NIET meer voorlezen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of geen voorlezer?

Wel
132 (51%)
Geen
72 (27%)
Hangt er van af
54 (20%)

Totaal aantal stemmen: 258

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:18

listiglistje schreef:
Maar met springen doe je toch ook niet "maar" 10 hindernissen, zonder te weten wat je echt doet?
Dan onthoud je toch ook het parcour, het aantal passen tussen de hinderenissen, kort of dicht op de hindernis aanrijden, bocht ruim of kort, hakken uitdrukken, stilzitten, wachten voor de sprong ed...

Zover ben ik nog niet.
In het BB en B staan de afstanden logisch, dus ik meet alleen de dubbel, die meestal niet klopt omdat ik een pony rijd. :+

Ik moet kijken waar ik ga staan voor het groeten want dat doe ik steeds verkeerd, ga steeds over de startlijn, stomme geit dat ik ben :o

En aangezien het B nog geen barrage op tijd heeft, rij ik gewoon de meest logische bocht, probeer ritme te houden en de afstanden mag knollie zelf uitzoeken, wat hij braaf doet voor me.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 15:20

Testdrive schreef:
Sizzle schreef:
In Zwitserland mag je geen voorlezer. Dus nu moet is sowieso alles uit mijn hoofd.

Okay! Goed te weten. Hoe heet de Zwitserse bond? Of zijn er meerdere?

SVPS

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 16:19

Sizzle schreef:
SVPS

Top! Had ze reeds gevonden. Nette website met een mooie lijst aan proeven. Wel lastig want zowel Frans- als Duitstalig -> veeeeeeeel werk :D (En wellicht ook nog wel Italiaans..., die Zwitsers zijn zoooo meertalig ;)

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:32

Citaat:
Inga Wolframm (Rider Psychology): "Vanuit de sportpsychologie ben ik overtuigd dat vooral het voorlezen van een proef averechts kan werken. Het verstoord de focus van de ruiter, en verleidt ertoe dat ruiters zich minder goed voorbereiden."

Ik had juist een pony die de focus verloor als ik een voorlezer had. :+
Daardoor ben ik de proeven uit het hoofd gaan rijden, want zodra er iemand ging voorlezen stond ze op spanning en werd het niks meer.
En sinds ik dat gewend ben, laat ik eigenlijk nooit meer voorlezen. Ik vind het ook heerlijk, gewoon stilte in de baan, weten wat er komt en gewoon lekker de proef rijden. Dus ja, ik ben het er wel mee eens dat het inderdaad meer focus kan opleveren.

Tegenwoordig heb je ook tijden lang dezelfde proef, dus als t nodig is kan je eerst thuis flink oefenen en rijden tot je de proef in je hoofd hebt zitten.
De een zal inderdaad vast langer nodig hebben om het te leren dan de ander. Als ik m thuis wil oefenen, stamp ik m snel even in mijn hoofd, even een kwartiertje en het zit er in. :j Zijn toch ook links en rechtsom vaak dezelfde lijnen en oefeningen, ook wel makkelijk.
Ik vind het ook wel handig thuis oefenen, als ik m ken, kan ik thuis in de baan ook vast onderdelen oefenen. Hoef ik ook niet iemand te strikken om te lezen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:35

Mijn vorige paard schopte soms vies naar de lezer, dus was noodgedwongen mezelf aan te leren zonder lezer proeven te rijden. Op zich vind ik het inderdaad veel rustiger rijden zonder lezer. Wat ik wel mega irritant vond, was dat men het niet gewend is. Vooral bij indoor wedstrijden met losrijden naast de baan, werd ik regelmatig door andere ruiters die aan het losrijden waren midden in de proef aangesproken, ben je nou nog niet begonnen.... Zelfs een keer bij de jury geroepen, ik had al aangegeven dat je mocht beginnen hoor...uuuhhh...ja...ik ben ook al begonnen. Sindsdien wel altijd bij aanmelden bij de jury vermeld dat ik zonder lezer startte.
Met mijn huidige paard leer ik de proeven ook uit mijn hoofd, heb ik een lezer mee, dan is dat wel prettig, maar heb ik die niet, ga ik op het wedstrijd terrein niet mijn kostbare losrijtijd verdoen met het zoeken naar een lezer.

nimbletje

Re: NIET meer voorlezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:40

Sinds ik ZZ-licht ben gaan starten en de eerste proef uit het hoofd moest doen wil ik niets anders meer. Heerlijk rustig en veel geconcentreerder op de oefeningen en voorbereiding.
Ik kan dus wel heel goed rijtjes in mijn hoofd 'stampen' en heb ook geen probleem met meerdere proeven op een dag uit mijn hoofd te rijden.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:42

Ik denk dat ik in dit topic ook wel een beetje de mening bespeur van de echte dressuurruiters en de andere tak van de sport ruiters die af en toe toch eens dressuur starten.
Weet niet of het meerdere mensen opvalt, maar vind het wel grappig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:44

Maar als je af en toe maar eens dressuur start moet dat dan een excuus zijn om geen proefje uit je hoofd te kunnen leren? Het is is nou ook niet zo dat je hier maanden voor moet oefenen rijden jullie dan in training niet eens je proef door, of moet dan ook iemand voorlezen?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:52

Ik ben ook verslaafd aan vanbuiten leren, zoveel aangenamer, maar ik vloek wel af en toe met het verschil tussen de eerste en de 2de proef, want langs de ene kant lijken die op elkaar, maar langs de andere kant zit er toch een verschil in...

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:54

Nee ik rijd nooit een proef door in m'n training. Enkele keer als ik een jong paard voor het eerst ga starten, dan leest iemand mij gewoon voor tijdens de training. Ik oefen losse onderdelen; figuren, overgangen, wijken etc.
Het is geen moeite om een proef uit me hoofd te leren. Maar ik persoonlijk vind het niet nodig. Kan me prima op mijn paard en voorlezer concentreren tegelijk.

Maar dit is een punt dat voor iedereen anders ligt. De 1 kan zich niet op twee dingen concentreren; rijden en voorlezer. De ander wel.
Het zal dus denk ik een eeuwige discusse blijven. Iedereen kan een proef uit z'n hoofd leren, de 1 rijd een wedstrijd zonder enkele spanning en gaat het dus makkelijk af terwijl de ander strak staat van de spanningen en daardoor niet meer weet hoe die binnen moet komen. De regel zou dus oneerlijk zijn voor zulke mensen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 16:54

Cioccolato schreef:
Ik denk dat ik in dit topic ook wel een beetje de mening bespeur van de echte dressuurruiters en de andere tak van de sport ruiters die af en toe toch eens dressuur starten.

Ik start maar max 10 x per jaar een wedstrijd, dat noem ik ook maar af en toe :P

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:04

Een voorlezer vind ik persoonlijk wel prettig. Je hebt iemand die ´verplicht´ met je meeloopt waardoor je niet helemaal alleen bent en tijdens een proefje ben ik zo´n sukkel die zo druk bezig is met alles om nooit meer aan mijn proefje te denken. Vandaag nogmaals: Hè, nu al galop?? Terwijl ik met oefenen in de bak thuis gewoon alles uit mijn hoofd deed -O-

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:15

Cioccolato schreef:

Nu ben ik wel teleurgesteld dat ik niet tot de groep 'echte dressuuruiters' behoor :( Dacht toch wel behoorlijk serieus ermee bezig te zijn en vaak rijden mijn paard en ik ook in de prijzen, mét voorlezer :)

Edit: Ik zie ook wel een duidelijk verschil tussen twee groepen ruiters, een groep die zich beter kan focussen als er wel een voorlezer is en een groep die zich beter kan focussen als er geen voorlezer bij is. Maar dit heeft volgensmij niks te maken met hoe serieus je met de dressuur bezig bent.
Laatst bijgewerkt door Free2 op 17-05-15 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:16

Als jury zijn de zie ik bij ruiters/amazones die hun proef uit het hoofd rijden een veel geconcentreerder en meer gefocussed beeld. Proeven worden beter aan elkaar gereden en de oefeningen beter afgewerkt.

Ik juich het uit het hoofd rijden van de proeven voor ruiters en amazones bij de paarden zeker toe.

Gelukkig zie je het steeds meer en hoor ik van mensen die er pas mee begonnen zijn ook positieve geluiden.

De vergelijking met springen vinden de meeste mensen hier niet kloppen. Volgens mij is het technisch gezien beide net zo moeilijk. Het springen is niet enkel op een bos hout afsturen en op hoop van zegen er overheen...

Ik rijd zelf ook altijd uit het hoofd. Ken alle 4 de proeven van de klasse uit mijn hoofd. De avond voordat ik op concours moet lees ik de 2 proeven die ik moet starten nog eens door en dan ken ik ze prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:19

Free2 schreef:
Ik vind een springparcours en dressuurproef uit het hoofd leren ook niet met elkaar te vergelijken. Met de dressuur ben ik zelf veel meer aan het letten op hoofd-hals houding, eigen houding, tempo etc. en ik ken de proef dan wel uit mijn hoofd maar door de spanning wil je nog wel eens een onderdeel vergeten dus ben ik blij dat er een voorlezer naast staat. Springen is maar een kort parcoursje met inderdaad nummers bij de hindernissen en altijd logische lijnen. Ook zijn het maar ca. 10 hindernissen ipv 20 onderdelen.

Hoofd/hals/eigen houding/tempo zijn in het parcours ook erg belangrijk.

Deze horen zowel in een dressuurproef als in een springproef al zo fijn voor elkaar te zijn in de voorbereiding thuis dat je hier in de proef niet meer aan hoeft te sleutelen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:20

Free2 schreef:
Cioccolato schreef:

Nu ben ik wel teleurgesteld dat ik niet tot de groep 'echte dressuuruiters' behoor :( Dacht toch wel behoorlijk serieus ermee bezig te zijn en vaak rijden mijn paard en ik ook in de prijzen, mét voorlezer :)

Edit: Ik zie ook wel een duidelijk verschil tussen twee groepen ruiters, een groep die zich beter kan focussen als er wel een voorlezer is en een groep die zich beter kan focussen als er geen voorlezer bij is. Maar dit heeft volgensmij niks te maken met hoe serieus je met de dressuur bezig bent.

Hoho! Rustig. Ik rijd met voorlezer als springruiter ook prijzen in het L!
Ik praat over het algemeen en noem dus ook geen namen, uitzonderingen kunnen er dus ook in zitten hoor! :P
Ken ook genoeg echte dressuurruiters, wekelijks concour en alleen dressuur die absoluut niet zonder voorlezer willen rijden.

Bedoel er niks mee, maar het viel in het algemeen op :P

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:23

vonneke schreef:
Free2 schreef:
Ik vind een springparcours en dressuurproef uit het hoofd leren ook niet met elkaar te vergelijken. Met de dressuur ben ik zelf veel meer aan het letten op hoofd-hals houding, eigen houding, tempo etc. en ik ken de proef dan wel uit mijn hoofd maar door de spanning wil je nog wel eens een onderdeel vergeten dus ben ik blij dat er een voorlezer naast staat. Springen is maar een kort parcoursje met inderdaad nummers bij de hindernissen en altijd logische lijnen. Ook zijn het maar ca. 10 hindernissen ipv 20 onderdelen.

Hoofd/hals/eigen houding/tempo zijn in het parcours ook erg belangrijk.

Deze horen zowel in een dressuurproef als in een springproef al zo fijn voor elkaar te zijn in de voorbereiding thuis dat je hier in de proef niet meer aan hoeft te sleutelen

Ben ik het niet helemaal mee eens: Mijn paard kan thuis wel netjes zijn rondje lopen in het springen maar als ze in het parcours een regenbooghindernis ziet, er onder de indruk van is en haar tempo verlaagt moet ik als ruiter (extra) been geven. Dat ik dan moet 'sleutelen aan het tempo' vind ik geen reden om aan te nemen dat ik niet voorbereid zou zijn voor een springwedstrijd.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:28

Op een wedstrijd loopt elk paard anders dan thuis..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:36

Maar dat is net zo iets als het toetrekken op sprongen richting uitgang. Ik weet dat er mensen zijn die daar bij het parcours verkennen naar kijken, hindernis 1 en 2 toerijden, hindernis 3 en 4 sluiten. Daar ben ik niet mee bezig, ik zoek een bepaald ritme en schiet hij achter mijn been dan rij ik toe. Ik ben dat niet vooraf al aan het puzzelen geweest.
Dat zou ik niet erbij kunnen onthouden nog. Hindernis 2 is linksom, acht galopsprongen uit de hoek en toerijden zou ik niet allemaal kunnen onthouden.

Dressuurproeven rij ik thuis ook niet door, ik train op controle, elke pas van mij, niet op proefonderdelen.

Fearlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:37

Naar mijn mening moet je gewoon zelf kunnen kiezen of je met of zonder voorlezer rijdt en dit van tevoren bij de jury aangeven, zoals nu geloof ik ook is.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:44

Urielle schreef:
Maar dat is net zo iets als het toetrekken op sprongen richting uitgang. Ik weet dat er mensen zijn die daar bij het parcours verkennen naar kijken, hindernis 1 en 2 toerijden, hindernis 3 en 4 sluiten. Daar ben ik niet mee bezig, ik zoek een bepaald ritme en schiet hij achter mijn been dan rij ik toe. Ik ben dat niet vooraf al aan het puzzelen geweest.
Dat zou ik niet erbij kunnen onthouden nog. Hindernis 2 is linksom, acht galopsprongen uit de hoek en toerijden zou ik niet allemaal kunnen onthouden.

Dressuurproeven rij ik thuis ook niet door, ik train op controle, elke pas van mij, niet op proefonderdelen.

Meestal als ik het parcours ben aan het verkennen en ik zie andere mensen tussen 2 hindernissen stappen tellen dan doe ik dat voor de vorm maar ook := En dan kijk ik erbij alsof ik weet wat ik doe maar ondertussen heb ik niet echt een idee :')
Ik ben idd ook nog niet echt bezig met dat plaatsen voor de hindernis, laat mijn paard het voor het grootste deel zelf uitzoeken alleen bij dubbelsprongen weet ik altijd van tevoren al dat ik extra moet opletten dat ze niet langs de tweede schiet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:45

Grappig hoe sommige mensen enorm in de verdediging schieten, wat overigens totaal niet nodig is.

Al verbaas ik mezelf wel hoe sommige een parcours rijden. Maar dat is in dit topic niet aan de orde.

DxFellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:46

Ik vind voorlezen juist heel fijn, ook al stamp ik het proefje helemaal in mijn hoofd als ik zenuwachtig word ben ik alles gelijk kwijt..

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:56

vonneke schreef:
Grappig hoe sommige mensen enorm in de verdediging schieten, wat overigens totaal niet nodig is.

Al verbaas ik mezelf wel hoe sommige een parcours rijden. Maar dat is in dit topic niet aan de orde.

Dat het paard zelf laten uitzoeken (aannemende dat je dat bedoelt) klinkt misschien ongeinteresseerd maar dat zeg ik in principe omdat ik nog maar B spring met een vrij jong paard dus dat ik het belangrijk vind dat het paard zelf leert kijken naar de plek van afzet en wat voor tempo hij daarvoor nodig heeft. Natuurlijk rij ik bij of rem ik af als het echt niet uit komt maar dat zelf kijken wordt hij volgens mij veel handiger van en daar heb je later profijt bij.

Overigens zei je dat dit in dit topic niet aan de orde is, klopt ook wel, maar ik wou hier graag toch even toelichting bij geven :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-15 17:57

Als je uit je hoofd leert kun je veel gedetailleerder de prodf doorgaan dan domweg de oefeningen.
Zo stamp ik dan na bepaalde oefeningen ook dingen als: extra ophouding in voorbereiding op...., denk om hoek inrijden, licht schouder voor langs kantine etc etc.
in feite probeer ik het geheel te visualiseren.