strenge jury = goede jury ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:52

KarinvdM schreef:
Na een lange zit van rond de 25 combinaties heb ik het wel gehad en wil ik graag naar huis. Bovendien is het moeilijk om alle combinaties uit elkaar te houden en te onthouden hoe iedere combinatie gereden heeft...

Niet om je persoonlijk aan te vallen hoor:

maar ik vind wel dat je dat van tevoren weet als je de jury-opleiding doet. Ik vind dat de jury aanwezig hoort te blijven tijdens en even na de prijsuitreiking. Als de prijsuitreiking langer dan een half uur na afloop rubriek wordt gehouden dan vind ik dat je het volste recht hebt om te vertrekken!

Verder begrijp ik dat het lastig is om alle combinaties te onthouden maar ik denk dat je wel aan het type commentaar op je protocol wel bij benadering kunt uitleggen wat diegene fout deed en hoe je het graag anders had kunnen zien....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 11:56

Ik reik de prijzen ook wel eens uit, ik ben niet altijd direct weg. Ik heb het trouwens nog maar 1x meegemaakt dat iemand bij me kwam met een vraag over zijn protocol.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:14

KarinvdM schreef:
Ik reik de prijzen ook wel eens uit, ik ben niet altijd direct weg. Ik heb het trouwens nog maar 1x meegemaakt dat iemand bij me kwam met een vraag over zijn protocol.

Ja, daar heb je gelijk in. Ik weet niet wat het is, maar bij wedstrijdruiters lijkt vaak wel een soort 'jury-angst' te heersen. Je hoort vaak mensen mopperen maar vragen aan de jury doen ze niet. Lijkt wel of sommigen 'bang' zijn op hun eigen fouten gewezen te worden en die confrontatie is soms hard....

Ik heb wel eens gemopperd en ben toen met de videoband naar de jury gegaan. Het cijfer werd idd veranderd en de jury gaf grif toe toen even niet opgelet te hebben. Kan altijd gebeuren. Het ging mij toen niet om de verandering van het cijfer (had toch al winst), maar meer omdat ik me afvroeg waaróm ik dat cijfer had gehad....

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:16

Ja! Commentaar leveren durft iedereen wel... maar gewoon om uitleg vragen, heb ik ook nog maar 1 of 2 keer meegemaakt! Helaas is het gewoon zo dat er soms echt beroerd wordt gereden. Soms wel om moedeloos van te worden. Je vraagt je dan gewoon af welke sinterklaasjury de punten cadeau heeft gegeven als je iemand in de M2 ziet rondhotse-klotsen (letterlijk) met 129 punten. Als iemand goed rijdt, krijgt 'ie de punten. Ik geef eerlijk toe dat ik de ene dag wel eens royaler ben met de hoogte van de cijfers dan de andere keer. Ik neem eigenlijk altijd de eerste starter als richt-punt. Als die persoon een 7 kreeg voor een redelijk goede schouderbinnenwaarts (ofzo), dan krijgt iemand die een goede sbw rijdt een 8!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:17

mwah. Ik wilde graag een keer mijn proef nabespreken met de jury (had al diverse malen bij haar gereden en begreep haar beoordelingen niet). Had dat dus vooraf gemeld bij het secretariaat en kreeg te horen dat ik maar moest zorgen voor een video en dat ze bovendien geen tijd had omdat ze zelf nog moest starten.

Ik startte in die rubriek twee paarden, vier proeven op een totaal van 15 geloof ik. Ik mag toch hopen dat ze daar direct na de uitslag nog iets vanaf weet Frusty

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:29

Hahaha... ja, dat mag ik ook hopen voor d'r... anders heeft ze toch wel een erg kort geheugen wat dat betreft. Als jury ben je er dus voor de ruiters. Als er vragen zijn moet je die beantwoorden!

OmarLinosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:30

wil hier ook graag nog wat aan toevoegen.
Heb dit weekend gestart en had twee verschillende jury's . Super eigenlijk voor een indoor wedstrijd dus dat was wel luxe. Maar nu wist ik van jury nr 2 dat zij nooit winst geeft, maakt niet uit of je mega goed rijd of zo'n beetje achterste voren op je paard zit, winst word er niet gegeven.
Nu ben ik zelf behoorlijk reeel in het beoordelen van mijn eigen proeven en vind het ook prima als ik geen winst krijg als ik het niet verdient heb (oke, tuurlijk wil ik wel graag elke wedstrijd 2 punten, maar even eerlijk beoordeeld kan dat soms niet) Maar wat moet je nu met zulke mensen.. je weet van te voren eigenlijk al dat je niet hoeft te gaan. Dit was trouwens de eerste keer dat ik bij haar reed, maar hoorde het al van vriendinnen die haar al kende, en ook tijdens het losrijden werd deze mevrouw flink besproken... Het resultaat was natuurlijk ook dat ik alleen de eerste proef winst had. Terwijl proef twee absoluut winstwaardig was.
Zucht.... soms is springen toch eerlijker...

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:39

Een tijdje geleden was ik de laatste starter in de ring en toen ben ik even naar de jury gelopen om haar om commentaar te vragen.
Maar dat mocht volgens haar alleen als je een klacht had oid.
Ze heeft trouwens wel uitleg over mijn proef gegeven. Vond ik wel een keer leuk, vroeger deed je dat altijd maar tegenwoordig mag dat niet.

Over streng zijn; ik vond mijn jury te streng afgelopen weekend.
Wijken scoor ik normaal een 6/7 voor, nu ging de ene kant goed, andere kant moet ik eerlijk zeggen dat de laatste 2 passen geen wijken waren, want de achterhand kwam niet mee. Maar ik had dus 2 keer een 4, "niet getoond" stond er bij. Terwijl ik de hele zomer met vgl proeven met dikke winst thuiskwam; dus ik vraag me dan af wie het bij het rechte eind heeft.

Btw; ik klaag zelden over jury's. dit was een typisch geval van jammer, maar je doet er weinig aan. Volgende keer wordt ik vast weer wat overgewaardeerd en per saldo is het weer gelijk.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:42

Ik heb ook een keer meegemaakt dat ik zo'n 30 combinaties in de ring had. Zelf had ik de prijzen uitgereikt. Daarna kwam de moeder van een amazone vragen waarom haar dochter een 5 voor de middendraf had. Er stond op de coupon "Te weinig verruiming". Zij hield bij hoog en laag vol dat de verruiming geweldig was en dat ze normaal altijd 7vens hadden etc. Ik kon me de combinatie nog wel herinneren en dat het een matige proef was, maar de exacte middendraf dus niet meer. En "te weinig verruiming" dat laat ik opschrijven als er echt te weinig is. Maarja, sommige mensen snappen het op dat moment niet, of willen het niet snappen.

Maar ik heb ook wel eens gehad dat iemand die met een ander paard Z reed bij mij een B proef reed met een groen paard. Na de proef kwam hij vragen wat ik ervan vond en of ik nog tips had omdat het de eerste proef was met dat nieuwe paard. Hij had verder gewoon vrede met zijn punten.
Het mag dan niet gewenst zijn dat iemand na de proef naar de jury loopt, maar als het schema dat toelaat (en dat is buiten vaak zo, want soms komt er wel 10 min. niemand opdagen) dan wil ik graag helpen.

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:48

Heel vertederend ook nog wanneer een ponymeisje naast de ring afstapt, pony aan de hand meeneemt en bij de auto met een verlegen stemmetje zegt: bedankt voor het jureren Bloos

Verder is commentaar leveren op de verrichtingen van de jury al bijna net zo'n sport als het op je paard zitten, lijkt het wel. Ook ik geef graag uitleg als de tijd dat toelaat. Over het algemeen zijn de concoursen wel redelijk strak in de planning, dus blijft het bij een kort woordje. Mijn schijver heeft trouwens meestal te weinig ruimte op de protocollen (en hij schrijft klein!)... meestal verwijs ik ze dan ook naar de opmerkingen bij de cijfers.

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:51

Wat ik er bovendien ook nog even aan toe wil voegen...Wat wat mij betreft een strenge maar "slechte" jury is is de jury die Friezen,Haflingers o.i.d anders beoordelen dan KWPN'ers.
En helaas zie je dit zo ontzettend vaak! Een Fries is geen WPN' er en een WPN' er geen Fries en vaak zie je de WPN'ers dezelfde fouten als een Fries maken, en toch gaat de WPN'ér bijna met een winstpunt naar huis en de Fries met een protocol vol 5en..wat is dat toch met Friezen"haters"? Ik snap wel dat je liever een KWPN"er ziet lopen die beter aan het been is en een mooier tempo loopt..maar toch Tong uitsteken

GeJe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 12:56

Femmes86 schreef:
...Ik snap wel dat je liever een KWPN"er ziet lopen die beter aan het been is en een mooier tempo loopt..maar toch Tong uitsteken

Nou, ik snap dat niet! Of het nu Friezen, Haflingers of KWPN-ers zijn.. het gaat erom dat ze goed lopen en goed bereden worden. In de meeste gevallen is het denk ik niet de kwaliteit van het paard waardoor er minder hoge punten worden gegeven...

Heb trouwens toch afgelopen zomer met erg veel plezier gekeken naar een Fries paard tijdens de Groningse kampioenschappen. Daar kon menige KWPN combinatie nog wat van afkijken!

azrael

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:07

Femmes86 schreef:
Wat ik er bovendien ook nog even aan toe wil voegen...Wat wat mij betreft een strenge maar "slechte" jury is is de jury die Friezen,Haflingers o.i.d anders beoordelen dan KWPN'ers.
En helaas zie je dit zo ontzettend vaak! Een Fries is geen WPN' er en een WPN' er geen Fries en vaak zie je de WPN'ers dezelfde fouten als een Fries maken, en toch gaat de WPN'ér bijna met een winstpunt naar huis en de Fries met een protocol vol 5en..wat is dat toch met Friezen"haters"? Ik snap wel dat je liever een KWPN"er ziet lopen die beter aan het been is en een mooier tempo loopt..maar toch Tong uitsteken

ja, en mijn paard heeft 3 witte benen ipv 4, daarom had ik 155 punten afgelopen weekend Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:19

Femmes86 schreef:

Je slaat de spijker op zn kop, als de WPNner beter aan het been is en een beter tempo loopt is het niet meer dan logisch dat deze betere punten krijgt dan die fries.

Misschien als de fries beter aan het been is en een beter tempo loopt dat deze dan ook in de punten komt, en als hij beter aan het been is en een beter tempo loopt dan de wpnner dan zal de fries "winnen"

Rijtechnische tekortkoming, geen rastypische

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:20

Ja en mijn pony is van t vuilnisbakkenras en daarom krijg ik nooit punten Knipoog

Mits een fries correct loopt vind ik t soms zelfs nog wel mooier Schijnheilig Maar ik geloof wel dat er jury's zijn die daar een beetje punten door minderen. Dat heb ik weleens meegemaakt toen ik ging schrijven iig, maar over t algemeen niet hoor.( dan bedoel ik fries, fjord etc. niet de afstamming)

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:32

Misschien typisch iets voor Friesland ofzo, want hier is het algemeen bekend! Dus niet een persoonlijke mening en zeker niet een grappig 3/4 sokken verhaal.
Het gaat zelfs zo ver dat de Friezen en Haflinger mensen bij bepaalde jury's een gat in de lucht springen, en heus niet omdat ze dan ineens met winspunten thuis komen en de WPN'ers niet, maar omdat deze simpelweg eerlijk beoordelen.

Raar..maar waar Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:42

OF misschien omdat de jury graag Friezen in de ring ziet Haha! Haha! Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:47

Ik heb een springpaard
nooit geen punten gekregen Verdrietig Haha!

mensen kom op, kijk naar je proef en zie wat je rijd.
Nu ga ik ff lomp zijn, maar het meerdendeel van die rassen zie je ook een bagger proef lopen.
Voor dat ras misschien goed, maar niet voor wat er op een wedstrijd gevraagt word.
Diegene die het gevraagde wel met zo'n ras rijden, zie je ook gewoon de punten bij elkaar rijden.
Dus niet mekkeren, maar rijden met die hap en kritisch naar jezelf kijken.

peeky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:30

Femmes86 schreef:
Misschien typisch iets voor Friesland ofzo, want hier is het algemeen bekend! Dus niet een persoonlijke mening en zeker niet een grappig 3/4 sokken verhaal.
Het gaat zelfs zo ver dat de Friezen en Haflinger mensen bij bepaalde jury's een gat in de lucht springen, en heus niet omdat ze dan ineens met winspunten thuis komen en de WPN'ers niet, maar omdat deze simpelweg eerlijk beoordelen.

Raar..maar waar Verward

Ik heb er geen last van, en ik rijd met een bont besokt paard dat vaak voor een Tinker wordt aangezien. Mijn laagste punten die ik ooit heb gescoord met haar is 151, het hoogste 169. Verder rijden we vrij stabiel bij ontzettend veel verschillende jury's, dus ik heb niet het idee dat er veel zijn die extreem laag of hoog jureren nee....ik blijf het koudbloeden verhaal dus een smoesje vinden voor een slechte proef.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:34

runningkawa schreef:
Ik heb een springpaard
nooit geen punten gekregen Verdrietig Haha!

mensen kom op, kijk naar je proef en zie wat je rijd.
Nu ga ik ff lomp zijn, maar het meerdendeel van die rassen zie je ook een bagger proef lopen.
Voor dat ras misschien goed, maar niet voor wat er op een wedstrijd gevraagt word.
Diegene die het gevraagde wel met zo'n ras rijden, zie je ook gewoon de punten bij elkaar rijden.
Dus niet mekkeren, maar rijden met die hap en kritisch naar jezelf kijken.

OK dan! Amen

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:47

Oh ja, om ook nog even te 'klagen': ik heb een paard met tuigbloed (duidelijk te zien) met gigantische gangen, zónder papier en ik rij ZZ-licht met hem. Heb nooit het idee gehad benadeeld te zijn geweest omdat hij tuigbloed voert. Dit maakt hem juist apart.
Hij loopt gewoon gigantisch, is stoer en showt de ring door. Hij is zeer tactmatisch in alle gangen en daardoor kan de jury gewoon niet om hem heen.
Als ik een mindere prestatie neerzette kwam dat door omstandigheden óf omdat ik niet 'eraan reed' maar niet omdat ik met een tuiger (mét sokken die ik wel netjes opscheer) zónder papieren nog wel, in de ring verscheen.....

Verder lopen er momenteel volgens mij zo'n 3 friezen in de ZZGP. Het kan dus wel degelijk.....

OmarLinosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:18

heey randy,

vroeg me af wat voor reacties je krijgt op zzgp wedstrijden. En ben natuurlijk erg benieuwd wat voor punten je rijdt???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 17:21

CGJ12 schreef:
ho ho...........
Even goed lezen.
Dat van 1 op 4 was een CONSTATERING in het geval van 5 op 20.
Dat is geen UITGANGSPUNT van CGJ12...............

Maar gemiddeld is 1 op 4 helemaal niet zo streng.
Dat is eigenlijk heel normaal.

Bij het springen probeert de parcoursbouwer ook een kwart (= prijswinnaars) in de barrage te krijgen.

Dat was wat ik eerder ook aan probeerde te geven.

Ik vind het ook altijd erg fijn als de jury dit lukt.
Tuurlijk heb je wel eens uitzondering ringen, met toevallig fijn gereden proefjes die dag, of toevallig bagger gereden.

Maar meestal is het vrij gemiddeld wat er elke keer in een ring binnenkomt
En dan vind ik ook de prijswinnars een wp, erg netjes gejureerd.

Femmes86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 18:19

Ik geloof dat sommige mensen hier het id krijgen dat ik loop te mekkeren omdat ik geen winstpunten bij elkaar rijd, terwijl ik al lang heb aangegeven dat er genoeg mankeert aan mijn proeven. Ik constanteer alleen iets wat ik hoor en zie. En tuurlijk geldt er voor velen dat hun koudbloed niet voldoende loopt voor een B proef, maar als je een hele club hoort "mekkeren" en er zelfs door hogere klasse rijders geconstateerd wordt dat een aantal jury's er hier echt een WPN'er voorkeurwedstrijd van maken, dan zal er misschien ergens toch een kern van waarheid in zitten.

kadans16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 20:05

GeJe schreef:
Heel vertederend ook nog wanneer een ponymeisje naast de ring afstapt, pony aan de hand meeneemt en bij de auto met een verlegen stemmetje zegt: bedankt voor het jureren Bloos

Haha! mijn ex- pony loopt nu ook met zo'n vertederend dropje op zijn rug.
Ze is pas 10 jaar drie turven hoog en ze rijd dus op een E-pony van 1.52m Cool Dat is zo gaaf om te zien he die twee samen.De professor
en het kleine drupke.En raad eens ook zij stapte van haar pony (nou ja
sprong ) liep naar de jury met een pony twee keer zo groot als haarzelf
en bedankte voor het jureren . resultaat 172 p
ps. ze had t echt verdient.in een woord : GEWELDIG