Vanaf welke temperatuur zou starten in zomertenue moeten mog

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanaf welke temperatuur zou je moeten mogen starten in zomertenue bij KHHS wedstrijden?

Op dit moment mag je vanaf 30 graden Celcius starten in een zomertenue, mits de officials het daarmee eens zijn. Vanaf welke temperatuur vinden jullie dat dit mogelijk moet zijn? En moet het dan automatisch zo gaan of pas nadat een official daar over heeft beslist.
7 (2%)
Vanaf 20 graden zonder toestemming van een official.
18 (7%)
Vanaf 20 graden na een toestemming van een official.
25 (9%)
Vanaf 25 graden zonder toestemming van een official.
76 (29%)
Vanaf 25 graden met toestemming van een official.
83 (32%)
Vanaf 30 graden zonder toestemming van een official.
25 (9%)
Vanaf 30 graden met toestemming van een official.
17 (6%)
Anders dan in de poll, met toelichting.
4 (1%)

Totaal aantal stemmen: 255

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:33

Liess__ schreef:
Persoonlijk vind ik het er niet uitzien, zonder jasje..wit kleed daarnaast ook niet bepaald af :+

Ach er zijn ook genoeg ruiters/amazones te vinden op het wedstrijd terrein, waarbij het ook met (een veelal te krap) jasje aan al geen porum is. :') wat dat betreft maakt jasje/geen jasje voor mij geen verschil.

Ik denk dat het een goede zaak is om vaker het zomertenue toe te staan.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 21:36

Myca schreef:
Dat lijkt me ook een goed idee.
Een dry-tex shirt, wat er keurig uit ziet, maar ook lekker koel is.

Maar dat is toch praktisch het enige dat nog wordt verkocht voor wedstrijdkleding?

Ashley5760 schreef:
Er is Indd al wat op de markt... Maar (in vergelijking tot andere sportkleding heel weinig).
Qua gelijkheid heb je gelijk.
Ik zou liever zien dat dus vanaf 20 graden "vrij" wordt en dat je mag rijden in een (bijvoorbeeld) polo die over de broek gedragen mag worden (als je geen maat 36 hebt vind ik in de broek (wat volgens mij officieel moet) geen porum terwijl eruit toch aansluit en net kleed).
Qua shirts is er al veel ontwikkeling aan de gang, maar het gevoel van "zij doet een jas aan dus dan doe ik het ook maar anders val ik uit de toon" bij dressuur daar moeten we een beetje vanaf.
Waarom geen witte broek met een zwart/dblauw shirt kan net zo net zijn, en een stuk luchtiger!

Voor wedstrijden ben je inderdaad redelijk gebonden aan bepaalde voorschriften, waardoor er weinig is. Maar vergelijk het aanbod van nu eens met dat van 10 jaar terug. Dan is het enorm!
Officieel hoef je niets meer in je broek te dragen, sinds een paar jaar mag je gewoon een showshirt dragen (dus geen blouse) met korte mouwen.

Het al dan niet starten in zomertenue is natuurlijk een persoonlijke keuze, maar als je dressuur rijdt moet je toch wel genoeg ballen hebben om voor jezelf te kiezen. Oordelen worden er toch wel geveld.

Overigens zal ik met mijn 1.86m nooit maatje 36 kunnen dragen, maar met maat 40 kan je nog prima strak in je vel zitten en je shirt in je broek stoppen hoor :P Geheel offtopic, maar wilde er toch wel op reageren :') Snap wat je bedoelt hoor, je moet jezelf wel een beetje toonbaar houden.

edice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:26

Afbeelding
Dit zou een mooie tussenoplossing zijn.

JenniferU

Re: Vanaf welke temperatuur zou starten in zomertenue moeten mog

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:34

Ik zit als ik op wedstrijd ga vaak 2 uur op me paard.( naar de wedstrijd onder de man heen) het is dan fijn als je in zomertenue of bodywarmer mag starten. Heb een softshell jasje en gelukkig stond er gister een windje waardoor het te doen was.
Maar de heen weg door de wijk heen stappen was toch best warm in jasje.

Ik zou zeggen vanaf 25 graden de grens

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 11:45

edice schreef:
[ Afbeelding ]

Ik meen me te herinneren dat hier ook over gesproken werd/zou worden??

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:01

Ik heb afgelopen weekend ook alle drie de dagen met jasje gereden, ondanks dat er in zomertenue gestart mocht worden. Het was overigens geen 30 graden.

Ik vind persoonlijk dat je solidair moet zijn naar je paard toe. Als je verwacht dat het paard zich volledig in het zweet voor je werkt zonder morren, moet je zelf ook niet zeuren en gewoon je apepakkie aantrekken. Is het voor jou als ruiter dan te warm? Dan is het dat waarschijnlijk ook voor je paard en moet je er voor kiezen om niet te starten.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:07

mylittlejoy schreef:
Ik heb afgelopen weekend ook alle drie de dagen met jasje gereden, ondanks dat er in zomertenue gestart mocht worden. Het was overigens geen 30 graden.

Ik vind persoonlijk dat je solidair moet zijn naar je paard toe. Als je verwacht dat het paard zich volledig in het zweet voor je werkt zonder morren, moet je zelf ook niet zeuren en gewoon je apepakkie aantrekken. Is het voor jou als ruiter dan te warm? Dan is het dat waarschijnlijk ook voor je paard en moet je er voor kiezen om niet te starten.

Vind ik inderdaad een sterk punt en had ik ook nog niet eerder zo over nagedacht.
Echter zou ik het zelf wel fijner vinden om eerder zonder jasje te mogen rijden. Ik kan niet goed zweten en hierdoor word ik zo warm dat je er raar van word.
Daarnaast wat maakt het uit dat het geheel er even wat minder mooi uitziet. Het gaat erom hoe je de proef rijdt toch?
Tegenwoordig gaat het steeds meer om het plaatje met allemaal dure dingen lijkt het. Als je dan in een 'goedkope' outfit aankomt is het soms gewoon raar.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:25

mylittlejoy schreef:

Ik denk niet dat je paard je kwaad aan kijkt als je geen jasje aan doet hoor :')
Solidair zijn doe je met mensen, niet met dieren :P

Als je paard niet tegen warmte kan, dan moet je je verantwoordelijkheid nemen.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 12:31

edice schreef:
[ Afbeelding ]

Dit mag. Uit het dressuurreglement van 2015:
"Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temperaturen (> 30º Celsius)
kan de federatievertegenwoordiger beslissen, dat de rij-jas tijdens de proef
mag worden uitgelaten. In plaats van de rij-jas mag dan ook met gilet of
bodywarmer worden gereden."

edice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 13:45

tennan schreef:
edice schreef:
[ Afbeelding ]

Dit mag. Uit het dressuurreglement van 2015:
"Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temperaturen (> 30º Celsius)
kan de federatievertegenwoordiger beslissen, dat de rij-jas tijdens de proef
mag worden uitgelaten. In plaats van de rij-jas mag dan ook met gilet of
bodywarmer worden gereden."

De tussenoplossing die ik voor ogen heb is dat zo'n vest of gilet wordt toegestaan vanaf +23° en zonder vest vanaf +30°

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:19

edice schreef:
[ Afbeelding ]

Dit zou fijn zijn als ze dit dus vanaf de 25 graden toestaan.
Mogen ze van mij het uitlaten van jasje weglaten.
Ipv jasje dus gilet vanaf 25 graden

DewiFoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 18:53

3 weken terug in zomertenue mogen starten. De week daarna in regentenue, en afgelopen week in zomertenue.. Hier zijn ze niet zo op die 30 graden. ( ik heb ook nooit geweten dat er een temperatuur aan vast zat). Maar ik rij eigenlijk altijd in mijn gewone wedstrijdtenue.

Even voor je proef/parcours je jasje aan en gaan! Staat toch wel netter vind ik.
En naar mijn weten hoort bij je zomertenue je blouse/shirt verplicht in je broek.. Dat vertelde een jury mij laatst.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:16

Janine1990 schreef:
S_en_Z schreef:
Dat doorbijten in je jasje heb ik vroeger ook vaker gehoord.. Maar als t boven de 30 graden is train ik niet en wedstrijden start ik dan ook niet. Vind t gewoon niet leuk als paard na 10 min eigenlijk al op is. Vroeger toen k jonger was wel gedaan maar mwoh.. Zo belangrijk vind ik t niet.

Het weer is bijv al hele zomer zo afwisselend dat mn paard constant verhaard. Je kan me niet vertellen dat zon beest t niet bloedheet heeft.

Hoewel paarden vanaf 21 graden als last kunnen krijgen van hitte-stress, heeft de mijne er nog geen last van gehad. 5 juni bijvoorbeeld, boven de 30 graden. Zijn gegaan in de hoop dat ik voor het onweer kon rijden. Dat kon ik, maar het koelde niet veel meer af. Paard bleef ondanks een beetje losrijden superfris en ik kon twee keurige proeven neerzetten. Vergeet ik bijna te melden dat het paard na een korte trailerrit al zeiknat van de trailer af kwam! Goed koelen doet gelukkig wonderen :)

Kampioenschappen waren ook erg warm. En gisteren ook weer... Paard was geen enkele keer op door de hitte....

Laat staan dat hij de hele zomer al haar los laat, dat is iets van de laatste week. Het bruin verkleurde haar gaat er nu tussenuit en maakt plaats voor winterhaar. Het feit dat het af en toe koud is moet geen invloed hebben op de verharing van de vacht. De lengte van dagen doet daar het meest tegen. En hoe koud is het nu daadwerkelijk geweest? Ik neem aan dat jouw paard in april, toen het amper 15 graden wilde zijn ook al uit het haar was?
Als je paard de hele zomer door blijft verharen zou ik toch even verder kijken dan het weer. Want vanaf half juni is het eigenlijk geen moment echt koud geweest. En bij dat beetje kou zetten ze het haar wel omhoog ter isolatie.

Sorry, zie je bericht nu pas. Ja ik weet het ook niet.. Ze was vroeg door het haar van het voorjaar en ze is eigenlijk nog steeds wel kort in t haar, maar ze heeft dagen dat er behoorlijk wat haar van haar billen af komt. Ze glimt als een spiegel verder en vertoont geen afwijkend gedrag. Ik weet het ook niet.

Daarbuiten zeg ik ook niet dat ik het schandalig vind dat anderen rijden ofzo hoor :P

Ik vind het zelf gewoon ook niet prettig rijden en die dieren krijgen t zo heet, tuurlijk doet koelen een hoop goed. Heb ik met die van mij ook gedaan als ze afentoe dr stal bijna uit zweette.

Maar echt rijden.. Neh.. Ik ga liever (met of zonder paard) verkoeling zoeken :)

(Mijn vorige paard was altijd op na 10 min rijden als het 29+ graden was, werd dan sloom en ging protesteren met zn staart enz.. Vandaar dat ik t eigenlijk al heel lang niet meer doe)

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:02

We vinden met z'n alleen dat paardrijden een sport is, in bijna alle sporten is de kleding zodanig gemaakt dat deze de prestatie optimaal ondersteunt (denk maar aan de aerodynamische zwempakken).
Echter bij paardrijden werkt de kleding niet ondersteunend, soms zelfs belemmerend omdat je met zomerse temperaturen dik aangekleed te paard moeten zitten. Je kan mij niet vertellen dat je optimaal presteerd met 30 graden volledig in tenue bij warm en klef weer.

Daarnaast speelt ook mee dat de ene persoon nu eenmaal beter tegen warmte kan dan de ander. Dat geldt overigens ook voor paarden, het ene paard presteert super met 30 graden, het ander loopt al te puffen met 20 graden.

Ik vind dat kledingreglementen zodanig opgesteld moeten worden dat de sporter optimaal zijn sport kan beoefenen. En ja, dus ik vind ook dat de beslissing over het wel of niet dragen van het zomertenue bij de sporter moet liggen en niet bij een official. Dat is nl volstrekte willekeur, de ene zegt nl bij 25 graden al dat zomertenue toegestaan is de ander laat iedereen met 35 plus volledig in tenue rijden.
Temperatuur is heel objectief, bepaal als KNHS dat de temperatuur van KNMI leidend is en er bij 20/25 of welke vastgestelde temperatuur dan ook zomertenue is toegestaan als je de beslissing niet bij de sporter wil leggen maar niet bij een official die wel of niet met het goede been uit bed is gestapt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:33

Tja, ik vind paardrijden in die zin ook niet echt een sport :P. Tenminste, niet in de wedstrijddressuur, daar gaat het toch om het plaatje.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:50

Ik denk dat het per persoon en paard verschilt.

Ik heb een cornage pony die ik echt niet met 30 graden start want die heeft best wel last van die benauwdheid van het weer. Dan maar mijn geld kwijt.
Maar de ene keer is bv 25 graden best te doen en de andere keer is het erg benauwd dan voelt het als 30 graden.
Zelf functioneer ik ook niet met 30 graden en een ander vind het heerlijk.
Zoveel mensen zoveel wensen. ..

Een net wedstrijd shirt boven de 25 graden zou wel fijn zijn.
En boven de 20 graden een nette gilet

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:18

Op de Brabantse kampioenschappen 3 jaar geleden was er een hittegolf, 38 graden en midden op de dag rijden, maar ik had m'n jasje gewoon aan, vind het geen porum zonder jasje. Daarbij is het toch warm, dat jasje maakt echt geen verschil meer.
Dit waren wel hele warme omstandigheden, dus snap best dat je dan wel liever in je zomertenue start (wat eigenlijk iedereen verder ook deed), maar vind het een beetje overdreven dat sommige mensen bij 25 graden al beginnen te miepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:29

Ik kan niet tegen warmte ben als eens out gegaan op het paard omdat het jasje niet uitmocht. Dat is ook geen pretje, voor jezelf niet maar voor de jury's en omstanders ook niet. Ben daarom nu heel makkelijk. Is het flink warm en mag er geen zomertenu? Dan meld ik af en ga ik naar huis.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:32

Vanaf 25 graden na toestemming. (Zonder toestemming lijkt me lastig, gaat iedereen eigen regels maken, haha.)
Maar boven de 25 graden rijd ik zelf sowieso liever niet overdag.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 12:38

ingvdh schreef:
We vinden met z'n alleen dat paardrijden een sport is, in bijna alle sporten is de kleding zodanig gemaakt dat deze de prestatie optimaal ondersteunt (denk maar aan de aerodynamische zwempakken).
Echter bij paardrijden werkt de kleding niet ondersteunend, soms zelfs belemmerend omdat je met zomerse temperaturen dik aangekleed te paard moeten zitten. Je kan mij niet vertellen dat je optimaal presteerd met 30 graden volledig in tenue bij warm en klef weer.

Daarnaast speelt ook mee dat de ene persoon nu eenmaal beter tegen warmte kan dan de ander. Dat geldt overigens ook voor paarden, het ene paard presteert super met 30 graden, het ander loopt al te puffen met 20 graden.

Ik vind dat kledingreglementen zodanig opgesteld moeten worden dat de sporter optimaal zijn sport kan beoefenen. En ja, dus ik vind ook dat de beslissing over het wel of niet dragen van het zomertenue bij de sporter moet liggen en niet bij een official. Dat is nl volstrekte willekeur, de ene zegt nl bij 25 graden al dat zomertenue toegestaan is de ander laat iedereen met 35 plus volledig in tenue rijden.
Temperatuur is heel objectief, bepaal als KNHS dat de temperatuur van KNMI leidend is en er bij 20/25 of welke vastgestelde temperatuur dan ook zomertenue is toegestaan als je de beslissing niet bij de sporter wil leggen maar niet bij een official die wel of niet met het goede been uit bed is gestapt.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Ik snap dat de paardensport van ouds her ook een bepaald 'aanzien' heeft en dat daar bepaalde kleding bij hoort. Maar anno 2015 vind ik dat paardensport zich dusdanig als sport heeft ontwikkelt, dat we daar in mee moeten, ook qua kleding/voorschriften. Prima als mensen zich er wel aan willen houden, maar ik, die aardig aan het werk moet om goed te presteren met een mijn paard, zou het heerlijk vinden als ik gewoon kan starten in een witte broek, donkerblauw shirt met witte boord en eventueel een bodywarmer wanneer ik dat wil.

En gelijkheid is er allang niet meer...met de diversiteit in (dure/goedkope) kleding van tegenwoordig.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:55

Idd ik zou het ook fijn vinden als ik gewoon in een t shirt met of zonder vest kan starten en m'n jasje en vooral plastron (verschrikkelijk ding :') ) uit kan laten. Altijd dat gedoe met jasje schoonhouden, wassen etc. Witte broek, dekje en handschoenen en m'n haar fatsoenlijk doen vind ik dan nog geen punt :))

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 13:58

Met springen zijn ze daar gelukkig veel makkelijker mee, iig hier in de regio. Daar zie je wel meer dan bij de dressuur wat sportievere blouses/shirts, dat ziet er ook netjes uit. Ik heb een apart shirt bij me als ik in zomertenue moet. :j

Van mij mag het vanaf 20 graden wel hoor.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:04

Een plastron heb ik al jaren niet meer om, ondingen!

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:06

Amiigo schreef:
Idd ik zou het ook fijn vinden als ik gewoon in een t shirt met of zonder vest kan starten en m'n jasje en vooral plastron (verschrikkelijk ding :') ) uit kan laten. Altijd dat gedoe met jasje schoonhouden, wassen etc. Witte broek, dekje en handschoenen en m'n haar fatsoenlijk doen vind ik dan nog geen punt :))

Je mag zonder plastron starten, als je maar een shirt/blouse met hoge kraag hebt :j

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 14:07

Ja dat zit ook kelote :')