Beroering in het buitenland over niet meer groeten

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:30

Dat is een keertwending om de achterhand.
Je moet dus in draf aanrijden, dan enkele passen ervoor in stap overgaanen direct je keertwending inzetten.

In de GA 1-3 zitten de basisruiters op hun geroutineerde basispaarden, meestal de rest van hun leven.
In de GA 4 en hoger zitten voornamelijk amateurruiters met ervaren paarden of prof ruiters met jonge paarden die ze routine bijbrengen voor de eigenaar.
In het L en M zijn meestal maar 6 starts of zo, daarvan verdiet 80% zijn brood met paardrijden.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 24-12-15 13:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Lieuwkje_90

Re: Beroering in het buitenland over niet meer groeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:32

Dat niet groeten snap ik ook echt niet. Halsstrekken zouden ze imo bij de vlp in belgie ook wel mogen toevoegen. Net als lichtrijden in de E en evt A proeven. Maar het zal overal wel iets zijn zeker..

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:45

Dank je wel Ayasha, doe deze "oefening" regelmatig op de volte, lijkt me niet verkeerd als het op die manier gevraagd wordt!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 15:34

Die proeven lijken een beetje op de A proeven van België als ik het goed begrijp (mijn duits is niet zo goed)

Kurzkehrt is idd een wending om de achterhand. Die zit er wel pas in de L in bij ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 16:37

Keertwending om de voorhand zit bij ons wel in de A7. Keertwending om de achterhand in de L6.

Ik rij nu op onderlinge wedstrijden de A6 mee als oefening. Is er ook aan te merken, ik scoor nog net geen 50% :+ Al ligt dat aan mij en niet aan mijn paard, want die kent de oefeningen prima. Wanneer ik dan nadien naar de L6 sta te kijken... wow. Vind dat persoonlijk toch een serieus verschil en een hele hoop stappen vooruit. Van een middengalop, stap-galop-stap, volte 10m in draf, überstreichen, halthouden en achterwaarts (en middenstap en middendraf?) ga je ineens naar halt-galop-halt, keertwendingen om de achterhand, verzamelde draf, slangevolte 3 (of 4?) bogen in galop met telkens enkelvoudige wissel op de middellijn, contragalop...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 16:45

Vroeger was dat verschil nog veel groter. Vind het verschil nu vrij goed mee vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 16:49

Ik rij pas sinds iets van een 2 jaar wedstrijden, en dan alleen maar paar keer gestart onder daglicentie en geen jaarlicentie. Nu zijn de prijzen van de licenties blijkbaar weer gestegen (die voor eventing is €15 duurder heb ik gehoord). Jij betaalt bij KR iets van een €10 per proef? Ik heb HGVBB gestart, dat was €12,5 met gewone licentie en met daglicentie €15/proef.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 16:55

Bizar :')
De afgelopen 25 jaar zijn de proeven iedere keer weer makkelijker geworden. Wie weet gaat binnenkort de galop er ook nog uit in de B en L? :+
Ik ben benieuwd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:02

10 euro voor De E en de A, 12 voor de L en de M.
Bij ons is de licentie met 5 euro omhoog gegaan voor de D03. Vergeleken met toen ik wedstrijd begon te reden inmiddels al ruim 25 euro. :)
Proeven zijn ongeveer verdubbeld v prijs. t.o.v toen en de kwaliteit die men biedt is er niet echt op verbeterd. DL is hier 5 euro.
VOR is de duurste meen ik.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:17

Sizzle schreef:
Dat is een keertwending om de achterhand.
Je moet dus in draf aanrijden, dan enkele passen ervoor in stap overgaanen direct je keertwending inzetten.

In de GA 1-3 zitten de basisruiters op hun geroutineerde basispaarden, meestal de rest van hun leven.
In de GA 4 en hoger zitten voornamelijk amateurruiters met ervaren paarden of prof ruiters met jonge paarden die ze routine bijbrengen voor de eigenaar.
In het L en M zijn meestal maar 6 starts of zo, daarvan verdiet 80% zijn brood met paardrijden.

Vanwege het in draf aanrijden begreep ik dat dus niet :')

Zoals jij het beschrijft lijkt het me niet heel erg motiverend. Hoe zie jij dat voor de gemiddelde ruiter ten opzichte van het systeem in Nederland/België (maar net waar je ervaring mee hebt natuurlijk)?

Wendy schreef:
De afgelopen 25 jaar zijn de proeven iedere keer weer makkelijker geworden. Wie weet gaat binnenkort de galop er ook nog uit in de B en L? :+
Ik ben benieuwd.

De eerste berichtgeving na bijeenkomst van de forumleden was ook dus dat er vraag was naar een klasse onder de B, zonder galop.
Dat vind ik behoorlijk schokkend. De B is al ontzettend simpel, maar mooi om in te komen voor de ruiter en zeker voor jonge paarden. Hoewel veel jonge paarden onder ervaren ruiters lopen en dus niet in de B komen natuurlijk. Een klasse onder de B zonder galop is in mijn ogen een gevaarlijke zet. Je krijgt zeer waarschijnlijk paarden die niet (voldoende) onder controle zijn en dus verhoogd risico bij losrijden en proef rijden. Als je zorgt dat het niveau van instructeurs in orde is en de instructeurs allemaal kennis hebben van de wedstrijdsport, dan is het niet zo moeilijk om de leerling bij te brengen wanneer het veilig is om op wedstrijd te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:19

Omdat ik zowel dressuur, springen als af en toe cross wil proberen starten ben ik dus LRV ingeschreven vanaf dit jaar. Als ik per discipline een licentie moet aanschaffen of daglicentie, amai! Bij de lrv zit dat allemaal in het clubgeld inbegrepen, alleen de eventing is denk ik bijbetalen. Zou het nog eens moeten doorlezen hoe dat juist in elkaar zit, maar het scheelt in ieder geval wel een hoop.

Het enige jammere is dan weer dat je maar 1 proef kan starten op de winterwedstrijden. Daarom start ik nu de onderlinge in de buurt, dat zijn 2 proeven, mooi prijzengeld, niet te dure inschrijving (€10) en officiële juryleden die ze vragen. De quoteringen zijn soms nog steeds (erg) streng voor onderlinge te zijn, maar ik leer er nog steeds veel van.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:24

Ja, wij betalen 14 euro op de Vor. Nationaal is nog duurder. Ik moet al 240 euro licentie betalen en de proeven kosten vanaf 2016 maar liefst 25 euries!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:26

lienbono schreef:
Ja, wij betalen 14 euro op de Vor. Nationaal is nog duurder. Ik moet al 240 euro licentie betalen en de proeven kosten vanaf 2016 maar liefst 25 euries!

Tjee, kan je beter subtop starten in NL, niets duurder dan basis. Proeven zijn dan alleen 17,50 en prijzen zijn een stuk lager. Maar ook dat verschilt per regio.

Internationaal zal overal hetzelfde zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:27

Licenties komen vanuit de VLP vermoed ik dus die zullen voor alle provinciales hetzelfde zijn. :)
Hoe is het methet prijzengeld gesteld in de VOR lienbono?

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:47

Hangt af van je niveau. Bij de M is het 30 euro voor de 1e, 25 voor de 2e, 20 voor de 3e, enz. In de L krijgt de winnaar 25 euro en dan telkes -5 euro voor volgprijzen. In de A 20 euro voor de winaar. Minste prijzengeld is 10 euro. Maar dan heb je dus je proef niet terugverdiend.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:53

Mijn allereerste proeven in mijn ponytijd reed ik uit het gele boekje, uitgave 1984 (wie kent hem nog?). Ik heb sindsdien dus de nodige proefwissels meegemaakt. En er is werkelijk A L T IJ D nog gezeurd bij de introductie van de nieuwe proeven. Gelijk aan alle commentaar die je hier in het topic ook leest.

Nou, guess what? In de tijd van het gele boekje had je een handjevol Z2-ruiters in een provincie, en kon bijna geen Z2-combinatie een fatsoenlijke galopwissel springen. Als jij dat wel kon, kon je er haast vanuit gaan dat je gehuldigd werd als kampioen. Huidig kan bijna elke Z2-combinatie een fatsoenlijke wissel springen, en zijn de rubrieken ook nog eens groter worden. En is Nederland ondertussen ook internationaal op de kaart komen te staan als een belangrijk dressuurland.

Ondanks alle gemopper is er kennelijk toch ergens iets goed gegaan.
Ik ga dus gewoon rustig afwachten wat de nieuwe proeven ons gaan brengen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 17:54

Janine1990 schreef:
Wendy schreef:
Ik ben benieuwd.

De eerste berichtgeving na bijeenkomst van de forumleden was ook dus dat er vraag was naar een klasse onder de B, zonder galop.
Dat vind ik behoorlijk schokkend. De B is al ontzettend simpel, maar mooi om in te komen voor de ruiter en zeker voor jonge paarden. Hoewel veel jonge paarden onder ervaren ruiters lopen en dus niet in de B komen natuurlijk. Een klasse onder de B zonder galop is in mijn ogen een gevaarlijke zet. Je krijgt zeer waarschijnlijk paarden die niet (voldoende) onder controle zijn en dus verhoogd risico bij losrijden en proef rijden. Als je zorgt dat het niveau van instructeurs in orde is en de instructeurs allemaal kennis hebben van de wedstrijdsport, dan is het niet zo moeilijk om de leerling bij te brengen wanneer het veilig is om op wedstrijd te gaan.

Ik zou zeggen, leer van de WRAN (algemene westernvereniging in NL). Zij hadden ook een klasse zonder galop, inmiddels is dat grotendeels teruggedraaid. Het niveau op wedstrijden is o.a. door die klasse gigantisch gedaald. Zo erg dat je daar eigenlijk niet meer tussen wilt rijden, omdat het te beschamend is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 18:10

Leuk om te lezen Wendy, vooral na de reactie van Roodvos.

Roodvos, is de ontwikkeling van de dressuur in Nederland te danken aan de veranderde proeven en de organisatie van de dressuursport? En Wendy, wat is het verschil tussen de WRAN en de KNHS?
Ik ben geen westernkenner, dus ik kan over jouw reactie helemaal niets zeggen, behalve dat het mij een logisch gevolg lijkt. Echter kan ik de uitspraak van Roodvos hierin ook wel volgen. Heeft dat dan aan de door de KNHS aangeboden opleidingen gelegen? En hoe is de westernsport ten opzichte van de dressuursport?

Vind ik allemaal erg interessant!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 09:47

Ik heb zelfs nog uit het grijze boekje gereden, die was voor gele boekje.
Ik denk dat het een optelsom van factoren is waardoor de sport naar een hoger niveau is gegaan.
Betere paarden, de sport is individueler geworden en mensen investeren veel meer dan vroeger in bv privélessen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 10:25

Dit doet me weeral twijfelen, ik woon op de grens België - NL, en twijfel elk jaar waar ik ga starten, vorig jaar in NL gestart, het jaar daarvoor in België-VOR, en het jaar daarvoor België-LRV.

LRV is het goedkoopst, maar geen club meer in de buurt waardoor de verplichtte trainingen wekelijks heel moeilijk worden, volgende club is 3 kwartier met de trailer. Bij LRV haalde ik vlot winst in de B1, ook paar keer eerste plaats van de ring gehaald.

VOR is betaalbaar (maar de duurste provinciale), ik hou niet altijd van de sfeer, en omdat ik in een uithoek van Antwerpen zit zijn de wedstrijden ver weg. Bij de VOR haalde ik met moeite winst in de E5-E7, nooit in de buurt van een 1ste plaats gekomen, wat wil je ook met 50 starts per proef. (Dus ook zeer weinig kans om je startgeld terug te krijgen)

KNHS is duur, maar veel wedstrijden en dichtbij, aangename sfeer. Vlot winst gehaald in de B, ook paar keer bij de eerste 3.

Misschien dat ik volgend jaar Oost-Vlaanderen is probeer...

(Valt het op dat ik weinig ambitie heb om verder te komen? Heb mijn draai nog niet gevonden, ik rij graag wedstrijden, maar het moet betaalbaar blijven)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 10:44

Ik woon in regio Aalst, niet bepaald een uithoek van Oost-Vlaanderen. Toch zijn de wedstrijden voor HROV en HGVBB (Vlaams Brabant) even ver qua afstand. Nu vind ik de laatste een betere sfeer hebben, dus ben daar altijd gestart. Naar het schijnt zijn die ook makkelijker dan HROV maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik heb nu, over ongeveer 8 wedstrijden verdeeld, 3 winstpunten gehaald. Mijn paard loopt de 1e proef, waar je geen punten voor krijgt, vaak veel beter dan de proef die wel meetelt, zelfs al is die 2e eigenlijk makkelijker. Hoe dat komt? Hij is gewoon snel afgeleid en ik moet hem er meer aan durven rijden. Als de eerste proef ook zou meetellen zoals in NL, dan had ik nu alle punten al bij elkaar om over te gaan. Ik eindig meestal ergens in de middenmoot. Stoor ik mij hieraan? Nee. Ik ga nog steeds voor de lol. Ik kan me zowat altijd vinden in de punten. Mijn protocol is mijn huiswerk, zolang ik er van kan leren ben ik blij.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 10:56

Roodvos schreef:
Mijn allereerste proeven in mijn ponytijd reed ik uit het gele boekje, uitgave 1984 (wie kent hem nog?). Ik heb sindsdien dus de nodige proefwissels meegemaakt. En er is werkelijk A L T IJ D nog gezeurd bij de introductie van de nieuwe proeven. Gelijk aan alle commentaar die je hier in het topic ook leest.

Nou, guess what? In de tijd van het gele boekje had je een handjevol Z2-ruiters in een provincie, en kon bijna geen Z2-combinatie een fatsoenlijke galopwissel springen. Als jij dat wel kon, kon je er haast vanuit gaan dat je gehuldigd werd als kampioen. Huidig kan bijna elke Z2-combinatie een fatsoenlijke wissel springen, en zijn de rubrieken ook nog eens groter worden. En is Nederland ondertussen ook internationaal op de kaart komen te staan als een belangrijk dressuurland.

Ondanks alle gemopper is er kennelijk toch ergens iets goed gegaan.
Ik ga dus gewoon rustig afwachten wat de nieuwe proeven ons gaan brengen.

Helemaal mee eens, ik ben ook nog van de 120 punten wp tijd :D echt vroeger was niet alles beter....

Ik sta wel achter de nieuwe proeven, zie alleen maar vooruitgang en verbeteringen en dat is altijd een goede zaak!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 11:34

Seltje schreef:
Dit doet me weeral twijfelen, ik woon op de grens België - NL, en twijfel elk jaar waar ik ga starten, vorig jaar in NL gestart, het jaar daarvoor in België-VOR, en het jaar daarvoor België-LRV.

LRV is het goedkoopst, maar geen club meer in de buurt waardoor de verplichtte trainingen wekelijks heel moeilijk worden, volgende club is 3 kwartier met de trailer. Bij LRV haalde ik vlot winst in de B1, ook paar keer eerste plaats van de ring gehaald.

VOR is betaalbaar (maar de duurste provinciale), ik hou niet altijd van de sfeer, en omdat ik in een uithoek van Antwerpen zit zijn de wedstrijden ver weg. Bij de VOR haalde ik met moeite winst in de E5-E7, nooit in de buurt van een 1ste plaats gekomen, wat wil je ook met 50 starts per proef. (Dus ook zeer weinig kans om je startgeld terug te krijgen)

KNHS is duur, maar veel wedstrijden en dichtbij, aangename sfeer. Vlot winst gehaald in de B, ook paar keer bij de eerste 3.

Misschien dat ik volgend jaar Oost-Vlaanderen is probeer...

(Valt het op dat ik weinig ambitie heb om verder te komen? Heb mijn draai nog niet gevonden, ik rij graag wedstrijden, maar het moet betaalbaar blijven)

Ik heb wel een paar vragen naar aanleiding van dit stukje.
Waarom hebben jullie verplichte trainingen?

Wat houdt provinciale in? Enkel de provinciale kampioenschappen? En waarom is dat zo duur? Waarom is daar een verschil in kosten?

Wat mankeert er aan de sfeer in België? Ik lees op Bokt juist dat het in Nederland ook vreselijk is. Zelf ervaar ik dat niet zo negatief. Ik vind het hartstikke leuk om op wedstrijd te gaan en negativiteit heb je overal wel. Naar mijn idee is het aan jezelf om er iets van te maken. Leuke mensen mee is natuurlijk belangrijk.

Ik weet niet of je weinig ambitie hebt. Is makkelijk om te zeggen natuurlijk naar aanleiding van wat je schrijft. Enerzijds vraag ik me af of je zelf voldoende je best doet om je aan te passen aan wat er in je omgeving wordt geboden. Anderzijds kan het natuurlijk ook gewoon zijn dat je nog niet hebt gevonden in wedstrijden wat er van je wordt verwacht, waardoor je motivatie gewoon minder wordt.

Varekaj schreef:
Ik woon in regio Aalst, niet bepaald een uithoek van Oost-Vlaanderen. Toch zijn de wedstrijden voor HROV en HGVBB (Vlaams Brabant) even ver qua afstand. Nu vind ik de laatste een betere sfeer hebben, dus ben daar altijd gestart. Naar het schijnt zijn die ook makkelijker dan HROV maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Ik heb nu, over ongeveer 8 wedstrijden verdeeld, 3 winstpunten gehaald. Mijn paard loopt de 1e proef, waar je geen punten voor krijgt, vaak veel beter dan de proef die wel meetelt, zelfs al is die 2e eigenlijk makkelijker. Hoe dat komt? Hij is gewoon snel afgeleid en ik moet hem er meer aan durven rijden. Als de eerste proef ook zou meetellen zoals in NL, dan had ik nu alle punten al bij elkaar om over te gaan. Ik eindig meestal ergens in de middenmoot. Stoor ik mij hieraan? Nee. Ik ga nog steeds voor de lol. Ik kan me zowat altijd vinden in de punten. Mijn protocol is mijn huiswerk, zolang ik er van kan leren ben ik blij.

Waarom telt de eerste proef niet? Dat vind ik zó raar...
Natuurlijk is dit probleem aan jou om op te lossen. Maar dat je eerste proef niet telt, vind ik wel raar.
Waarom zou je die dan rijden? Waarom niet een gemiddelde van twee proeven?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 11:40

Je bent niet verplicht die eerste te rijden. Je mag ook maar 1 proef rijden, 1e proef is een "inrijproef" om er "in te komen" zeg maar. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 11:42

Ayasha schreef:
Je bent niet verplicht die eerste te rijden. Je mag ook maar 1 proef rijden, 1e proef is een "inrijproef" om er "in te komen" zeg maar. :)

Dus eigenlijk voor de paarden die even moeten acclimatiseren?
Want neem aan dat er wel losrijgelegenheid is?