Gewicht ruiters op wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:18

pillow schreef:
Dat opdoeken van de reiningsport zou ik miet gek vinden. Ik vind het tenenkrommend en absoluut paardonvriendelijk.

Dat is een heel ander verhaal..
maar datzelfde vind ik van dressuur / springen :j (en reining en pleasure)
afhankelijk van de trainer...

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:25

c_alsemgeest schreef:
sevke schreef:
Dan kunnen ze de reiningsport gelijk opdoeken. Ik kan zo, los voor de raap, een stuk of 10 topruiters opnoemen die de 100kg (ruim) overschrijden. En de gemiddelde reiningquarter weegt niet eens 500 kg.
En wat gaan ze dan doen bij de IJslanders? Daar zie ik ook soms mannen van 100+ op een IJsje van pakhembeet 350kg.

Dat zou dan misschien niet eens zo'n gek idee zijn :')

Nee flauw, maar met dergelijke gewicht combi's zeker met de kleinere paarden wordt de gewichtsnorm wel duidelijk overschreden.

Amerikaanse discipline he :Y) gezien ruim 50% Amerikanen inmiddels obesitas heeft verbaast het me helaas niet.

Ik heb ook ooit van dichtbij mee kunnen kijken hoe aantal mensen van 100kg+ op C-maat IJslanders rondreed en het was echt een verschrikking, zoiets zou zeker aangepakt mogen worden :')

Cer schreef:
met een paardenweegschaal weeg je niet of een paard een gezond gewicht heeft (wat hierboven ook staat) en hoe sterk het is..

miccamaaike schreef:
Ja dat zul je dan idd ook moeten beoordelen, dat is niet te doen op een gemiddelde wedstrijd.

Nee precies.

En mensen wegen op wedstrijd levert heel veel gedoe op qua privacy (want je moet medische gegevens gaan verwerken incl opslaan/registreren om uitsluitingen en eventuele bezwaren te kunnen afhandelen etc). Je doorsnee vrijwilliger of KNHS official is er ook niet voor getraind om zoiets gevoeligs als (over)gewicht goed aan te kaarten, ik kom met alle liefde een briefje van een sportarts laten zien dat ik niet zwaarder ben dan X kilo dat mijn paard kan dragen, maar ga echt liever dood dan dat ik me op elke wedstrijd door een random paardenmeisje laat wegen :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:27

Fly_high schreef:
ik kom met alle liefde een briefje van een sportarts laten zien dat ik niet zwaarder ben dan X kilo dat mijn paard kan dragen, maar ga echt liever dood dan dat ik me op elke wedstrijd door een random paardenmeisje laat wegen :')

Als ik een goed gewicht zou hebben, zou iedereen me mogen wegen op het moment dat ik op een paard ga zitten.. (in alle redelijkheid) Waarom zou dat gek zijn?

Qua sportarts.. ja, wie zegt dat dat briefje van de sport arts is, is het gedateerd , wat weegt je outfit en je harnachement... etc :+

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:36

Cer schreef:
Fly_high schreef:
ik kom met alle liefde een briefje van een sportarts laten zien dat ik niet zwaarder ben dan X kilo dat mijn paard kan dragen, maar ga echt liever dood dan dat ik me op elke wedstrijd door een random paardenmeisje laat wegen :')

Als ik een goed gewicht zou hebben, zou iedereen me mogen wegen op het moment dat ik op een paard ga zitten.. (in alle redelijkheid) Waarom zou dat gek zijn?

Qua sportarts.. ja, wie zegt dat dat briefje van de sport arts is, is het gedateerd , wat weegt je outfit en je harnachement... etc :+

Omdat het enorm gevoelig ligt en enorm veel stress oplevert als je een eetstoornis hebt (gehad) :)
En gezien eetstoornissen vooral bij meisjes en jonge vrouwen voorkomen en dat dit ook exact dé doelgroep is wat paardrijwedstrijden betreft, lijkt het me geen handig idee. Zeker niet als je daar random vrijwilligers bij betrekt en de hele stal meteen kan weten hoe zwaar je nou precies bent :')

In Polen hadden we jaarlijks (of elke 6 maanden?) medische keuring door de sportarts, dan waren alle briefjes en stempeltjes uiteraard gedateerd en de overheid zegt over het algemeen wie als sportarts mag werken :P En tenzij je lood in je outfit en harnachement stopt := is het gemiddelde gewicht heel makkelijk in te schatten.

En eerlijk is eerlijk, er gaan echt geen paarden kapot omdat iemand met gezond gewicht net ff 2 kilo watergewicht extra draagt vanwege ongesteldheid, een leren zadel heeft ipv kunststof of een dikkere trui dan normaal heeft aangetrokken :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:38

Fly_high schreef:
Omdat het enorm gevoelig ligt en enorm veel stress oplevert als je een eetstoornis hebt (gehad) :) En gezien eetstoornissen vooral bij meisjes en jonge vrouwen voorkomen en dat dit ook exact dé doelgroep is wat paardrijwedstrijden betreft, lijkt het me het geen handig idee.

ik heb dan het gevoel dat er dingen door elkaar gaan lopen.. een eetstoornis en wegen staat los van de paardensport..
Als wegen een onderdeel wordt van paarden sport, want levende wezens die je gaat belasten dan heeft dat niet direct te maken met een eetstoornis.. Dat iets stress oplevert is een ander probleem..

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:38

Het lijkt me geen slecht idee om meer aandacht te besteden aan het (gezonde) ruitergewicht ook in de wedstrijdsport. Dit gebeurt al op maneges. Wanneer daar een weegschaal aan te pas komt zou ik voor de inclusie iedereen zich discreet laten wegen. Ik heb gezond gewicht en aan mijn maat / lengte zul je zien dat ik absoluut niet te zwaar zal zijn, maar ik vind dat je niet mensen moet selecteren om te wegen op basis van uiterlijke kenmerken. Wanneer er een weegschaal komt dus voor iedereen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:42

Nessie schreef:
Wanneer er een weegschaal komt dus voor iedereen.

ja, dat sowieso toch?

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:42

miccamaaike schreef:
Dan moeten ze er een paardenweegschaal naast zetten gok ik. T scheel nogal of je op een iel paard zit van 1,60 of een stevige van 1,75.

Albert Zoer zou volgens het internet 85 kilo wegen, nou dat geloof ik echt in geen 85 jaar :+

Dat idd.. weegschaal begint bij -10 en rond af naar beneden?

Maar welzijn van paard en ruiter is goed om naar te kijken, maar kijk ook naar spiermassa van beide.
Ik kan mij best ergeren aan blote paarden die niet correct aan het werk zijn met te zware ruiters.
en zoals manegepaarden:
ik denk dat de opvoeding en bewustwording al bij de maneges moet beginnen. maar weer ook uit eigen ervaring dat dat best lastig is als mensen al jaren rijden ( na de Corona kwamen erbest veel zware ruiters en pubers terug) Als manege hebben we toen wel weer een mail uitgedaan, grappige is dat daar alleen slanke mensen op reageerden, en bij de mensen waar die moest landen niet in de mailbox kwam. + wat flyhigh zegt, jonge meisjes / eetstoornissen

overigens ben en voel ik mij met mijn 65 kilo ook heel schuldig naar mijn ruin van 178. Want door ziekte is mijn evenwichtsorgaan aangetast en dat maakt het rijden van zo’n groot paard ook ingewikkeld voor mijn lijf/ hersens.
Ik zit nu meer in de weg dan ooit op kleinere paarden.
Sta zelfs af en toe op het punt om hem maar te verkopen..

nog een vraag( zeker niet aanvallend hoor) maar door mijn huidige situatie kijk ik ook meer naar de Para sport.. ook al ben je licht, daar hangen ze ook veel achter de beweging aan, wat moeten we daar dan mee?

Nogmaals ik wil niemand aanvallen, maar dit is en blijft een lastig iets.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:50

Cer schreef:
Fly_high schreef:
Omdat het enorm gevoelig ligt en enorm veel stress oplevert als je een eetstoornis hebt (gehad) :) En gezien eetstoornissen vooral bij meisjes en jonge vrouwen voorkomen en dat dit ook exact dé doelgroep is wat paardrijwedstrijden betreft, lijkt het me het geen handig idee.

ik heb dan het gevoel dat er dingen door elkaar gaan lopen.. een eetstoornis en wegen staat los van de paardensport..
Als wegen een onderdeel wordt van paarden sport, want levende wezens die je gaat belasten dan heeft dat niet direct te maken met een eetstoornis.. Dat iets stress oplevert is een ander probleem..

Ik spreek uit ervaring he. Het zou bij iedereen uiteraard net anders zijn, maar als je een eetstoornis hebt en in de paardensport zit is het meestal ook redelijk nauw met elkaar verbonden :o Voor mij is dan op wedstrijd worden gewogen gewoon veel te hoge drempel. Wegen op de manege vond ik ook dramatisch moeilijk, ook als snap ik de beweegredenen uiteraard, maar dan was het tenminste 1x per jaar en niet elke week als ik op wedstrijd ga waardoor je nooit de tijd krijgt om het los te laten.

Maar goed mensen met eetstoornissen hoeven niet per se mee te doen, die kunnen ook maar thuis blijven. Het is IMO nog steeds een veel te ingrijpende maatregel t.o.v. voordelen die het zou kunnen opleveren. Zeker gezien ruiters van 100kg+ zo goed als nooit op wedstrijd verschijnen maar op hun gemak doorgaan met rijden waar niemand er iets van zegt :+

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 11:57

Fly_high schreef:
Ik spreek uit ervaring he. Het zou bij iedereen uiteraard net anders zijn, maar als je een eetstoornis hebt en in de paardensport zit is het meestal ook redelijk nauw met elkaar verbonden :o
Voor mij is dan op wedstrijd worden gewogen gewoon veel te hoge drempel. Wegen op de manege vond ik ook dramatisch moeilijk, ook als snap ik de beweegredenen uiteraard, maar dan was het tenminste 1x per jaar en niet elke week als ik op wedstrijd ga waardoor je nooit de tijd krijgt om het los te laten.

Nja...? ik zou het ook niet weten..

Citaat:
Maar goed mensen met eetstoornissen hoeven niet per se mee te doen, die kunnen ook maar thuis blijven. Het is IMO nog steeds een veel te ingrijpende maatregel t.o.v. voordelen die het zou kunnen opleveren. Zeker gezien ruiters van 100kg+ zo goed als nooit op wedstrijd verschijnen maar op hun gemak doorgaan met rijden waar niemand er iets van zegt :+

dat is wat je er zelf van maakt :j niemand zegt dat ze dus maar thuis moeten blijven.

En daarnaast.. blijkbaar rijden die zware mensen geen wedstrijden.. dan zou je weer denken dat wegen op wedstrijd niet veel uitmaakt omdat daar de ruiters met een juist gewicht zijn.. ?

Dat mensen thuis mogen doen wat ze willen is ook omdat een paard een gebruiksvoorwerp is denk ik.. ?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:01

SumSum schreef:
Ik denk eerder dat ze dan gaan kijken hoe zwaar het paard is? Verplicht paarden wegen, net als pony's verplicht tot een bepaalde leeftijd gemeten moeten worden.

Dat ze dan bv 17,5 procent inclusief harnagement voor het ruitergewicht gaan hanteren.

90 kg is voor een paard van 450 kg al te veel..

Op die manier heeft een te zware ruiter er ook nog baat bij om te zorgen dat het paard ook overgewicht krijgt......... lijkt me ook geen gezonde regeling

Horsepride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:01

Ik vind wel goed dat dit komt. Om discriminatie uit te sluiten zouden ze er ook voor kunnen kiezen om iedereen te wegen.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:09

DuoPenotti schreef:
Maar zijn die paarden ook echt eerder geblesseerd?
Ik heb wat dat betreft geen verstand van de reining paarden.
Dus doordat gewicht?

Moeilijk op te antwoorden. Ik heb een reiner van 14 die medisch nog loepzuiver is, en toch 11 jaar op internationaal niveau intensief gepresteerd heeft. Velen breken al af op 4-5 jaar.
- is het door het te vroeg beleren
- is het door het gewicht van de ruiter
- of door het feit dat de meeste quarters letterlijk kapotgefokt zijn?
wie zal het zeggen? Ik ken ook heel veel reiners die dan wel tot op latere leeftijd gezond blijven.

Pleasure op hoog niveau is trouwens nog veel belastender dan reining. Slechts weinig paarden houden dit langer dan 2 jaar vol. Topsport is zws altijd ongezond.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:09

DDDara schreef:
Op die manier heeft een te zware ruiter er ook nog baat bij om te zorgen dat het paard ook overgewicht krijgt......... lijkt me ook geen gezonde regeling

DuoPenotti schreef:
marley93 schreef:
Maar gewicht is toch gewoon gewicht, ondanks de bouw. 110 kilo aan goed rijdende ruiter is nog steeds een veel grotere belasting dan 75 kilo goed rijdende ruiter.

Overigens ben ik het helemaal eens met wat Plop zegt: een te vet paard is wel zwaarder, maar kan daardoor echt niet evenveel dragen als een paard wat hetzelfde gewicht heeft door spieren.

bij paarden gaat het om gezond gewicht.
snap eigenlijk niet dat dat elk topic aangehaald moet worden..... te logisch :O

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:12

Avalanche schreef:
Precies dit. En het paard heeft er geen boodschap aan he, dat mensen steeds langer worden. En idd, een man van 1,90 die 90 kg weegt heeft gewoon overgewicht.
En voor paardenwelzijn: is het echt eerlijk om een paard over enorme hindernissen te laten springen met ook nog zo'n zwaar persoon op de rug?
Hoe kom je daar nou bij? Hier 1.92 en 88 kilo, vetpercentage zit onder de 10%.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:13

sevke schreef:
Moeilijk op te antwoorden. Ik heb een reiner van 14 die medisch nog loepzuiver is, en toch 11 jaar op internationaal niveau intensief gepresteerd heeft. Velen breken al af op 4-5 jaar.
- is het door het te vroeg beleren
- is het door het gewicht van de ruiter
- of door het feit dat de meeste quarters letterlijk kapotgefokt zijn?
wie zal het zeggen? Ik ken ook heel veel reiners die dan wel tot op latere leeftijd gezond blijven.
Pleasure op hoog niveau is trouwens nog veel belastender dan reining. Slechts weinig paarden houden dit langer dan 2 jaar vol. Topsport is zws altijd ongezond.

Daar is denk ook niks van te zeggen.. Mijn reiner was tot 29 jaar nog zuiver (ook intensief gepresteerd, en jong beleerd)

Als ik zo om me heen kijk zie ik ook genoeg andere rassen die in elkaar storten aan kreupelheden en onduidelijke mankementen.. Is dat beweging, voer, algeheel management, belasting .. ? Dat is lastig te duiden denk..

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:15

Hangt ook heel erg af van je bouw. Iemand die veel krachtsport doet, zal een hoger gewicht hebben dan iemand met dezelfde grootte en in verhouding even dik, maar dan vet ipv spier.
En iemand van 1.90 die 90kg weegt, die heeft een heel gezond BMI trouwens.
Ik ken een jongen, en die is een eind over de 2m. Hij is echt mager, maar door zijn grootte weegt hij ook 100kg. Jongen kan echt heel goed rijden, rijdt ook internationaal. Moet die dan maar zijn zadel aan de haak hangen?

edit: antwoord op Ailil.

@cer: ja, precies! :j

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:15

Afgezien of ik het een goed of slecht idee vindt, denk ik dat het niet haalbaar is. Geen idee of het sec onder medisch geheim valt maar volgens mij wel over gezondheids gegevens en ook die mogen enkel onder bepaalde omstandigheden en wetmatige uitzonderingen worden verwerkt.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:18

In ieder geval niet in de nieuwe reglementen die vandaag gepubliceerd zijn dus lijkt me een fabel.

Denk ook erg lastig om uit te voeren. Moet je dan bij aanmelden op het wedstrijdsecretariaat op de weegschaal staan en op ieder wedstrijdterrein een paardenweegschaal? Dat als je net op het randje zit je opnieuw mag wegen na een toiletbezoek? :+

Of dat je het zelf invult, het op je protocol gedrukt wordt en een jurylid dit dan in twijfel kan trekken?

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:19

@ Cer je snapt echt niet hoe een eetstoornis werkt he? :')

Maar goed, voor het gemak laten we ervan uitgaan dat dit issue er niet is :o

Ik zei niet dat er helemaal nooit te zware mensen op wedstrijd gaan, alleen dat het zodanig zeldzame gevallen zijn dat de voordelen van iedereen op elke wedstrijd verplicht wegen in het kader van paardenwelzijn niet opwegen tegen de nadelen (zoals bijbehorende kosten, privacy issues, organisatorische problemen en noem maar op). Dan vind ik een periodieke keuring door een sportarts een veel beter idee.

Maar misschien kom ik maar op rare wedstrijden dat iedereen redelijk fit is, ik heb er namelijk geen onderzoek naar gedaan hoeveel dames met morbide obesitas wel en niet op wedstrijd verschijnen. In de eventing en springsport is er best prima natuurlijke selectie in ieder geval ;)

Rytir schreef:
Afgezien of ik het een goed of slecht idee vindt, denk ik dat het niet haalbaar is. Geen idee of het sec onder medisch geheim valt maar volgens mij wel over gezondheids gegevens en ook die mogen enkel onder bepaalde omstandigheden en wetmatige uitzonderingen worden verwerkt.

Het zijn bijzondere gegevens inderdaad conform de AVG :j die je niet zomaar door een willekeurige vrijwilliger in een Excel-bestandje kan laten gooien nee.

Ailill schreef:
Avalanche schreef:
Precies dit. En het paard heeft er geen boodschap aan he, dat mensen steeds langer worden. En idd, een man van 1,90 die 90 kg weegt heeft gewoon overgewicht.
En voor paardenwelzijn: is het echt eerlijk om een paard over enorme hindernissen te laten springen met ook nog zo'n zwaar persoon op de rug?
Hoe kom je daar nou bij? Hier 1.92 en 88 kilo, vetpercentage zit onder de 10%.

Ze is waarschijnlijk zelf klein en kan het helemaal niet relativeren? :+ 80 of 90 kilo lijkt voor de meeste kleine mensen om ene of andere reden bizar veel, als ik tientje zou krijgen elke keer als iemand zegt dat ik toch helemaal niet zwaar kan zijn omdat ik slank ben dan zou ik inmiddels iets leuks kunnen kopen :=

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:22

Fly_high schreef:
@ Cer je snapt echt niet hoe een eetstoornis werkt he? :')

Niet zomaar dingen aannemen :)
Daarnaast stel ik gewoon vragen, hoef je niet perse zo te doen he ;)

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:32

Ineke2 schreef:
Van mij mag het, maar ik hoop wel dat ze het discreet doen. Het is niet voor iedereen makkelijk om op een weegschaal te gaan staan.

Ik vind dat dat ook MOET discreet........
Wegen vind ik een goede zaak. Beter voor de pony's en de paarden..........

Ik geef les aan kleine kinderen vanaf 5 jaar op A en B pony's
Hier gaan ze aan het begin van het seizoen op de weegschaal. En ik weet een 5 of 6 jarige is zeker nooit te zwaar maar iedereen gaat erop. Ik vertel ze ook niet wat ze wegen.......

Horsepride

Re: Gewicht ruiters op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:42

Ik plaats gewicht kan je ook een kleur gebruiken van groen is goed. Oranje pas op je wordt te zwaar, rood te zwaar.
Op die manier kan je toch een terug koppeling geven zonder de gewichten te noemen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:46

Fly_high schreef:
Er is niets wat er wetenschappelijk op zou wijzen dat het negatieve gevolgen voor het paard heeft, met zo'n "enorm zware ruiter" springen, en als je kijkt naar hoe gemakkelijk die paarden springen zie ik weinig aanleiding om specifiek hierop te focussen eerlijk gezegd. Plus je doorsnee springprof rijdt op een groot springpaard van minstens 600kg (al durf ik te gokken dat de meeste springpaarden flink stuk zwaarder zijn met hun gemiddelde stokmaat rond 170-175cm) wat voor gewichtsverhouding ruim binnen knhs richtlijnen zorgt en waarvan geen nadelige gevolgen zijn bewezen :)

Dat vraag ik mij ook steeds af ja. Ik heb nog NOOIT een wetenschappelijk artikel over ruitergewicht gezien en de gevolgen van het paard. Ik vraag me dan ook serieus af of het niet gewoon op simplistische logica is gebaseerd. Kom nu eens een keer met wetenschappelijke onderbouwing?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 12:50

Laatst bijgewerkt door Cer op 01-02-23 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt