Hoe dochter (8) te motiveren om proefjes te oefenen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ImLucky

Re: Hoe dochter (8) te motiveren om proefjes te oefenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:29

hangt er van af? wil dochterlief gewoon wedstrijden starten, zal ze moeten oefenen, anders is het gewoon zonde van je geld. vind dochterlief het hele wedstrijd gebeuren ook stom en tut ze liever wat aan met pony, lekker laten doen! ze is pas 8! als pony er dan verder maar gewoon lekker bij staat is dat genoeg verantwoordelijkheid!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-15 21:30

Laat je dochter zelf haar weg bepalen. wil ze wedstrijd rijden en jij vindt dat OK, dan gaat ze wedstrijd rijden. Wil ze daarvoor goed oefenen, OK. wil ze dat niet , ook OK.
Mijn kinderen heb ik nooit gedwongen met paardrijden. Beiden hebben totaal verschillend jaren met veel plezier de pony club gedaan. De een oefende zeer goed, de andere nooit. Haalden beiden goede punten. Het is lol met je knol en blijf er als moeder verder buiten hoe die lol ingevuld moet worden. De derde trouwens was er zo mee klaar en is gestopt. Ook OK. Voetballen vond hij leuker. }>

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 05:47

Waarom is niet oefenen zonde van je geld? Is een dag op wedstrijd alleen leuk en nuttig als er wat gewonnen wordt? Je kunt een dag op wedstrijd toch ook zien als een leuke dag samen. Je dochter krijgt meteen te horen wat goed gaat en wat beter kan, dus het is nog leerzaam ook.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 06:05

Ik vind dat een kind van 8 lekker moet spelen met haar pony. Zo leer je ook heel veel. Als ze les heeft kan je de onderdelen van de proef een keer oefenen. Zou er niet teveel druk op leggen het moet wel leuk blijven.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:02

Ik ga met de meeste mee,lekker op wedstrijd laten gaan.
Valt het tegen en is ze teleurgesteld dan kun je uitleggen dat echt niks zomaar uit de lucht komt vallen.
"Als je iets echt graag wilt moet je er zelf ook de moeite voor doen,het gaat niet vanzelf"

Heb ik ook ooit gedaan bij een meisje van toen 8 en die ging ook echt oefenen.

Overigens maakte ik er een leuke les van met veel lol ipv moeten en op het einde oefenden we 1x de proef.
Dat ging altijd super

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:23

Ik snap het verhaal wel van TS. Mijn dochter vindt het leuk om wedstrijden rijden maar trainen is heel wisselvallig. Niet erg op zich maar dan wel over de mik dat ze laatste is. Ja doeiii dan start je maar niet. Maar dat is dan ook weer niet goed. Tuttelen ook niet, het uitgebreide borstel/was/vlechtwerk doe ik. Dus ik kan ook wel eens mijn dochter op haar pony snauwen, het is verdikkeme geen fiéts!!!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:34

Ik ben ook benieuwd met welk doel TS wil dat de proefjes geoefend worden. Is dat zodat de route bekend is of om elk foutje eruit te oefenen?
Voor de route is 2x meer dan genoeg, het wordt toch weer voorgelezen. Is het om alle negatieve punten aan te stippen en te blijven oefenen tot het beter gaat kan ik me voorstellen dat de motivatie van kind en moeders op een ander level zitten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:35

Ik snap dat nooit zo, die poetsende, wassende, vlechtende en opzadelende moeders...
Als je kind op voetbal had gewild, had je dan ook voor 'm uit gerend om de bal vast voor 'm voor het doel te rollen :?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:38

Signaleren wij hier een ambitieuze moeder? Zo ééntje die wij wel eens in de 'ouders doe eens normaal reclames' waarbij vader e/o moeder schreeuwend langs het sportveld zien staan?
Natuurlijk is het goed om een jong kind al enige basisverantwoordelijkheid bij te brengen, maar een kleintje van 8 is al verantwoordelijk genoeg als ze goed voor haar pony zorgt, een beetje leuk rijdt en vooral plezier heeft in wat ze doet. Láát haar die wedstrijdjes rijden zonder persé te oefenen. Als je het een beetje verstandig aanpakt dan komt ze er zelf wel achter dat winnen zonder oefenen niet echt zal lukken. Maar als jij langs de kant wil staan omdat je graag de andere mamma's bewijst hoe geweldig je kind wel niet is.. tja. Dus.. gun je kind het plezier, er komt nog een heel lang leven vol verantwoordelijkheden en plichten aan. Lekker laten genieten, leuk met dieren omgaan en vriendinnetjes maken. Allemaal belangrijker voor een kind dan proefjes rijden. En als ze echt zelf wedstrijdjes wil rijden dan komt het besef heus wel dat je daar wel een beetje je best voor moet doen,
Maar misschien is je kind wel een natuurtalent..:))

Natuurlijk valt mijn commentaar je rauw op je dak, zeker als je je met een 1e bericht op bokt waagt. En natuurlijk ben je niet die ambiteuze moeder zoals ik hier boven beschreef. Dat geeft niemand zomaar toe. Maar de kern van het verhaal is duidelijk lijkt me.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:40

Sonja schreef:
Ik snap dat nooit zo, die poetsende, wassende, vlechtende en opzadelende moeders...
Als je kind op voetbal had gewild, had je dan ook voor 'm uit gerend om de bal vast voor 'm voor het doel te rollen :?

Een bal leeft niet. Ik voel me verplicht naar het dier, niet naar mijn dochter (op dat vlak).

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:06

Ik promoot het wedstrijdrijden niet met mijn dochter van 9 O:)
Ik wil graag dat ze met de pony prutst en doet, de mogelijkheden verkend.
Ik, als moeder, heb echt geen zin om haar continu na te jagen.
Daarom wil ik ook een oude ervaren pony. Die eens stil kan staan als andere zaken belangrijker zijn.
Daarom wil ik een grotere pony zodat volwassenen er ook eens mee op stap kunnen.

Maar ALS, ze vind dat ze op wedstrijd moet, en wij daar heel veel tijd in gaan stoppen, en geld....sja... dan vind ik ook wel dat ze dat serieus moet nemen.
Als ik vind dat ze er nog niet aan toe is dan gaat ze ook niet trouwens.
Als ik op een manege zou staan en ze kan mee doen is het nog tot daar aan toe. Maar van huis uit, met de trailer, startkaart, tenue, de hele mikmak... daar mag ook wel wat tegenover staan vind ik.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:13

Ze is 8!! Laat ze lekker ontdekken wat er allemaal te doen is in de wereld van de paardensport, zowel in de sport of laat ze een keer een mini cross of endurance starten.
Ik kan me voorstellen dat ze geen zin heeft om te oefenen als er veel druk opligt.

Ik heb niet alles gelezen maar heeft ze les of geef je zelf les?
Lekker op de manege rond laten tuffen en bijv 1x per week een proefje rijden om te oefenen.
En dan geen gedril hoe de pony perfect correct moet lopen maar gewoon voor de fun.
Op wedstrijd krijgt ze vanzelf feedback en daarmee kan ze dan aan de slag.
Bijvoorbeeld beter op de bordjes rijden, dat de pony dan zwabbert en verkeerde galop aan springt so be it, daar ga je dan op letten bij de volgende proef. Zou blijft paardrijden voor een kind leuk

vosje2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:14

Het is toch hobby? Dus voor je plezier?!
Laat het meisje fijn spelen en rijden met haar pony, als ze op wedstrijd wil hoort oefenen erbij en als ze daar aan toe is gaat dat vanzelf.
8 is erg jong, niet te veel pushen!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:19

Laat haar lekker in de bixie starten. Gaat ze zoals ik het lees, veel meer plezier aan beleven. Dan nu al 'echte' wedstrijden te laten starten.

Bloemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:20

Misschien heeft ze er idd nog niet zoveel zin in.
Mijn dochter (9 jaar) rijdt ook wedstrijden met haar A pony. Ze is ontzettend fanatiek en oefent heel veel maar niet perce haar proefjes.
Ik vindt overigens een 8 jarige op een E pony niet zo handig op wedstrijd.

Misschien voorlopig gewoon lekker rond laten hobbelen. Tijd zat toch!

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:31

Ik snap het wel dat je denkt ik doe alle moeite en dan mag er ook wel wat serieus geoefend worden. Maar ik denk (en dat is mijn idee) dat een 8 jarige eigenlijk meer thuishoort op een A/B pony om lol te kunnen hebben, alles te kunnen proberen en dan langzaamaan serieuzer bezig te gaan en dan pas over naar een grotere maat

Toen mijn jongste 8 was reed ze ook op een grote D en dat was heel wat om te behappen. Later op haar B pony was het voor haar ook gewoon veel leuker

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:37

Kan ze geen proefje oefenen in de les? Misschien is het commentaar van mama datgene waar ze bang voor is/de reden dat ze geen proefje wil rijden?

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:42

De reacties snap ik heel goed van iedereen. Aan de ene kant moet er natuurlijk iets tegenover staan als zij iets wilt en jij er ook je tijd aan besteed, maar aan de andere kant, ze is 8.. Laat haar alsjeblieft kind zijn. Ik heb ook iemand op stal gehad die op haar 8e begon met wedstrijden. Eerst bixie, later echt officieel. Uiteindelijk was het enige wat ze ongeveer deed 7 dagen per week dressuur rijden, oefenen oefenen oefenen zonder dat het kind er echt nog plezier in had. En haar moeder maar gillen en schelden in de bak als haar dochter een keer geen zin had...

Laat haar gewoon doen nu 'wat ze wil', beetje aanmodderen en prutsen. Het plezier moet (naar mijn mening) voorop blijven staan. Het moet geen verplichting worden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:48

Mijn ervaring is dat vreemden toch beter naar geluisterd wordt. Ik zou een oefenwedstrijd uitzoeken met een uitgebreid jury commentaar. Als ze daar een portie huiswerk krijgt heb je grote kans dat ze daarmee aan de slag gaat. Als moeder kan je je beter iets op de achtergrond houden.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:49

Ik oefen zelf m'n proeven ook altijd maar 1x per proef, anders wordt mijn paard er ook gek van. Verder onderdelen pakken uit de proeven en zorgen dat je weet wat er volgt.
Maar lijkt me voor een 8 jarige wat veel van het goede. Als ze zelf wel echt wil en het leuk vind lijkt het me ook geen probleem om de proeven te oefenen? Misschien idd het plezier eerst eens voorop stellen, en als ze zelf terug komt op het rijden van proeven dit bespreken met haar.

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:54

oji schreef:
Ik ben 48 en in mijn hele leven nog niet 10 x een proef geoefend. Toch neem ik wedstrijden echt heel serieus maar geloof niet in proeven oefenen. Oefenen op je rijkunst verbeteren, dat wel, dan gaat de proef vanzelf.
Maar hou eens op zeg. 8 jaar. Die hoort alleen maar lol met haar pony te hebben.

Helemaal mee eens, ze moet lekker lol hebben met haar pony.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:56

Dit was de reden waarom vroeger bij de nkb je tot 10 alleen ponyspelen mocht doen. Dst was lol met je pony, zaklopen, eierrace. Stoelendans, huppeltje over minihindernisjes. Om behendigheid en plezier je krijgen en houden.

Op 10 mocht je op voor de startkaart en mocht je l1 starten. Maar ook tot je 12 e ponyspelen doen. Zelfs op de ponyclub waar op erg hoog nivo achttal gereden werd (z en landelijke kampioenschappen) oefenden we hooguit eens per twee weken de proef, een dag voor de wedstrijd. De rest was gewoon dressuur rijden en onderdelen trainen.

Laat haar toch plezier hebben, als je gaat dwingen voor iets wat ze niet leuk vindt zal de lol in rijden zo verdwijnen. Laat haar een simpele wedstrijd rijden zonder oefenen. Wie weet gaat het beter dan jullie allemaal denken. Of niet, en wat dan nog maakt dat iets uit als ze maar een leuke dag heeft gehad.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 08:58

Ik oefen nooit m'n proeven.
Als je de oefeningen beheerst komen die in een proef er ook wel uit hoor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:23

Urielle schreef:
Sonja schreef:

Een bal leeft niet. Ik voel me verplicht naar het dier, niet naar mijn dochter (op dat vlak).

Want die pony wil graag gevlochten en gewassen worden?

Dat zou hier echt andersom gaan; laat eerst maar eens zien dat je wedstrijdgericht kunt trainen (wat een term ook voor een kind van 8), dan rijd je maar eens een paar onderlinge wedstrijdjes en als je daar laat zien dat je er je best voor wilt doen en dat het niet overwaait na 2x, dan vragen we daarna wel een startkaart aan.
Maar ik ben er veel meer voor om ze spelenderwijs te leren rijden, lekker spelletjes doen en zo de zit verbeteren. Ik heb er een hekel aan om van die hotsende 7 jarigen die zich wanhopig vasthouden aan de teugels over een wedstrijdterrein te zien gaan.
Het zijn kinderen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 09:41

capopjekop schreef:
Waarom is niet oefenen zonde van je geld? Is een dag op wedstrijd alleen leuk en nuttig als er wat gewonnen wordt? Je kunt een dag op wedstrijd toch ook zien als een leuke dag samen. Je dochter krijgt meteen te horen wat goed gaat en wat beter kan, dus het is nog leerzaam ook.

Er zijn idd heel veel die meedoen gewoon om leuk mee te doen ik vind dat prima, maar zelf zie ik het meedoen aan een wedstrijd toch een beetje anders.
Zelf zou ik nooit met een officiële wedstrijd meedoen als ik bij voorbaat al weet dat ik thuis met oefenen al niet in de buurt van een winstpunt kan rijden.
Op de manege zie ik ook wel kinderen meedoen die eigenlijk niet eens los de baan rond kunnen komen, ze eindigen helemaal onderaan en dan zie ik bij de prijsuitreiking en het uitdelen van de briefjes diep teleurgestelde gezichtjes en soms chagrijnige moeders.
Ik vind dat vreselijk en ik vraag me dan vaak af wat zulke ouders bezielt, want vaak wordt het meedoen al afgeraden door de instructie.
Waarom niet wat langer oefenen en lessen zodat ze in ieder geval lekker hun proefje kunnen rijden en met dat stempeltje, winstpuntje of zelfs een prijs naar huis gaan?