nieuwe opzet B en L proeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 13:45

Inderdaad gaat deze opzet veranderen maar er is nog niets zeker er moet nog veel vergaderd en gediscusierd worden. En als alles doorgaat gaan deze proeven pas vanf april 2006 gelden. De M/Z preoven worden ook anders, opzet blijft redelijk hetzelfde maar er komen wel nieuwe proeven. Het M/Z hoeven niet meer alle oefeningen zoals schouder binnen/travers en appuyeren in een proef getoont worden.

Ik ben van mening dat de B en L gewoon moeten blijven bestaan en dat die nieuwe B opzet een klasse oner de B en L moet worden dus inderdaad voor 4 jarigen. Zeg maar een soort competitie voor jonge paarden waarin de kwaliteiten en bewegingen van het paard getoond moeten worden. Dit heb ik ook aangegeven bij seminair. Maar het is nog afwachten wat het word, dat het eea gaat veranderen staat vast maar in welke vorm is nog lang niet zeker....

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 14:07

Ja maar zulke competities heb je in pincipe al. Bij ons op de fokdag heb je bijvoorbeeld ook bestgaand rijpaard. Ik denk niet dat je een klasse apart moet maken voor 4-jarige.
Ik denk gewoon dat de B-proeven iets uitgebreider beoordeeld moeten worden. En dat ze niet moeten zeuren als in de B een paard niet 4-kant halthoud, wat in de praktijk soms voorkomt.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 15:41

Sammie schreef:
Ik vind B zoals ie nu is op sommige punten al te makkelijk.

Ja precies!
moet je voor de gein even proefje 8 bekijken..5 grote voltes bij B-E!!!
niet normaal meer. Toen ik dat proefje vorig jaar nog moest rijden, was er niets aan. In de ring lag het spoor van die grote volte er al. De jury valt toch ook in slaap bij dat soort proeven??

Volgens mij zit er in de rest van de B-proeven een logische opbouw, met lange lijnen en is dat voor jonge paarden ook zeker te doen. In het L1 vind ik dat doorzitten en lichtrijden de hele tijd zo vreemd. Lijkt me minder prettig voor de paarden.

Al laatste de vrije stap. Waarom ná het groeten? je kunt toch ook in de proef vrije stap vragen (zit volgens mij wél in een SGW-proef). Na het groeten ben je klaar, dat CHEA of CMBA (of in de L2 nog leuker het CMXKA) vind ik soms zo loos...hoewel ik er wel vaak 7-ens voor scoor Lachen
maar toch, groeten is klaar...

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:02

risthia schreef:
Het M/Z hoeven niet meer alle oefeningen zoals schouder binnen/travers en appuyeren in een proef getoont worden.

Oh ja Verward nou dan blijft er verdomd weinig over om de L.B. een beetje te kunnen tonen.
Ik dacht altijd dat men de proeven bij iedere nieuwe uitgave van het proevenboekje juist zwaarder maakten, om de doorstroming naar een klasse hoger moeilijker te maken, begrijp ik uit jouw woorden dat het nu dus makkelijker gaat worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:12

Klasses appart maken per leeftijd lijkt me niks
Leuk als jij je slungelige paard een jaartje langer op het land liet staan om dan rustig aan te gaan beginnen.
Dan moet je ineens tegen de paarden die al een jaar getraind zijn omdat ze wel eerder zadelmak gemaakt zijn.

Lijkt me niet ten goede komen viir de gezondheid van het paard.
Laat dat maar mooi zoals het is, en diegene die leeftijdcompetities willen rijden, het doen zoals het nu al is.

En het B nog makkelijker maken?
Ze vragen er nu al helemaal niks?
Als dat halthouden en grote volte al een struikelblok is, word het tijd om thuis te blijven en flink te oefenen Lachen

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:17

Het word niet makkelijker maar anders. Als je de ZZGP proeven bekijkt zit er niet in elke proef twee keer travers en twee keer sb en twee keer appuyeren enz enz. Ze gaan de proeven aanpassen omdat je toch elke maand van proef wisselt en dus alle oefeningen aan de beurt komen. Nu zitten er een aantal zeer onlogische lijnen in de Z proeven waarbij je maar blijft draaien en alles moet laten zien wat vaak ten koste gaat van tact en lossigheid. De proeven worden zo ingedeeld dat er een aantal oefeningen moeten worden getoont en niet allemaal maar dat de oefeningen die getoont moeten worden ook op een normale manier getoont kunnen worden. Er zitten nu te veel onlogische lijnen in die proeven die bedacht zijn door mensen die al heel lang geleden voor het laatst op een paard hebben gezeten. Het wordt dus meer zoals nu de ZZlicht en ZZzwaar proeven zijn ingedeeld, qua opbouw dan niet qua oefeningen. Er zijn nu proeven die amper te rijden zijn, ga maar eens een Z2 proef rijden in een 20-40 bak, als jij je paard dan mooi opgericht en tactmatig en met lossigheid en ongedwongen wil laten lopen das haast niet te doen.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo niet, laat het weten dan ga ik een nieuwe poging doen!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 16:30

risthia schreef:
Nu zitten er een aantal zeer onlogische lijnen in de Z proeven waarbij je maar blijft draaien en alles moet laten zien wat vaak ten koste gaat van tact en lossigheid. De proeven worden zo ingedeeld dat er een aantal oefeningen moeten worden getoont en niet allemaal maar dat de oefeningen die getoont moeten worden ook op een normale manier getoont kunnen worden. Er zitten nu te veel onlogische lijnen in die proeven die bedacht zijn door mensen die al heel lang geleden voor het laatst op een paard hebben gezeten. !

Ik sprak laatst met een van die "oudere" mensen Cool die inderdaad het huidige proeven boekje samengesteld heeft en Z jury lid, hij zei dat van de paarden in de Z er bijna geen een is met een proef zonder takt fouten.......... denk je dat dat iets te maken zou kunnen hebben met de lijnen in de proeven Z ? als ik bovenstaand verhaal lees kan ik daar wel iets bij indenken, ik heb het zelf nooit zo bekeken, maar je hebt eigenlijk helemaal gelijk dat van veel lijnen alleen maar een hoop gekonkel en gedraai is op 5 m. , aan de andere kant in de Z kan je toch wel verwachten dat een paard de juiste takt en balans heeft ontwikkeld om wat scherpe onlogische lijnen te kunnen lopen?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:44

Wat dacht je van deze.............
G-K uitgestrekte stap.............

Kijk je tegen een paardenreet aan............. Haha!

risthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:46

Dat zou je inderdaad wel verwachten maar de praktijk wijst anders uit..... En daarbij zelfs in de Grand Prix hoef je niet van die achterlijke volte's en lijntjes op zo'n klein oppervlak te rijden. Daarom is er besloten het eea te veranderen, zo kunnen de paarden makkelijker de proeven door lopen zonder tact en balans fouten dat zou weer moeten leiden tot betere kwaliteit van de proeven en zo wordt het ook leuker om naar te kijken.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 17:47

Er is een B-proef waarbij je eerst de ene galop moet doen, in de hoek voor C overgaan in draf, in de volgende hoek na C moet afwenden om over de diagonaal een soort uitstrekkende draf te tonen, voor het einde van de diagonaal terug te komen tot arbeidsdraf, om in de hoek na A dus weer netjes in galop aan te springen.

DIE passage hoort niet in B, er is geen enkel B-paard dat die oefeningen zo vlot achtereen correct kan uitvoeren.
Maar verder, die B-proeven zijn belachelijk simpel, toch Clown

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:01

Als de B-proeven nóg simpeler worden dan vallen de meesten in slaap vrees ik....

Zonder gekkigheid: ik heb nu twee jaar voor de fun wat onderlinge wedstrijdjes gereden in de B met twee verschillende paarden, maar ik vond het zoooooo slaapverwekkend

Zou ik het dit jaar weer doen, dan start ik L1 of L2 (voordeel van onderling, je hoeft niks uit te rijden, je mag starten waar je wilt) in de hoop dat ik dan een grotere uitdaging heb.

Nee, de B is precies goed genoeg, je hebt alle tijd, er wordt niks bijzonders gevraagd... lekker zo laten.

En de L mag wat mij betreft ook wel wat spannender eerlijk gezegd.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:04

Het zou heel fijn zijn als de jury meer zou gaan kijken naar de africhting. Het is belangrijk dat je, je paard goed en vriendelijk rijdt. En dat je niet tot het uiterste gaat om op X halt te houden.
Het groeten moeten ze er niet uithalen. Dat hoort erbij. Maar wat meer letten op overgangen is geen slecht idee.

Maikuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 18:49

De B is goed zo.
Fijn te rijden, niet te makkelijk en zeker niet te moeilijk!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 19:21

Dat er idd gekeken word of een paard lekker ontspannen van achter naar voor gereden word vind ik wel een goede.
Daar mag imo veel meer opgelet worden.

Want soms staan er mensen vooraan, waar het paard de rug geheel weg drukt omdat het paard in het front getrokken word,
Maar het plaatje is dan bij sommige jury's correct Verward

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:42

runningkawa schreef:
Dat er idd gekeken word of een paard lekker ontspannen van achter naar voor gereden word vind ik wel een goede.
Daar mag imo veel meer opgelet worden.

Want soms staan er mensen vooraan, waar het paard de rug geheel weg drukt omdat het paard in het front getrokken word,
Maar het plaatje is dan bij sommige jury's correct Verward

Tja, daar erger ik mij ook mateloos aan. Alsof de jury van dat geruk en gepluk houdt!

Natuurlijk mag je, als de graad van africhting dat toelaat en vooral in hogere klasses, je paard mooi opgericht laten lopen, maar zeker in de B lijkt me dat geen noodzaak. Helaas wordt een netjes en wat lager ingesteld paard dan voorgesteld als "duf, saai" etc. Terwijl van die opgefokte in de krul gerukte knollies dan met de eerste prijs gaan slepen.

Tis dus wéér een kwestie van: wat wil een jury zien? Nou, klaarblijkelijk dát dus......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:48

Weet je wat ik zo moeilijk vind? Ik ben het regelmatig niet eens met de jury als ik ga kijken op wedstrijd. Meer dat ik vind dat ze te hoog punten dan te laag.

Maar die mensen zijn ook vrijwillig aan het werk, tja........die doen het omdat wij met zijn allen graag willen starten. Rijk word je er namelijk niet van.

Melanie15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:49

Ik vind t wel goed, beter voor de jonge paarden

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 20:50

DePennyBitch schreef:
Tja, daar erger ik mij ook mateloos aan. Alsof de jury van dat geruk en gepluk houdt!

Natuurlijk mag je, als de graad van africhting dat toelaat en vooral in hogere klasses, je paard mooi opgericht laten lopen, maar zeker in de B lijkt me dat geen noodzaak. Helaas wordt een netjes en wat lager ingesteld paard dan voorgesteld als "duf, saai" etc. Terwijl van die opgefokte in de krul gerukte knollies dan met de eerste prijs gaan slepen.

Tis dus wéér een kwestie van: wat wil een jury zien? Nou, klaarblijkelijk dát dus......

Eigenlijk vreemd, want ik merk de laatste tijd dat in de Z1 er meer punten worden gegeven voor een paard dat wat dieper loopt dan die opgericht lopen. Misschien ligt het ook aan het paard wat de jury dan voor ogen heeft. Maar mijn instructrice maakt het nu bijna iedere wedstrijd mee.
Ik heb mijn paard nu ook wat hoger in de hals (in de proeven!) en krijg nu juist het commentaar dat mijn paard 'de rug wegdrukt', hiervoor had ik juist vaak het commentaar dat ze te diep liep en die 'saaie, duffe' uitstraling had.
De vraag wat de jury wil zien blijft heel erg intrigeren!
Misschien moet er nog iets meer stap in sommige B-proeven, omdat in de stap de meeste problemen wel zichtbaar worden...

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:00

CGJ12 schreef:
Wat dacht je van deze.............
G-K uitgestrekte stap.............

Kijk je tegen een paardenreet aan............. Haha!

Tussen E en K halthouden..net zoiets..wel beetje off topic maar goed. Verder vind ik beetje belachelijk als ze dit zouden invoeren, je mag nog wel iets verwachten toch?

Didtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:12

Het is toch een dresuur proef niet {springen} Gewoon even groeten dat kan toch niet veel kwaat.
Ook een jong diet moet dat dan maar kunnen.
en We hebben al veel ruimte want het is tussen x en g halt houden en groeten en dan dat stukje uit de proef haalen zijn ze niet goed bij hun hooft

Dat is bijna het zelvd als met een vijlighijds cap rijden dan met een hoedje bij de Z hoort gewoon een hoedje

en in de proeven gewoon groeten

Groetjes didtje

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-04 21:28

germie schreef:
Nou zegt de eigenaar van het paard, dan zijn eerst de punten uitgerekend alvorens het laatste cijfer is toegekend. Jury gaf het nog toe ook, paard was niet mooi genoeg voor de dressuur.

Oei, dat vind ik wel een slechte zaak...
Ik vind het prima de B nu, je hebt inderdaad ruimte. Helaas zie ik vaak dat mensen té geforceerd precies tussen de letter de overgang wil maken. Ik heb ook een keer in de B een prachtige overgang gemaakt, juist super gecontroleerd en in balans, net voor de letter. Stond er te laat Verward . Ik was nog nooit zo gefrustreerd geweest over een onderdeel, hahaha.
Nee hoor, ik vind het eigenlijk wel prima zo verder, en een B1 en B2... zou de KNHS wel willen Geld, geld! .

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:37

voor veel B- mensen en B-paarden is het halthouden niet een groot probleem maar het recht binnen komen op de A-C lijn wel (als je vanaf de hoefslag moet binnenkomen. Een optie is dan om vanaf de F of de K richting de A-C lijn te laten binnenkomen. en dan wel halthouden en groeten.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 12:55

Of even zwaaien als je langs rijdt terwijl je de bak verkend Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:15

shan schreef:
voor veel B- mensen en B-paarden is het halthouden niet een groot probleem maar het recht binnen komen op de A-C lijn wel (als je vanaf de hoefslag moet binnenkomen. Een optie is dan om vanaf de F of de K richting de A-C lijn te laten binnenkomen. en dan wel halthouden en groeten.

maar juist recht richten is van essentieel belang bij een jong paard. En door vanaf F of K te komen, moet je dus ergens op A-C toch een flauwe wending maken om recht naar de korte zijde bij C te kunnen rijden Verward lijkt me ook niet simpel. Wat wel een goed idee zou zijn is dat je niet exact op de AC lijn hoeft binnen te komen maar binnen een marge van een meter of twee.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-04 13:59

het gaat ook niet om het rechtrichten maar inderdaad die wending, dan is een flauwe wending heel wat simpeler te rijden dan die scherpe wending bij A.
Wat je voorstelt is ook een optie, maar juist dan kan die jury niet goed beoordelen of het paard wel rechtgericht is.