[HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:03

Grappig wat een verschil in bouw kan doen met de lengte van de ruiter! Als je op mijn pony van 1.40m een ruiter van 1.69m zet, dan is dat echt veel en veel te lang. Terwijl ze absoluut niet smal is (boommaat wijd) :+

Ik ben zelf overigens net geen 1.60m denk ik, weeg ook maar 48kg :')
Afbeelding

Hoe ver zijn jullie allemaal thuis met de training? Welke oefeningen pakken jullie allemaal mee? Mijn instructrice is er trouwens van overtuigd dat mijn pony geschikt is voor het hogere werk, alleen dat gaat wel hard werken worden! Ik hoop dat het ooit eens gaat lukken :))

eldora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:10

Grappig he!
Ze is wat breder maar absoluut geen tank. Ik zelf vind mij zelf op haar niet echt misstaan, iets groter zou mooier zijn maar naar mijn idee kan het nog prima.

Die van jou is ook leuk! Passen goed bij elkaar!
Was jij niet die ene die steeds moest verhuizen en geen goed passend zadel had, steeds pech met de pony gehad? En later echt super vooruit is gegaan?

Wij zijn weer helemaal opnieuw begonnen aan de basis. Want het rijden was gewoon echt niet meer fijn..kop in de lucht, heel stug en sterk en stijf.
Nu ik weer aan het lessen ben doen we heel veel volte werk en schoudervoor om haar wat losser en rechter te maken. Stukjes wijken en veel slangevoltjes en bochten werk om haar steeds goed te laten buigen. Dat gaat al een stuk beter en we proberen haar nu aan de voorkant ook steeds wat meer te laten zakken

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:12

Voor mij was het heel simpel. Ik mocht deze pony rijden en aangezien dat een makke pony is, de dochter van mijn (inmiddels overleden) eigen pony, het qua afstand goed te doen was en ik de eigenaren heel erg mag, ben ik er voor gegaan. Dat pony achteraf toch, zodra je moeilijke dingen gaat vragen, wat moeilijker is dan gedacht is eigenlijk niet zo erg. Leer haar steeds beter kennen en ondanks dat moeilijke blijf ik haar geweldig vinden. Zij kan echt beledigd zijn als je haar niet met respect behandeld en oei dan heb je er echt geen goede aan. _O-

Spaansepony, jammer! Maar wel een mooi leermoment. Je punten vallen dan inderdaad mee. Is inderdaad een kwestie van kilometers maken. Ook voor jezelf. :j

Lootje 1991, ik ben met vorig paard ook altijd erg zenuwachtig geweest. Maar na elke wedstrijd werd het weer een beetje minder. Gewoon veel doen dus. Het liefst ook een beetje met een ritme.

Ghostattack, denk dat jij inderdaad, uit jouw verhalen (heb jouw volgtopic sporadisch gelezen), een vrij moeilijke pony hebt. :j

Welkom Vera94, Saar88 en Boytjeh!

Leuk dat jij ook een kleintje hebt, Hananass. Valt mij wel op dat er erg veel pony's zijn dit jaar, of is dat altijd zo?

Ben benieuwd naar de rijfoto's Eldora1! Vind het ook mooi passen trouwens, ondanks dat jullie verschil in lengte een aantal cm meer is dan bij ons.

Bokker13579

Re: [HK] Je B-debuut in 2018 of rustig verder in de B?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:14

Ik meld mij ook, na 3 wedstrijden (5 proeven) ben ik B+7, ik ben geselecteerd voor het regiokampioenschap, daarvoor wil ik nog 1 wedstrijd meerijden en naar de L. Ik ben 1,74 en rijd een pony van 1.54 tussen de paarden!
Afbeelding

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:15

PeerAppel schreef:
Ghostattack, denk dat jij inderdaad, uit jouw verhalen (heb jouw volgtopic sporadisch gelezen), een vrij moeilijke pony hebt. :j

Zacht uitgedrukt _O- Overigens zijn de punten die we tot nu toe op wedstrijd hebben gereden niet bizar slecht, gemiddeld tussen de 170 en 175. Voor een pony die op wedstrijd enorm tegen de hand wordt, taktfouten maakt en als een kameel door de bak gaat is dat niet super slecht toch? :')

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:18

Oh nee dat vind ik dan inderdaad geen slechte punten! Heb weleens slechtere punten gehad met een paard dat 90% van de tijd wel nageeflijk was en verder eigenlijk prima liep.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:19

Ach ik heb ook een keer 148 gereden _O- Had beter kunnen afgroeten toen haha

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:25

Haha, nou tussen de 170 en 175 is helemaal niet zo slecht. Mijn pony verdenk ik soms dat de TDH'tjes spaart op haar protecol. Flauw ding loopt de sterren van de hemel bij het losrijden en in de ring doet ze net of ik hele rare dingen vraag :Y) . Achja, dat herkent iedereen wel.

Wij zijn nu hart aan het trainen voor de L1, in januari nog een B proefje en dan in februari eens L1 proberen.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:29

Hoi, ik meld mij ook. Heb een 19 jarige oldenburger. Gekocht van een manege dus het dressuurmatig omscholen ging niet altijd van een leien dakje maar op een gegeven moment is de knop om gegaan bij haar en loopt ze super. Dit jaar twee onderlinge wedstrijden gereden, beide met winst. In 2018 wil ik in iedergeval 1 keer starten met haar, de rest kijken we hoe het met haar gaat en of ze het nog aan kan :)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:38

Hahaha Ghostattack, wel weer km gemaakt joh. Worden ze niet slechter van.
Josien, dat is ook zo fijn inderdaad. :')

Ik denk dat mijne ook zulke punten zou halen. Die kan een nieuwe kunstje ipv galop:

Iets met merrie, vos, beledigd, trut. Dat soort dingen _O-

Welkom Lizzy!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:42

Oh gut wat een bitch hahaha. Dat soort sprongetjes kan die van mij ook goed, maar haar specialiteit is schrikken en dan ineens uit het niets in de spagaat stilstaan of 180 graden omdraaien :D

Maar in galop je kop in de lucht gooien en baas een kopstoot geven is laatste tijd ook wel favoriet :j

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:44

Oh wat een draken komen er voorbij :')
Die van mij kan er ook wat van als het allemaal wat moeilijk wordt.

Ik ben hard aan het trainen voor het L. Ik las van de week de proeven eens door en werd gelijk bang :') toen ik nog L reed met mijn oude paard leek het makkelijker

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:30

Leuke pony's komen er voorbij! Scout is ook niet zo groot, 1.62. Heb hem zelf gefokt uit mijn E-pony.

Op de vraag wat we in training doen.. Nou Scout is pas een maand of drie onder het zadel, dus zijn vooral bezig met het wat rechter maken. Hij loopt wel makkelijk nageeflijk gelukkig. Verder een beetje voltes en slangevoltes, sinds deze week probeer ik een pasje naar binnen te wijken om hem wat meer van de buitenkant te krijgen. Verder veel schakelen en tempowisselingen. Hij pakt het best goed op :)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 13:40

dena_mii schreef:
Saar88 schreef:

Meld ik me ook maar even met ponylief :D!

Nu 4,5 en rustig aan de dressuur aan het oppakken. Rechtsom gaat erg goed, maar linksom blijft iets achter. Dat is zijn moeilijke kant, dus nu actief bezig met rechtrichten. Verder sterker maken en conditie opbouwen.
We doen het heel rustig aan door zijn maat en sensibelheid. Ik wil hem graag goed bevestigd hebben voor ik een stapje verder ga. Daarom wil ik niet teveel doelen stellen. MAAR dit jaar gaan we wel de B in als alles mee zit :)

Had ik al gezegd dat Vin 1.80 is :D

[ [url=m/20D8HK.png]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/mblz1o.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hee die ken ik nog wel! Sta nu op stal bij z'n fokker haha. Heb hem als jaarling gezien, was toen al een reus.

Wat leuk dit! Met een jaar al 1.66 inderdaad :)) ! Heb ook contact met zijn fokker en hele leuke foto's gekregen van zijn jongere jaren.

Even benieuwd wanneer jullie beginnen met starten met een jong paard. Ik twijfel of ik hem eerst helemaal bevestigd wil hebben voor ik ga starten, of er maar gewoon in knal voor de ervaring en naar de punten toewerk..

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 21:36

Welkom Lizzy! En wat zijn er veel pony's hier te vinden! :')

Qua training ben ik nu bezig met mijn paard wat rechter te maken. Ze loopt namelijk nog vaak erg schuin de proef door. Ook volg ik de tips van de jury vanuit de protocol op, en ben ik bezig met haar meer op te sluiten en de figuren beter af te werken. :)

Lena82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:03

Focus in de training ligt op ontspannen aanleuning en gehoorzaamheid. Vooral dat laatste wil hij nog wel eens vergeten. Verder pakken we regelmatig wijken, SB en achterwaarts al mee en dat doet ie eigenlijk vrij gemakkelijk allemaal. Alleen dat luisteren...... :+

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:28

Hier trainen we voornamelijk op het loslaten en het ontspannen en in aanleuning blijven tijdens een overgang. Wijken kan paard wel, maar ik niet dus dat nemen we zo af en toe mee samen met sb en travers. Maar gewoon om haar los te krijgen niet perse om een mooie oefening neer te zetten. Ze houd haar kaak nog zo strak in alles dat ik dat eerst opgelost wil hebben en dat ze gewoon echt los is voordat we op wedstrijd gaan. Valse knik kunnen we allemaal wel punten mee rijden, maar dat werkt voor mij niet

Hananass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 23:51

PeerAppel, ik heb geen idee of er veel pony's zijn. Hier in de regio zie ik bijna nooit pony's of paarden anders dan KWPN'ers.

Welkom Lizzyy, fijn om te horen dat je de knop hebt gevonden en dat je nu lekker kunt rijden :D

Bij mij in de training gaat het vooral om controle, buiging en leren sluiten. Die van mij is best soepel en ontspannen, maar als hij er klaar mee is en geen zin meer heeft dan is het dikke doei. Hoofd in de lucht en turbomodus aan }:)

Bokker13579

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 00:02

Traint iedereen al naar het L toe, of wachten jullie totdat jullie verder zijn in de B?

Ik zelf heb eerst heel lang de focus gehad op een correcte basis en samenwerking. Alle delen 1 voor 1 uitvergroot en daarna samengevoegd als één geheel. Begonnen met mijn houding, daarna tempo, daarna halshouding en dan het rechtrichten! Leuk om te zien hoe iedereen begint met de wedstrijden

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 01:15

Ik durf nog niet eens aan het L te denken hoor _O-

We zijn nog lang niet B klaar. Ook ik pak het puntje voor puntje op. Dat was eerst het tempo en voorwaartse reactie op de beenhulpen, daarna buiging steeds meer meepakken en nu zijn we vooral bezig met rechtrichten. Meneer zijn 'slechte' kant is ook mijn slechte kant dus we zitten elkaar lekker te versterken.
In dat rechtrichten nemen we de zijwaartse beenhulp nu ook langzaam mee. Dat vindt ie maar moeilijk want 'ik heb toch net geleerd dat been voorwaarts betekent' (groot groot vraagteken boven zijn hoofd).

Ik twijfel dus wel wanneer te gaan starten. Wil ik hem echt bevestigd hebben of ga ik eerst gewoon ervaring opdoen.

Overigens is hij nu pas twee maand effectief onder het zadel, dus we hebben alle tijd :)

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 07:21

Ik ben nu ongeveer B klaar, sommige afwerking kan soms iets beter. Maar hij is jong, geregeld vrij en verschilt per dag soms hoe hij loopt en is. Ben nu licht begonnen met opzij gaan voor kuit, en meter per x max. Kleine stukjes doorzitten voor aangalopperen etc

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:15

Het liefst start ik dit jaar alleen BB of onderling B en maak ik pony thuis ongeveer M-klaar. Ik heb geen haast, maar wil wel dat de basis er gewoon érg goed in zit en een B-proef een eitje is voor ik een dure startkaart ga kopen.

Qua draf kan ze nu wel een klein stukje opzij weer naar de hoefslag toe en achterwaarts begint langzaam ook te dagen, maar galop is nog zo slecht bevestigd. Ze weet dondersgoed wat ik wil, maar zij weet nog niet zo goed of ze alles zomaar van mij wil aannemen als datgene wat moeilijker is. Op buitenrit hebben we al flink wat kilometers gegaloppeerd en dat vindt ze heerlijk, maar in zo'n bak vindt ze het maar moeilijk.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:48

Bij de B heb ik gewacht tot ik thuis een "foutloos" proefje kon rijden. Wel had ik al meerdere keren onderling gestart. Op wedstrijd is het een totaal anders verhaal nog hoor, maarja dat kun je thuis niet oplossen. Nu met de L zal het waarschijnlijk al wat eerder zijn, maar ga dit indoor seizoen denk ik nog wisselend starten. Afhankelijk van hoe goed het gaat met mijn L-proef in februari. Wil daar wel erg graag L-starten omdat dat gewoon een fijne toegankelijke wedstrijd is :) .

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 10:49

Ik meld mij ook voorzichtig. De planning is 2x ong B HC te starten. (Vind startkaart te duur voor 2x) Paard is nu 2.5 en wil graag starten op de friesian talent cup (cup voor 3 jarige friezen) en dan wil ik wel iets ervaring hebben met haar op vreemd terrein.

Zal mij even voorstellen :D
Ik ben 19 en heb mijn pony zelf opgeleid tot Z1. In Januari 2017 heb ik mijn eigen eerste paard gekocht , deze fries. Toen 1.5 jaar oud. Mijn pony is helaas april 2017 overleden en Zilver is zo'n grote steun geweest (en nog steeds)

Zilver fan sweltsjes state
Geboren in 2015
Pier x Wikke
Eerste eigen paard
Nu ongeveer 1.60
Super lief en super braaf.

Ik hou vooral van afwisseling. Zilver doet 1 a 2 x iets per week. Longeren met touwtjes/pessoa of spelen met balkjes. Wandelen. Fietsen. Lange lijnen . Vrijheidsdressuur . Band slepen. Of alleen poetsen, in de stal omhangen . Vind het niks aan altijd het zelfde. Ze word waarschijnlijk beleerd onder het zadel en voor de kar in maart.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:10

Wat toevallig dat ik dit topic tegen kom. Had het gisteren nog met een collega er over dat ik in 2018 het buitenseizoen wil proberen te starten.
Momenteel staat mijn ponypaardje stil ivm drukte van werk, donkere en natte dagen. Probeer wel tussendoor zo vaak als mogelijk te longeren, dat hij wel conditie en bespiering behoudt. Ben zelf helaas ook niet super lichtgewichtje, maar wel klein (1.53), dus wil zelf nog net wat meer kilo's kwijt voor ik echt op wedstrijd ga.
Heb wel dit jaar september een oefenwedstrijdje gedaan. Zat toch al best netjes met 162 en 177,5 punten, en dat zonder galop en met een pony die ogen te kort kwam met alles wat te zien viel :)) We rijden ook bitloos, omdat meneer erg gespannen en chagrijnig raakt van de bitten die we geprobeerd hebben. Hij is een stuk relaxter zonder bit en ik sta er open voor, dus waarom niet :) Wie weet als het heel goed gaat met wedstrijden dat we later over 'moeten' stappen naar bit, dan ga ik een bitfitter vragen langs te komen, dus ben niet geheel anti-bit geworden nu ;)

Dus voor ik echt officieel ga starten wil ik nog wat extra gewicht kwijt zijn, weer gewoon aan het rijden zijn en over mijn galopangst heen komen (en dat terwijl die van mij juist heel fijn galoppeert.. Rare angst door onbekende oorzaak). Met het eerste ben ik al goed bezig dankzij het werk merk ik aan mijn kleding :P

Mijn pony is een niet geregistreerde New Forest pony van 1.50 (of inmiddels alweer 1 of 2 cm groter) van 5,5 jaar. Laatbloeiertje ook, dus die winter-rij-stop is voor zijn groeien en verbreden niet eens zo heel slecht :P
Wij tweetjes, ik dacht maandje geleden. Even spelen in de paddock :P
Afbeelding
Afbeelding

De oefenwedstrijd in september
Afbeelding

Foto's van de shoot in februari om te vieren dat ik meneer al 4 jaar in bezit had, bijna 5 jaar alweer. Waar gaat die tijd heen :wow:
Afbeelding
Afbeelding

**Ik rij zelf trouwens pas sinds augustus zo nu en dan met hem, als het weer het toe laat en hij de indruk geeft het aan te kunnen. Daarvoor hebben anderen hem ingereden en doorgereden. Heb er nu al ruim een maand niet meer der op gezeten.