Geen paard, wel wedstrijd ambitie

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Felicxa

Re: Geen paard, wel wedstrijd ambitie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 14:29

Resistance, niet-menners zijn wat mij betreft ook welkom om zich te melden in dit topic hoor! Is nog steeds datzelfde schuitje! :)

Dat koppeltopic had ik nog niet gezien. Zal daar binnenkort ook even een oproepje plaatsen!

Da's jammer Avaluna, ik had het heel leuk gevonden. Maar het is niet anders.

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:30

Ik denk dat ik binnenkort eens even ga kijken bij een wedstrijd, en dan een beetje sociaal doen, rondlopen en hier en daar een praatje maken en een beetje helpen, wie weet wordt het wel wat.
Mocht iemand nog een paard/pony hebben staan bij mij in de omgeving (rondom Rotterdam) en een wedstrijdruiter zoeken, dan houd ik me zeker aanbevolen :)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 14:33

Misschien kan jij je ook ergens aanmelden als vrijwilliger op wedstrijd?
Ik ga denk ik ook gewoon hetzelfde proberen. Ben niet zo'n held, maar daar moet ik me dan maar overheen gaan zetten als ik graag wil :D

Edit: Voor de sgmw op de vlietlanden zoeken ze nog vrijwilligers, misschien kom ik je dan nog tegen! :P Moet je even op de site kijken http://www.eventingzuidholland.nl/

Edit 2: http://paardenevenementen.nl/ Is misschien wel zo makkelijk om een wedstrijd te vinden!
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 05-04-16 14:39, in het totaal 3 keer bewerkt

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:34

Ja, dat is misschien ook wel een goed idee! Ik zal eens verder rond gaan kijken :)

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:27

LinSa schreef:
Heb je al eens in het koppeltopic voor menners en grooms hier op bokt gekeken?

[AR] Koppeltopic voor grooms en koetsiers

Die is niet heel actief.. :)

Ik hou me ook aanbevolen, omgeving Groningen :D
in bezit van rijbewijs BE :)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 18:44

Ik heb het wel voor elkaar gekregen.
Andere tak van sport, endurance. Breng een jonge pony uit nu die ik verder opleid voor de eigenaren. Kosten voor wedstrijden splitsen we (dit jaar iig), startkaart wel zelf betaald. :-)

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:23

Is er geen koppeltopic voor dressuur? Zou superhandig zijn, niet alleen voor ruiters en eigenaren maar ook voor fokkers enzo ivm sportpredikaten

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:24

Inderdaad, dat zou wel heel handig zijn :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:33

Komende mening/ervaring is MIJN mening/ervaring..

Ik merk dat een ruiter tegenwoordig ook heel graag in een gespreid bedje terecht komt..
Er wordt binna verwacht dat het paard op een all in stal staan, zodat ruiter alleen nog maar hoeft op te stappen en weg te rijden.. Oh en bij voorkeur moet het paard minimaal Z2 lopen..

Ik ben zelf twee jaar terug mijn fries gestart in de B, maar ben praktisch meteen kunnen stoppen ivm te druk ivm werk, kind en meerdere paarden..

Ik had dus een tijd geleden een oproepje geplaatst dat ik een bijrijder zocht en dat mijn paard op wedstrijd uitgebracht mocht worden.. We zijn zelf in bezit van traoler, dus rijden en groomen aas geen probleem.. Wat ik echter terugverwachtte was dat ruiter les zou nemen en mijn paddock (beton) zou mesten en als de bak leeg was, de waterslang in de waterbak zou hangen..

Denk maar niet dat ik ooit reactie heb gehad..

Gelukkig heb ik nu een fantastische bijrijder en ze is gel met alle 4 mijn paarden.. Zij durft mijn fries echter alleen niet uit te brengen.. Maar dat is geen ramp, ze zijn zo beiden happy.. :D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:34

Om in de mensport iets te vinden lijkt me lastiger.
Ik heb van mijn hobby mijn beroep gemaakt maar rij er nog steeds voor mensen zonder er voor betaald te krijgen.
Dan moet ik wel zeker weten dat ze niet verkocht worden.

Zo heb ik mijn laatste paarden dan ook gekregen.Ik bracht ze al uit en toen moesten ze verkocht.
Vervolgens mocht ik ze dan hebben.

Ik sla nog steeds een goed paard niet af om te trainen en te starten maar moet ef wel verder mee mogen.
Moet me uiteraard geen geld kosten.

Zorg dat je in het wereldje komt en ga helpen groomen.Zo rol je er in.
En wees brutaal,wacht niet tot je gevraagd wordt maar bied het aan.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:37

nine1987 schreef:

Ik merk dat een ruiter tegenwoordig ook heel graag in een gespreid bedje terecht komt..
Er wordt binna verwacht dat het paard op een all in stal staan, zodat ruiter alleen nog maar hoeft op te stappen en weg te rijden.. Oh en bij voorkeur moet het paard minimaal Z2 lopen..

Ik ben zelf twee jaar terug mijn fries gestart in de B, maar ben praktisch meteen kunnen stoppen ivm te druk ivm werk, kind en meerdere paarden..

Ik had dus een tijd geleden een oproepje geplaatst dat ik een bijrijder zocht en dat mijn paard op wedstrijd uitgebracht mocht worden.. We zijn zelf in bezit van traoler, dus rijden en groomen aas geen probleem.. Wat ik echter terugverwachtte was dat ruiter les zou nemen en mijn paddock (beton) zou mesten en als de bak leeg was, de waterslang in de waterbak zou hangen..

Denk maar niet dat ik ooit reactie heb gehad..

Gelukkig heb ik nu een fantastische bijrijder en ze is gel met alle 4 mijn paarden.. Zij durft mijn fries echter alleen niet uit te brengen.. Maar dat is geen ramp, ze zijn zo beiden happy.. :D

Dat valt mij ook op, mijn paard is in België reeds M gestart, maar in NL moet je met dit paard als nieuwe ruiter gewoon in de B beginnen, en dat vonden veel wedstrijdruiters al niet meer interessant (ja er is een inschalingstabel, maar ik wil gewoon dat een nieuwe ruiter bij de Basis begint)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:39

Vind ik persoonlijk ook noet meer dsn normaal.. Eigenaar-paard-ruiter moeten ook "een combinatie" worden.. (weet ff niet hoe ik t anders meot verwoorden..) :')

deWolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:43

Ik heb al dan wel een eigen paard, maar niet de financiele middelen om hem officieel uit te brengen. (Start weleens in onderlinge wedstrijden) Dus ook als je een paard hebt is dat nog niet alles :+

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:45

nine1987 schreef:

Hier kan ik mijzelf dus absoluut niet in vinden, ik heb liever kleine doe het zelf stalletjes dan grote all-in stallen, mede omdat de sfeer naar mijn mening vaak beter is en je dan wat meer de ruimte hebt, en rijd het liefst jonge paarden, juist omdat die meestal nog niet zo ver zijn. Erg jammer om te horen dat ik blijkbaar een van de enigen ben, ik ben het volledig met je eens dat die mentaliteit nogal vaak voorkomt, binnenbakken worden een eis en een stalletje mesten is te veel moeite, dat zie ik steeds vaker. :n

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:54

Desiree_2001 schreef:
nine1987 schreef:

Hier kan ik mijzelf dus absoluut niet in vinden, ik heb liever kleine doe het zelf stalletjes dan grote all-in stallen, mede omdat de sfeer naar mijn mening vaak beter is en je dan wat meer de ruimte hebt, en rijd het liefst jonge paarden, juist omdat die meestal nog niet zo ver zijn. Erg jammer om te horen dat ik blijkbaar een van de enigen ben, ik ben het volledig met je eens dat die mentaliteit nogal vaak voorkomt, binnenbakken worden een eis en een stalletje mesten is te veel moeite, dat zie ik steeds vaker. :n

*heeft in je profiel gespiekt*

Jeetje, ben jij pas 14? Wat heb jij eem volwassen manier van denken en spreken zeg.. Netjes!

Maar je bent in de praktijk inderdaad een van de weinigen.. Al ben ik ben persoonlijk ook meer van de kleine stallen.. :)

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-16 21:58

Nine, ik merk het ook en hoor het ook van paardeigenaren. Hoe onfatsoenlijk mensen soms omgaan met spullen etc. Ik vind dat echt bijzonder raar, je zou toch denken dat je het leuk vindt om met de paarden bezig te zijn en een paar borstels terugzetten waar ze vandaan komen of een keer poep scheppen dan geen grote moeite is. Maar de meeste ruiters die andermans paard rijden en verzorgen vinden het schijnbaar erg moeilijk om hun afspraken na te komen en verpesten het zo eigenlijk voor de mensen die wel gewoon netjes hun afspraken nakomen en het rijden en verzorgen serieus nemen.

Erg jammer :\
Laatst bijgewerkt door Felicxa op 05-04-16 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 21:59

Ik heb deels dezelfde ervaring als nine1987 helaas. Ik merk dat veel ruiters vooral denken dat ze graag wedstrijden willen rijden, maar eigenlijk niet bereid zijn te investeren als ze er achter komen wat er nou eigenlijk echt bij komt kijken. Zowel qua geld (want ook zonder eigen paard is het nog steeds een dure hobby) maar zeker ook qua tijd. Ik zie wel advertenties langskomen met 'ik wil heel graag wedstrijden starten en verder komen' en dan twee zinnen later 'ik kan 2, soms ook wel 3 keer in de week'. Dat is totaal niet reëel, wie traint dan het paard de rest van de week? Of 'ik kan geen bijdrage betalen', dan is vervolgens mijn eerste vraag hoevaak ze denken te gaan lessen en op wie zijn kosten....Want ook daar gaat stiekem best een hoop geld in zitten en als je jezelf wilt ontwikkelen, zal je daarin moeten investeren.

Ik rijd zelf ook wel paarden voor anderen, ook op concours als ze dat graag willen. Ik heb inmiddels de luxe dat ik daar wel wat voor kan vragen (niet veel, maar dan ben ik in ieder geval uit de kosten). Echter heb ik al een aantal keer bewezen dat ik jonge dieren fijn aan het lopen krijg, dat ik een stukje kan opleiden en heb ik daarvoor ook al 15 jaar alleen maar geïnvesteerd. Geld, tijd, energie, maar ook heel veel dingen die ik heb moeten laten omdat ik moest trainen of op wedstrijd moest. Als je een beetje leuk M en Z kan rijden en ook echt kan opleiden, kan je hier in de buurt zoveel rijden als je wilt.

Oeps, lang verhaal geworden toch nog. Wat ik jullie eigenlijk vooral wil meegeven is verdiep je een beetje in het hoe en wat. Het komt zoveel serieuzer over als je weet waar je over praat. Als je weet dat je bijvoorbeeld lid moet zijn van een vereniging en dus niet schrikt van die kosten. Als je zelf al aangeeft dat je graag wilt lessen vind ik ook echt een pluspunt. Als je begrijpt dat er de ochtend of dag van te voren ook gepoetst en gewassen moet worden, kortom dat het allemaal een stuk meer tijd kost dan alleen dat uurtje wedstrijd, dat soort dingen. Als je een reëel beeld hebt van wat het inhoudt, een redelijke basis hebt qua rijderij en vooral wil investeren in je eigen ontwikkeling, denk ik dat er absoluut mogelijkheden zijn. (en als je dan ook nog fatsoenlijk op een D pony past en in oost-brabant/noord-limburg zit, stuur mij even een berichtje haha). Niet opgeven, vertel aan iedereen dat je op zoek bent en veel succes!

Desiree_2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:30

nine1987 schreef:
*heeft in je profiel gespiekt*

Jeetje, ben jij pas 14? Wat heb jij eem volwassen manier van denken en spreken zeg.. Netjes!

Maar je bent in de praktijk inderdaad een van de weinigen.. Al ben ik ben persoonlijk ook meer van de kleine stallen.. :)

Bedankt!

Wat mij opvalt is dat sommige mensen niet echt reëel zijn. Veel mensen zeggen heel leuk dat ze wedstrijden willen rijden, zonder zich eerst te verdiepen in de kosten. Toen het bij mij begon te kriebelen heb ik meteen gekeken hoeveel het eigenlijk zou kosten om wedstrijden te rijden, want als ik het niet eens kan betalen kan ik wel leuk op zoek gaan naar een paard om wedstrijden mee te rijden, maar dat zal dan niet heel veel zin hebben. Ik ben er toen achter gekomen dat ik het in principe kan betalen, daarbij heb ik het voordeel dat ik twee keer per week gratis privéles krijg en hier dus geen geld aan kwijt ben, maar veel mensen zijn niet eens in staat een bijdrage te leveren, hoe wil je dan gaan betalen voor wedstrijden en lessen?

Ir1ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:00

Felicxa schreef:
Nine, ik merk het ook en hoor het ook van paardeigenaren. Hoe onfatsoenlijk mensen soms omgaan met spullen etc. Ik vind dat echt bijzonder raar, je zou toch denken dat je het leuk vindt om met de paarden bezig te zijn en een paar borstels terugzetten waar ze vandaan komen of een keer poep scheppen dan geen grote moeite is. Maar de meeste ruiters die andermans paard rijden en verzorgen vinden het schijnbaar erg moeilijk om hun afspraken na te komen en verpesten het zo eigenlijk voor de mensen die wel gewoon netjes hun afspraken nakomen en het rijden en verzorgen serieus nemen.
Erg jammer :\

Helemaal mee eens.
Ik vind dat alles erbij hoort, dus ook poep scheppen, tuig schoonmaken en invetten, af en toe in de regen bezig zijn, vies worden en helpen met andere dingen.

Vwb een stal uitmesten heb ik al helemaal nooit begrepen dat mensen dit niet willen doen... vind ik nou niet het ergste werk.

Ik zou er persoonlijk geen moeite mee hebben om een paard vanaf 0 op te starten, juist niet, want dan heb je samen ergens naartoe gewerkt en ben je ook meer een eenheid.
Daarbij ben ik ook nog eens van mening dat een paard met iemand anders 300x ZZ gereden kan hebben, maar dat zegt nog niet dat ik er hetzelfde niveau mee bereiken kan of direct er ook ZZ mee kan gaan rijden...

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:13

Ik denk dat het best lastig is wat te vinden. Ik had eerst een verzorgster, die als ze mij voorlas op wedstrijden gratis mocht rijden en evt ook mocht starten. Op een gegeven moment wilde ze nog alleen maar starten en nooit meer helpen met rijden door de weeks, uitmesten ect. Nooit oefenen, alleen de wedstrijden zelf komen. Toen heb ik er een punt achter gezet.
Nu start een vriendin weleens met mijn Appaloosa, maar die komt dan wel gewoon netjes oefenen en helpen spullen klaarzetten en weer opruimen ect. Je bent toch hele dag bezig ermee.
Heb weleens advertentie gezet voor een groom voor wedstrijden, maar degene die reageerde dachten ook gelijk dat ze een startkaart konden aanvragen dan, misschien omdat ik menner ben? Onder de man nog zulke reacties gehoord. Onder het mom ik help jou toch ook? Ik vroeg mij af of diegene weten wat tuig, paard , stalling, speciale mentrailer en een grote trekauto aan benzine kosten? Ben heus niet de beroerdste, maar het lijkt wel of tegenwoordig mensen er zo makkelijk over denken, alleen de lusten en niet de lasten. Ben je dan nog een ZZ menner en kan je de pony op hoger niveau brengen, maar dit waren onervaren menners...

Kletskousz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:28

Ik sta aan de andere kant, ontzettend leuk paard staan. Heeft nog wel de nodige training nodig ivm leeftijd paard. Mag op wedstrijd, graag zelfs je mag met mij mee of zelf. Alles aanwezig trailer, paard etc. Maar ik wijn schijnbaar in een uithoek dus niemand te vinden. Regio Hazerswoude.

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:33

hier ook weer een heel ander verhaal.
Ik wil graag wedstrijden rijden, heb een geschikt eigen paard maar geen vervoer of hulp :')
En daarbij woon ik in belgisch limburg (dicht tegen de grens aan) en wil ik graag in nederland wedstrijden rijden.

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 07:41

Ik kreeg een super leuke gemotiveerde verzorgster! Het klikte tussen mij haar en de ponny dat ik het meisje aangeboden heb te starten! Ik ben nu zwanger van nummer 2 en rij dus zelf niet meer maar de ponny doet zo ervaring op straks voor de Kids.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 08:14

nine1987 schreef:

Dat heeft wel een reden.. ik rij er bijvoorbeeld na mn werk soms nog 4. Dan red je het niet als je bij elk paard moet mesten enz. Dus mn eigen paard mest ik, de rest gauw borsteltje erover of ze worden klaargezet.
En paard hoeft heus geen Z2 te lopen. Wisseltje zet ik er zelf wel op. Maar wel M niveau liefst. En ook dat heeft een reden. Je hebt namelijk bij een paard van een ander altijd het risico dat je weggeschopt wordt. En als jij dan met een paard die nog geen b kon twee jaar bezig bent geweest, en je kunt daarna oprotten (en nog bedankt voor het gratis opleiden van mn paard) dan baal je. Dat risico neem ik dus niet. En zo zijn er meer. Vandaar dat je geen reacties kreeg. En ja ik heb ook het liefst een binnenbak. Want als ik bij paard 1 natregen en ik moet er nog 4 dan baal ik. Plus dat je met het weer dan soms niet kan trainen. Mijn eigen paard staat overigens op een stal zonder binnenbak met wel echt een knappe buitenbak, maar als het dan flink plenst ben ik blij dat ik eerst een van de andere paarden kan gaan doen waar wél een binnenbak is, in de hoop dat het later droog wordt. Ipv wachten totdat het droog wordt en hierdoor niet alle paarden meer red die dag[/quote]

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-16 08:38

Kletskousz schreef:
Ik sta aan de andere kant, ontzettend leuk paard staan. Heeft nog wel de nodige training nodig ivm leeftijd paard. Mag op wedstrijd, graag zelfs je mag met mij mee of zelf. Alles aanwezig trailer, paard etc. Maar ik wijn schijnbaar in een uithoek dus niemand te vinden. Regio Hazerswoude.

Voor mij sta je juist in de buurt! Ik PB je even!