[discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:18

Ach, iedereen "mag" op wedstrijd imo...het enige wat ik jammer vind is dat je weinig plezier ziet bij ruiter en paard. Vaak vooral door de spanning, en dat komt toch ook omdat iedereen altijd een "oordeel" klaar heeft zonder vaak te kijken wat nu echt de oorzaak van bepaald gedrag {bij ruiter en paard} is.

Natuurlijk zie je rijtechnisch veel aandachtspunten..maar daar is het vaak ook de B en L voor, we moeten niet vergeten dat dat "het begin" is. En dat we allemaal ooit ergens begonnen zijn...dus jureer naar niveau.
Paarden kunnen ook stijf tonen door spanning wat zij vaak weer hebben van hun ruiter die vergeet te rijden in een proef..hoeft helemaal niet te zeggen dat ze altijd zo lopen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:23

En toch snap ik wel wat ts bedoelt in sommige gevallen.
Gister een combinatie in het L die echt werkelijk waar niets in het L te zoeken had. Niet door spanning, stress, etc, (dus oorzaken waarvan je snapt dat het een leermoment is), echt rijvaardig of wellicht in beperkte kunnen van het paard.
Jury moet beoordelen wat ze ziet, geeft daar nog een positieve draai aan, en komt op 160 punten.
Amazone was in veronderstelling fijn gereden te hebben, was echt benieuwd naar de punten, en ging dus zwaar teleurgesteld naar huis. Coupons vol met opbouwend commentaar hoe de jury het liever wel had gezien, maar dan nog.

Bij zo'n combinatie denk ik inderdaad: waar is de instructie? Wat vertel jij dan je leerling voor ze op concours gaat? Welke verwachting creëer je en voor wie? Want nu heeft een jury slechte 6 minuten, die zit er heus niet om iemand af te branden, maar kon niet anders dan laag punten. Een amazone heeft gewoon een k*tdag, al moet je relativeren, leuk is anders. Wat is het nut? Zou die combinatie niet beter af zijn als ze van haar instructie eerlijk gehoord had waar ze stond, zodat ze ook had kunnen kiezen voor een rondje bos op die zonnige zaterdag, of iig met weinig verwachting de ring in te rijden.

en verder hebben we allemaal wel eens een dag waarop niets lukt, een paard extreem bang is, je zelf als een krant rijdt, etc. En ik beken dat ik het juist op die dagen extra fijn zit als een jury, naast de terecht lage punten, het op kan brengen een positieve tip of commentaar mee te geven :)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-15 08:29

Milord schreef:
different1 schreef:
Zuur ben ik zeker niet, ik word heel blij van een goed gereden paard, dus ook van de fjorden/tuigers/tinkers enz.
Toevallig vandaag 2x in de 190 gegeven voor een correct voorgestelde fjord in het L2 paarden.
En enkele weken geleden nog een meisje met een nakomeling van Atleet(tuigpaard) goede punten en een dik compliment gegeven wat betreft het goede paard dat ze reed.

Ik doel meer op paarden en pony's die zo stijf zijn dat ze op t randje van kreupel lopen, of een draver-achtig dier die door "spanning" geen normale drafpas liet zien maar enkel toltend/telgangend door de proef gaat, of pony's in het M en Z die continue over de teugel lopen, pony's en paarden die elke pas naar voren geschopt worden maar simpelweg gewoon niet vooruit kunnen door stijfheid/enorme bewegingsbeperking(door bijv. Slijtage/hko) enz.

Ik ben het er ook zeker mee eens dat er niet altijd correct gejureerd word.

Juist heel typerend dat een gangenpaard dat doet door spanning. Ik rij met mijn ijslander voldoende dressuur om de B door te komen THUIS. Stel ik zou een wedstrijd willen rijden dan is er spanning, om wat voor reden dan ook (andere locatie, moeten presteren, veel andere paarden, eigen zenuwen en een binnenbak ipv een lange dijk of wei om op te rijden, transport) en dat uit zich in tolten. Let wel: tactzuiver.
Ik lees dat stukje als dat je ons dus niet in de ring zou willen zien maar hoe moet je dan het dier leren dat andere situaties ook leuk kunnen zijn, hoe kun je ze ervaring geven? Juist door het doen en ja daar hoort af en toe een ongeleid projectiel bij...
Zelfde argument als: Als het paard niet verkeersmak is moet je er niet mee op straat. Juist en hoe wil je ze dan verkeersmak maken?

Dat een gangenpaard dat doet bij o.a spanning begrijp ik, maar ik kan de draf dan niet beoordelen waardoor je op elk draf-onderdeel een lager punt krijgt plus een onvoldoende voor de draf onderaan de lijst.

Je kunt ook onderling ervaring op doen met zo'n paard.

@noukie: juist, jij begrijpt wat ik bedoel (en nog meer mensen hier in t topic)

Katja

Re: [discussie] waarom op concours met mindere rijvaardigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:37

Dan moet je wel in de gelegenheid zijn om onderlinge wedstrijden te rijden op verschillende locaties. Die zijn hier in de buurt niet zoveel.

Overigens is niet al het gedrag te voorspellen ook niet na goed trainen. Ik reed er vorig jaar eentje in het ZZ-L die de ene week 70% liep en de week erop weer 53% waarbij ik zeker weet dat de jury zich dan afvoeg wat ik kwam doen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:44

Eerlijk gezegd kan ik voor veel ruiters bij wie het moeizaam gaat in de proeven juist wel bewondering hebben dat ze gemotiveerd blijven en ondanks teleurstellingen op wedstrijd blijven gaan.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:47

Ik was een fanatiek wedstrijd ruiter.
Van zadelmak maken naar Z was mijn passie. Zowel bij dressuur en springen.
Mijn leven is ondertussen flink veranderd.
Dus ben ik nu recreatie ruiter met dito paard.
Ik ben zelf kritisch. Overweeg wel eens een startkaart want bloed kruipt waar het niet gaan kan.
Maar juist door jury's als jij laat ik het maar weer. En nu weer die bevestiging hier.

Onderling is er hier niet veel. En al helemaal niet op meerdere plaatsen.
Met wisselende diensten op het werk komt het zelden goed uit.
Gewone wedstrijden genoeg in de regio.
Maar vraag de start kaart maar niet aan met mijn huis tuin en keuken knol.

Darley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:51

Gisteren was ik nog aanwezig op een wedstrijd, klasse B en L2. Bij de B gingen er verscheidendepaarden door de bak waarvan het wit van de ogen te zien was, of eentje die alleen maar steigerde en galoppeerde. Na een praatje met de laatste of het de eerste keer was, vertelde zij mij dat het altijd zo gaat op wedstrijd.
Is het dan inderdaad wel leuk om je paard, die er duidelijk niks van wilt weten, in die stressvolle positie te brengen alleen maar omdat jij graag een wedstrijd rijdt, of je gaat voor de kleine verbetering? M.i. kan je dan beter thuis werken of op ander terrein (hoeven geen wedstrijd te zijn) aan de stress e.d.
Of mensen die duidelijk nog geen juist balans hebben, waarom niet nog even thuis oefenen en iets langer wachten met op wedstrijd gaan? Mij lijkt dat veel prettiger voor jou en je paard. Je moet het namelijk samen doen, niet de ruiter of amazone alleen.
Zelf wil ik ook heel graag op wedstrijd, ons doel is starten in winter 2016, maar ja als hij of ik er dan nog niet klaar voor is, waarom dan toch doen, beter nog even geduld hebben en doortrainen om daarna met een correct goedgaand paard door de ring te gaan!

Natuurlijk mogen alle andere paardenrassen door de ring, maar vergeten we nooit dat "een kwpn" geen ras is, maar een stamboek. Want ik heb een AES dan is dat toch geen kwpn.

Maargoed iedereen moet ergens beginnen en ik wil niemand aanvallen maar dit is mijn mening in dit :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:19

Ik had dan gisteren mijn eerste wedstrijd, maar het is nou niet dat hij de bak door steigert en bokt. Door de andere omgeving is hij gewoon gespannen waardoor hij moeilijk correct te rijden is. Overgangen tegen de hand etc, terwijl dat thuis veel minder is natuurlijk. Ik was ook nog eens als 1e waardoor ik de 2 proef alleen was zonder enige paarden er om heen, waardoor hij tijdens de proef gaat hinneken. Ik denk dat ieder zelf moet weten of hij/zij dat niveau kan starten, als het niet goed genoeg is, zie je het aan je punten en weet je als ruiter waar je aan kan gaan werken

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:29

Wat je in de ring ziet is een momentopname. Over onvoldoende rijvaardigheid kun je pas iets zeggen, als je een ruiter/amazone meerdere wedstrijden achter elkaar ziet rijden. Bovendien kan iemand net met een probleem zitten, wat zich alleen in de proef voordoet. En hij/zij het alleen daar op kan lossen. Zo ging die van mij laatst ineens in de proef op de rem lopen in de galop. Rijd altijd zonder zweep. Dus ook niet opgelost kunnen krijgen. Proeven op de volgende wedstrijd dus maar met zweep gaan rijden. En alleen maar focussen op het voorwaarts gaan in de galop en. Daardoor bewust even geen verschil laten zien in de arbeids en middengalop. Dit dus van tevoren ook al ingecalculeerd. Jury vond het dan ook wel vreemd dat ik dat deed. Maar snapte mij wel, nadat ik dat had uitgelegd. Was toevallig die wedstrijd de laatste starter. En de laatste wedstrijd ging de eerste proef al weer mooi voorwaarts. Nog niet alles perfect kunnen doen. Maar we hadden weer vooruitgang geboekt.
Vind het dus een hele rare aanname van iemand die jureert. Je moet beoordelen wat je in de ring ziet. En verder geen oordeel over een ruiter/amazone vellen.

jasmijn16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:40

Ik rij soms wedstrijden omdat mijn paardje nog niks geen ander terrein kent dan haar eigen stal, het is een heel erg gevoelige dame die snel in de stress schiet, dan denk ik persoonlijk dat het juist goed is om haar af en toe mee te nemen, ookal ziet het er niet altijd even ontspannen uit, ze moet ook ervaring op doen en leren dat het oke is. Ik moet dan ook nog niet naar de punten kijken omdat ze gewoon tegen de hand in is, een beetje dribbelt in stap, dat soort dingen. Maar ze leert er wel van en dit is gewoon een groot voordeel want zo kunnen we thuis lekker verder trainen en tuffen we af en toe een B proefje in het weekend. Als ze dan relaxed wordt op vreemd terein, dan kunnen we voor de punten gaan. En ik denk dat er best veel mensen zijn die om deze reden wedstrijden in de B rijden. Zolang er persoonlijke verbetering in zit( wat op wedstrijden niet altijd te zien is omdat dit een moment opname is) ben ik al heel erg trots op mn meisje

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:43

Ik ben geen jury, maar denk dat ook wel eens van sommige combinaties TS. Maar als ik hier de posten lees begrijp ik ook wel dat je dit voorbij ziet komen. Er zijn bv mensen die voor de 1ste keer starten met een jong paard of voor hunzelf de 1ste wedstrijd, dat gaat wellicht anders als meer ervaren combinaties. Dan zijn er mensen die zeggen puur voor de lol te gaan, en niet voor de punten of prijzen. Die rijden weer anders als mensen die daar wel voor gaan, en wachten tot ze zichzelf goed genoeg achten om de proef door te komen met een redelijke kans op een WP. En dat weet je als jury zijnde allemaal niet je moet beoordelen op wat je ziet...Ik zelf behoor tot de laatste categorie het heet niet voor niets een wedstrijd...En als ik (ik zeg duidelijk ik!) mee doe aan een wedstrijd wil ik graag winnen, of me in ieder geval verbeteren!

Crosskip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:49

Interessante discussie. Ben zelf jury en start zelf ook met een KWPN-er wat snel last heeft van spanning en niet heel overtuigend correct gangwerk heeft. Ben ik mij zeker van bewust, maar we scoren meestal rondom de winst, net erboven/net eronder. Mijn doel is om onszelf te blijven verbeteren. Maar toch schrik ik af en toe van het (ontbreken van) commentaar op het protocol. Als jurylid zijnde zitten we er toch ook om de starters wat mee te geven? Tuurlijk heeft ieder jurylid zijn of haar visie en stoort zich aan iets of vindt iets anders echt top... maar laat dat dan blijken in het commentaar... wat wil je graag anders of verbeterd zien! Zelf probeer ik altijd op het protocol positief opbouwend commentaar te geven onderaan, maar ook bij de onderdelen voldoende opmerkingen (arme schrijfster!). Dan kan een ruiter er wat mee (of niet, maar dat is aan hen).
Aan de andere kant, als je soms het commentaar hoort wat op juryleden afgegeven wordt, dan vraag ik me af waar de zelfreflectie is van menig ruiter. (en ja, dan vraag je je ook af wat de instructie zegt). Maar ik ken ook genoeg combinaties die iedere keer switchen van instructie omdat het niet bevalt (ze moeten aan het werk aan de basis en dat is saai, er moet getraind worden voor de M oefeningen! Waarzenietaantoezijnmaardatmaaktnietuit). Ergens snap ik TS, maar wat we in de ring zien is een momentopname, we weten niet waar ze vandaan komen, wat zij als doel hebben (fijn rondje rijden, opleiden, verbeteren of voor de winst gaan) en ik hoop dan altijd maar dat ze aan mijn protocol veel hebben en ermee aan het werk gaan. Gelukkig krijg ik dat ook nog wel eens terug te horen, dus dat maakt mijn dag dan wel weer goed! En gelukkig zie ik ook veel plezier en respect voor het paard. Wanneer dat laatste niet het geval is, dan krijgen ze dat zeer zeker terug op het protocol en probeer ik dat ook nog persoonlijk te zeggen als ik de kans krijg!
Laatst bijgewerkt door Crosskip op 11-10-15 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:53

Tja als ik het zo lees zou ik niet mogen starten van jou.
Dat is niet omdat ik een kruising heb tussen waar wij denken een koudbloed en ? Maar meer omdat mijn pony niet loopt zoals die zou moeten lopen van jou.
Als ik er een Z ruiter op zet zal deze tussen de paarden in de B ook problemen krijgen. Dat heeft meer met de pony te maken dan met de ruiter die erop zit, daar waar de pony alles van een paard heeft behalve zijn benen en dus ook zijn gangen. Een middendraf is bij ons standaard versnellen ipv verruimen op het protocol omdat hij gewoon kleinere pasjes maakt.
Vind ik het erg? Nee! Vind ik het jammer? Tuurlijk!
Maar dat neemt niet weg dat ik en de pony ook er plezier in hebben en dat dit voor beide elke keer een nieuwe uitdaging is.
Soms moet je commentaar gewoon voor je houden, want dit kan (zoals meerdere al antwoorden) erg demotiverend over komen.
Laatst bijgewerkt door Samy op 11-10-15 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:55

Ik rijd ongeveer 1 keer per maand wedstrijd. Soms gaat het heel goed en soms wat minder.
Laatst had ik een jury die na mijn laatste proef een tip gaf. Vond dat juist heel fijn.
Het is dus niet haar taak, maar wel aardig dat ze de moeite neemt.

Natuurlijk is het leuk als je fijne punten rijdt, maar als ze een keer wat minder zijn ben ik daar niet rouwig om. We oefenen weer verder.
Ik start met een haflinger. Maar heb eigenlijk niet echt het idee dat ik daar mindere punten om krijg.

Natuurlijk zijn er paarden die minder geschikt zijn. Maar ik vind dat iedereen moet kunnen starten. Als het maar niet ten koste gaat van hun paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:59

Jij wil dus alleen maar goede, mooie paarden zien. Alleen maar Anky's of Edwards.
En daarom juist gaat de lol er voor mij (en voor vele anderen!) af. Want als je een iets ander paard hebt of niet helemaal netjes rijdt, zoals een Anky, hoor je er gewoon niet bij.
Juryleden snappen niet dat alleen al het meedoen gewoon lol is. Ik hoef helemaal niet eerste te worden, maar wel jammer dat juryleden dat wel willen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:05

Ik heb altijd aparte gevallen mee op wedstrijd. Alles wat thuis staat, staat daar omdat niemand anders er nog mee wilde werken op eentje na. (maar die aard ontzettend naar haar moeder en dat was ook zo'n gevalletje. :') Alleen blijkt nu dat van dat karakter van haar moeder toch veel meer van nature aanwezig was dan ik dacht maar goed. Komt ook wel weer in orde.)
Ik ben dus zo'n ruiter die de eerste wedstrijden wel eens alle hoeken van de ring ziet (tot op heden heb ik ze altijd in de ring weten te houden. :D) en nee, op dat moment is dat natuurlijk niet het hoogtepunt van mijn dag máár als ik met zo'n dier aan de gang ga geloof ik in dat dier en ben ik er van overtuigd dat dat goed gaat komen.
Ik heb bij de merrie meer dan eens jury's gehad die me vroegen of ik niet met haar zou stoppen maar uiteindelijk liep ze wel vooraan mee. :)

Ik denk dat een jury heel voorzichtig moet zijn met oordelen betreffende of een combinatie/paard geschikt is voor de ring of niet en of zij al dan niet moeten verder gaan. :) Een jury houdt zich beter bij het beoordelen van het getoonde (of niet getoonde) in de ring zo lang er geen paardenleed aan te pas komt. :)
Laat de ruiter aub voor zichzelf uit maken of een paard het waard is om mee te proberen of niet. En dan heb ik het niet over paarden die duidelijk kreupel zijn of last hebben van hun lichaam. Maar over paarden die om eender welke reden "minder geschikt lijken"

De volgende die bij mij mee de ring in gaat zal in het begin absoluut geen 70+ scores gaan lopen maar het is een geweldig paard om mee te werken en mits ie tijd krijgt gaat ie er wel komen. :) Jij hebt als jury niet te oordelen of het de moeite waard is om hem die tijd te gunnen en hem kilometers te laten maken aan een 1 WP per 10 wedstrijden. Ik ben degene die de wedstrijd, het paard en de licentie betaald, niet jij.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:09

geshahquille schreef:
Er is maar een ding niet leuk voor mensen die wedstrijden rijden waarvan het paard of de ruiter niet zo goed zijn. En dat zijn jury leden zo als jij die niet daar door heen kunnen kijken het is nou eenmaal soms ook een moment opnamen wie weet loopt het paard super thuis met de ruiter. Of doet de ruiter mee voor de lol.

Maar het moet voor het paard ook nog leuk zijn :)

amoj schreef:
Jij wil dus alleen maar goede, mooie paarden zien. Alleen maar Anky's of Edwards.
En daarom juist gaat de lol er voor mij (en voor vele anderen!) af. Want als je een iets ander paard hebt of niet helemaal netjes rijdt, zoals een Anky, hoor je er gewoon niet bij.
Juryleden snappen niet dat alleen al het meedoen gewoon lol is. Ik hoef helemaal niet eerste te worden, maar wel jammer dat juryleden dat wel willen.

Jij leest volgens mij echt wat je wil lezen? TS wilt geen anky's of edwards maar gewoon normale paarden. Half-kreupele paarden, ruiters die vol bonken op de rug, sporen die er elke pas ingezet worden omdat paard anders niet loopt. Die paarden/ruiters wilt ze niet.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:19

Samy schreef:
Tja als ik het zo lees zou ik niet mogen starten van jou.
Dat is niet omdat ik een kruising heb tussen waar wij denken een koudbloed en ? Maar meer omdat mijn pony niet loopt zoals die zou moeten lopen van jou.
Als ik er een Z ruiter op zet zal deze tussen de paarden in de B ook problemen krijgen. Dat heeft meer met de pony te maken dan met de ruiter die erop zit, daar waar de pony alles van een paard heeft behalve zijn benen en dus ook zijn gangen. Een middendraf is bij ons standaard versnellen ipv verruimen op het protocol omdat hij gewoon kleinere pasjes maakt.
Vind ik het erg? Nee! Vind ik het jammer? Tuurlijk!
Maar dat neemt niet weg dat ik en de pony ook er plezier in hebben en dat dit voor beide elke keer een nieuwe uitdaging is.
Soms moet je commentaar gewoon voor je houden, want dit kan (zoals meerdere al antwoorden) erg demotiverend over komen.

Precies hetzelfde verhaal hier. Grappig :)

Ik start met opzet alleen impuls proefjes, we zouden misschien de B nog wel doorkomen, maar wil dit zelf nog niet. Daarnaast vind ik de sfeer in de impuls fijner :) ook voor mezelf.
Zit vaak met een glimlach op de pony, die in de 1e proef door de bak scheurt alsof ie een barrage rijd en ik dus mn handen vol aan heb om hem een beetje fatsoenlijk figuren te laten lopen, om vervolgens de 2e proef een enorm gebrek aan energie en dus impuls te hebben.
Dat moet hij leren, en ik moet leren ermee om te gaan. Niet alleen voor pony is het nieuw, voor mij ook.

Over gebrek aan commentaar, ja dat vind ik ook jammer. Heb soms een 5 zonder iets erachter..ja, waarom dan? Wat kan ik verbeteren?
Die impuls proefjes zijn voor mij leermomenten, tijdje terug thuis gekomen met 161, in mijn ogen totaal niet verdient. Bleek dat de hoogste score van die jury 181 was ofzo. Erg streng dus, maar ik had wel heel veel commentaar op het protocol.. ik kon er dus wel wat mee.

Heb zelf een instructrice die vanaf begin duidelijk is geweest in wanneer ze denkt dat we er klaar voor zouden zijn. Heel fijn :)
Ik rijd overigens zonder sporen.

Heb ik het meest ideale paard? Nee! Ben ik een geweldige ruiter? Nee ook niet. Maar idd, ik wil ook graag weten hoe het ervoor staat. En leren doe je door te oefenen.
Laatst bijgewerkt door Dott op 11-10-15 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:20

Selina schreef:
geshahquille schreef:
Er is maar een ding niet leuk voor mensen die wedstrijden rijden waarvan het paard of de ruiter niet zo goed zijn. En dat zijn jury leden zo als jij die niet daar door heen kunnen kijken het is nou eenmaal soms ook een moment opnamen wie weet loopt het paard super thuis met de ruiter. Of doet de ruiter mee voor de lol.

Maar het moet voor het paard ook nog leuk zijn :)

amoj schreef:

Jij leest volgens mij echt wat je wil lezen? TS wilt geen anky's of edwards maar gewoon normale paarden. Half-kreupele paarden, ruiters die vol bonken op de rug, sporen die er elke pas ingezet worden omdat paard anders niet loopt. Die paarden/ruiters wilt ze niet.

Dan bedoel ik niet alleen een koudbloed/ander soort dan het kwpn.(want die kunnen, mits correct gereden, ook heel nette punten rijden)
Maar ik heb t over het algemeen, dus ook over warmbloedpaarden met een slechte bouw/bewegingsvorm/karakter.

Wat is daar de lol van? Paarden die met moeite een proefje door krabbelen, die vreselijk stijf in het lichaam zijn, die bij spanning een heel afwijkende gang laten zien?
Die met sporen en zweep, met hangen en wurgen een B proefje door moeten komen?

Ik zit nu sinds 2 jaar regelmatig in het juryhokje (B/L dressuur), en elk concours kom ik wel een combinatie tegen waarvan ik denk: moet dit nu? Heb je hier nu echt plezier in?

Het gaat mij vooral om dat stukje.
Ten eerste, TS geeft dus zelf al toe dat koudbloeden, of uberhaupt andere paarden dan kwpn'ers, alleen hele nette punten kunnen krijgen als ze correct gereden worden. Dus alle andere paarden dan kwpn'ers zijn al minder in haar ogen.

Een slechte bouw, bewegingsvorm, karakter? Wie bepaalt dat? Oke, paarden die kreupel lopen moet je uitbellen, maar de rest? Wat maakt het jou te zeggen dat mijn paard slecht gebouwd is, of een slecht karakter heeft? Ik vind vlakke gangen niet mooi, maar als iemand anders dat wel mooi vind, prima toch?

Die bij spanning een afwijkende gang laten zien. Goh, als jij voor het eerst met je paard op cc gaat, is het zeker niet gespannen? Als je zelf zenuwachtig bent, ga je je ook niet anders gedragen?

Lol is een groot woord, maar de meeste komen er om te oefenen. Om te leren van commentaar vd jury. En anderen komen er omdat ze gewoon eens wedstrijden willen rijden, voor de ervaring, voor de fun. Wie ben jij om te zeggen dat dat niet mag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:23

Volledig eens met TS! Waarom starten als je de boel niet voor elkaar hebt? Waarom ga je anders wedstrijden rijden? Beetje zelfkritiek zou sommige ruiters niet misstaan. Ook een taak van de instructie trouwens; als je (of je paard) er niet aan toe is, gewoon niet starten. Heb nooit begrepen waarom mensen puur en alleen 'voor de lol' op concours gaan: het doel van wedstijden rijden is toch om winstpunten te halen, een klasse hogerop te komen, je te meten met andere ruiters? Wbt ervaring voor jonge paarden, kan ik me nog wel voorstellen dat de proeven er nog niet uitzien hoe ze eruit zouden moeten zien, maar een jury ziet heus het verschil wel tussen een jong onervaren paard en een paard wat niet rad is of een ruiter die aan het prutsen is. Als je keer op keer met baggerpunten thuiskomt en af en toe net eens een klein winstpuntje meepakt, moet je jezelf imo eens afvragen wat je doet op wedstrijd.... En misschien iets zoeken wat beter past bij niveau van jou en paard....

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:25

Niet iedere recreatieve ruiter doet aan een wedstrijd mee voor een winstpunt. Vaak willen ze alleen een cijfer voor bepaalde onderdelen, omdat ze daar juist zo op aan het oefenen zijn geweest. Je zou het als een second-opinion kunnen zien, omdat ze doorgaans een vaste instructie hebben. En ja, een enkeling rijdt tenenkrommend, maar dat doen ze op hoger niveau ook regelmatig. De beginnende ruiter is juist alleen maar blij met opbouwend advies en daar zou een wedstrijd mijns inziens ook voor bedoeld moeten zijn. Misschien moet het dan geen 'wedstrijd' heten, maar gewoon - net zoals het in het boekje genoemd wordt - een 'proef'. Je rijdt tenslotte een 'proef'. Wedstrijdrijden is meer EK en WK-niveau en alles daarvòòr is gewoon 'proefjes rijden'. Zo zag ik het tenminste ook in de tijd dat ik nog 'wedstrijden' reed.

Waar wat mij betreft echt meer op gelet mag worden tijdens de jury-sport is de houding en het beengebruik die sommige ruiters hebben. Ook op hoger niveau. Het is soms tenenkrommend hoe sommige ruiters hun paard 'aan het werk zetten'. Ook zou ik willen dat hulpmiddelen op hoger niveau afgeschaft worden, omdat dit de werkelijke reactie van een paard vaak verdoezeld. Denk aan strak aangesnoerde sperriempjes in combinatie met scherpe bitten, sporen, etc. Een echt goede ruiter heeft dit mijns inziens niet nodig, ook niet voor het 'verfijnen'. Plenty ruiters die zonder al die hulpmiddelen op hoog niveau kunnen rijden. Maar dat is een andere discussie, ben ik bang.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:27

Niet alles gelezen maar grotendeels.
Helemaal eens met Ikke!
Wat ik me ook af vraag (misschien is dievraag al gesteld) hoe verwacht je dat een gespannen paard beter wordt door thuis te blijven?

Ik heb een kwpn merrie die ontzettend op haar omgeving reageert. Als ik met haar niet regelmatig op concours ga kan ik wel trainen tot het Z thuis maar zal ik op ander terrein nooit de ring door komen!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:33

hoe kom je dan te weten of wedstrijd rijden jou wel ligt als de jury je dat niet eens gunt om uit te proberen???

hoe kom je aan ervaring en wijsheid hoe en wat een wedstrijd allemaal inhoudt en wat er precies van je verwacht wordt als de jury je dat niet een gunt?

hoe komt je paard aan de ervaringen van het ergens anders zijn, met veel meer volk, andere geluiden, andere geurtjes, het reizen met de trailer etc. als de jury je dat niet een gunt?

naar mijn mening hoef jij mijn jury niet te zijn, zonder bovenstaande ontdekt te hebben gun ik je dat niet eens!!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:37

Op concours gaan kan ook gewoon leuk zijn, samen met je vriendinnen van de club, leuk met de paarden en lekker weer. Dan is een concours gewoon heel erg leuk en hoef je echt niet perse dat winstpunt te rijden. Concoursen moeten voor iedereen toegankelijk zijn en niet enkel voor de mensen die al goed kunnen rijden. Wanneer ik paarden zie die niet onder controle kunnen gehouden worden door hun ruiter vind ik dat je gelijk hebt, maar anders niet hoor.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 11-10-15 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 10:37

different1 schreef:
Alles kan, mits correct gereden.
Maar dat is dus ook een puntje, veel memsen hebben de kunde niet om een moeilijk gebouwd dier correct te rijden.

Het lijkt mij niet motiverend om van de 10 concoursen maar 1 winstpuntje te rijden(omdat je een 8 voor de verzorging hebt gekregen ipv een 7)
Daarnaast, jij vind het leuk.
Maar vind je paard dat ook?
Want meestal word er na een teleurstellend resultaat nog harder getraind, en is dat goed voor het paard?
Spierbevangenheid, peesblessures etc liggen op de loer bij paarden met een moeilijke bouw en ondeskundige training.

Heb titel en OP aangepast.

:o verbaasd om deze opmerking: overdrijf je niet? Het moet dan toch wel een heel slecht paard zijn, als het van een B proefje rijden al spierbevangen raakt en peesblessures oploopt.
Het gaat om basisproeven: stap/draf en galop.

Ik moedig mensen juist aan om wedstrijden te rijden: zoveel te leren waar ze in hun dagelijkse werk profijt van hebben. Over het algemeen gaan ze dan ook serieuzer trainen en door de feedback van de jury worden ze getriggerd om anders na te denken.