Hoe leer jij je (dressuur)proef uit je hoofd?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xAnniekx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 17:47

Bakletters op de grond leggen en dan zelf het proefje lopen. ;)

FriesWytske

Re: Hoe leer jij je (dressuur)proef uit je hoofd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-15 20:15

Dat is helemaal niet verkeerd voor de eerste keer uit het hoofd rijden. Jammer van de foutjes in beide proeven. Maar duidelijk een verbetering ten opzichte van je vorige proeven.

CoriienRN

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 11:00

Ik stap me paard warm en heb dan me proef in me hand en ga hem stappen met lange teugel... := heel simpel maar super makkelijk :)

Met de wedstrijd kijk ik even naar me voorganger en lees hem morgens nog even door :)

LoveApache

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 11:48

Heel veel mijn proef rijden (met verschillende ponies als dit mogelijk is in verband met het niveau.
Ik doe ook altijd voor de wedstijd dit:
Ik pak een blad papier met de letters op dan ga ik uit mijn hoofd met een pen die NIET opstaat de proef zo de wendingen etc. volgen.
Dan gaat het beter.

NPfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 00:15

Ik teken hem een paar keer op papier en daarna loop ik hem nog een aantal keer gewoon door op een gras veld op door de kamer. :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 00:22

Doorlezen en in gedachten met de ogen dicht onderdeel voor onderdeel inprenten tot ik hem met de ogen dicht in een stuk kan rijden

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 06:53

ik lees m een paar keer door, en teken m desnoods uit. Daarna zeg ik m in mn hoofd op, terwijl ik m in gedachte rijd.

Wat ik wel erg moeilijk vind, zijn 2 proeven op hoger niveau te onthouden, als je ze vlak na elkaar moet rijden en ze erg op elkaar lijken. Dan ben ik meer bezig met niet verkeerd te willen rijden als met mn proef rijtechnisch goed voor elkaar te hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 07:06

Toen ik gisteren dit topic weer zag bedacht ik me dat ik mijn proeven nog eens door moest lezen. Maar gelukkig wist ik ze nog ;)

xmavdmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:30

eerst een keertje helemaal! door lezen
dan elke keer de eerste drie dingen herhalen hardop
zo door gaan
dan ken je hem als het goed is wel zo een beetje
<3 :D

OliLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:33

Ik lees m door en dan teken ik hem net zo lang totdat ik hem uit mn hoofd ken! Leuk als je je verveelt op school/werk!

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:54

Ik probeer er ook altijd de hulpen van mezelf bij te denken als ik de proef voorbereid. Heb ooit een blog van Bewust Wedstrijd Rijden gelezen dat daar volgens mij over ging.ging (Blogs-> Wedstrijdspanning -> Proef uitschrijven)
Dus niet alleen onthouden dat je moet aanspringen in de hoek na 5m wijken, maar onthouden dat je rechtstelt, stelling en buiging in de hoek wil, tempocontrole in de wending, gewicht achterop houden, rechtstellen, hoek voorbereiden, aanspringen etc. Dan worden bepaalde handelingen ook logischer in je proef en kan je daardoor direct beter op je rijden letten ipv op luisteren naar de route.

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:55

Te lezen valt: https://www.facebook.com/KNHSNederland/photos/a.281277925237890.76965.279885872043762/1043060055726336 dat heel veel mensen interesse hebben in "ingesproken proeven op hun mobiel" zodat ze met koptelefoon kunnen rijden en oefenen.

Ik vraag me dan af: leer je daardoor de proef goed uit je hoofd? Even gesteld dat de voorleesfunctie van een dergelijke app perfect zou zijn (wat onwijs complex zal zijn te realiseren mijns inziens).

Op de dag van de proef zelf zal je niet met je koptelefoon op mogen rijden. Is visualisatie dan niet een sterker hulpmiddel? In combinatie met elkaar kan natuurlijk ook ;)

cherrypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:00

Mij zie je altijd als een idioot rondjes rennen in de bak, is voor mij de enige manier om het te onthouden :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:12

Testdrive schreef:
Te lezen valt: https://www.facebook.com/KNHSNederland/photos/a.281277925237890.76965.279885872043762/1043060055726336 dat heel veel mensen interesse hebben in "ingesproken proeven op hun mobiel" zodat ze met koptelefoon kunnen rijden en oefenen.

Ik vraag me dan af: leer je daardoor de proef goed uit je hoofd? Even gesteld dat de voorleesfunctie van een dergelijke app perfect zou zijn (wat onwijs complex zal zijn te realiseren mijns inziens).

Op de dag van de proef zelf zal je niet met je koptelefoon op mogen rijden. Is visualisatie dan niet een sterker hulpmiddel? In combinatie met elkaar kan natuurlijk ook ;)

Het is ook knap als je precies op het tempo kunt rijden van de ingesproken tekst.

Majken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:16

Mij lijkt audio tijdens het oefen rijden wel erg fijn! Heb t een keer vaker geprobeerd met mijn eigen stem maar dat was niet zo een succes :')

@testdrive, de visuele proeven van de knhs waren toch online? En komen die nog terug op een of andere manier?

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:20

Majken schreef:
Mij lijkt audio tijdens het oefen rijden wel erg fijn! Heb t een keer vaker geprobeerd met mijn eigen stem maar dat was niet zo een succes :')

@testdrive, de visuele proeven van de knhs waren toch online? En komen die nog terug op een of andere manier?

Kijk maar even op www.proefrijdendressuur.nl :( Ze zijn niet zo welwillend en zijn ook aan het inventariseren m.b.t. een eigen app. Weet niet wat ze allemaal van plan zijn. Op Testdrive vindt je momenteel helaas geen KNHS / FNRS meer...

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 22:21

vonneke schreef:
Testdrive schreef:

Het is ook knap als je precies op het tempo kunt rijden van de ingesproken tekst.

Dat is inderdaad erg knap! Er zijn wellicht mogelijkheden o.b.v. gps maar ik verwacht dat dat een complex en erg foutgevoelig systeem zal worden...

edice

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:55

Ik ben heel bewust van de proef die ik ingestudeerd en oefen ze ook apart met minstens een week er tussen.
Om te beginnen leer ik zo veel mogelijk van buiten en daarna is het een beetje trial & error met oefenen.
Uiteindelijk ken ik de volgorde van de oefeningen en de tussenstukken zijn meestal vrij logisch.

Op wedstrijd probeer ik wel iemand te vinden die even wil/kan lezen maar eigenlijk is dit niet nodig.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:39

Kimvicious schreef:
In de western moet je ze uit je hoofd kunnen. Zowel trail, horsemanship als reining etc. Zelf alleen ervaring met horsemanship en reining en die oefen ik gewoon een paar keer in de bak. Neem ze vervolgens nog een paar keer door in mn hoofd(of 100 keer...) en dan maar hopen dat ik links en rechts uit elkaar kan houden :P
Heb het geluk dat ik een semi fotografisch geheugen heb :D

In de western moet je ze idd allemaal uit het hoofd rijden. Maar die proefjes zijn ook een stuk korter ;)
Ik rijd dus normaal ook western, maar ik heb afgelopen weekeinde voor het eerst sinds 21 jaar weer een onderlinge dressuurwedstrijd gereden :D In dit geval dus 2 B proefjes, maar vroeger reed ik ook t/m de Z alle proeven uit mijn hoofd. Paardlief kende ze altijd al na 1 keer voorlezen :+

Ik ben er ook wel 1 die het heel makkelijk zo even in mijn hoofd stampt. Maar wat ik wel altijd doe is eerst 1 proef, totdat die echt goed zit en dan pas de 2e.
En een trainer vertelde op een clinic een poosje geleden, de manier waarop hij de namen van mensen die in de clinic meededen te leren. Je begint bij de eerste, dan ga je naar de 2e maar voor je naar de 3e persoon zijn naam gaat noem je eerst de eerste 2 namen opnieuw. Bij de 4e naam, ook eerst weer de 1e, 2e en 3e naam. enz enz. En eigenlijk doe ik hetzelfde bij het leren van de proefjes. Ik visualiseer ze in mijn hoofd, en zodra ik het niet meer weet, opnieuw beginnen. Zo zit na korte tijd een heel groot deel al vast in je hoofd.

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:50

Testdrive schreef:

Dat is inderdaad lastig. Omdat ik m'n paard aan huis heb oefen ik m'n proeven door op mijn iPhone met oordopjes via YouTube te luisteren maar waar ik dan tegenaan loop is inderdaad dat het vrijwel nooit gelijk loopt. Daarbij is onze bak iets kleiner dan 20x40 dus ik moet regelmatig een extra volte rijden of even stilstaan om bij te blijven..

daanbalou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:21

wat bij mij heel erg heeft geholpen:
ik heb een keer de kans gekregen om te mogen schrijven bij een jury.
en gelukkig ook in mij klassen.
en daarmee heb ik het geleerd. omdat je continu de proefjes hoort voorgelezen worden.
weet ik nu het grootste deel al uit mijn hoofd.

YvonneAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:33

Inderdaad op papier steeds weer tekenen tot je het weet en dan te paard veel oefenen :)

Shiawase

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-15 21:41

Ik begon met de proef een aantal keer goed doorlezen.
Dan het volgende:
Anne_GTI schreef:
Doorlezen en in gedachten met de ogen dicht onderdeel voor onderdeel inprenten tot ik hem met de ogen dicht in een stuk kan rijden
En vervolgens de proef uit mijn hoofd op papier schrijven.

Toen ik nog meedeed aan bixiewedstrijdjes met een leasepony ging ik de avond vooraf, als ik de pony moest wassen, met de pony aan de hand de proefjes in de bak lopen.