pillow schreef:Dat opdoeken van de reiningsport zou ik miet gek vinden. Ik vind het tenenkrommend en absoluut paardonvriendelijk.
Dat is een heel ander verhaal..
maar datzelfde vind ik van dressuur / springen

afhankelijk van de trainer...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
c_alsemgeest schreef:sevke schreef:Dan kunnen ze de reiningsport gelijk opdoeken. Ik kan zo, los voor de raap, een stuk of 10 topruiters opnoemen die de 100kg (ruim) overschrijden. En de gemiddelde reiningquarter weegt niet eens 500 kg.
En wat gaan ze dan doen bij de IJslanders? Daar zie ik ook soms mannen van 100+ op een IJsje van pakhembeet 350kg.
Dat zou dan misschien niet eens zo'n gek idee zijn
Nee flauw, maar met dergelijke gewicht combi's zeker met de kleinere paarden wordt de gewichtsnorm wel duidelijk overschreden.
Cer schreef:met een paardenweegschaal weeg je niet of een paard een gezond gewicht heeft (wat hierboven ook staat) en hoe sterk het is..
miccamaaike schreef:Ja dat zul je dan idd ook moeten beoordelen, dat is niet te doen op een gemiddelde wedstrijd.
Fly_high schreef:ik kom met alle liefde een briefje van een sportarts laten zien dat ik niet zwaarder ben dan X kilo dat mijn paard kan dragen, maar ga echt liever dood dan dat ik me op elke wedstrijd door een random paardenmeisje laat wegen
Cer schreef:Fly_high schreef:ik kom met alle liefde een briefje van een sportarts laten zien dat ik niet zwaarder ben dan X kilo dat mijn paard kan dragen, maar ga echt liever dood dan dat ik me op elke wedstrijd door een random paardenmeisje laat wegen
Als ik een goed gewicht zou hebben, zou iedereen me mogen wegen op het moment dat ik op een paard ga zitten.. (in alle redelijkheid) Waarom zou dat gek zijn?
Qua sportarts.. ja, wie zegt dat dat briefje van de sport arts is, is het gedateerd , wat weegt je outfit en je harnachement... etc
Fly_high schreef:Omdat het enorm gevoelig ligt en enorm veel stress oplevert als je een eetstoornis hebt (gehad)En gezien eetstoornissen vooral bij meisjes en jonge vrouwen voorkomen en dat dit ook exact dé doelgroep is wat paardrijwedstrijden betreft, lijkt het me het geen handig idee.
miccamaaike schreef:Dan moeten ze er een paardenweegschaal naast zetten gok ik. T scheel nogal of je op een iel paard zit van 1,60 of een stevige van 1,75.
Albert Zoer zou volgens het internet 85 kilo wegen, nou dat geloof ik echt in geen 85 jaar
Cer schreef:Fly_high schreef:Omdat het enorm gevoelig ligt en enorm veel stress oplevert als je een eetstoornis hebt (gehad)En gezien eetstoornissen vooral bij meisjes en jonge vrouwen voorkomen en dat dit ook exact dé doelgroep is wat paardrijwedstrijden betreft, lijkt het me het geen handig idee.
ik heb dan het gevoel dat er dingen door elkaar gaan lopen.. een eetstoornis en wegen staat los van de paardensport..
Als wegen een onderdeel wordt van paarden sport, want levende wezens die je gaat belasten dan heeft dat niet direct te maken met een eetstoornis.. Dat iets stress oplevert is een ander probleem..
Fly_high schreef:Ik spreek uit ervaring he. Het zou bij iedereen uiteraard net anders zijn, maar als je een eetstoornis hebt en in de paardensport zit is het meestal ook redelijk nauw met elkaar verbonden![]()
Voor mij is dan op wedstrijd worden gewogen gewoon veel te hoge drempel. Wegen op de manege vond ik ook dramatisch moeilijk, ook als snap ik de beweegredenen uiteraard, maar dan was het tenminste 1x per jaar en niet elke week als ik op wedstrijd ga waardoor je nooit de tijd krijgt om het los te laten.
Citaat:Maar goed mensen met eetstoornissen hoeven niet per se mee te doen, die kunnen ook maar thuis blijven. Het is IMO nog steeds een veel te ingrijpende maatregel t.o.v. voordelen die het zou kunnen opleveren. Zeker gezien ruiters van 100kg+ zo goed als nooit op wedstrijd verschijnen maar op hun gemak doorgaan met rijden waar niemand er iets van zegt
SumSum schreef:Ik denk eerder dat ze dan gaan kijken hoe zwaar het paard is? Verplicht paarden wegen, net als pony's verplicht tot een bepaalde leeftijd gemeten moeten worden.
Dat ze dan bv 17,5 procent inclusief harnagement voor het ruitergewicht gaan hanteren.
90 kg is voor een paard van 450 kg al te veel..
DuoPenotti schreef:Maar zijn die paarden ook echt eerder geblesseerd?
Ik heb wat dat betreft geen verstand van de reining paarden.
Dus doordat gewicht?
DDDara schreef:Op die manier heeft een te zware ruiter er ook nog baat bij om te zorgen dat het paard ook overgewicht krijgt......... lijkt me ook geen gezonde regeling
DuoPenotti schreef:marley93 schreef:Maar gewicht is toch gewoon gewicht, ondanks de bouw. 110 kilo aan goed rijdende ruiter is nog steeds een veel grotere belasting dan 75 kilo goed rijdende ruiter.
Overigens ben ik het helemaal eens met wat Plop zegt: een te vet paard is wel zwaarder, maar kan daardoor echt niet evenveel dragen als een paard wat hetzelfde gewicht heeft door spieren.
bij paarden gaat het om gezond gewicht.
snap eigenlijk niet dat dat elk topic aangehaald moet worden..... te logisch
Avalanche schreef:Hoe kom je daar nou bij? Hier 1.92 en 88 kilo, vetpercentage zit onder de 10%.Precies dit. En het paard heeft er geen boodschap aan he, dat mensen steeds langer worden. En idd, een man van 1,90 die 90 kg weegt heeft gewoon overgewicht.
En voor paardenwelzijn: is het echt eerlijk om een paard over enorme hindernissen te laten springen met ook nog zo'n zwaar persoon op de rug?
sevke schreef:Moeilijk op te antwoorden. Ik heb een reiner van 14 die medisch nog loepzuiver is, en toch 11 jaar op internationaal niveau intensief gepresteerd heeft. Velen breken al af op 4-5 jaar.
- is het door het te vroeg beleren
- is het door het gewicht van de ruiter
- of door het feit dat de meeste quarters letterlijk kapotgefokt zijn?
wie zal het zeggen? Ik ken ook heel veel reiners die dan wel tot op latere leeftijd gezond blijven.
Pleasure op hoog niveau is trouwens nog veel belastender dan reining. Slechts weinig paarden houden dit langer dan 2 jaar vol. Topsport is zws altijd ongezond.
Rytir schreef:Afgezien of ik het een goed of slecht idee vindt, denk ik dat het niet haalbaar is. Geen idee of het sec onder medisch geheim valt maar volgens mij wel over gezondheids gegevens en ook die mogen enkel onder bepaalde omstandigheden en wetmatige uitzonderingen worden verwerkt.
Ailill schreef:Avalanche schreef:Hoe kom je daar nou bij? Hier 1.92 en 88 kilo, vetpercentage zit onder de 10%.Precies dit. En het paard heeft er geen boodschap aan he, dat mensen steeds langer worden. En idd, een man van 1,90 die 90 kg weegt heeft gewoon overgewicht.
En voor paardenwelzijn: is het echt eerlijk om een paard over enorme hindernissen te laten springen met ook nog zo'n zwaar persoon op de rug?
Ineke2 schreef:Van mij mag het, maar ik hoop wel dat ze het discreet doen. Het is niet voor iedereen makkelijk om op een weegschaal te gaan staan.
Fly_high schreef:Er is niets wat er wetenschappelijk op zou wijzen dat het negatieve gevolgen voor het paard heeft, met zo'n "enorm zware ruiter" springen, en als je kijkt naar hoe gemakkelijk die paarden springen zie ik weinig aanleiding om specifiek hierop te focussen eerlijk gezegd. Plus je doorsnee springprof rijdt op een groot springpaard van minstens 600kg (al durf ik te gokken dat de meeste springpaarden flink stuk zwaarder zijn met hun gemiddelde stokmaat rond 170-175cm) wat voor gewichtsverhouding ruim binnen knhs richtlijnen zorgt en waarvan geen nadelige gevolgen zijn bewezen