oren uitscheren

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saski_K

Re: oren uitscheren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 20:44

Ik doe het niet! Ik kreeg mijn fries met geschoren oren, en ik weet niet of het daar door komt, maar als ik in het begin zijn hoofdstel uit wilde doen, en dus achter zijn oren kwam, begon hij in paniek te steigeren. Heeft een jaar geduurd voordat ik zijn oor mocht vastpakken. Nu mag ik wel de plukjes die eruit steken wegknippen. En dan knip ik het alleen maar recht.Verder mogen tast haren groeien zoals ze groeien.
Ik heb meegemaakt dat een stal genoot de tastharen heel kort had geknipt, en het paard kon niet meer drinken..Elke keer als hij met zijn mond bij het water kwam, schoot hij weer met zijn hoofd naar boven. Het voelde raar voor hem. Stalgenoot heeft nooit meer aan zijn tastharen gezeten.
Dus voor mij, geen geknip aan haren die een functie hebben!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:28

Saski_K schreef:
Ik heb meegemaakt dat een stal genoot de tastharen heel kort had geknipt, en het paard kon niet meer drinken..Elke keer als hij met zijn mond bij het water kwam, schoot hij weer met zijn hoofd naar boven. Het voelde raar voor hem. Stalgenoot heeft nooit meer aan zijn tastharen gezeten.
Dus voor mij, geen geknip aan haren die een functie hebben!

Nou denk ik dat hij er ook wel aan gewend is geraakt.
Anders zou het paard nu niet meer leven

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 21:34

Nou... als dat je criterium van diervriendelijkheid is dat hij eraan went en ermee kan leven ...
beetje raar ponyparadijs... Saski_K... geeft een voorbeeld hoe belangrijk tastharen zijn voor een paard... dat een beetje afdoen met ach hij is er vast wel aan gewend geraakt want niet dood gegaan.

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 08:23

Ik scheer de oren altijd uit en trim de tastharen tot een lengte van 3 cm.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 08:56

ambre schreef:
Ik scheer de oren altijd uit en trim de tastharen tot een lengte van 3 cm.

jammer

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:02

Ik vind vaak uitgeschoren oren niet eens mooi, paarden krijgen er van die grote oren van.
Wij doen het nooit, uitstekende plukjes wegknippen en de randjes en daar blijft het bij.
Tastharen, alleen een enkele losse als die wel heel raar en opvallend wegsteekt (zelden dus, en dan is het 1 haartje).

Het rijden met oornetjes is ook ontstaan omdat paarden veel hinder hadden van vliegjes. Ja, omdat er geen bescherming tegen de vliegjes meer in de oren zit.
Overigens, in Duitsland is het dan wel verboden, maar de top van Duitsland rijdt nog altijd rond met uitgeschoren oren.....Ook op wedstrijden in Duitsland mag het ineens wel???
[EV-ITP] EK showjumping Aachen, actieshots vanaf de eerste rij!
[EV-ITP] EK Dressuur Kür in Aachen
Ik zie uitgeschoren oortjes.....

Weet nog wel dat er collega-rijders voor een show op Equitana huiswaarts konden gaan omdat er oortjes uitgeschoren waren, maar ondertussen mocht de top van Duitsland wel met uitgeschoren oren rijden. Iets met meten met 2 maten.....

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 11:06

Neonlight schreef:
Weet nog wel dat er collega-rijders voor een show op Equitana huiswaarts konden gaan omdat er oortjes uitgeschoren waren, maar ondertussen mocht de top van Duitsland wel met uitgeschoren oren rijden. Iets met meten met 2 maten.....

Dat is dan wel erg krom.