Nieuwe uitgebreidere protocollen per 1 aug

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-20 08:37

Schrijfsters kunnen het nu al vaak niet bijhouden, zeker niet als je bij een mindere combinatie bij elk cijfer wat bij wil zetten. Afkorten is dan een oplossing.
Bij de indoor wedstrijden zijn er verenigingen die met de laptop werken, benieuwd hoe dat nu gaat.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 07:21

WenK schreef:
Mee eens hoor. Mijn punt zit m meer in wat ik zelf merk aan hoeveel meer ik kwijt kan nu met het online jureren dan vaak op "echte" wedstrijd doordat een schrijver het niet bijhoudt. Ik vind het een verademing om zo veel te kunnen benoemen en bewust omschrijven.
In deze bijscholing werd benoemd zo min mogelijk gebruik te maken van afkortingen, wat ik op zich top vind, maar ook daar me "zorgen" maak of de schrijvers het bij gaan houden.

Kun je dan niet gewoon afkortingen gebruiken en aan het einde van de proef even de afkortingen uitschrijven (bv onderaan het protocol)?

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 07:59

linda2008 schreef:
WenK schreef:
Mee eens hoor. Mijn punt zit m meer in wat ik zelf merk aan hoeveel meer ik kwijt kan nu met het online jureren dan vaak op "echte" wedstrijd doordat een schrijver het niet bijhoudt. Ik vind het een verademing om zo veel te kunnen benoemen en bewust omschrijven.
In deze bijscholing werd benoemd zo min mogelijk gebruik te maken van afkortingen, wat ik op zich top vind, maar ook daar me "zorgen" maak of de schrijvers het bij gaan houden.

Kun je dan niet gewoon afkortingen gebruiken en aan het einde van de proef even de afkortingen uitschrijven (bv onderaan het protocol)?

Alles kan, maar staat of valt met de tijd die je hebt. Als de KNHS aangeeft dat het gebruik van afkortingen niet gewenst is vermoed ik dat ze niet deze oplossing voor ogen hebben. Wat dat betreft was/is het online jureren wel echt een luxe hoor! Alle tijd en ruimte om je opmerkingen en tips kwijt te kunnen.

vur

Re: Nieuwe uitgebreidere protocollen per 1 aug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 16:13

Misschien is allemaal dezelfde afkortingen gebruiken dan iets. Kun je prima aan de jury aanleren en van mij part dan op de site de uitleg ervan. Bij de subtop weet volgens mij ook iedereen dat lb lengtebuiging is en twee schuine streepjes parallel.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-20 17:33

Het is niet mijn idee he...

De KNHS geeft in de bijscholing aan dat het gebruik van afkortingen niet gewenst is en dat er wel verwacht wordt (zoals nu ook al de verwachting is) dat er bij iedere onvoldoende en de 5/6/7 een opmerking/tip staat. Als je een punt onderstreept moet je in de kolom ernaast een verklaring van de onderstreping geven, zowel in positief als negatief geval. Zonder dus gebruik te maken van afkortingen, maar wel de lading dekkend.

Bovenstaande vind ik een heel positief streven, hoe de haalbaarheid gaat uitwerken zal de tijd ons leren.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 09:28

linda2008 schreef:
WenK schreef:

Tuurlijk kun je je afkortingen blijven gebruiken als het nodig is. Kan me niet voorstellen dat je daar een opmerking/''straf'' voor krijgt.
Niet gewenst is nog wat anders dan absoluut verboden.
Intentie van de KNHS is prima, maar in het veld is het som net even anders werken. Je kunt moeilijk eisen dat de organisatie een voorraad ervaren schrijfsters klaar heeft staan.
Met regelmaat heb ik jonge(12 jaar bijv.) naast me zitten. Dan pas ik toch de hoeveelheid tekst een beetje aan. Eerst de punten, dan de rest .

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 11:12

Denk dat de meeste ruiters/amazones die wedstrijd rijden de meeste afkortingen wel kennen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-20 11:24

En anders de instructie wel.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 20:57

en hoe is het iedereen bevallen het eerste weekend met de nieuwe protocollen?
Had vandaag een protocol waren alleen dingen aangestreept, dus niets bij de extra kolom bijgeschreven :=

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:00

Maaike_Ma schreef:
en hoe is het iedereen bevallen het eerste weekend met de nieuwe protocollen?
Had vandaag een protocol waren alleen dingen aangestreept, dus niets bij de extra kolom bijgeschreven :=

Precies waar ik bang voor ben :( daar word het niet echt duidelijker op... :n
Knhs heeft duidelijk vermeld dat het de bedoeling was dat de onderstrepingen werden verduidelijkt in de kolom ernaast... toch? Juryleden?

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:06

Ik heb het vandaag getest, en vraag me echt af of degene die dit ontwikkeld hebben het getest hebben...

Hoe kun je nu als jury en naar de proef kijken en naar de coupon kijken. Ik had twee schrijfsters die het beide al veel vaker hadden gedaan. De ene is 16, de andere ergens in de 30. De jongste kon het niet bijhouden, wat een zoeken was het.
De oudere zei na 10 combinaties: Wie heeft dit bedacht, je zit als schrijfster alleen maar te strepen en dan nog wat erachter te schrijven wat je weer moet linken aan het onderstreepte en als je een paar dingen onderstreept, dan moet je daar ook weer lijntjes naar trekken...
Ik vond het echt een puinhoop en misschien moet ik er aan wennen, maar ik geloof er nog niet echt in.

Dit is bedacht om mensen te stimuleren opmerkingen te plaatsen, maar dit gaat echt niet beter worden...

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:39

Ik ga vaak mee te schrijven. Het leuke hiervan vind ik dat ik naast het schrijven ook sommige oefeningen kan zien en daarmee het commentaar en cijfer beter kan plaatsen. Als wedstrijdruiter zeker leerzaam. Als net de nieuwe protocollen het zo veel werk is om te schrijven kan ik dus niet meer kijken. Mij zou het om die reden tegenhouden om vaak mee te gaan schrijven.

Sjaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:52

FriesWytske schreef:
Denk dat de meeste ruiters/amazones die wedstrijd rijden de meeste afkortingen wel kennen.

En niemand die dan bedacht heeft om de veelgebruikte afkortingen in een voetnoot op alle protocollen te vermelden?
Lijkt mij een kleine moeite om dat in de lay-out op te nemen.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:54

VWestra schreef:
Ik ga vaak mee te schrijven. Het leuke hiervan vind ik dat ik naast het schrijven ook sommige oefeningen kan zien en daarmee het commentaar en cijfer beter kan plaatsen. Als wedstrijdruiter zeker leerzaam. Als net de nieuwe protocollen het zo veel werk is om te schrijven kan ik dus niet meer kijken. Mij zou het om die reden tegenhouden om vaak mee te gaan schrijven.

Dat zeggen mijn schrijfsters dus ook.

En je kunt wel wat onderstrepen maar bij aanleuning of vorm en grote van volte zal toch een begeleidend schrijven moeten en is enkel onderstrepen van de tekst niet voldoende....
Laatst bijgewerkt door PSvanLot op 02-08-20 21:56, in het totaal 2 keer bewerkt

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-20 21:55

Sjaco schreef:
FriesWytske schreef:

En niemand die dan bedacht heeft om de veelgebruikte afkortingen in een voetnoot op alle protocollen te vermelden?

Dat is al zo vaak geopperd bij de KNHS. Idem aan het feit om met hoodstelnummers te gaan rijden. Waarom wel op kampioenschappen, subtop en bv koudbloedig wedstrijden , maar niet bij iedere reguliere wedstrijd? Maakt het zoveel handiger.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 09:08

Persoonlijk vond ik het niet fijn.
Een ervaren schrijfster mee, maar ondanks dat, werd het er niet veel beter op.

Nu ben ik zelf al positief en geef veel “commentaar”.

Maar het is voor de schrijfster bijna niet te doen om te onderstrepen en dan ook nog tips te geven.

Niet alles wat je geeft als commentaar staat in het rijtje om te onderstrepen. Dus dan moet je het sowieso schrijven.

Wij hebben commentaar geschreven en daarna enkele dingen onderstreept als daar tijd voor was.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 09:23

Ik vond iedereen al zo optimistisch maar ik heb aardig wat geschreven en mij leek het er lastiger op worden. Je hebt van die saaie 6-jes jury’s die verder niks zeggen dus dat is minder lastig. Maar bij een jury die veel zegt heb je nu een dubbele taak en is het lastig bijhouden.

Schrijven doe ik voor mijn lol en om wat mee te pikken van de combinaties, maar als het schrijf-je-rot wordt dan vrees ik dat de lol er snel af is voor mij

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 09:24

Sjaco schreef:
FriesWytske schreef:

Dit vind ik echt een super idee.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 11:58

Afgelopen weekend gestart en een wisselend gevoel over de nieuwe protocollen. Het commentaar wordt korter (logisch want minder tijd om te schrijven) en ik vind het onderstrepen van een beoordelingspunt niet per se een toevoeging. Soms is meer commentaar juist fijner om iets te verduidelijken. Ook was er niet bij ieder onderdeel iets onderstreept en dat moet wel lijkt me?

Zelf ga ik ook vaak mee schrijven en ik ben heel benieuwd hoe dat gaat bevallen met de nieuwe protocollen. Vooral bij een hogere proef die minder goed gaat denk ik dat het heel lastig wordt om te onderstrepen en het juiste commentaar er nog bij te kunnen schrijven per onderdeel.

Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:22

Kunnen we niet beter strepen met een groene (positief) en rode (negatief) markeerstift? Dan heb je minder uitleg erbij nodig.

Ik heb gisteren ook de eerste proeven gereden met de nieuwe protocollen. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik nog niet gekeken heb naar de onderstreepte gedeeltes.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:25

Zaterdag ook wedstrijd gereden en ik vind het een stuk minder overzichtelijk. Ik lees altijd uitgebreid het commentaar dat bij de oefeningen staat en neem dat ook weer mee in mijn voorbereiding voor de volgende wedstrijd.
Het onderstreepte maakt het echt een stuk minder vlot leesbaar.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:28

Ik heb zaterdag wedstrijd gereden, maar wij hadden nog gewoon het oude protocol

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:34

Marjolein schreef:
Kunnen we niet beter strepen met een groene (positief) en rode (negatief) markeerstift? Dan heb je minder uitleg erbij nodig.

Ik heb gisteren ook de eerste proeven gereden met de nieuwe protocollen. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik nog niet gekeken heb naar de onderstreepte gedeeltes.

Dan heb je toch nog zoveel uitleg nodig. Dingen als 'aanleuning', 'vorm en grootte van volte', 'grootte van keerwending, en 'parallel' zal toch uitleg behoeven.

En ik geef het de schrijfster/schrijver te doen als ze een blauwe/groene/rode pen moeten gaan hanteren...

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 12:59

Ik denk dat er teveel gevraagd wordt van schrijfsters, maar ik ga het over 2 weken wel meemaken. Ik denk nu dat ik gewoon alleen tips op laat schrijven en dan zelf snel na de proef het onderstrepen doe. Maar dan hoop ik wel dat er wat extra tijd per proef komt. Na wat ik net allemaal gelezen heb in de jurygroep op fb denk ik niet dat er een andere manier is als je geen hele ervaren schrijfster hebt.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-20 13:07

Anoeska27 schreef:
Ik denk dat er teveel gevraagd wordt van schrijfsters, maar ik ga het over 2 weken wel meemaken. Ik denk nu dat ik gewoon alleen tips op laat schrijven en dan zelf snel na de proef het onderstrepen doe. Maar dan hoop ik wel dat er wat extra tijd per proef komt. Na wat ik net allemaal gelezen heb in de jurygroep op fb denk ik niet dat er een andere manier is als je geen hele ervaren schrijfster hebt.

Dit hebben wij ook gedaan. Gewoon de tips/commentaar opschrijven.
En daarna eventueel onderstrepen