gedrag juryleden

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:10

TS ik ben zo vrij geweest ook je andere posts op Bokt even terug te lezen. Vorig jaar had je problemen met een uitsluiting in het L1, omdat je paard niet rechtsom in galop te krijgen was en jij de proef van de jury moest stoppen 'wegens teveel beenhulpen'. Op z'n Hollands gezegd wekt dat de illusie dat je je paard de ring rond geschopt hebt. Een uitsluiting heb je echt niet zomaar te pakken.

En een jaar later, ben je hier weer terug. Met wederom een klacht over juryleden, waarvan er MEERDERE dus opmerkingen op je protocol schrijven dat je te hoog start, of misschien zelfs wel in de wedstrijdring niet helemaal op je plek bent.

Nou kun je als ruiter echt wel eens een lompe jury treffen, of eentje die 's morgens in de kattekots stapte en daarna ook nog herrie met man/vrouw kreeg, waarna de auto niet wou starten etc.
Dit zijn uitzonderingen.
Grote uitzonderingen.

Als MEERDERE juryleden zo DUIDELIJK een boodschap over de bühne proberen te brengen, dan is het misschien handig om toch eens heel kritisch naar jezelf (en daarmee ook je instructie) te kijken...

Als hulp een paar dingen die je kunt checken:
- ben je bv erg groot/zwaar voor je paard/pony?
- heb je een onafhankelijke zit, en kan je paard ongehinderd door jou bewegen in 3 gangen?
- kun je je paard rustig zonder hulpmiddelen (sporen/zweep) in 3 gangen rondrijden?
Vaak kun je ook wel kijken naar bv hoe lang je er over doet om een klasse te doorlopen. Uiteindelijk verdient iedereen wel eens een winstpuntje, al is het maar doordat je een keer een 'Sinterklaas' als jury treft, of iemand je moeite van het vlechten waardeert en je daarom heel mild punt. Maar als jij er bv 20 wedstrijden over doet om door de B heen te komen, en vervolgens in het L strandt, dan zit er gewoon iets mis in je basis, danwel heb je gewoon echt geen talent. Waarmee overigens niets mis is, als je wel gewoon lekker (OOK voor het paard!!) kunt rijden en een leuke dag hebt. Maar dan is het niet de schuld van de jury dat je geen winstpunten meer rijdt. Maar dan kun je nog wel gewoon lol met je knol hebben!

Als je feedback op je rijden wilt, zou je eens een filmpje kunnen plaatsen, of bv een paar mensen per PB mee kunnen laten kijken. Ik bied me voor dat laatste aan, als je dat wilt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:13

jhavik schreef:
Hierbij wil ik jullie mening over het gedrag van juryleden.
Ik heb al diverse keren meegemaakt dat er onderaan mijn protocol staat, het is leuk dat je het probeert
maar je hoort niet in deze klasse thuis. Of combinatie niet geschikt om aan wedstrijden deel te nemen en zo kan ik wel even doorgaan.
Ik heb de KNHS hier al diverse keren over aangesproken maar dit heeft geen zin aangezien zij zoals ze zeggen niets mee kunnen. Mijn mening is de juryleden hebben zich ook aan regels te houden en niet dit soort onzin op te schrijven. Sterker nog als je de lessen die je volgt in mijn geval gemiddeld 2 als ik een wedstrijd heb en dan ook nog je startgeld ben je € 100,00 lichter. Mede gezien het feit dat er totaal geen controle is op deze juryleden kunnen zij de grootste onzin op het protocol zetten wat ze maar willen. De KNHS heeft hierin ook een controlerende taak. Ikzelf heb dan ook besloten om dan ook met alles te stoppen aangezien je totaal geen respons krijgt van de KNHS en ten tweede zijn deze juryleden te ver gegaan.

Denk je niet dat als dat vaker voorkomt, het waarschijnlijk de waarheid is? Jij noemt het 'onzin' maar ik snap niet zo goed wat je uitgaven van lessen en startgeld in hemelsnaam hiermee te maken heeft? Omdat je er veel geld aan uit geeft, hoor je automatisch punten te rijden? In plaats van klagen, zou ik eens kritisch naar jezelf gaan kijken. Andere instructie en je een tijdje terugtrekken uit de wedstrijdsport, lekker gaan trainen en pas weer starten als je het voor elkaar hebt.

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:14

Ik heb als jury zijnde ook al dergelijke opmerking onderaan het protocol geschreven, 2x op een zelfde wedstrijd. Was een onderlinge wedstrijd, iedereen mocht de proef starten die hij wou ongeacht in welke proef hij startgerechtigd was). Het ene voorbeeld was een jong meisje in de b1 die haar pony niet in draf, laat staan in galop kreeg, en ik overdrijf niet als ik zeg dat ze geen pas gedraafd of gegaloppeerd heeft. Ja, dan schrijf ik onderaan de protocol dat ze beter nog even kan doortrainen alvorens op wedstrijd te gaan. Andere proef was in de l2, paard liep continue in verzet met het hoofd, trok teugels uit de handen, de amazone moest het paard letterlijk in de hoeken trekken. Dan schrijf ik op dat deze proef te hoog gegrepen is en dat ze beter in de basis beginnen.
Ik bedoel dit zeker niet grof, maar zulke ruiters horen nog niet in deze ring of wedstrijd thuis. En dat is absoluut geen schande, maar iemand moet het wel even zeggen.

Othilly

Re: gedrag juryleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:37

Ach en soms zijn opmerkingen op je protocol toch ook gewoon te leuk! Mijn laatste wedstrijd ( m1) eind november.. paard is wat dik.. :j Tja paard was toen 7.5 mnd drachtig _O-
Te leuk toch!
Ooit kreeg mijn zus jaren geleden de opmerking : Geen vertoning..kijk dat is pas grof..En niet nodig!

Judith68

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 21:43

biscaya schreef:
Ach en soms zijn opmerkingen op je protocol toch ook gewoon te leuk! Mijn laatste wedstrijd ( m1) eind november.. paard is wat dik.. :j Tja paard was toen 7.5 mnd drachtig _O-
Te leuk toch!
Ooit kreeg mijn zus jaren geleden de opmerking : Geen vertoning..kijk dat is pas grof..En niet nodig!

_O- Echt opbouwend was dat niet, maar ze had wel gelijk..... :')

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:19

Heb je een filmpje van je proef?

Zoniet laat jezelf eens filmen!
Kijk dit terug ook met je instructrice.
Jouw instructrice is dat dezelfde als vorig jaar over je galop topic?
Jullie zijn dus nog geen steek verder gekomen?
Ga op zoek dan naar iemand anders.

Heeft jouw paard lichamelijke problemen?

Wat staat er verder op je protocol?

Graag een filmpje!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:29

Judith68 schreef:
biscaya schreef:
Te leuk toch!

_O- Echt opbouwend was dat niet, maar ze had wel gelijk..... :')

Ach als je zelf er nog maar de lol van inziet scheelt al een hoop..

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:03

DatBenIkNou schreef:
Sababber schreef:
Tja, ik neem aan dat een jury dat soort dingen niet zomaar opschrijft? Wat is er tijdens de wedstrijd dan aan de hand geweest? Een jury heeft nou eenmaal een mening.. Maar als dit meerdere keren voorkomt bij verschillende jurys lijkt me toch dat er wel iets aan de hand moet zijn?

Wat een complete onzin, lastig naar jezelf kijken? Bij mij op stal staat een meisje met een heel 'simpele' Fjord en zeker geen rijkeluiskind. Toch rijdt zij prachtige punten, keer op keer.
Meisje rijdt gewoon leuk en netjes en heeft zeker geen topsportknol onder haar kont. Sorry hoor, maar als je regelmatig zulke protocollen krijgt en lage punten dan ben je inderdaad gewoon nog niet wedstrijdklaar.

Ik snap niet waarom je mijn bericht heb gequote? Omdat ik zeg dat het geen toeval kan zijn dat meerdere jurys dit er onder hebben gezet? En dat wil dan zeggen dat je met een simpel paard geen proef kan rijden? Zal je mij nooit horen zeggen gezien ik zelf met een simpele d pony van 25 De paarden voorbij reed in de L2.. Maar goed..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:28

Antonius schreef:
Ik heb als jury zijnde ook al dergelijke opmerking onderaan het protocol geschreven, 2x op een zelfde wedstrijd. Was een onderlinge wedstrijd, iedereen mocht de proef starten die hij wou ongeacht in welke proef hij startgerechtigd was). Het ene voorbeeld was een jong meisje in de b1 die haar pony niet in draf, laat staan in galop kreeg, en ik overdrijf niet als ik zeg dat ze geen pas gedraafd of gegaloppeerd heeft. Ja, dan schrijf ik onderaan de protocol dat ze beter nog even kan doortrainen alvorens op wedstrijd te gaan. Andere proef was in de l2, paard liep continue in verzet met het hoofd, trok teugels uit de handen, de amazone moest het paard letterlijk in de hoeken trekken. Dan schrijf ik op dat deze proef te hoog gegrepen is en dat ze beter in de basis beginnen.
Ik bedoel dit zeker niet grof, maar zulke ruiters horen nog niet in deze ring of wedstrijd thuis. En dat is absoluut geen schande, maar iemand moet het wel even zeggen.

En zelfs in zo'n geval vind ik niet dat je dat zou moeten zeggen. Als je het advies geeft aan een kind om nog een beetje te oefenen okee.
Maar iemand die in de L2 start, wil gewoon graag op wedstrijd. De knhs geeft je geen keus om lager te starten. Dus moet ze die proef starten en jij dus beoordelen wat je ziet. Het is verder niet aan jouw om te bepalen of iemand wel of niet op wedstrijd mag. Vind die laatste 2 regels ook nogal verkeerd.
Nogmaals, als jury hoor je objectief te beoordelen wat je ziet. Niet wat je mening is.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 00:37

amoj schreef:
Hierom ben ik gestopt met wedstrijden. Je eindigt alleen hoog als je een dure sportknol met dure spullen onder je kont hebt.

Klopt, ik vraag ook altijd even een bonnetje voor de proef begint :Y)

@TS: Zulke opmerkingen horen niet thuis op het protocol. Het is wel eerlijk en misschien de waarheid, maar dat is niet aan het jurylid om dat zo stellig neer te zetten. Dat is nog altijd aan jezelf en je instructie.

Persoonlijk, als ik zoiets zou constateren, zou ik met de ruiter/amazone in gesprek gaan na de proef (wel even kort natuurlijk :+) Ik ben dan vooral nieuwsgierig hoe hij/zij er zelf over denkt. Face to face kun je net even wat anders over komen, als jury zijnde.

Wat hier gezegd wordt, dat als je het zo vaak te horen krijgt, dat je bij jezelf te rade moet gaan, is een goed punt. Maar zolang je wedstrijd rijden leuk blijft vinden, moet je vooral blijven gaan en ondertussen thuis hard door blijven oefenen. Je bent immers wel op dat niveau uit gekomen, dat het even niet lekker gaat, is vervelend, maar in mijn ogen nog geen reden om "op te geven". Misschien wel om even een adempauze te nemen. Maar ook dat is aan jou en eventueel je instructie.

Succes in elk geval!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 01:10

amoj schreef:
Hierom ben ik gestopt met wedstrijden. Je eindigt alleen hoog als je een dure sportknol met dure spullen onder je kont hebt.

Stop hier. Wat een flauwe reactie.
Ik ben vorig jaar provinciaal kampioen geworden met mijn knol, en we rijden nog steeds bijna elke wedstrijd winstpunten. Moet je je ook bedenken dat mijn 'sport'knol een omgeschoolde Quarter is, die al helemaal niet in het plaatje van een dressuurpaard past. Als je je openstelt voor advies en kritiek, en investeert in goede lessen kom je al een heel eind verder dan iemand die enkel een dure sportknol en dure spullen onder d'r kont heeft.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 01:18

ach ja jury's..zucht. Zo heb ik eens een 5 gehad op een middendraf met de comment; te weinig verschil.
En het was er nog wel een volgens het boekje; van achteren zitten en kont eronder, voorkant ging mooi bergopwaarts en verruimde mooi.
En dan een 5 en 'te weinig verschil'
Rare was; de eerste middendraf in diezelfde proef had ik helemaal verprutst; die was zeg maar verre volgens het boekje :+ , waarbij ook helemaal niet verruimd werd, maar versneld en paard in 3 delen ook nog. Had ik een 7 op die.
Als jullie het nog snappen dan mag je mij de clue gaan uitleggen, want snap het nu nog steeds niet.

Ach, ik haal er nu ook mn schouders maar over op; heb besloten geen dressuur wedstrijden meer te rijden, maar endurance te starten en dressuur is nu gewoon onderdeel van de training geworden ipv het doel. Beste keuze ooit :D

edit: overigens ben ik het wel met de rest eens dat als een bepaalde opmerking met grote regelmaat op je protocol staat, je toch eens naar jezelf moet kijken. En toch nog wat langer door blijven trainen voor je weer de ring in gaat. Werkt niet echt motiverend natuurlijk als je bijna iedere keer de opmerking 'hoort niet in de ring thuis' (of iets in die strekking) op je briefje hebt staan. Dan eerst thuis alles goed voor elkaar hebben voor je km's maakt in de wedstrijdring.

Zo heb ik vaak op mn briefje; te weinig impuls gehad; praktisch iedere keer weer. En dat was gewoon ook zo; te veel spanning bij mij waardoor ik blokkeer en dan lukt het me niet meer. Was niet leuk om iedere keer weer te lezen, maar was simpelweg wel de waarheid.
En de eerlijkheid gebied dat ik thuis daar ook wel eens problemen mee had; te lief en te voorzichtig waardoor ik niet genoeg door pakte en daar maakte mevrouw uiteraard gebruik van door lekker sloom door te bak te sjokken.
Daar maanden keihard aan gewerkt; knopje is bij mij omgegaan waardoor ik nu wel doorpak en voila; veel problemen waar ik tegen aan liep zijn zoveel verbeterd. Kan allemaal nog beter natuurlijk, maar ik ga weer vooruit nu en dat is voorlopig goed genoeg :)
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 24-12-15 01:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 01:26

Ts, als jij je paard rondschopt (uitsluiting gebeurt niet zomaar) of je rijdt op een andere manier onvriendelijk en je wordt daar op afgestraft... Dat is toch logisch?
Laatst bijgewerkt door Urielle op 24-12-15 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: quote van gewist bericht verwijderd

Antonius

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:18

Veulen84 schreef:
Antonius schreef:

En zelfs in zo'n geval vind ik niet dat je dat zou moeten zeggen. Als je het advies geeft aan een kind om nog een beetje te oefenen okee.
Maar iemand die in de L2 start, wil gewoon graag op wedstrijd. De knhs geeft je geen keus om lager te starten. Dus moet ze die proef starten en jij dus beoordelen wat je ziet. Het is verder niet aan jouw om te bepalen of iemand wel of niet op wedstrijd mag. Vind die laatste 2 regels ook nogal verkeerd.
Nogmaals, als jury hoor je objectief te beoordelen wat je ziet. Niet wat je mening is.

Heb je alles gelezen? Ging om een onderlinge waarin iedereen mocht kiezen in welke proef hij wou starten. Dit ging om iemand die nog niet eerder wedstrijd gereden had en die ik dus naar mijn mening terecht heb aangeraden in de basis te beginnen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:34

Als je niet tegen jurysport kan moet je geen dressuurwedstrijden rijden :) simpel!

Daarbij maakt zelfreflectie je een betere ruiter, de fout altijd bij jezelf zoeken!

Als meerdere juryleden zulk soort opmerkingen op de protocollen schrijven, dan is er geheid wat mis met de basisafrichting.
Doe daar wat mee, zoek goede instructie waarbij je vooruit gaat, maar hang niet het slachtoffer uit....

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:41

listiglistje schreef:
Als je niet tegen jurysport kan moet je geen dressuurwedstrijden rijden :) simpel!

Daarbij maakt zelfreflectie je een betere ruiter, de fout altijd bij jezelf zoeken!

Als meerdere juryleden zulk soort opmerkingen op de protocollen schrijven, dan is er geheid wat mis met de basisafrichting.
Doe daar wat mee, zoek goede instructie waarbij je vooruit gaat, maar hang niet het slachtoffer uit....
Juist. Er kan eens een keer een rotte tussen zitten, maar als het vaker voorkomt moet je toch eens kritisch naar jezelf gaan kijken. Ik heb echt de ergste bagger proeven gereden die je je kunt bedenken, maar zelfs dan nooit die opmerkingen gehad, hooguit een opmerking dat het zonde was dat het zo ging.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:46

listiglistje schreef:

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten.

Ik rij zelf ook geen wedstrijden met een dure sportknol zoals ik hier eerder lees. Verre van zelfs, ik heb namelijk een fjord, geen standaard plaatje tussen de paarden en ze is ook nog van het oudere type. Ik kan als het goed gaat gewoon nette punten rijden en heb nog nooit te horen gekregen dat ik niet in een klasse thuis hoor(terwijl dat in de L1 toch de eerste tijd wel het geval was hoor ;) ) en zo zijn er wel meer pony's of andere rassen die ik voorbij zie komen en het netjes doen op wedstrijd.

Tuurlijk zijn er wel eens juryleden die meer fan van de een zijn als van de ander, maar als er meerdere keren word gezegd dat je er niet thuis hoort, dan denk ik dat je toch naar je zelf moet kijken en lekker thuis met een goede instructie door moet trainen, dan kun je ze volgende keer eens laten zien dat je het echt wel kan!

orion456

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:48

volgens mij heeft TS haar oplossing al gevonden, want ze schrijft in haar openingspost al dat ze geen wedstrijden meer gaat rijden. De reden van dit topic ontgaat me dan ook een beetje...........als je er niet tegen kan, geen wedstrijden rijden. maar niet blijven rijden en zeuren en niet naar jezelf kijken.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:49

Kom we sturen een mail naar de KNHS, dat we zelf in willen vullen wat er onderaan het protocol staat, want de jury's zijn meaniefaces.

All jokes aside, je hebt altijd wel iemand ertussen zitten die je afkeurt omdat je een vos heb op geen lange blonde haren, maar toch ga je altijd eerst het probleem rijtechnisch bij jezelf zoeken voordat je alles op de jury legt. Ze vinden duidelijk dat je nog niet klaar bent voor deze klasse dus lekker doortrainen :)

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:53

Zou je niet een keer wat meer uitleg kunnen gaan vragen bij de jury? Ze lopen vaak nog wel rond tijdens de prijsuitreiking en kunnen je dan nog misschien wat extra uitleg geven bij het commentaar op je protocol.
Succes! +:)+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 09:56

Zeepsop schreef:
Zou je niet een keer wat meer uitleg kunnen gaan vragen bij de jury? Ze lopen vaak nog wel rond tijdens de prijsuitreiking en kunnen je dan nog misschien wat extra uitleg geven bij het commentaar op je protocol.
Succes! +:)+

maar ik denk niet dat zulke ruiters dan alsnog snappen wat men wil zien :7 ligt toch altijd aan de jury....

Ga een paar x schrijven bij juryleden, film je eigen rijden/proeven en schakel eerlijke en goede instructie in, dan komt alles goed ;)

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:02

Ja dressuurwedstrijden zijn zeker een jurysport en een jury kan nou eenmaal de ene combinatie mooier vinden dan de ander. Maar ze zullen wel kijken naar de prestatie, dus al jij je oefeningen netjes rijdt, dan krijg je ook nette punten.

Ik heb met mijn vorige bijrijdpaard ook een paar wedstrijden gereden, ik was voor elke wedstrijd erg zenuwachtig en mijn paard liep als een ezel de bak rond vanwege mijn spanning. Desondanks heb ik in een paar wedstrijden toch wat winstpunten gereden. Dit waren overigens mijn eerste echte officiele wedstrijden, dus ik had gewoon veel zenuwen.

Moraal van het verhaal, ook met een 'ezel' kan je winstpunten rijden en ik kreeg altijd normaal commentaar op mijn protocol.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:14

Veulen84 schreef:
Antonius schreef:

Maar wat is nou het verschil tussen een onderdeel (objectief) beoordelen en aan het eind een oordeel geven over de gehele proef. Als ieder onderdeel onvoldoende is, waarom is het dan 'maar' een mening als ik onderaan aangeef dat deze klasse nog wat te hoog gegegrepen is. Ik geef dan ook aan waar het aan schort. Indien mogelijk roep ik inderdaad liever de ruiter bij me, maar soms zit ik op 12 m hoogte en de ruiter al weer bij A. Dan schrijf ik inderdaad ook nog iets over de gehele proef onderaan het protocol.

Een mening is (naar mijn idee): jij hebt een stom paard.
Een beoordeling van een jury is: Je bent nog niet aan deze klasse toe. Je komt voor een winstpunt in deze klasse in alle onderdelen tekort, omdat je paard voortdurend onvoldoende impuls heeft.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:22

Ook dat is een mening Anoeska, je hebt een momentopname beoordeeld en aan de hand van die ene (of misschien 2) proef kun je dat oordeel gewoonweg niet geven. Mensen hebben last van zenuwen, het lukt even niet, etc. etc. Dat betekent niet dat ze niet klaar zijn voor die klasse.

Zeg dan: deze proef was niet L2-waardig (of welke klasse dan ook), maar niet "jij" of "combinatie"

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 10:23

Maar die gebroken lijn die ik beoordeel is dan ook een mening? Da's ook maar een momentopname. Dan kan je het hele jureren wel een mening noemen (of bedoel je dat ook).