ingvdh schreef:We vinden met z'n alleen dat paardrijden een sport is, in bijna alle sporten is de kleding zodanig gemaakt dat deze de prestatie optimaal ondersteunt (denk maar aan de aerodynamische zwempakken).
Echter bij paardrijden werkt de kleding niet ondersteunend, soms zelfs belemmerend omdat je met zomerse temperaturen dik aangekleed te paard moeten zitten. Je kan mij niet vertellen dat je optimaal presteerd met 30 graden volledig in tenue bij warm en klef weer.
Daarnaast speelt ook mee dat de ene persoon nu eenmaal beter tegen warmte kan dan de ander. Dat geldt overigens ook voor paarden, het ene paard presteert super met 30 graden, het ander loopt al te puffen met 20 graden.
Ik vind dat kledingreglementen zodanig opgesteld moeten worden dat de sporter optimaal zijn sport kan beoefenen. En ja, dus ik vind ook dat de beslissing over het wel of niet dragen van het zomertenue bij de sporter moet liggen en niet bij een official. Dat is nl volstrekte willekeur, de ene zegt nl bij 25 graden al dat zomertenue toegestaan is de ander laat iedereen met 35 plus volledig in tenue rijden.
Temperatuur is heel objectief, bepaal als KNHS dat de temperatuur van KNMI leidend is en er bij 20/25 of welke vastgestelde temperatuur dan ook zomertenue is toegestaan als je de beslissing niet bij de sporter wil leggen maar niet bij een official die wel of niet met het goede been uit bed is gestapt.
Hier ben ik het helemaal mee eens!
Ik snap dat de paardensport van ouds her ook een bepaald 'aanzien' heeft en dat daar bepaalde kleding bij hoort. Maar anno 2015 vind ik dat paardensport zich dusdanig als sport heeft ontwikkelt, dat we daar in mee moeten, ook qua kleding/voorschriften. Prima als mensen zich er wel aan willen houden, maar ik, die aardig aan het werk moet om goed te presteren met een mijn paard, zou het heerlijk vinden als ik gewoon kan starten in een witte broek, donkerblauw shirt met witte boord en eventueel een bodywarmer wanneer ik dat wil.
En gelijkheid is er allang niet meer...met de diversiteit in (dure/goedkope) kleding van tegenwoordig.