Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Milord schreef:different1 schreef:Zuur ben ik zeker niet, ik word heel blij van een goed gereden paard, dus ook van de fjorden/tuigers/tinkers enz.
Toevallig vandaag 2x in de 190 gegeven voor een correct voorgestelde fjord in het L2 paarden.
En enkele weken geleden nog een meisje met een nakomeling van Atleet(tuigpaard) goede punten en een dik compliment gegeven wat betreft het goede paard dat ze reed.
Ik doel meer op paarden en pony's die zo stijf zijn dat ze op t randje van kreupel lopen, of een draver-achtig dier die door "spanning" geen normale drafpas liet zien maar enkel toltend/telgangend door de proef gaat, of pony's in het M en Z die continue over de teugel lopen, pony's en paarden die elke pas naar voren geschopt worden maar simpelweg gewoon niet vooruit kunnen door stijfheid/enorme bewegingsbeperking(door bijv. Slijtage/hko) enz.
Ik ben het er ook zeker mee eens dat er niet altijd correct gejureerd word.
Juist heel typerend dat een gangenpaard dat doet door spanning. Ik rij met mijn ijslander voldoende dressuur om de B door te komen THUIS. Stel ik zou een wedstrijd willen rijden dan is er spanning, om wat voor reden dan ook (andere locatie, moeten presteren, veel andere paarden, eigen zenuwen en een binnenbak ipv een lange dijk of wei om op te rijden, transport) en dat uit zich in tolten. Let wel: tactzuiver.
Ik lees dat stukje als dat je ons dus niet in de ring zou willen zien maar hoe moet je dan het dier leren dat andere situaties ook leuk kunnen zijn, hoe kun je ze ervaring geven? Juist door het doen en ja daar hoort af en toe een ongeleid projectiel bij...
Zelfde argument als: Als het paard niet verkeersmak is moet je er niet mee op straat. Juist en hoe wil je ze dan verkeersmak maken?
Alleen blijkt nu dat van dat karakter van haar moeder toch veel meer van nature aanwezig was dan ik dacht maar goed. Komt ook wel weer in orde.)
) en nee, op dat moment is dat natuurlijk niet het hoogtepunt van mijn dag máár als ik met zo'n dier aan de gang ga geloof ik in dat dier en ben ik er van overtuigd dat dat goed gaat komen.
Een jury houdt zich beter bij het beoordelen van het getoonde (of niet getoonde) in de ring zo lang er geen paardenleed aan te pas komt.
Jij hebt als jury niet te oordelen of het de moeite waard is om hem die tijd te gunnen en hem kilometers te laten maken aan een 1 WP per 10 wedstrijden. Ik ben degene die de wedstrijd, het paard en de licentie betaald, niet jij. geshahquille schreef:Er is maar een ding niet leuk voor mensen die wedstrijden rijden waarvan het paard of de ruiter niet zo goed zijn. En dat zijn jury leden zo als jij die niet daar door heen kunnen kijken het is nou eenmaal soms ook een moment opnamen wie weet loopt het paard super thuis met de ruiter. Of doet de ruiter mee voor de lol.
amoj schreef:Jij wil dus alleen maar goede, mooie paarden zien. Alleen maar Anky's of Edwards.
En daarom juist gaat de lol er voor mij (en voor vele anderen!) af. Want als je een iets ander paard hebt of niet helemaal netjes rijdt, zoals een Anky, hoor je er gewoon niet bij.
Juryleden snappen niet dat alleen al het meedoen gewoon lol is. Ik hoef helemaal niet eerste te worden, maar wel jammer dat juryleden dat wel willen.
Samy schreef:Tja als ik het zo lees zou ik niet mogen starten van jou.
Dat is niet omdat ik een kruising heb tussen waar wij denken een koudbloed en ? Maar meer omdat mijn pony niet loopt zoals die zou moeten lopen van jou.
Als ik er een Z ruiter op zet zal deze tussen de paarden in de B ook problemen krijgen. Dat heeft meer met de pony te maken dan met de ruiter die erop zit, daar waar de pony alles van een paard heeft behalve zijn benen en dus ook zijn gangen. Een middendraf is bij ons standaard versnellen ipv verruimen op het protocol omdat hij gewoon kleinere pasjes maakt.
Vind ik het erg? Nee! Vind ik het jammer? Tuurlijk!
Maar dat neemt niet weg dat ik en de pony ook er plezier in hebben en dat dit voor beide elke keer een nieuwe uitdaging is.
Soms moet je commentaar gewoon voor je houden, want dit kan (zoals meerdere al antwoorden) erg demotiverend over komen.

ook voor mezelf.
Selina schreef:geshahquille schreef:Er is maar een ding niet leuk voor mensen die wedstrijden rijden waarvan het paard of de ruiter niet zo goed zijn. En dat zijn jury leden zo als jij die niet daar door heen kunnen kijken het is nou eenmaal soms ook een moment opnamen wie weet loopt het paard super thuis met de ruiter. Of doet de ruiter mee voor de lol.
Maar het moet voor het paard ook nog leuk zijn
amoj schreef:Jij wil dus alleen maar goede, mooie paarden zien. Alleen maar Anky's of Edwards.
En daarom juist gaat de lol er voor mij (en voor vele anderen!) af. Want als je een iets ander paard hebt of niet helemaal netjes rijdt, zoals een Anky, hoor je er gewoon niet bij.
Juryleden snappen niet dat alleen al het meedoen gewoon lol is. Ik hoef helemaal niet eerste te worden, maar wel jammer dat juryleden dat wel willen.
Jij leest volgens mij echt wat je wil lezen? TS wilt geen anky's of edwards maar gewoon normale paarden. Half-kreupele paarden, ruiters die vol bonken op de rug, sporen die er elke pas ingezet worden omdat paard anders niet loopt. Die paarden/ruiters wilt ze niet.
different1 schreef:Alles kan, mits correct gereden.
Maar dat is dus ook een puntje, veel memsen hebben de kunde niet om een moeilijk gebouwd dier correct te rijden.
Het lijkt mij niet motiverend om van de 10 concoursen maar 1 winstpuntje te rijden(omdat je een 8 voor de verzorging hebt gekregen ipv een 7)
Daarnaast, jij vind het leuk.
Maar vind je paard dat ook?
Want meestal word er na een teleurstellend resultaat nog harder getraind, en is dat goed voor het paard?
Spierbevangenheid, peesblessures etc liggen op de loer bij paarden met een moeilijke bouw en ondeskundige training.
Heb titel en OP aangepast.
verbaasd om deze opmerking: overdrijf je niet? Het moet dan toch wel een heel slecht paard zijn, als het van een B proefje rijden al spierbevangen raakt en peesblessures oploopt.