 170 punten zit dan wil ik ook minimaal 160 punten hebben.
maar goed we hebben een klacht tegen die man ingediend en hij moest verandwoording afleggen, en wat r daarna gebeurt is weet ik niet, ik heb gehoord dat ie een poosje geschorst was, maar of dat waar is weet ik niet.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:58

daantjuhhh schreef:
en hoe verklaar je dan dat ik in ring 2 12de ben met 146 punt en ring 1 3de was met 164 punt..
terwijl de proef in ring 2 stukken beter was.

zelfs de jury van ring 1 was t er niet mee eens naar t kijken van de videoband. en de verglijking van de persoon die 5de stond was mijn proef nog netter!!!

en hoe verklaar je dan dat ik ooit een x commentaar op mn briefje had zoals galoppas in de hoek, scheef halthouden... enz..
nou videoband er maar weer bij gehaald en bewezen dat er geen galloppas was n dat ie 4kant halt hield.
En even voor de duidelijkheid dit was wel mijn startcoupon, ik heb duidelijk mijn naam gezegd,

en hoe verklaar je dan dat er bij verzorging ineens van de 7 een 6 is gemaakt waardoor ik 155 had, terwijl mn pony zeer netjes was en ik ook

Verklaren Verward ik heb het niet gezien! zet die video dan hier op Bokt, dan heb je masa's juryleden die je zullen vertellen wat ze ervan vinden.
Er vanuit gaande dat je inderdaad een goede proef neerzette, zal je dan wel een van de weinige pechvogels zijn waarbij het nou net precies anders is gegaan.
Dan adviseer ik je ook om de videoband met bijbehorend protocol en een bezwaarschrift tegen het betreffende jurylid in te dienen bij de KNHS.
Maar nogmaals je kan niet stellen dat iedereen met een pony tussen de paarden of met een niet KWPN-er altijd maar het haasje is!
Vraag maar eens aan Horselover21 hier op Bokt, zij rijdt met een haflinger en ook nog eens tussen de paarden, maar altijd in de prijzen, gewoon omdat ze heel fijn rijdt!!!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:09

kojack schreef:
Of moet je een andere sport kiezen Haha!

Ik had gewild dat ik voor dammen of schaken had gekozen.... als ik soms mijn coupons terug krijg. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:12

Dresuur is een jury sport
En er zal vast wel een gejureerd worden met een jury die vooroordelen heeft.
Maar tref je elke wedstrijd zo'n jury, word het toch verstandig eens eerlijk naar je eigen proefje te kijken.
Want zoveel discrimineerende jury's zijn er wook weer niet. Lachen

Dues niet miepen, maar rijden met die hap

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:12

neej, ik zei ook niet iedereen, en mij gebeurd t ook altijd lang niet, ik heb ook zeer goede jury's gehad.

maar ik wou alleen maar een voorbeeld geven dat t echt voor kon komen dat t niet altijd eerlijk gaat.

toen ik begon met mijn pony, dacht ik er heel anders over..
iedereen kwam bij mij van daan als je die pony gaat starten, moet je er rekeing mee houden dat niet alle juryleden er blij mee zijn..
en ik zei altijd ooh, dat valt wel mee!!!
maar ik ben daar inmiddels hart van terug gekomen.

de laatse tijd reed ik bijna altijd in de prijzen, t ging erg goed.. op een gegeven moment kunne ze als echt een perfecte proef rijd ook niet meer onder je uit!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:14

al weet ik nu wel dat als ik 1ste was ik t ook ECHT verdiend had!!!
en dat gaf wel een goed gevoel

Leone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:14

DaniellevA schreef:
Zorg dat je elke keer weer heel goed rijd, dan kunnen ze niet meer om je heen! Dat heb ik vaak te horen gekregen van mijn trainster, en daar zit wat in. Maar toch heb je ook wel eens dat een of meerdere jury's nou eenmaal niet de punten geeft die je verdient heb, meningen verschillen en over smaak valt niet te twisten. Schijnheilig

Je slaat de spijker op zijn kop OK dan!

gillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 15:46

Wat ik nu ook al vaak heb meegemaakt is dat de eerste proef vrij slecht gaat en die wordt bijv. beoordeelt met 5en en 6en. Dan gaan er in tweede proef dingen veel beter en krijg je 7ens en 8en, maar dingen die dan net zo slecht gingen als in de eerste proef in een keer een 4 of 3 en kom je nog op hetzelfde uit. Dit gebeurt dan voornamelijk als je voor beide proeven dezelfde jury hebt.

RJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:00

je kunt jury's en proeven minder makkelijk vergelijken als je 2 proeven rijdt en bij de 1e proef een andere jury hebt dan bij de 2e proef. Wat wel verbijsterend is soms, zijn uitslagen van bv kampioenschappen, daar wordt één en dezelfde proef beoordeeld door 2 of 3 juryleden.. Zo had ik een keer op de kampioenschappen 16 punten verschil tussen jury 1 en jury 2... maar ja mss zag mijn proef er vanuit de hoek wel heel leuk uit en vanaf de C helemaal niet Haha! ik weet et ook niet hoor.. wat net ook al gezegd is niet miepen maar lekker genieten van je paard... Knipoog

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 16:20

Rensjuh schreef:
je kunt jury's en proeven minder makkelijk vergelijken als je 2 proeven rijdt en bij de 1e proef een andere jury hebt dan bij de 2e proef. Wat wel verbijsterend is soms, zijn uitslagen van bv kampioenschappen, daar wordt één en dezelfde proef beoordeeld door 2 of 3 juryleden.. Zo had ik een keer op de kampioenschappen 16 punten verschil tussen jury 1 en jury 2... maar ja mss zag mijn proef er vanuit de hoek wel heel leuk uit en vanaf de C helemaal niet Haha! ik weet et ook niet hoor.. wat net ook al gezegd is niet miepen maar lekker genieten van je paard... Knipoog

dat is een waarheid als een....uiteindelijk zijn we allemaal begonnen omdat we paarden leuk vinden en het rijden ook steeds beter onder de knie krijgen!

laat dan dit plezier als je een proef rijdt ook zien! dat werkt!!

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:32

Tis zeker n jurysport ja, ik had van de zomer 132 punten bij de ene jury en 151 bij de andere, terwijl t dezelfde proef was!

DaniellevA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 19:50

Rensjuh schreef:
Wat wel verbijsterend is soms, zijn uitslagen van bv kampioenschappen, daar wordt één en dezelfde proef beoordeeld door 2 of 3 juryleden.. Zo had ik een keer op de kampioenschappen 16 punten verschil tussen jury 1 en jury 2... maar ja mss zag mijn proef er vanuit de hoek wel heel leuk uit en vanaf de C helemaal niet Haha! ik weet et ook niet hoor.. wat net ook al gezegd is niet miepen maar lekker genieten van je paard... Knipoog

Ik heb het pas nog meegemaakt, twee jury's die bij C zaten, boven elkaar wel te verstaan. Ik had ruim 20 punten verschil, waar de ene jury een 8 voor gaf, gaf de ander een 4 voor en niet bij een onderdeel nee bij wel een stuk of vier. Dan denk ik wel bij me eigen dat kan niet , het is goed of fout maar niet en goed en fout tegelijk. Verward Clown

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:03

Dat het een jurysport is kan niet over gediscussieerd worden, maar ik zie dat zeker niet als een nadeel. Ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik netjes en eerlijk tegenover mijn paard rijd, en dat tot nu toe mijn punten allemaal terecht zijn geweest. In sommige gevallen zelfs te hoog, maar nog nooit te laag.

Ik rijd een paard dat vreselijk kijkerig kan zijn, daardoor spanning opbouwt en we krijgen spannings/slordigheidsfoutjes in de proef. Ik kan dan wel 'boos' worden op een jury omdat die een 3 of een 4 geeft voor een oefening, maar die staat dan zeker in zijn goed recht, ondanks dat het geen rijtechnische fout is. Ik heb die oefening dan gewoon niet voor een voldoende gereden, en dan maakt het in weze niet uit wat de oorzaak daarvan is.

Maar er zijn ook jury's (zoals afgelopen keer) die het op prijs stellen dat je rustig doorrijdt en die wat meer letten op hoe je je paard voorsteld, hoe je dingen oplost en je rijden over het algemeen. Die jury heb ik achteraf nog gesproken en die vond rijstijl, het op eigen benen laten lopen en eerlijkheid ten opzichte van het paard in de B en het L1 belangrijker dan alles piekfijn afgewerkt (en dat gecombineerd levert bij hem 8-en en 9ens op!). L2 hoort netter afgewerkt en de hogere klasses nog netter uiteraard. En natuurlijk heb ik liever zo'n jury, maar goed, je kan niet elke week geluk hebben Haha! En ik weet niet of zo'n jury voor iedereen een geluk is, want er gingen er van de 13 starters maar 5 met een wp naar huis

Ik kan me in allebei de jury's vinden, ze staan allebei in hun recht. Het is wel makkelijk om een jury af te zeiken als je jezelf niet eerst even flink onder de loep hebt genomen. En voor degenen die dat wel hebben gedaan en het nog steeds niet eens zijn met de jury: het zijn ook maar mensen en volgende keer beter!

DaniellevA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 20:11

Remember schreef:
Het is wel makkelijk om een jury af te zeiken als je jezelf niet eerst even flink onder de loep hebt genomen. En voor degenen die dat wel hebben gedaan en het nog steeds niet eens zijn met de jury: het zijn ook maar mensen en volgende keer beter!

Dat heb je goed gezegd, ze zijn ook maar mensen, en iedereen maakt wel eens een fout, zowel ruiters als jury's! Knipoog

En mensen zijn heel beinvloedbaar, niets is zo veranderlijk als een mens. Er is dus nog hoop! Tong uitsteken Schijnheilig