Verliespunt rijden in B dressuur Paard

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:35

Juist wel starten, je hebt zoveel aan de tips die op je protocol worden gegeven, je paard leert ook op ander terrein haar best te doen.
En in de B is het gewoon leuk oefenen, wie niet waagt die niet wint.
Wat hij zegt is zo demotiverend voor je, terwijl dat helemaal niet nodig is als ik het zo lees.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:36

Oh wow, een instructeur die zo negatief is over jou zou ik inderdaad niet houden.
Onderling kan je altijd doen en zolang jouw paard niet racet in galop waardoor je alle kanten op gaat behalve de goede gewoon met galop.
Maar als hij zo streng en negatief is vraag ik me af of je dan punten rijdt, niet omdat jij slecht bent maar meer omdat hij gewoon de lat heel hoog legt.

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 11:36

Nynke04 schreef:
Het gaat erom dat je plezier hebt in je rijden, en als je daarmee nog wat punten kan scoren is het helemaal top. Dus als jij vind dat het goed voelt, zou ik het gewoon eens proberen!

Ja ik ben nu zo onzeker dat ik niet helder kan inschatten of ik wel kan starten, ja of nee....

Silly1972

Re: Verliespunt rijden in B dressuur Paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:39

Starten kan je altijd, en of je wel of niet met een winstpunt thuis komt dat ligt aan je manier van rijden en hoe die beoordeeld wordt.
Dat is het leuke van de B, mooi om te zien of je inderdaad op niveau rijdt

SG1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-15 11:42

Ik zie ene leuke wedstrijd in oktober...

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:43

Gewoon proberen!! Het belangrijkste van het rijden bij mij... PLEZIER!!! Zonder plezier kun je beter stoppen met rijden. Als je het leuk vind om een te testen hoever je bent met trainen, gewoon een B proefje starten. De eisen voor B zijn echt niet zo heel hoog, mijn grote slungel van 4 die wel lekker aan de teugel loopt, maar nog wat slingert en op de voorhand duikt in overgangen loopt soms gewoon bij de prijzen!!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:44

Hoe lang rij je dit paard al? Beetje meer info over jouw niveau en dat van je paard. Wat hebben jullie met deze instructeur bereikt?

Want mocht je dit paard al langer rijden en de galop een issue zijn, heeft hij je kennelijk ook niet echt verder kunnen helpen.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:45

SG1985 schreef:
Nynke04 schreef:
Het gaat erom dat je plezier hebt in je rijden, en als je daarmee nog wat punten kan scoren is het helemaal top. Dus als jij vind dat het goed voelt, zou ik het gewoon eens proberen!

Ja ik ben nu zo onzeker dat ik niet helder kan inschatten of ik wel kan starten, ja of nee....

Ik zou gewoon gaan starten! Ik rijd zelf eigenlijk alleen maar recreatief, maar wat ik hier lees is zo demotiverend.
En meestal jureren ze toch niet alleen? Als die andere jury je goede punten geeft dat weet je meteen dat hij veelte streng is.

Vind het echt niet kunnen dat een instructeur zo negatief is. Ik zeg altijd maar. Je kan beter zeggen " Wat ik anders zou doen/wat beter zou kunnen" ipv " Dit zou ik laten want het is slecht." Dat is immers wat voor gevoel hij jou op dit moment geeft... alleen met wat andere woorden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:46

SG1985 schreef:
Ik zie ene leuke wedstrijd in oktober...

En nog niet ingeschreven?? Ga je schamen en dat alsnog doen!!

:D }:) :D

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:46

t/m Z geloof ik is er maar 1 Jury.

Pas in de hogere klasse komen er meer juryleden aan te pas

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:48

Eef_Bam schreef:
Maar loopt je paard wel ontspannen in een voorwaarts neerwaartse nagefelijkheid, of alleen ontspannen ?
Daarmee bedoel ik:
Ontspannen met de neus eruit is een stuk beter dan in de krul getrokken, maar op wedstrijd is het de bedoeling dat je paard ontspannen op de loodlijn loopt, ook in de B.
Natuurlijk rijd je in de B het paard nog niet helemaal "bovenin", maar een B paard wordt wel geacht in een lagere houding nagefelijk zijn :).

Als dit nog niet voor elkaar is kan ik me voorstellen dat je instructeur het afraad op wedstrijd te gaan, dat levert teleurstellingen op.

Is dit werkelijk zo?
Neus op de loodlijn, en de punten voor halsstrekken zijn niet leidend voor de hele proef....?
(Dwz: zou het halsstrekken "mislukken", kun je nog steeds winst rijden - ?)

Maar wat ik wel herken: ik vind mezelf pas wedstrijd klaar als ik zo ongeveer toe ben aan de Z met een paard :) .

Ik zou denken dat ontspannen "reaching into the bit" tot en met L2 winst op moet kunnen leveren, daarna komt oprichting van achter uit. De positie tov de loodlijn is volstrekt secundair tov correct spiergebruik.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 11-08-15 11:50, in het totaal 1 keer bewerkt

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:48

Ik zou inderdaad ook gewoon die onderlinge starten, ook met galop. Je ziet dan direct aan de punten of je er wel of niet klaar voor bent :)

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:49

Ts starten !!!
Als hij een beetje van goede wil is zal hij je proef eerlijk jureren.
Ik kreeg nooit de kans om te starten ondans dat ik al 20 jaar aan het rijden ben. Steeds geen vervoer of wedstrijdgerichte instructie. Nu heb ik een paard op m niveau die al enkele oefeningen van het z kent, maar ben ik nog steeds niet gestart. En wat denk je dat ons debuut gaat geven ? Ik met 0 dressuurwedstrijd ervaring en een paard die nog nooit de dressuurhekjes heeft gezien ? Neen start maar meid, het is voor jullie beiden leerzaam en als dit een extra drijfveer is om gerichter te trainen dan moet je dat zeker doen. Laat je niet onzeker maken door anderen, volg je eigen gevoel.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:50

nou ik heb jaren onderling meegedaan gewoon voor de lol, ongetraind en nooit een verliespunt gereden en dat in de B.
zelfs met jonge paarden die echt net onder het zadel waren en als iets dan niet getoond was werd dat ook aangegeven op het protecol en dat kon je terug zien aan je cijfer maar is dat erg?
Ik werd er altijd door gemotiveerd om juist aan die punten te werken,en naar mate het paard vorderde zag je ook je punten stijgen dat was mijn beloning en die rozetten en bekers dat deed me niet zo veel.

Ik heb het idee dat jullie echt wel kunnen starten het is de b van beginner niet van de beste!,

zoek wel een positief opbouwende instructeur, dat is zoveel beter voor jezelf en je vertrouwen! :#

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:51

_Zoe schreef:
Ik zou inderdaad ook gewoon die onderlinge starten, ook met galop. Je ziet dan direct aan de punten of je er wel of niet klaar voor bent :)

Niet als er gejureerd wordt door de instructeur en deze haar niet goed genoeg acht voor het starten
Dan kan je er donder op zeggen dat ze lage punten krijgt

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:57

Janneke2 schreef:
Eef_Bam schreef:
Maar loopt je paard wel ontspannen in een voorwaarts neerwaartse nagefelijkheid, of alleen ontspannen ?
Daarmee bedoel ik:
Ontspannen met de neus eruit is een stuk beter dan in de krul getrokken, maar op wedstrijd is het de bedoeling dat je paard ontspannen op de loodlijn loopt, ook in de B.
Natuurlijk rijd je in de B het paard nog niet helemaal "bovenin", maar een B paard wordt wel geacht in een lagere houding nagefelijk zijn :).

Als dit nog niet voor elkaar is kan ik me voorstellen dat je instructeur het afraad op wedstrijd te gaan, dat levert teleurstellingen op.

Is dit werkelijk zo?
Neus op de loodlijn, en de punten voor halsstrekken zijn niet leidend voor de hele proef....?
(Dwz: zou het halsstrekken "mislukken", kun je nog steeds winst rijden - ?)

Maar wat ik wel herken: ik vind mezelf pas wedstrijd klaar als ik zo ongeveer toe ben aan de Z met een paard :) .

Ik zou denken dat ontspannen "reaching into the bit" tot en met L2 winst op moet kunnen leveren, daarna komt oprichting van achter uit. De positie tov de loodlijn is volstrekt secundair tov correct spiergebruik.

Nee, natuurlijk kan je met 1 mislukt onderdeel nog steeds winst rijden. Zou wat zijn, waarom zou je anders nog al die oefeningen rijden als het alleen om 1 onderdeel, het halsstrekken gaat :? Kunnen we allemaal een rondje halsstrekken en weer de bak uit.

TS: als jurylid zeg ik, gewoon lekker gaan starten. Je komt echt niet zo snel op hele lage punten uit. Ik (en veel van mijn collega's) vinden het in de B vooral belangrijk dat een paard vriendelijk voorgesteld wordt, zo veel mogelijk een constante aanleuning heeft, en de onderdelen netjes afgewerkt worden. Als je denkt dat dat lukt, kan je rustig eens een wedstrijd proberen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:58

ponyparadijs schreef:
_Zoe schreef:

Niet als er gejureerd wordt door de instructeur en deze haar niet goed genoeg acht voor het starten
Dan kan je er donder op zeggen dat ze lage punten krijgt

Jij zegt het..........

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 11:59

ikke schreef:
Jij zegt het..........

Jij denkt het? Hahaha

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:01

Silly1972 schreef:
t/m Z geloof ik is er maar 1 Jury.

Pas in de hogere klasse komen er meer juryleden aan te pas

Selectie wedstrijden hebben bij ons 2 juryleden, een bij H en een bij C. Voor de rest inderdaad maar 1 jury in de "basis" rubrieken.

Ts: Misschien kan je je ook een keer inschrijven voor een oefendressuur? Dan krijg je misschien een eerlijker oordeel ;)

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:01

Nou lijkt me toch dat er genoeg toeschouwers zijn, dus als ts een nette proef neerzet kan hij daar niet omheen.. zou wel erg opvallen als zijn dan in verhouding lage punten heeft

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:03

Kahawa schreef:
Je instructeur bekijkt het starten volgens mij sowieso vanuit een ander perspectief dan jij. :P Klinkt niet als iemand die wedstrijden rijdt om zichzelf te verbeteren, maar gewoon om echt punten te rijden en een bepaalde klassering te halen.

Dat hoeft helemaal niet. Misschien wil de instructeur TS gewoon beschermen tegen een al te grote teleurstelling.
140 punten rijden is natuurlijk helemaal niet leuk, ook al doe je alleen maar voor de ervaring mee.
TS, als je instructeur je niet "klaar" vindt voor de B dan zal hij daar gelijk in hebben.
Waarom doe je dan niet mee met de impulsrubrieken? Die zijn er juist voor jouw doel. Ervaring opdoen op ander terrein.

Verliespunten kun je overigens wel rijden in de B. Als je B+9 bent en je rijdt een verliespunt wordt je gewoon B+8. Je kunt alleen geen minpunten rijden, dwz dat je niet kunt degraderen zoals bij de L naar de B. Want lager dan B is niet mogelijk.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:07

Babootje schreef:
Kahawa schreef:
Je instructeur bekijkt het starten volgens mij sowieso vanuit een ander perspectief dan jij. :P Klinkt niet als iemand die wedstrijden rijdt om zichzelf te verbeteren, maar gewoon om echt punten te rijden en een bepaalde klassering te halen.

Dat hoeft helemaal niet. Misschien wil de instructeur TS gewoon beschermen tegen een al te grote teleurstelling.
140 punten rijden is natuurlijk helemaal niet leuk, ook al doe je alleen maar voor de ervaring mee.
TS, als je instructeur je niet "klaar" vindt voor de B dan zal hij daar gelijk in hebben.
Waarom doe je dan niet mee met de impulsrubrieken? Die zijn er juist voor jouw doel. Ervaring opdoen op ander terrein.

Verliespunten kun je overigens wel rijden in de B. Als je B+9 bent en je rijdt een verliespunt wordt je gewoon B+8. Je kunt alleen geen minpunten rijden, dwz dat je niet kunt degraderen zoals bij de L naar de B. Want lager dan B is niet mogelijk.

Ik vind niet dat een instructeur het recht heeft om iemand zo negatief te benaderen. Ik had zelfs met een paard die de halve proef ervandoor stierde, 162 punten. De jury zag dat ik mn best deed om hem onder controle te houden.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:08

Babootje schreef:

Uit het dressuurreglement: "In de klasse B worden geen verliespunten geregistreerd."
En: "Degradatie van de klasse L1 naar de klasse B is niet mogelijk."

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:08

"Voor alle klassen geldt de volgende winst- en verliespuntenregeling. In de klasse B worden geen verliespunten geregistreerd."

Artikel 106

Taak van de instructeur is natuurlijk om een leerling te "behoeden" voor teleurstellingen.
Dat is echter iets anders dan een leerling onzeker maken en imo gebeurt dat bij TS.

Start gewoon een keertje TS. Even proefdraaien, feedback ontvangen en weer doortrainen of lekker verder starten ;)

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-15 12:11

Ik heb ook een jong zeer sensibel loerderig paard.. ben blij als ik in de baan blijf, maar neem haar juist wel mee, leren we beide veel van..
onze laagste score??? 157, zal ik vertellen hoe die proef ging? ik raakte bij a en c de hoefslag, bij B en E stond ik steeds op X te loeren.. voltes werden rondjes om te proberen haar toch aan het binnenbeen te krijgen, ongeveer 5 meter van de hoefslag af, verkeerde been aangaloperen, wegschieten in de draf en 2 x buiten de baan..
je moet het echt wel bont maken wil je zulke punten krijgen. ( gelukkig kon ik na al dit gestuntel ( lees 8 proeven) eindelijk rijden op concours zoals thuis en werd ik direct 2 e.

Mijn boodschap, g lekker starten, als ik zo je verhaal lees kom je met een dikke wp thuis.
film je training en ga eens op ch kijken hoe de b dressuur er bij loopt.. :P