KNHS laat inschrijfgeld en prijzengeld vrij

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iloonie

Re: KNHS laat inschrijfgeld en prijzengeld vrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:03

Gisterenavond bij de ledenvergadering van regio ZH geweest. De wedstrijdkalender wordt daar vrijgegeven. De kring en haar verenigingen moeten met gezond verstand de kalender samenstellen. Met het vrijgeven van het inschrijfgeld en dus ook het prijzengeld/waarde van de bekers of gebruiksartikelen komt er hopelijk ook een gezonde marktwerking.

Ik verwacht niet dat alle verenigingen gelijk hun inschrijfgeld gaan wijzigen. Hier in de kring hebben vooral outdoor wedstrijden het best moeilijk om voldoende inschrijven te krijgen, vooral als het nog op gras is. Op zand daar en tegen hebben de meeste wedstrijden weinig te klagen. Ik denk dat alle ruiters straks meer voor kwaliteit gaan, in verhouding tot het inschrijfgeld en de te winnen prijzen.

Kalab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:01

Om heel eerlijk te zijn verwacht ik ook niet dat verenigingen hun inschrijfgeld drastisch omhoog zullen gaan gooien, dit omdat dit hen ook aanmeldingen zal gaan kosten omdat mensen de prijzen te hoog vinden. Als een vereniging met het bedrag dat nu gevraagd wordt voldoende inschrijvingen kan krijgen, verwacht ik niet dat zij het risico gaan lopen inschrijvingen mis te lopen door hun inschrijfgeld fors te verhogen.

Echter verwacht ik wel dat het prijzengeld of het geld dat aan prijzen wordt uitgegeven wat naar beneden zal gaan. Op die manier kunnen verenigingen wat extra inkomsten verhalen en dat is wellicht voor minder goed draaiende verenigingen wel interessant.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 18:30

Ik zit in het bestuur van een paardensportvereniging en als ik vanuit ons spreek hebben wij niet de intentie om iets te veranderen.
Het zal dus niet duurder worden (we zitten al niet op de grens van wat maximaal gevraagd mag worden) en prijzengeld/ waarde van de prijzen zal naar mijn idee ook niet anders worden. Als wij gebruiksvoorwerpen hebben dan zijn dat gewoon goede artikelen (goede merken, eerste prijs bv een merk dekje, uitrijdeken, kingsland spullen etc.).

Inschrijfgeld verder naar beneden doen lijkt me niet handig, we hebben nu al nauwelijks winst op een wedstrijd en dan ben je daar wel de hele dag voor aan het werk. Jury's, accommodatie en prijzen zullen ook betaald moeten worden.
We verdienen ook niets aan de kantine want dat is uiteraard voor de manege waar wij onze wedstrijden houden.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:48

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 20:51

EllyC schreef:

Ik denk ook dat het springruiters nog wel eens veel zwaarder kan treffen. De mooie/grote concoursen hebben over deelname niet te klagen, zij zullen dus flink kunnen verhogen.. Springruiters die met vrachtwagens vol paarden starten, worden dan wel zwaar getroffen.

Cobus67

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:02

Ik vind eigenlijk dat hier wel een beetje minachtig richting secretariaten en organiserende verenigingen gesproken wordt. Alsof die zo dom zijn om ineens de inschrijfgelden te verhogen en geen prijs meer weg te geven. Dan krijg je je wedstrijd niet meer vol en dat begrijpt lijkt mij iedereen wel.

Hier veranderd er in ieder geval niets.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 21:07

Wat is de beweegreden achter deze beslissing?
Voorheen was het echt nog dat bij een x bedrag dus ook een y bedrag aan prijzengeld moet zijn.
Zouden we nu proeven krijgen van 15 euro met als prijs een lintje?

Persoonlijk zou ik het inschrijfgeld als vereniging zijnde wat verlagen. Meer kans dat je de wedstrijd vol heb en mensen die eventueel iets nuttigen aan drankje etc. brengt denk ik meer op dan inschrijfgeld verhoging.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:39

miss_lizje schreef:
Voorheen was het echt nog dat bij een x bedrag dus ook een y bedrag aan prijzengeld moet zijn.

Persoonlijk zou ik het inschrijfgeld als vereniging zijnde wat verlagen. Meer kans dat je de wedstrijd vol heb en mensen die eventueel iets nuttigen aan drankje etc. brengt denk ik meer op dan inschrijfgeld verhoging.

We komen nu al maar amper uit de kosten met 7 euro per proef voor pony en 10 per proef voor paard.
En het klinkt leuk dat ze dan misschien meer eten/drinken maar die omzet is vaak niet voor de vereniging zelf. Bij ons is die bijvoorbeeld voor de locatie waar wij wedstrijden rijden, dus daar hebben we als vereniging helemaal niets aan.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 10:39

Cobus67 schreef:
Ik vind eigenlijk dat hier wel een beetje minachtig richting secretariaten en organiserende verenigingen gesproken wordt. Alsof die zo dom zijn om ineens de inschrijfgelden te verhogen en geen prijs meer weg te geven. Dan krijg je je wedstrijd niet meer vol en dat begrijpt lijkt mij iedereen wel.

Hier veranderd er in ieder geval niets.

Mee eens. Er wordt meteen gedaan alsof alle verenigingen ineens met woekerprijzen gaan beginnen.

Bij ons verandert er vooralsnog ook niets, niet omlaag maar ook zeker niet omhoog.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:17

JustLizz schreef:
miss_lizje schreef:

We komen nu al maar amper uit de kosten met 7 euro per proef voor pony en 10 per proef voor paard.
En het klinkt leuk dat ze dan misschien meer eten/drinken maar die omzet is vaak niet voor de vereniging zelf. Bij ons is die bijvoorbeeld voor de locatie waar wij wedstrijden rijden, dus daar hebben we als vereniging helemaal niets aan.

Aan wat voor kosten ( en vooral belangrijk in welke orde) moet ik dan denken?

Heb even zomaar een startlijst van internet geplukt en ben eens gaan rekenen.
Als een proef 7 minuten duurt kan je 8,5 proeven per uur hebben. (we houden even 8 aan ivm wisseltijd etc.) Dat betekent toch wel wanneer je 10 euro per proef vraagt, in 1 uur 80 euro "verdiend" heb.

Stel dat je wedstrijd van 9 uur tot 3 uur smiddags is, kan je in theorie 6 x 80 euro verdienen. Echter heb je er dan geen pauzes in. In de startlijst die ik hier voor mij heb is in totaal 45 minuten pauze.
Voor het gemak maak ik daar even een uur van, dus dan hou je 5 x 80 euro over. Dat komt uit op 400 euro.

Omdat ik alleen maar heb geholpen met onderlinge wedstrijden organiseren heb ik geen idee wat voor vergoeding een jury krijgt bij KNHS wedstrijden. Bij de huidige regels hoef je bij een startgeld van 10 euro geen geldprijzen te hebben, dus in die zin ben je wel "goedkoop" uit als je lintjes etc. groot inkoopt en daar eventueel korting op krijgt.

Is lokatiehuur dan zo verschrikkelijk duur?

Dit is trouwens niet bedoeld als sneer, maar echt puur interesse waar die kosten verstopt zitten.

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:22

Locatiehuur, wat eten en drinken voor de vrijwilligers, wij geven vaak nog een kadotje aan de jury, doosje bonbons oid. Afdracht aan knhs.

Jury vergoeding is 4.50 per uur plus 0.28 cent per km.
Laatst bijgewerkt door manonutjuh op 17-11-16 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:22

Jury's krijgen ook echt geen drol.. euro of 25 volgens mij.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:37

4,50 per uur zou ik uitkomen op 27 euro (pauze doorgerekend dus 6x 4,50). Gemiddelde km's heb ik geen idee van, dus heb natte vinger werk even 30 km gepakt. Dan zou er dus ook nog 30 x 0,28 = 8,40 euro bijkomen. Bij 30 km 35,40 euro totaal aan jurykosten excl. drankje, broodje etc.

Dat vind ik persoonlijk best wel mee vallen.

Over de afdracht van de knhs ga ik morgen eens lezen. Vind het best leuke materie om uit te zoeken.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:42

Dit gaat een kwestie van vraag en aanbod worden vrees ik. Simpele economie. Jammer, rijden is al duur genoeg.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:44

Ik hoop niet dat het inschrijfgeld omhoog gaat, er is hier in de buurt al een locatie die rustig 12.50 per proef vraagt. Dan is het 25 euro om 2x een proefje te rijden en dat vind ik eigenlijk al absurd.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:45

En wat denk je van het eten en drinken van vrijwilligers?? Word hier ook benoemd afdracht naar KNHS, hoeveel is dat dan voor een vereniging ongeveer? En hoe zit het met kosten als verzekering e.d. ? Moet er nog iets als een EHBO'er (of iemand die bevoegd is om eerste hulp te verlenen, zoals bv. een bhv'er voor bedrijven) aanwezig zijn? Doet die het dan op vrijwillige basis of krijgen die net als juryleden ook een vergoeding? Geen idee hoe dat precies werkt maar kan me voorstellen dat er een aantal veiligheidsvoorschriften zijn waar organisaties mee te maken krijgen en wat evt. ook kosten met zich mee brengt.

Maar van 9 tot 3 1 jury? Meestal is het dan toch al wel opgedeeld? Of heb jij nu echt serieus een startlijst voor je van 1 rubriek die 6 uur duurt (incl. pauze)?! Volgens mij is tot 4 uur gebruikelijker voor 1 rubriek.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 07:25

Vaak moeten verenigingen ook nog bakhuur betalen.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 07:52

Even een grove bepaling van de kosten, kijkend naar de gemiddelden van onze wedstrijden.

150 - 200 per dag lokatiehuur
30 per jury, meestal 2 juryleden per wedstrijddag (bij max 30 combinaties × 2 proeven)
KNHS afdracht ongeveer 70 euro per wedstrijddag
Rozetten ong 2 euro per stuk
Medailles zitten ook rond de 2 euro per stuk, bekers gaan vanaf 6 euro per stuk.
En dan nog;
Reiskosten vrijwilligers
Eten en drinken vrijwilligers en juryleden
Onvoorziene kosten

De opbrengst van de catering gaat in ons geval naar de lokatie. Wij rekenen 9,50 startgeld per proef voor niet leden met een paard (9 euro voor leden) en voor pony's de max die is aangegeven door de KNHS.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 08:12

Wat ik wel verwacht is dat de startgelden van de pony's gelijk getrokken zal worden met de paarden.

Blijft apart dat voor de vereniging alle uitgaande kosten gelijk zijn of er nu met pony's of met paarden gestart wordt, maar dat ze minder mochten rekenen aan startgeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 08:16

miss_lizje schreef:
4,50 per uur zou ik uitkomen op 27 euro (pauze doorgerekend dus 6x 4,50). Gemiddelde km's heb ik geen idee van, dus heb natte vinger werk even 30 km gepakt. Dan zou er dus ook nog 30 x 0,28 = 8,40 euro bijkomen. Bij 30 km 35,40 euro totaal aan jurykosten excl. drankje, broodje etc.

Dat vind ik persoonlijk best wel mee vallen.

Over de afdracht van de knhs ga ik morgen eens lezen. Vind het best leuke materie om uit te zoeken.

Huur van de lokatie, kleinigheidje ;) Reken op een paar 100 euro voor een heel weekend.. Of tussen de 25/30 euro per uur :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 08:28

Maar huur van locatie is toch niet een standaard iets? Hoe zit het met verenigingen met eigen locatie dan? Berekenen die de kosten door naar onderhoud van de locatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 08:31

_Marinke_ schreef:
Maar huur van locatie is toch niet een standaard iets? Hoe zit het met verenigingen met eigen locatie dan? Berekenen die de kosten door naar onderhoud van de locatie?

Nee is idd niet standaard, maar komt wel het meest voor denk ik. Verenigingen met eigen lokatie hebben naast de omzet van de kantine ook de kosten voor de kantine (inkopen/boodschappen), extra schoonmaak en de vaste kosten hebben zij sowieso. Plus dat ze misschien weer andere inkomsten mislopen omdat ze de bak bijvoorbeeld niet kunnen verhuren voor dat weekend.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 08:34

_Marinke_ schreef:

Hoeveel verenigingen hebben werkelijk hun eigen locatie (en indien zo dan zijn afschrijving ed een kostenpost)?

Bij onze pensionstalling bijv is er een vereniging aanwezig, deze vereniging is niet de eigenaar van de stalling ondanks dat ze dezelfde naam dragen. Er is een vereniging opgericht zodat pensionklanten op hun thuislocatie maandelijks kunnen starten.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:48

Wij hebben normale inschrijfgelden (7 euro pony's en 8 (B en L) en 9 euro (M) paarden.
1e proef doen wij prijzengeld (1e prijs B en L is 25 euro in de M 30 euro), ook voor de pony's (prijzen iets lager dan bij de paarden), alleen Bixie krijgt bekers en gebruiksvoorwerpen
2e proef doen wij sinds afgelopen jaar gebruiksvoorwerpen, maar dan ook wel dingen die ongeveer gelijk zijn aan prijzengeld. Zo hebben wij bijvoorbeeld dekens, mooie halsters, poetssetjes, bandages e.d. Omdat die grotendeels worden gesponsord verdienen we daar op, maar ruiters gaan toch met een tevreden gevoel naar huis.
Ik heb op een andere wedstrijd inderdaad ook wel eens de eerste prijs gehad en ging dan met een emmer en een borsteltje naar huis.

We hebben een eigen terrein en de catering is ook voor de vereniging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:56

Ik zit in een kringbestuur en wij verwachten niet echt heel grote veranderingen. het vrijgeven van de wedstrijdkalender gaat grotere gevolgen hebben voor de verenigingen die in hele oude accommodaties zitten die eigenlijk niet meer van deze tijd zijn. Voorheen probeerde we als kringbestuur deze wedstrijden een beetje buiten schot te houden van de grotere accommodaties maar dat gaat vanaf 1 april niet meer lukken.

Het vrijgeven van de startgelden zal naar onze mening meevallen. De hele grote commerciële bedrijven zouden zomaar eens naar €25+ startgeld kunnen gaan met een hele grote prijs voor nr 1, 2 en 3 en daaronder gewone prijzengelden.

De gewone wedstrijden 'in de buurt' zullen niet veel verhogen. Ik hoor echt heel veel geluiden dan €12.50 echt de max is en dat ze liever de wedstrijden zoeken van minder dan dit.

Wij organiseren van de zomer 6 dressuurwedstrijden en 3 springwedstrijden. Het inschrijfgeld blijft op €10,- staan.