Chagerijnen op het losrijterrein

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: Chagerijnen op het losrijterrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:43

Ach Ayasha ik heb niet heel veel behoefte aan nog meer discussie, jij hebt het duidelijk nog nooit meegemaakt, maar inmiddels is het ook duidleijk dat meerdere mensen (ja meer dan 2) er wel vervelende ervaringen over de sfeer op een dressuurterrein hebben, dus het ligt niet alleen aan ts.
Dat is het enig wat ik duidelijk wilde maken

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 15:54

Silly1972 schreef:
Ach Ayasha ik heb niet heel veel behoefte aan nog meer discussie, jij hebt het duidelijk nog nooit meegemaakt, maar inmiddels is het ook duidleijk dat meerdere mensen (ja meer dan 2) er wel vervelende ervaringen over de sfeer op een dressuurterrein hebben, dus het ligt niet alleen aan ts.

Thanks!!! En over beginnende wedstrijdruiters is beetje bullshit. De uitbekkende ruiters reden max L2 en ik L1 dus denk niet dat het daaraan lag en als je openingspost Las zag je dat ik nog geverifieerd heb of ik iets verkeerd deed gezien ik naar mijn mening afstand genoeg hield

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 15:55

Snap de irritatie :j
Wat mij irriteert maar ik niks van zeg is mensen die zich niet aan de 'bakregels' houden. Zo moeilijk is het niet, al rij je met 40 man hou je gewoon aan de regels en iedereen opletten waar die rijd, ik pas mezelf heel erg aan aan andere als hun volte maken bijvoorbeeld geef ik hun de ruimte zodat ik niet in de weg kom enzovoort. Blijkbaar wel moeilijk voor andere :')

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 16:26

Jep bakregels vind ik ook een minimaal vereiste. Maar dat mag je verwachten van iedereen die op concours gaat toch? Dat ze die kennen?

Ik reed net op de snelweg en toen dacht k mischien is het inderdaad mentaliteit:

Ik reed op de linker baan haalde iemand in en rechts rijd iemand zich een beetje klem achter een caravan. Ik geef ruimte, knipper met mijn lichten zodat deze persoon ertussen kan.
Een paar km verder zie ik iemand in dezelfde positie maar iemand met een dikke porsche besluit nog even gas bij te geven zodat deze persoon er nét niet tussen kan en daardoor zich nog verder klem rijd en met 80 achter een vrachtwagen hangt.
Misschien is het dat verschil....even laten zien dat je beter bent/ hardere auto hebt / beter paard kunt rijden / vind dat je beter paard kan rijden. Of gewoon mensen helpen als je ziet dat het even niet zo lekker gaat.

Ik hield gister voldoende afstand en toch flipte die ene mevrouw, was dat echt op mij? Nee ik denk dat het was omdat haar paard niet liep zoals ie moest lopen. Maar dat was niet mijn schuld. Toch kreeg ik de volle laag. En nee, normaal ben ik hier in Twente ook niet zó erg gewend maar waarom is het in de dressuur zo moeilijk om elkaar een beetje ruimte te geven *letterlijk soms* en ook gewoon bijv succes te wensen of te vragen hoe het ging. Ik doe dit altijd en krijg vaak dus norse blikken maar de ruiters die er net zo instaan als ik vinden het heel leuk en maken ook een praatje. Ben dus wel benieuwd of hier ook mensen zijn die het dus irritant vinden als iemand ze succes wenst of na afloop vraagt hoe het ging en waarom dan :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 17:08

Heel vaak heb ik leuke en gezellige contacten gehad en leuke praatjes. Maar ik deed dat niet met iedereen. Kwestie van aanvoelen.

Ook ik ben vriendelijk en geef iedereen altijd en overal de ruimte. Ik denk dat dit de reden is dat ik erg weinig agressie persoonlijk gericht, ben tegen gekomen. Jouw auto voorbeeld is een duidelijke en heel erg herkenbaar.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-16 17:23

Ja maar daarom was ik juist zo verbaasd dat het mij overkwam gister ;)
Geef altijd ruimte, ben vriendelijk maar blijkbaar trok ik het gister aan.

Sprak meer ruiters bij prijsuitreiking met zelfde klacht

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 17:27

Ik denk niet dat je het aantrekt, je hebt gewoon een keer pech gehad.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 17:49

Dit probleem is echt niet iets van Nu, dit speelde al in mijn jeugd op de manege en het wordt door de ouders met de paplepel ingegeven.

Op een simpel manegewedstrijd een B proefje.

Ik reed op mijn toen nog redelijk jonge haflinger de wedstrijd mee. Tegen de manegeruiters van mijn eigen rijniveau.
Er waren toen nog geen klasse voor eigen paarden in de B ivm te weinig deelnemers.

Dus ik reed tegen de ruiters op de manegepaarden, die ondertussen de proef al tig jaren reden en precies wisten wat ze waar moesten doen en eigenlijks zonder echt hulpen te geven de proef liepen.

Uitslag was dat ik eerste werd.
Waren een aantal ouders tekeer gegaan tegen de manege houder omdat ik op een eigen paard mee reed en ik meer kon oefenen.

Was voor mijn haf net één van de eerste wedstrijdjes dat ik met haar deed.

Echt je had die ouders moeten horen.
En dit verhaal speelt al 21 jaar geleden af.

Kalender7

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 17:54

Hier hebben we dat ook een beetje, ligt eraan waar je start. Hier ook veel 'kijk mij eens gaan en wie denk jij dat je bent' figuren. Niets van aantrekken, lekker focussen op je eigen rijden anders is de lol er snel af.

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 18:20

Ruiters die gestresst nog even de puntjes op de i willen zetten in korte tijd met als bijkomstigheid dat je snotverdikkie niet eens alleen in de bak bent :D Ik veroorzaakte nog eens extra irritatie omdat mijn paard zich mega-populair persoonlijk aan iedereen wilde voorstellen door de 1e 10min luidt in de rondte te brullen voorwaarts stappend, van li naar re kijkend := Na me een paar keer opgelaten te hebben gevoelt en hem dmv gelijk "eraan" probeerde zijn mond te snoeren dacht ik op een gegeven moment, ja daaaaag, zo doe ik dat thuis ook niet en als ik ergens vreemd kwam gaf ik hem gewoon de kans te kijken en te a-klimatiseren, daar wordt mijn paard fijner van, ik ga geen rekening houden met zenuwlijers om me heen, ik houd me verder aan alle bak regels en stel me sociaal op. En tegen de stresskippen zou ik willen zeggen, als je het thuis nog niet bevestigd hebt lijkt het je dan hier een geschikt moment om er in te pompen in 30 min ?! Daar heb ik nou last van, ik verlies mijn concentratie van schoppen, trekken, meppen, klikken om mij heen. Als jij het al spannend vind wees dan allicht een beetje begripvol naar je paard. Maar er zijn gelukkig ook genoeg vriendelijke wedstrijd mensjes :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 18:30

room10 schreef:
1e 10min luidt in de rondte te brullen
doet jouw paard en
room10 schreef:
klikken om mij heen
vind jij irritant :)) . Dat vind ik grappig.

Begrijp me goed, ik vind het prima als jouw paard brult, daar had en heb ik echt geen last van en hou hooguit mijn merrie uit zijn buurt (tenminste als het een hengst blijkt te zijn, wat ik eventjes zal checken) en als een ander klikt om haar paard aan te sporen dat vind ik ook prima, heb ik ook geen last van.
Brullen i.m.o lijkt me wel wat meer aanwezig en storend voor mensen dan klikken. :))

room10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 18:58

pien_2010 schreef:
room10 schreef:
1e 10min luidt in de rondte te brullen
doet jouw paard en
room10 schreef:
klikken om mij heen
vind jij irritant :)) . Dat vind ik grappig.

Begrijp me goed, ik vind het prima als jouw paard brult, daar had en heb ik echt geen last van en hou hooguit mijn merrie uit zijn buurt (tenminste als het een hengst blijkt te zijn, wat ik eventjes zal checken) en als een ander klikt om haar paard aan te sporen dat vind ik ook prima, heb ik ook geen last van.
Brullen i.m.o lijkt me wel wat meer aanwezig en storend voor mensen dan klikken. :))

Precies, jij klikt, ik brul, dussss voelde me niet meer opgelaten : ))

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 19:06

room10 schreef:
Precies, jij klikt, ik brul, dussss voelde me niet meer opgelaten : ))

Ik klik nooit, hoe kom je daar nu bij. *D . Maar ik heb er geen last van als een ander dat wel doet.
Die andere voorbeelden van je ben ik het wel mee eens hoor dat is echt not done. Maar laat lekker klikken en brullen. Zal me een worst wezen.

Alleen als het om geluidsoverlast gaat, vind ik brullend paard meer aanwezig dan een klikkende ruiter.
Ik heb een merrie, dus een brullend paard kan een hengst zijn en daar zal ik wel degelijk mijn rijgedrag op aanpassen want blijf uit mijnheer zijn buurt met mijn merrie. Dus brullend paard heeft gewoon meer impact op mij, maar vind dat echt niet vervelend hoor. Dat is de natuur.

Alleen dat uitgerekend jij je dan ergert aan een klikkende ruiter, dat vind ik dan weer grappig. }> Snap je dat?

valerieblok

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:21

Storm2009 schreef:
Silly1972 schreef:

Thanks!!! En over beginnende wedstrijdruiters is beetje bullshit. De uitbekkende ruiters reden max L2 en ik L1 dus denk niet dat het daaraan lag en als je openingspost Las zag je dat ik nog geverifieerd heb of ik iets verkeerd deed gezien ik naar mijn mening afstand genoeg hield

beginners slaat ook nergens op vind ik persoonlijk want ik rij michien b maar dat is niet om dat ik een beginner ben ik rij al 15/16 jaar ofzo. Maar als je nieuw paard heb moet je weer b beginnen ten zij je paar keer z geweest bent maar. iereen begint in de b ook hun zijn in de b begonnen maar ik vind niet dat iemand l2 rijd tewel jij l1 bent mee is als jou en ze moeten niet zeiken als jij je aan de regels houd

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:28

24 augustus eerste wedstrijd... hopelijk is het niet zoals jij het beschrijft anders ga ik toch wat kritiek over me heen krijgen met mijn bonte herrieschopper. :o :7

Maar antwoord op je vraag...
Zolang mensen normaal rijden, niet zagen, niet express in de weg rijden, beleefd zijn en rekening houden met anderen, ben ik aardig! :)

Ik ga ook voor de lol, en het lijkt me geweldig om met mijn bonte mafkees rond te rijden en (hopelijk) later eens wat te winnen *\o/*

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 20:52

haha Esaqar, dat hoop ik over een aantal jaar ook te doen.
Alvast heel veel plezier, want het moet inderdaad gewoon leuk zijn

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:30

Oe jij hebt er volgend jaar een knappe mini Ceasar rondlopen <3
Wel een volgtopic aanmaken tegen die tijd hé (:

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:31

Je gaat nog genoeg niet vriendelijk rijdende mensen meemaken op concours, hopelijk kun je daartegen dan!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 21:33

Esaqar schreef:
Oe jij hebt er volgend jaar een knappe mini Ceasar rondlopen <3
Wel een volgtopic aanmaken tegen die tijd hé (:

Die is er al, zie onderschrift haha.
Sorry even offtopic :P

naam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 23:22

Ik ga ook al wat jaartjes mee op wedstrijden maar vind de sfeer er ook zeker niet beter op worden! Soms denk ik dat dat komt omdat ik van een oudere generatie ben en nog fatsoen heb mee gekregen van huis uit. Maar ik vind al het gestress en gemopper en gescheld ook niet nodig op wedstrijd. Ik denk dat er toch veel mensen zijn die als ze op het paard zitten, denken dat ze hun geld ermee moeten verdienen. Het is toch hobby en dat zou toch gelijk moeten staan aan ontspanning!!

ReadTheRulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 00:04

Ik denk dat daar ook wel wat het verschil zit tussen de hobby ruiter en degenen die het als werk doen.
Maar ik vind het in geen enkele discipline van klasse getuigen als mensen hun fatsoen vergeten
En dat er een x iets wat snibbig wordt gezegd begrijp ik prima

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 01:44

Het hangt ook erg van de locatie af heb ik het idee, hier in de regio zijn een paar wedstrijdlocaties waar de inrijbak echt 'te klein' is om een grote hoeveelheid losrijders te kunnen hebben.

Ik wordt ook altijd aangesproken als een vervelende ruiter, omdat ik veel halt hou, paard wordt heel fijn aan de hulpen als ik een aantal keer draf-halt-draf doe. Maar waar in de piste ik dat ook doe (2de hoefslag, middellijn, hoek zonder andere ruiters, 3de hoefslag, op de volte, ...) zeer vaak krijg ik er wel commentaar op. Heb er nog geen goede locatie voor gevonden, was zelfs al aan het twijfelen om HALT te gaan roepen, zoals bij losrijden springen KRUISJE/OXER/STIJL wordt geroepen...
Ik verontschuldig mij telkens als ik toch iemand in de weg rij met het halthouden, maar dat kan toch echt niet storen als ik het op de 3de hoefslag doe terwijl de andere ruiter op de hoefslag is... Toch krijg ik er vaak commentaar op, alsof halthouden niet bij het losrijden hoort...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:00

Allereerst ik heb een vreselijk lief ponietje en hij kan slecht tegen boze mensen en geweld, dan denkt hij krijgt hij spanning, maar blijft wel netjes zijn best doen maar je merkt gewoon dat hij dan reageert op elk geluidje en beweging.

Tijdens losrijden, kleine ring paar combinaties. Ik ben met iemand aan het praten die rijdt naast mij. Mens trapt ineens sporen in haar paard en mept hem naar voren. Paard schrikt zich de tandjes en springt naar voor en opzij. Ik zit met pony tussen wand en paard. Paard krijgt nog paar trappen en klappen na. Mijn pony reageert daarna alsof ik hem heb mishandeld. Tijdens de proef was er een andere ruiter zijn paard even lesje aan leren in dan losrijstukje zweepslagen en waren duidelijk te horen en je hoorde paard schrikken en reageren. Resultaat overal staat spanning als commentaar in mijn proefje.

Andere manege, losrijring erg druk en ook daar naast mijn pony hun paard gaan lopen trappen en zagen en slaan. Ga ik binnen losrijden, ik was lekker alleen dus dacht nog even lekker te kunnen rijden. Komt er iemand bij, denk van de manege zelf, strak aan de slof en dit paard kreeg rake klappen. Je raad het al, proefjes vol spanning, ik heb hem de tweede proef maar gewoon even stil gezet in de hoek om hem eerst maar weer eens adem te laten halen. Ik vind het zo sneu....
Weer een andere wedstrijd. grote losrijringniet echt druk. Komt er combinatie van die manege die het paard een lesje gingen leren omdat paard de dag ervoor weigerde het erf af te gaan met buitenrijden. En als paard dan terug vecht dan moet een ander erop om hem eens even echt goed te vertellen wie er de baas is.

Ik heb niet zo vaak dat mensen onaardig tegen mij doen als persoon, maar ik vind gedrag met losrijden echt niet kunnen. Sowieso mensen leer rijden en leer van je paard te houden en samen met hem te presteren ipv in je ego te gaan hangen en je paard als slaaf de dingen te laten doen die die eigenlijk nog niet kent. Want eerlijk, ik ben een schijtert, maar ook ik krijg mijn dieren verkeersmak en kan ermee buiten rijden. Wij overwinnen onze angsten samen. En op wedstrijd wil ik gewoon lekker kunnen rijden in de vaak mooie bakken en een proefje rijden om te toetsen hoe het gaat en weer nieuwe doelen te krijgen door commentaar van de jury. Ik betaal ervoor ik moet mijn pony ervoor verslepen en ik hou van mijn pony, al die extra stress is niet nodig.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-16 09:23

Oh wat een erge voorbeelden. Idd het zagen en lesje leren op losrijbaan vind ik ook vreselijk om te zien. Vooral als je ziet dat het gewoon de onduidelijkheid van de Amazone is waardoor het paard het niet snapt en als ie dan op z'n flikker krijgt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 09:28

Je zit als ruiter te kletsen, rijdt de binnenbocht haast een pony, dieren hebben snelheid op elkaar aangepast en ineens vind je je paard sloom? Pak hem op en ga rijden....