Pony's hoger dan Z2? KNHS antwoordt:

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:24

griebels"]
Ik houd houd dit topic ook in de gaten. Je hebt immers ook volwassen mensen die te klein zijn om een paard te rijden, en daarom liever pony's rijden.
[/quote]
Jeanette Haazen? Haha!

[quote="griebels schreef:
En hoe zit dat met de rassen die onder de 'paarden'rassen vallen zoals de arabier?

Eindelijk kansen voor Karel de Lange....... Tong uitsteken

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:36

Dat van die Arabieren vroeg ik me ook al af, maar ik denk dat ze in dat geval naar de stokmaat kijken en dan hebben de Arabieren dus pech. Evenals de Ijslanders Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 14:38

dat zei ik net Sylvia Knipoog

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 15:26

Overheen gelezen Bloos! Sorry...

_Tiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 18:25

Heb je nog geen antwoord Scheve mond ?
Slome mensjes naar ja Gaaaap !

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 20:29

Of ze is zelf ook rond aan 't vragen

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-04 23:26

Nee heb nog geen mail trug

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-04 23:30

Nou moe, dat werkt ook niet snel aangezien je op 2 december al verstuurd hebt!!

Opnieuw mailen en bellen!!!

porsche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-04 15:21

Jammer dat het antwoord zo op zich laat wachten. Kunnen het denk ik niet goed formuleren waarom in Nederland niet en in andere (omringende) landen wel kan.
Super dag vandaag eerste winstpunt in de Z2 voor onze ( te kleine ) topper.

Saar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 19:12

Hee, dat zou gaaf zijn *LOL*

Ik rij nu L2 met mijn fjord, dus het zou leuk zijn als het niet ophoud bij de Z2, ook al zijn we daar nog lang niet Knipoog

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:07

schaapjuh schreef:
De FEI heeft in haar reglement dan ook opgenomen dat een paard een minimale stokmaat moet hebben van 1.49m, gemeten met ijzers wil het deelnemen aan CDI*/**/*** en Junioren/Young Riders-wedstrijden.

Dit betekent dus dat ik met Mazzel (1.53,5) ook Junioren zou mogen starten...?! Dat wist ik niet Lachen Lijkt me grappig.... Stel nou dat we geen goed/betaalbaar(!) paard kunnen vinden.... We'll see Knipoog

Kaya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-04 23:26

Marja schreef:
Ik dacht altijd dat voor de ZZGP een minimum stokmaat van 1.60 m. werd gehanteerd Verward Maar dat is dus 1.57 m.
Goh, en je mag nu al internationaal met een pony *eh paard bedoel ik* van 1.49 starten, nooit geweten.

Nou, nog een jaartje Z2 dus, en dan misschien wel ZZlicht Bloos! , is z'n stokmaat iig geen excuus meer Haha! .

Nou heb ik de ballen verstand van dressuur, maar ik weet dat de vader van mijn arabier GP is. die is ook maar 1.52 - hoe kan dat dan? Is dit een regel van niet zo lang geleden of zo? Begin het steeds interessanter te vinden, al die regeltjes. Vraag me af wie hier nou allemaal mee gediend zijn. Het gaat toch om de lol, of niet? Ik heb al nooit iets begrepen van die witte rijbroeken. Hoogst onpractisch, en het gaat toch om wat je voor prestatie neerzet? Samenwerking met je paard? Een combinatie vormen? Lijkt me juist leuk om te zien hoe inventief mensen zijn in het kiezen van hun kleding. Kijk eens naar de western-disciplines, zo kleurrijk, geweldig!

CrOsSgIrL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 10:48

Uj vind het gewoon echt asociaal dat wij op deze manier in nederland altijd benadeeld worden *LOL* .... als je talent hebt en een pony hebt die grand prix kan starten moet dat toch gewoon kunnen.. Vooral als dat in het buitenland wel kan!!!

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:03

Ik vind het dus ook onzin dat een pony niet hoger mag dan Z2. Als een pony de capaciteit heeft om een hoger nivo aan te kunnen moet je dat toch alleen maar stimuleren en respecteren. Ik zie regelmatig pony's met gangen waar een rijpaard een puntje aan kan zuigen. Nu heb ik zelf een haflinger en zal waarschijnlijk nooit het Z halen, maar als ik Mariska Krowinkel zie rijden op haar haf dan is het gewoon niet eerlijk dat ze niet kan doorgroeien. En jonge ruiters zijn hierdoor ook verplicht hun pony weg te doen omdat ze verder willen starten. Kijk, Mariska rijdt nog dagelijks haar haflingers met veel plezier, naast haar Kwnp-er, maar dit kan doordat haar paarden aan huis staan. Die luxe hebben we niet allemaal. Ik snap best dat de KNHS geen C-pony in de hogere klassen wil, maar volwassenen rijden niet op C-pony's. Daar zijn ze echt een beetje te groot voor. Maar ik kan bv. wel genieten van een kleine volwassen ruiter die op een D of E pony een prestatie neerzet. En Mariska, ja die heeft echt al ontzettend veel winstpunten in het Z2 en ondanks dat ze niet verder komt start ze nog steeds met haar haf.
Is het een idee om misschien de KNHS massaal aan te schrijven om de regel veranderd te krijgen. Inderdaad voor pony's vanaf 147 stokmaat ofzo?

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-04 14:24

Check net in in dit topic, maar wel heel interessant.... Nu 6 dagen na je laatste post nog geen reactie ???

Mss bellen ???

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 20:04

Kreeg zojuist antwoord van de KNHS *LOL* :

Geachte dames en heren,

Op 21 december heeft de Diciplinecommissie Dressuur vergaderd waarbij uw brieven met verzoek om pony's en kleine paarden toe te laten in de klasse ZZ-licht en hoger, zijn behandeld.

Ten eerste willen wij u attenderen op het feit dat de reglementswijzigingen voor 2005 al zijn goedgekeurd en er dus voor komend jaar geen wijzigingen meer gemaakt kunnen worden.

Ten tweede kunnen wij u melden dat de KNHS zoveel mogelijk de regels van de FEI (wereld overkoepelende paardensportbond)overneemt, zoals vastgelegd in het reglement.

Ten derde kan de disciplinecommissie alleen een advies geven aan het bestuur.

De FEI heeft ons laten weten dat zij per 1 januari 2005 onder andere te volgende wijzigingen doorgevoert:
Article 442:
Horses of any origin may take part in one competition per day, provided they are aged 6 years and over (7 years an over for Grand Prix including GPS+GP Freestyle Test), and have a height at the withers exceeding 149cms including shoes.

De Disciplinecommissie Dressuur is voornemens om de wijziging in het FEI-reglement over te nemen. Dit wil dus zeggen dat zij een positief advies zal geven aan het bestuur om paarden (E-pony's) vanaf een stokmaat van 1.48m zonder ijzers (1.49m met ijzers) toe te staan in de klassen ZZ-licht en hoger.

Wanneer het advies wordt overgenomen, gaat deze regel per 1 april 2006 van kracht.

Voor wat betreft pony's onder de 1.48m heeft de disciplinecommissie besloten geen positief advies te geven omdat de FEI dit ook niet meer toestaat in haar wedstrijden.

Wij denken u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

.......
KNHS

Is nog steeds niet het antwoord op mijn vraag

En ronduit belachelijk dat pony's onder de 1.48m niet hoger mogen dan de Z2. Hoezo discriminatie Schijnheilig Boos!

Ben hier nog niet klaar mee... Tong uitsteken

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 20:23

Ik vraag me af hoe dik de dikste ijzers zijn die toegelaten worden op bovenstaande Verward

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:33

schaapjuh schreef:
Is nog steeds niet het antwoord op mijn vraag

Citaat:
De FEI heeft ons laten weten dat zij per 1 januari 2005 onder andere te volgende wijzigingen doorgevoert:
Article 442:
Horses of any origin may take part in one competition per day, provided they are aged 6 years and over (7 years an over for Grand Prix including GPS+GP Freestyle Test), and have a height at the withers exceeding 149cms including shoes.

De Disciplinecommissie Dressuur is voornemens om de wijziging in het FEI-reglement over te nemen.

Het antwoord is dus dat zij de regels van het FEI zoveel mogelijk willen nastreven en het FEI accepteerd ook geen ponys kleiner dan 1.48m

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 21:44

Tyrza"]
Het antwoord is dus dat zij de regels van het FEI zoveel mogelijk willen nastreven en het FEI accepteerd ook geen ponys kleiner dan 1.48m
[/quote]

Dat is dus níet het antwoord op mijn vraag. Mijn vraag was:

[quote="schaapjuh schreef:
Aangezien ik niet een antwoord kreeg op mijn vraag van het wáárom (jawel, niet wenselijk ), heb maar weer een mailtje gestuurd.

Geachte mevrouw .....,

Bedankt voor uw antwoord.
Helaas heeft u niet geantwoordt op mijn vraag wáárom er verschillende
regels in verschillende landen zijn , terwijl de FEI de WERELD
overkoepelende paardensportorganisatie is moeten er toch dezelfde regels
gelden over de gehele wereld??
In Nederland vindt de FEI het niet wenselijk vindt om pony's (gestart
tussen de paarden) toe te laten tot de hogere wedstrijdsport in Nederland,
terwijl dit wél in het buitenland wordt toegelaten ---> zie voorbeeld in
mijn eerste mail. Wát is hier nou de reden van?

Mvg,

.....

Jana Freund rijdt met haar pony van 1.47m Intermediair, dus blijkbaar laat de FEI deze pony onder de 1.49 wél toe, ookal vinden ze het niet wenselijk.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:47

Maar de FEI voert per 1 januari 2005 in dat de minimale hoogte 1.48m moet zijn. Dan denk ik toch echt dat Jana niet meer mag starten.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 21:51

Tyrza"]
Maar de FEI voert per 1 januari 2005 in dat de minimale hoogte 1.48m moet zijn. Dan denk ik toch echt dat Jana niet meer mag starten.
[/quote]

Die regel bestond al, zie mn eerste berichtje:
[quote="schaapjuh schreef:
De FEI (de wereld overkoepelende paardensportorganisatie) vindt het niet wenselijk om pony's in de hogere wedstrijdsport toe te staan. De FEI heeft in haar reglement dan ook opgenomen dat een paard een minimale stokmaat moet hebben van 1.49m, gemeten met ijzers wil het deelnemen aan CDI*/**/*** en Junioren/Young Riders-wedstrijden.

Dus officieel gezien mocht ze zowiezo niet starten, maar blijkbaar accepteerde de FEI deze combinatie wél. Maar waarom..?
Verschillende regels in verschillende landen...terwijl de FEI de wereld overkoepelde paardensportbond is....dan zouden er toch dezelfde regels moeten gelden..?!
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 23-12-04 21:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:52

Hmmm... dan zal dat toch aan de Duitse paardensportbond gevraagd moeten worden?

Klopt inderdaad niet...

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 21:53

Weet jij mss hoe die Duitse bond heet? Lachen

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:04

Poehee, daar vraag je me wat. Ik zal eens gaan zoeken.

Wellicht dat andere bokkers dit wel 1 2 3 weten?

Maericken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 00:40

Tyrza schreef:

en minstens 1.49 MET ijzers, er zijn heus wel 2 cm dikke ijzers te vinden