Dressuur niveau in Drenthe gezakt de laatste jaren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luci

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:13

essie79 schreef:
Toch blijf ik het een vreemd verhaal vinden, dat de laatste jaren opeens het niveau gedaald zou zijn..

Nou inderdaad.
Wat een berg voorbarige conclusies zeg. Al heb je afgelopen wekend een stel belabberde combinaties gezien, om daarmee heel Drenthe als van 'laag niveau' te bestempelen is wel erg simpel.
Zonder Drenthe nu helemaal op te hemelen ( want idd, zoals al gezegd werd vind iedereen het niveau in zijn eigen regio hoog), er lopen hier gemiddeld genomen veel goede paarden rond en er is toch ook een redelijk grote 'bovenlaag' van (semi) professionele ruiters in de basissport.

Wat me eigenlijk nog het meeste stoort aan je verhaal is de 'beschuldiging' dat er geen enkel paard niet kreupel of regelmatig zou lopen. Nou sorry hoor, maar dat kan ik me echt niet voorstellen.
De jury`s en ruiters hier zijn niet na jouw vertrek uit Drenthe helemaal achtelijk geworden hoor. Scheve mond
Ik kom vaak in Veeningen, (helaas was ik er deze keer niet dus kan ik je niet vragen wàt er dan precies allemaal kreupel liep) dat niet de creme de la creme van de Drentse basis in Veeningen komt starten is duidelijk, maar beweren dat er alleen maar onbespierde, kreupelen en weet ik veel wat voor paarden zouden lopen gaat me echt veel te ver!

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:26

essie79"]
[quote="Lovely schreef:
Toch is en blijft het van de zotte om maar te roepen dat ze in het westen wel poen hebben. Ik wist wel dat die boeren rare ideeën hadden over ons uit de Randstad, maar zo dom had ik ze nog niet voorbij zien komen.

Andersom gaat het ook op.
Ik woon in een plaats waar nogal rare ideeen over bestaan, geloof ik.
Toen ik bij de Fortis Bank in Utrecht werkte dacht men dat ter hoogte van mijn woonplaats "alleen maar tractoren in de file stonden"
[/quote]

Kan het je nog zotter vertellen, ben ooit door een jury lid bij de auto geroepen, de vraag was hoe groot mijn 'paard' was (antwoord: 1.47m het is een new forester) andere vraag was: je komt toch uit het westen? (wedstrijd was idd NIET in het westen, en op mijn antwoord: euh... ja, hoezo?) kwam het weerwoord: nou, dan kan je toch wel een fatsoenlijk paard betalen, als je uit het rijke westen komt?

Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 18:36

Nou ja zeg, dat is toch te bespottelijk voor woorden, duidelijk iemand die uit een achtergesteld gebied komt en zich er naar gedraagt.

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 20:29

CGJ12 schreef:
Het is hierboven al gezegd, maar je noemt het zelf al: VEENINGEN.
Dat is toch zeker niet representatief voor Drenthe.
Het neusje van de zalm zit hier echt meer naar het oosten. Om een beetje een indruk te krijgen zul je eerst even een keer in Exloo moeten gaan kijken. Dat scheelt meteen al weer een heel stuk......

Helemaal mee eens!!

Ten 1e: De bodem in Veeningen is beroerd!! Loeihard en bij regen loeihard en spekglad! De inrijbak vind ik ook levensgevaarlijk met al dat glas wat daar uitsteekt aan de kant, je paard zal maar met zijn neus ertegenaan lopen! Brrrr...
Ten 2e: Heb je de lijst in de B gezien?? Daar proppen ze 60 tot 70 deelnemers op 1 avond (dat is nooit voor 12 uur afgelopen) en dit wordt gejureerd door 2 jury's! Absurt natuurlijk! Wat krijg je hierdoor? De jury's die veel gevraagd worden (de beteren??) gaan echt niet meer voor de lol naar veeningen toe als je 35 B ruiters voorgeschoteld krijgt en niet eens een pauze tussendoor! Je hebt dus in Veeningen heel veel dezelfde jury's en dat zijn (is mij opgevallen) de ouderen juryleden (65+) in drenthe.
Ten 3e: In Veeningen kan je de hele winter elke maand starten en dat is gewoon lekker om er regelmaat in te houden, maar meer niet. Er zijn ruiters die in de winter alleen in Veeningen rijden en verder nergens heen gaan.

Wat je dus in Veeningen vaak hebt, tenminste zo denk ik erover, dat je daar gewoon ff heen gaat om lekker binnen te kunnen rijden, het is mooi dichtbij en je kan ff testen hoe de juryleden tegen je proef aankijken. Verder vind ik dat een wedstrijd om snel weer te vergeten. Als je kijkt in Exloo of Sleen of andere grote binnen of buitenconcoursen dan zie je dat daar het niveau aanmerkelijk hoger ligt. Waar het door komt, ik heb geen idee, maar op de een of andere manier hebben deze concoursen veel meer dan Veeningen!

Ik vind ook niet dat je alleen maar naar 1 wedstrijd in Drenthe moet gaan kijken, want dat geeft natuurlijk niet aan hoe het niveau echt is! Ik vond dat er dit jaar op de kampioenschappen nette proeven werden gereden! En uiteraard heb je altijd mensen die denken dat ze M1 kunnen rijden en dus ook meteen overgaan terwijl het er niet uitziet! Maar dat heb je overal!

YvonneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 20:35

Maar ff over die "rijke" westerlingen, ze komen toch allemaal hierheen!! waarom doen ze dat dan?? Laat ze lekker blijven daaro!

Heb btw 2 hele toffe buren uit Den Haag en Wassenaar! Die kan je altijd vragen of ze bv de paarden buiten willen zetten of de hond uit willen laten! Dus niet allemaal over 1 kam scheren! En hun vinden het hier veel leukerder!! Haha! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 20:50

YvonneS schreef:
Maar ff over die "rijke" westerlingen, ze komen toch allemaal hierheen!! waarom doen ze dat dan?? Laat ze lekker blijven daaro!

Don't worry, ik zou er van mijn leven niet willen wonen.

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 21:56

Dat is wel erg snel geoordeeld zeg, ik denk dat je net een verkeerde wedstrijd hebt getroffen want zo erg is het zeker niet!! Ok, er zitten mindere ruiters/paarden bij, maar die heb je overal. En kreupele paarden in de ring heb ik al helemaal nooit gezien, terwijl ik toch aardig vaak op wedstrijden kom.

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 22:18

Sorry ik heb niet het hele topic door gelezen maar ik vind het nogal een raar verhaaltje wat je dara verteld Eleonoor....
Ik denk niet dat alle paarden kreupel zouden lopen....
Tact houden is een ander verhaal! Dat vinden ruiters idd erg moeilijk omdat het de basis en dat vergeten heel veel mensen!

In de regio Utrecht ligt het niveau ook niet super hoog maar er zitten wel een paar combinaties tussen waar van je U tegen zegt!
De Z is in Utrecht ook niet denderend maar er zitten wel combinaties tussen die het WEL doen en kunnen... Dus het is maar net hoe je het bekijkt...
Als ik jou was zou ik niet te snel oordelen! Het ligt er maar net aan welke combi's je ziet!

Maar ik was laatst op ene wedstrijd aan t kijken en daar schrok ik ook een beetje van hoor Knipoog Welke mensen er niet in de M en Z komen! echt erg af en toe!
Er zitten gelukkig wel een paard combi's die er wel horen en ook op HET niveau rijden Knipoog

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 23:09

YvonneS schreef:
Helemaal mee eens!!

De inrijbak vind ik ook levensgevaarlijk met al dat glas wat daar uitsteekt aan de kant, je paard zal maar met zijn neus ertegenaan lopen! Brrrr...

Zeker al een tijdje niet meer in Veeningen geweest?? Knipoog
De boel is daar al een stuk opgeknapt, ze zijn hard aan het werk, als je informatie geeft moet je wel zorgen dat het aktueel is....... Cool

Met betrekking tot het aantal starts in de B heb je gelijk. Er waren afgelopen vrijdag 65 combinaties, verdeeld over 2 proeven met een verversing van de jury. De laatste was om 00.10 klaar.
Maar het niveau was niet zo schrikbarend slecht als hier af en toe beweerd wordt hoor....

Luci

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 00:46

YvonneS schreef:
Maar ff over die "rijke" westerlingen, ze komen toch allemaal hierheen!! waarom doen ze dat dan?? Laat ze lekker blijven daaro! )

Verward mag ik dit ajb bestempelen als een domme, bekrompen opmerking. Jeetjemina zeg waar moet het heen met de wereldvrede als we in dit mienie landje al met 'wij'en 'zij' en'hiero' en 'daaro' gaan lopen smijten.

Al die rijke westelingen komen naar Drenthe om daar de huizen, banen en winstpunten af te pakken van die arme inlanders...zoiets? Scheve mond

(eeuh ja ookal een bietie offtopic Knipoog )

Luci

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 00:50

sandra1977 schreef:
Zeker al een tijdje niet meer in Veeningen geweest?? Knipoog
De boel is daar al een stuk opgeknapt, ze zijn hard aan het werk, ..

idd, nu nog dat lichte stuk schot bij A weg en ik kan weer eens 'normaal' afwenden en aan mijn proef beginnen. (ipv. een mega sprong vanuit de hoek opzij, die dan met een beetje massel ongeveer op de AC lijn uitkomt en dan net op tijd de boel weer bij elkaar hebben om op X te groeten) Schijnheilig Knipoog

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-04 11:37

De inrijbak was inderdaad aardig hard, daardoor waren de onregelmatigheden duidelijk te zien.

Heb niet gezegt dat IEDEREEN kreupel liep, alleen de groep die ik op dat moment zag draven met losrijden, dat is dus niet iedereen van de hele dag.

De jury van zaterdag zat er nog niet vanaf vrijdag avond en werd na de L afgewisseld, dus er was een 'verse' jury voor de M.

Wedstrijden met deze giga startlijsten komen daar vaak in de buurt voor, dus dat is niet vreemd en gebeurt al jaren.

Tja, en verder zal je dus mijn andere antwoorden in deze topic moeten lezen....

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 14:01

Veeningen is een beetje een 'oefenparcours' geworden voor nieuwbakken wedstrijdruiters. Veel groene paarden en/of veel groene ruiters.
Ik denk niet dat in het noorden (of alleen in Drenthe) het niveau lager ligt dan in de rest van Nederland.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 14:03

lis schreef:
Ik denk niet dat in het noorden (of alleen in Drenthe) het niveau lager ligt dan in de rest van Nederland.

Dat denk ik wel... als je hier in Brabant meestal bij de eerste 3 hoort, rijd je boven de rivieren 20 punten los van nummer 2 Haha!

Al heel vaak praktijkvoorbeelden van gezien, ook andersom

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 14:09

Misschien heb je gelijk, eerlijk gezegd hou ik me helemaal niet meer bezig met wedstrijden, dus ik ben niet zo op de hoogte van hoe het in de rest van Nederland is. Maar iig is Veeningen niet representatief voor het niveau in Drenthe.

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 17:05

ik moest laatst bij onze club voor ringmeester spelen en het niveau was echt diep triest. In het M1&2 was maar 1 winstpunt weggegeven. En terrecht!!
Maar ik dnek niet dat het niveau gedaald is maar een paar jaar geleden keek ik tegen idereen op die M reed, nu heb ik iets meer kijk er op gekregen en dan zie je zooo veel dingen die verbeterd kunnen worden..

Bayja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 19:21

KarinvdM schreef:

Men zegt toch altijd dat het noorden van het land achtergesteld is en dat de gemiddelde inkomens een stuk lager zijn? In het westen is de economie veel bedrijviger en zijn er meer mensen die het, relatief gezien, goed hebben. Vandaar mijn gedachte.

Vreemd, wij noorderlingen worden altijd als domme boeren gezien, maar in de paardensport is dat opeens niet zo??? Verward

Daar sluit ik me toch echt helemaal bij aan! Wij worden altijd gezien als 'die boeren daarzo', ook zijn we achtergesteld, en nu is het niveau ook nog verslechterd?? Jammer dat er toch zo over ons ' noorderlingen' gedacht wordt.

Jammer ook dat je net in Veeningen komt kijken, ik zou zeggen; Kom eens kijken op de concoursen van Exloo, Sleen, of eens naar de Drentse Kampioenschappen ( ook dit jaar in Emmen ), dan zul je zien dat het niveau hier in Drenthe toch zeker behoorlijk hoog ligt! Lachen

sandra1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 20:22

Luci schreef:
idd, nu nog dat lichte stuk schot bij A weg en ik kan weer eens 'normaal' afwenden en aan mijn proef beginnen. (ipv. een mega sprong vanuit de hoek opzij, die dan met een beetje massel ongeveer op de AC lijn uitkomt en dan net op tijd de boel weer bij elkaar hebben om op X te groeten) Schijnheilig Knipoog

Als je je paard nu aan dit schot laat wennen en dan bij het begin van het schot afwend, kom je precies uit op de AC lijn Knipoog Mooi mikpunt dus Haha!

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 21:18

Javmo"]
[quote="KarinvdM schreef:

Men zegt toch altijd dat het noorden van het land achtergesteld is en dat de gemiddelde inkomens een stuk lager zijn? In het westen is de economie veel bedrijviger en zijn er meer mensen die het, relatief gezien, goed hebben. Vandaar mijn gedachte.

Vreemd, wij noorderlingen worden altijd als domme boeren gezien, maar in de paardensport is dat opeens niet zo??? Verward

Daar sluit ik me toch echt helemaal bij aan! Wij worden altijd gezien als 'die boeren daarzo', ook zijn we achtergesteld, en nu is het niveau ook nog verslechterd?? Jammer dat er toch zo over ons ' noorderlingen' gedacht wordt.

Jammer ook dat je net in Veeningen komt kijken, ik zou zeggen; Kom eens kijken op de concoursen van Exloo, Sleen, of eens naar de Drentse Kampioenschappen ( ook dit jaar in Emmen ), dan zul je zien dat het niveau hier in Drenthe toch zeker behoorlijk hoog ligt! Lachen
[/quote]

Precies OK dan! .

Luci

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 23:47

sandra1977"]
[quote="Luci schreef:

Als je je paard nu aan dit schot laat wennen en dan bij het begin van het schot afwend, kom je precies uit op de AC lijn Knipoog Mooi mikpunt dus Haha!
[/quote]

goed plan! maar dan ken je mijn merrie (een echte merrie) nog niet Knipoog maar geeft niets we blijven oefenen!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 01:11

Eleonoor schreef:
Was gewoon erg geschrokken van de kwaliteit van paarden en ruiters.

Ik vind het jammer dat er van jou op Bokt nergens een foto te vinden is, ik ben wel heel erg nieuwsgierig geworden naar jouw kunnen...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-04 10:20

KarinvdM"]
[quote="Eleonoor schreef:
Was gewoon erg geschrokken van de kwaliteit van paarden en ruiters.

Ik vind het jammer dat er van jou op Bokt nergens een foto te vinden is, ik ben wel heel erg nieuwsgierig geworden naar jouw kunnen...
[/quote]

Grinnik, die is inderdaad nu kreupel. Maar, ik start daar nu niet mee, misschien is dat wel het verschil Knipoog Maar, diegene die mij hebben kunnen zien rijden op de regio kampioenschappen weten dat ik met Pablo niet voor schut rij. Hij is lekker gespiert voor de B en kan dus nog mooier worden met meer training.

Tja, waarom geen foto's op bokt staan? Heb sinds twee weken een digi, op mijn pc thuis kan ik de kabeltjes niet aansluiten en op werk kan ik de programmatuur niet installeren. Dus wel leuk zo'n digi, maar kan dus nog geen foto's downloaden....

Vroeger, ja toen ik ook nog in Drenthe woonde, keek ik altijd enorm op naar de ruiters in Drenthe. Misschien is het ook zo dat ik zelf verder ben ontwikkeld en rij pas paard sinds ik in het westen woon. Bij Rotterdam en omgeving rijden soms ook paarden rond waar je van kunt denken, wat doen die in de betreffende klasse, dat zal je overal wel hebben. En ja, je ziet vaker onregelmatig lopende paarden. MAar dat ze echt hinkend de diagonaal opkomen voor middendraf zie je hier toch wel minder....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 10:45

Nou, dan blijf je in het vervolg toch fijn in het westen? We kunnen je hier missen als kiespijn.
Zorg eerst maar eens dat je zelf zover komt, dan kom ik graag jou verrichtingen eens bekijken! Als ik jou zo hoor dan ben je helemaal geweldig en is je paard ook goed genoeg voor het allerhoogste nivo! Super hoor! Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 10:59

uuhm Karin, ze rijdt B hoor en galoppeert sinds kort Wow!.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-04 11:09

Mischien moet ik Drenthe gaan rijden...