Starten met een hengst, ervaring?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 15:39

Ik vind het persoonlijk wel een goede regel...
want het gebeurt toch nog weleens dat de ruiter (ongeacht M niveau oid) er vanaf valt, hengst aan de kletter en plopt gezellig even op de achterkant van een leuke merrie Rolleyes

En geloof me, de ruiter van die merrie is dan helemaal niet happy, met zo'n extra ballast achterop. En daarbij ook nog eens dat de hengst dan vaak de ruiter vastpakt en er af wil gooien (en ja ik spreek jammergenoeg uit eigen ervaring, maar niet op concours, op een bosrit Haha! )

Een merrie en een ruin kunnen natuurlijk ook aan de kletter gaan op wedstrijd terrein, maar een hengst maakt er vaak een nèt iets groter spectakel van als die los is Haha!

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 16:01

runningkawa schreef:
uit de regelementen en precieze jaartallen weet ik zo niet uit mijn hoofd.
Maar M was tot een jaar of 7 terug nog (gokje, pin me niet vast op een paar jaar Lachen )
En hij heeft dan gewoon mazzel dat ze hem niet betrapt hebben.

Dit geval is van 11 jaar geleden. Blijkbaar was de organisatie bij toen de KNF net zo chaotisch als nu bij de KNHS. Echt bij de aanvraag van startkaart volgde een brief dat hij moest wachten tot hij 16 was om met een hengst te mogen starten, verder geen beperkingen. Overigens ben ik zelf ook niet super enthousiast over hengsten op wedstrijden omdat ik ook al een paar keer heb meegemaakt dat de controle van de ruiter/amazone ver te zoeken was en ik mij vervolgens dus met mijn merrie maar uit de voeten heb gemaakt.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-04 18:13

Ik heb het voorgelegd aan de eigenaren en nog geen direct antwoord gehad. Ik blijf hem gewoon trainen en dan zien we wel. Ik ben benieuwd hoe hij over 2 weken reageerd in de les op vreemd terrein. Ik heb priveles dus rij alleen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-04 19:34

Wat eerst nou maar totdat je L2 + 1 hebt, want zo te zien in je andere topic zal dat wat langer duren dan je wil...

Eerst maar veel ervaring opdoen en in die tijd kan je die hengst ook weer wat beter rijden.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 04:18

Het probleem van niet met een hengst kunnen starten ken ik ook. Heb er al heel wat correspondentie opzitten met de KNHS. En dat voorrijden voor een commisie of iets daar zeggen ze op dat ze daar het geld de mensen en de tijd niet voor hebben. Dus moet je als je perongeluk een brave hengst hebt er maar genoegen mee nemen dat je of niet start of dat je eerst een hele hoop geld en tijd aan een ander paard(als je die al kunt vinden) moet spenderen.

En waarom zouden hengsten niet het land op kunnen? Die van mij gaat elke zomer een paar maanden. En tussendoor lekker los met een ruin, laat ze maar ravotten hoor.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 10:08

QuijoSavan schreef:
Wat eerst nou maar totdat je L2 + 1 hebt, want zo te zien in je andere topic zal dat wat langer duren dan je wil...

Eerst maar veel ervaring opdoen en in die tijd kan je die hengst ook weer wat beter rijden.

Waarom zou ik wachten met lessen? Of bedoel je dat niet. Ik weet heus wel dat het langer gaat duren als ik dacht voordat ik winstpunten ga rijden, maar dat hoef toch niet te betekenen dat ik deze hengst niet kan trainen... Ik heb hem notabene zelf ingereden.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 10:16

Starten mag ik zowiezo nog niet, dus wees maar niet bang Knipoog En wie weet wordt hij volgend jaar wel geruind, ik ben met de eigenaren in onderhandeling Haha!

Oja, deze hengst komt ook gewoon in de wei in de zomer hoor... En in de winter lekker lang in de paddock.

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:05

Ik vind 1 x een proef rijden niet voldoende.
Want... we hebben allemaal weleens een goede en een slechte dag. Laat de ruiter net op die dag een goede dag hebben en het paard een meewerkend karakter.
Het zegt dan nog niets over de braafheid van een paard en over de kunde van de ruiter.

Ik snap toch al niet waarom steeds meer mensen hun paard hengst willen laten. Amateurruiters bedoel ik dan. Als het een dekhengst is, prima, geen probleem mee.
Een andalusiër of lusitano is 'over het algemeen' wat rustiger, maar ook daar heb je hete donders tussen.

Sja, als je op een hengst wil starten moet je gewoon aan wat eisen voldoen. Dat kan je weten voor je een hengst koopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:10

Idd kleintje

Ik snap ook niet dat zoveel amateurs hun paard hengst willen houden
Is dat stoer
Onkunde omdat ze totaal niet weten wat ze op hun hals kunnen halen daarmee

)help mijn vraagteken doet het niet meer en alle shift toetsen niet' Verward

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:11

begin van een tfostensbbfortpfrobgfdleem Haha!

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:16

Ik denk een drankprobleem Knipoog
Drank over het toetsenbord waardoor toetsen zijn gaan plakken.

Goed, back ontopic.
Eigenlijk snap ik het wel. Want ja, er was ooit zo'n coole film, the black stallion. En ja, iedereen wil dat nastreven. Een paard met snoepjes voor jezelf winnen, het liefst een hengst. Dat is stoer.
Maar ze vergeten de hormonen. Ze kunnen wel zeggen 'ah, hij is zo lief, heeft nog nooit wat gedaan'.
Sja, dan is het in mijn ogen gewoon een domme hengst. Gewicht en hormonen in de strijd werpen en ze kunnen het winnen. Want amateurs zijn vaak de eerste keer zwaar overdondert, dus het lukt het paard. 1 x gelukt is nog vaker proberen want vorige keer lukte het ook.
Amateurs gaan de hengst niet meer als hengst zien maar als 'mijn lievelingetje'.
En een prof. blijft in de gaten houden dat het een hengst is en die zal op zijn hoede zijn. Een paard komt er dan vaak met 1 x proberen niet zomaar mee weg!

chocogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 11:23

Ik ben het er mee eens dat veel mensen hun paard hengst laten omdat het stoer is. Uit eigen ervaring ben ik van mening dat ik liever geen hengst meer tegenkom op concours wanneer mijn merrie hengstig is!!!!!!!
Het is dan wel prettig als de ruiter zijn hengst onder controle heeft.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-04 12:23

Inderdaad. Ik ben de enige die wat doet met dit paard. Ik heb hem in het tuig beleerd (sturen) en onder het zadel ingereden, als ik niets ermee zou doen zou er weinig met dit paard gebeuren. Er wordt wel altijd gepronkt met deze zwarte pracht als er mensen op bezoek zijn in de stal, een hengst geeft nou eenmaal meer bekijks denk ik ... stomme reden om hem hengst te laten, ja dat weet ik, maar wat kan ik eraan doen, het is niet mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 12:33

Ik begrijp heel goed dat je een paard wat langer hengst laat, ik zie ze liever ook niet op 2,5 al gecastreerd. Maar haal dan z'n ballen eraf voordat je er echt mee van je erf af gaat.

Als het niet je eigen paard is kun je er verder ook weinig mee. Voorlopig ben je toch nog lang geen L2 + wp dus hoef je je er eigenlijk nog geen zorgen over te maken Knipoog

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 14:15

Ik wil hem hengst laten omdat hij dan mijn merries kan dekken en ik niet iedere keer naar een dekenhengst moet. Bovendien is hij al 15/16 jaar en als ie echt lastig was had hij al lang gecastreerd geweest.
Mijn hengst staat ook iedere dag in het land samen met de merries de ruinen staan er naast.
Ik ben ook van mening dat je een eventuele proef meerdere malen moet herhalen. Kunnen we niet met z`n allen wat proberen bij het knhs, samen sta je altijs sterker.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:09

Nimber schreef:
eigenlijk zou er een regel moeten komen dat de mensen B t/m ZZ eerst een proef moeten laten zien om te kijken of een hengst wel braaf genoeg is voor een echte wedstrijd

Kijk, DIT vind ik nou een zinvolle opmerking. Ook ik heb een hengst (nu 16), de braafheid zelve, heb met hem gekoerst en endurance gereden en ondanks dat mag ik geen dressuur starten omdat ik nog geen L2+1 ben. Waar gaat het nou om, om die puntjes, of dat de ruiter het paard onder controle heeft? Want die punten garanderen dat dus echt niet.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:21

Kleintje schreef:
Eigenlijk snap ik het wel. Want ja, er was ooit zo'n coole film, the black stallion. En ja, iedereen wil dat nastreven. Een paard met snoepjes voor jezelf winnen, het liefst een hengst. Dat is stoer.

Ehhm, speak for yourself... en niet voor anderen, graag.

Ook ik heb een hengst, hij is goedgekeurd voor de dekdienst (AVS), maar aangezien hij geen 1e premie heeft, niet in trek. Toch laat ik hem niet ruinen. Had ik dat gedaan, dan had ik een ongelofelijke sul gehad. Maar begrijp me niet verkeerd. Als het een gekkenhuis was geweest, had ik hem wel degelijk laten ruinen. Echter hij is braaf (al 16 jaar), ik rij met hem in de verenigingsles, en met anderen samen buiten. Ook al ben ik amateur, ik ken mijn paard en weet wel degelijk waar ik mee bezig ben. En met mij zijn er nog vele anderen. Waarom krijgen wij dan toch iedere keer weer het stigma op van "amateur die het stoer vind om een hengst te hebben"?

Kleintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:23

Alvaron, dat van jou vind ik dus een hele andere reden hebben, hij is goedgekeurd. Dat er maar weinig vraag naar is, dat is jammer, maar het zou zonde zijn om hem dan te ruinen.

Natuurlijk zijn er wel uitzonderingen op het 'black stallion' verhaal, en natuurlijk is niet iedere amateur hetzelfde. Het is maar wat je jezelf aantrekt.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:25

Daar ben ik het nou echt mee eens, die punten zeggen totaal niks!
carla waarschijnlijk zie ik jouw eerdaags ik wil aan de sprengenrit mee doen en kom dan een nachtje bij bar logeren en de paarden als het kan bij jullie op stal.

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:38

Kleintje, waar ik tegen ageer, is het feit dat zodra er "hengst" gezegd wordt, direct iedereen over 1 kam wordt gescheerd. Waar blijft de nuance, en de beoordeling per combinatie?

Vicky, even off-topic maar, de Sprengenrit doe ik niet mee, vind ik nog te ver voor het begin van het seizoen, maar als je bij Bar&Bas langskomt zie ik je vast wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 16:57

Tja beoordeling per combinatie
Kende een meisje met een springpaard, op onderlinge wedsrijden in Asten ging ze er wekelijks met de 1e prijs van door.
Toch kon ze niet officieel gaan starten met springen, want ze kreeg dat winspunt maar niet bij elkaar in de dressuur.
Heeft ze later op een ander paard maar gehaald.
Jammer zo is het regeltje.

Met deze idem dito.

De punten zeggen idd niks.
Maar wat krijg je op concours als er geen regel zou zijn?

Voorrijden is leuk, maar hoevaak per jaar moet je daarvoor gelegenheid krijgen?
Want het is al vlug te weinig.
En niet echt rendabel voor de knhs omdat veel ruiters die graag wedstrijden rijden al vaak wel L2 zijn geweest.
Dus moeten er ook genoeg gegadigde zijn om zoiets te organiseren.

En ontou verder wel dat op een concours rijden, heel wat anders is dan meerijden in een verenigingsles.
Je komt echt van alles tegen op vreemd terrein met de meest domme mederuiters, waar jij dan wel op moet reageren met je hengst, ook al snijden ze je 100 keer de pas met hun hengstige merrie.
Iets waar je op de club geen last van hebt omdat je daar iedereen kent.

Je moet dus echt heel goed vooruit kunnen kijken en reageren.
Daar word je door oefening wel handiger in, maar daarom is misschien concours ervaring als regel toch niet zo'n slechte Haha!

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:05

runningkawa"]
Je komt echt van alles tegen op vreemd terrein met de meest domme mederuiters, waar jij dan wel op moet reageren met je hengst, ook al snijden ze je 100 keer de pas met hun hengstige merrie.
Je moet dus echt heel goed vooruit kunnen kijken en reageren.
Daar word je door oefening wel handiger in, maar daarom is misschien concours ervaring als regel toch niet zo'n slechte Haha!
[/quote]

Maar die ervaring krijg je niet met een merrie of ruin, daar hoef je (vaak) net iets minder alert te zijn...

[quote="runningkawa schreef:
Iets waar je op de club geen last van hebt omdat je daar iedereen kent.

Mwah, ook daar rijden zeeeer hardleerse mensen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:08

Minder alert, maar zeker wel uit je doppen leren kijken.
Hoeveel er niet zijn die normaal ook naar beneden kijken en dat op concours ook nog doen? Leuke situaties geeft dat.

Of denken dat die ander afdraait, maar rechtdoor blijft gaan maar dan in schouderbinnenwaarts. Iets waar veel beginnende ruiters je mee onderste boven rijden.

Om maar ff een voorbeeldje te geven.

edit op jou edit
Dan heb ik toch een andere club Tong uitsteken

Alvaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:15

Tja, ik kan alleen voor mijzelf spreken. Ik rijd dan wel geen dressuurwedstrijden (niet omdat ik een hengt heb, maar omdat ik het niet leuk vind - maar dat terzijde) maar ik heb wel de nodige ervaring met rijden op drukke terreinen waar veel "blinden" rondcrossen. Of wat denk je van met 22 man losrijden in een 20x40 bak... ook niet veel ruimte.

Off-topic - mijn werkdag zit erop. Tot morgen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-04 17:20

Jij hebt misschien die ervaring en dan is zo'n regel best L*llig
maar heel veel hebben dat niet en denken te licht over een hengst op vreemd terrein.

En lekker werk heb jij Tong uitsteken