Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Al ligt dat aan mij en niet aan mijn paard, want die kent de oefeningen prima. Wanneer ik dan nadien naar de L6 sta te kijken... wow. Vind dat persoonlijk toch een serieus verschil en een hele hoop stappen vooruit. Van een middengalop, stap-galop-stap, volte 10m in draf, überstreichen, halthouden en achterwaarts (en middenstap en middendraf?) ga je ineens naar halt-galop-halt, keertwendingen om de achterhand, verzamelde draf, slangevolte 3 (of 4?) bogen in galop met telkens enkelvoudige wissel op de middellijn, contragalop... 

Sizzle schreef:Dat is een keertwending om de achterhand.
Je moet dus in draf aanrijden, dan enkele passen ervoor in stap overgaanen direct je keertwending inzetten.
In de GA 1-3 zitten de basisruiters op hun geroutineerde basispaarden, meestal de rest van hun leven.
In de GA 4 en hoger zitten voornamelijk amateurruiters met ervaren paarden of prof ruiters met jonge paarden die ze routine bijbrengen voor de eigenaar.
In het L en M zijn meestal maar 6 starts of zo, daarvan verdiet 80% zijn brood met paardrijden.
Wendy schreef:Bizar
De afgelopen 25 jaar zijn de proeven iedere keer weer makkelijker geworden. Wie weet gaat binnenkort de galop er ook nog uit in de B en L?
Ik ben benieuwd.
lienbono schreef:Ja, wij betalen 14 euro op de Vor. Nationaal is nog duurder. Ik moet al 240 euro licentie betalen en de proeven kosten vanaf 2016 maar liefst 25 euries!

Janine1990 schreef:Wendy schreef:Bizar
De afgelopen 25 jaar zijn de proeven iedere keer weer makkelijker geworden. Wie weet gaat binnenkort de galop er ook nog uit in de B en L?
Ik ben benieuwd.
De eerste berichtgeving na bijeenkomst van de forumleden was ook dus dat er vraag was naar een klasse onder de B, zonder galop.
Dat vind ik behoorlijk schokkend. De B is al ontzettend simpel, maar mooi om in te komen voor de ruiter en zeker voor jonge paarden. Hoewel veel jonge paarden onder ervaren ruiters lopen en dus niet in de B komen natuurlijk. Een klasse onder de B zonder galop is in mijn ogen een gevaarlijke zet. Je krijgt zeer waarschijnlijk paarden die niet (voldoende) onder controle zijn en dus verhoogd risico bij losrijden en proef rijden. Als je zorgt dat het niveau van instructeurs in orde is en de instructeurs allemaal kennis hebben van de wedstrijdsport, dan is het niet zo moeilijk om de leerling bij te brengen wanneer het veilig is om op wedstrijd te gaan.
Roodvos schreef:Mijn allereerste proeven in mijn ponytijd reed ik uit het gele boekje, uitgave 1984 (wie kent hem nog?). Ik heb sindsdien dus de nodige proefwissels meegemaakt. En er is werkelijk A L T IJ D nog gezeurd bij de introductie van de nieuwe proeven. Gelijk aan alle commentaar die je hier in het topic ook leest.
Nou, guess what? In de tijd van het gele boekje had je een handjevol Z2-ruiters in een provincie, en kon bijna geen Z2-combinatie een fatsoenlijke galopwissel springen. Als jij dat wel kon, kon je er haast vanuit gaan dat je gehuldigd werd als kampioen. Huidig kan bijna elke Z2-combinatie een fatsoenlijke wissel springen, en zijn de rubrieken ook nog eens groter worden. En is Nederland ondertussen ook internationaal op de kaart komen te staan als een belangrijk dressuurland.
Ondanks alle gemopper is er kennelijk toch ergens iets goed gegaan.
Ik ga dus gewoon rustig afwachten wat de nieuwe proeven ons gaan brengen.
echt vroeger was niet alles beter....Seltje schreef:Dit doet me weeral twijfelen, ik woon op de grens België - NL, en twijfel elk jaar waar ik ga starten, vorig jaar in NL gestart, het jaar daarvoor in België-VOR, en het jaar daarvoor België-LRV.
LRV is het goedkoopst, maar geen club meer in de buurt waardoor de verplichtte trainingen wekelijks heel moeilijk worden, volgende club is 3 kwartier met de trailer. Bij LRV haalde ik vlot winst in de B1, ook paar keer eerste plaats van de ring gehaald.
VOR is betaalbaar (maar de duurste provinciale), ik hou niet altijd van de sfeer, en omdat ik in een uithoek van Antwerpen zit zijn de wedstrijden ver weg. Bij de VOR haalde ik met moeite winst in de E5-E7, nooit in de buurt van een 1ste plaats gekomen, wat wil je ook met 50 starts per proef. (Dus ook zeer weinig kans om je startgeld terug te krijgen)
KNHS is duur, maar veel wedstrijden en dichtbij, aangename sfeer. Vlot winst gehaald in de B, ook paar keer bij de eerste 3.
Misschien dat ik volgend jaar Oost-Vlaanderen is probeer...
(Valt het op dat ik weinig ambitie heb om verder te komen? Heb mijn draai nog niet gevonden, ik rij graag wedstrijden, maar het moet betaalbaar blijven)
Varekaj schreef:Ik woon in regio Aalst, niet bepaald een uithoek van Oost-Vlaanderen. Toch zijn de wedstrijden voor HROV en HGVBB (Vlaams Brabant) even ver qua afstand. Nu vind ik de laatste een betere sfeer hebben, dus ben daar altijd gestart. Naar het schijnt zijn die ook makkelijker dan HROV maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Ik heb nu, over ongeveer 8 wedstrijden verdeeld, 3 winstpunten gehaald. Mijn paard loopt de 1e proef, waar je geen punten voor krijgt, vaak veel beter dan de proef die wel meetelt, zelfs al is die 2e eigenlijk makkelijker. Hoe dat komt? Hij is gewoon snel afgeleid en ik moet hem er meer aan durven rijden. Als de eerste proef ook zou meetellen zoals in NL, dan had ik nu alle punten al bij elkaar om over te gaan. Ik eindig meestal ergens in de middenmoot. Stoor ik mij hieraan? Nee. Ik ga nog steeds voor de lol. Ik kan me zowat altijd vinden in de punten. Mijn protocol is mijn huiswerk, zolang ik er van kan leren ben ik blij.