wanneer klaar voor de B-dressuur ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:17

Hillady schreef:
Ik zeg soms. Dus lange niet altijd. Heb al genoeg geschreven bij jury's :)
En hoe ik muggenzifterij bedoel is niet dat ze voor een slordige wending een 4 of 3 geven. Nee zo bedoel ik het niet. Ik bedoel dan de kleinste foutjes die worden gemaakt, dat ze daarvoor direct een punt minder geven.

Het valt mij vooral veel op als jij met je B proef tussen de M/Z paarden rijdt dat je wel heel laag gejureerd word. Omdat het beeld van de M paarden in hun hoofd zit. En daarin tegen lijkt een B proef echt niks. En dan denk ik van..

Dat laatste herken ik totaal niet. Paar jaar geleden met een paard in de B gestart, combinatie ring met M2. Ik had in de ene proef 208 en de andere 198 ofzo. In ieder geval geen lage punten, terwijl ik ook nog een paar grove fouten had.

Kleinste foutjes, tsjah, dat is maar relatief. Het blijft toch een jurysport en hoe goed de jury ook probeert objectief te blijven. Zoals ook bij elke instructeur en elke ruiter gaat de aandacht in het kijken vaak uit naar één ding in het bijzonder. En als dat keer op keer fout gaat, dan zal daar ook keer op keer op gepunt worden. Is ook gewoon een kwestie van trainen. Thuis zorgen dat je je paard 110 of voor mijn part 200% voor elkaar hebt, dan gebeurt dat ook niet. Of gewoon voor lief nemen dat je paard nog niet 110% voor elkaar is en je daarom aftrek krijgt.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:20

Janine1990 schreef:
Hillady schreef:
Ik zeg soms. Dus lange niet altijd. Heb al genoeg geschreven bij jury's :)
En hoe ik muggenzifterij bedoel is niet dat ze voor een slordige wending een 4 of 3 geven. Nee zo bedoel ik het niet. Ik bedoel dan de kleinste foutjes die worden gemaakt, dat ze daarvoor direct een punt minder geven.

Het valt mij vooral veel op als jij met je B proef tussen de M/Z paarden rijdt dat je wel heel laag gejureerd word. Omdat het beeld van de M paarden in hun hoofd zit. En daarin tegen lijkt een B proef echt niks. En dan denk ik van..

Dat laatste herken ik totaal niet. Paar jaar geleden met een paard in de B gestart, combinatie ring met M2. Ik had in de ene proef 208 en de andere 198 ofzo. In ieder geval geen lage punten, terwijl ik ook nog een paar grove fouten had.

Kleinste foutjes, tsjah, dat is maar relatief. Het blijft toch een jurysport en hoe goed de jury ook probeert objectief te blijven. Zoals ook bij elke instructeur en elke ruiter gaat de aandacht in het kijken vaak uit naar één ding in het bijzonder. En als dat keer op keer fout gaat, dan zal daar ook keer op keer op gepunt worden. Is ook gewoon een kwestie van trainen. Thuis zorgen dat je je paard 110 of voor mijn part 200% voor elkaar hebt, dan gebeurt dat ook niet. Of gewoon voor lief nemen dat je paard nog niet 110% voor elkaar is en je daarom aftrek krijgt.

Ben het in het laatste met je eens. Maar goed, zo heeft iedereen andere ervaringen, toch? Ligt er ook maar net aan wie jouw punten beoordeelt..

purny

Re: wanneer klaar voor de B-dressuur ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:28

Ik startte F9 en heb 1 keer een onderlinge dressuur wedstrijd gereden. Een B proef. Ik vind dat als je alle gangen beheerst en een normale proef 9 in de fnrs kan rijden je er wel klaar voor bent. En van het commentaar kan je alleen maar leren.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 20:38

Ik vind dat je klaar bent voor de B als je een constant beheerste proef kan rijden. Aanleuning hoeft nog niet perfect te zijn maar als je goed op de letter rijd en je oefeningen netjes kunt rijden haal je al winst.
De mijne had in de B ook geen mooie constante aanleuning, niet tdh maar wat onrustig, toch reed ik op 1 wedstrijd na altijd winst en prijs. Maargoed, daarentegen moest ik er in de L meer aan doen om winst te rijden..
Ben wel van mening dat de jury steeds meer wil zien.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 22:08

Janine1990 schreef:
Ik denk dat je twee dingen door elkaar haalt ;)

Het zijn twee afzonderlijke dingen die 'we' van mening zijn.
En dat is dat doorrijden tot 30 winstpunten geen probleem is, ook niet als je keihard elke keer 1e wordt. Als je dat nodig hebt voor jezelf om omdat je je paard graag laat wennen aan concoursen, vooral doen! Het is niet zo dat je het doet om anderen te pesten, of dat je er niet voor werkt.

De gedachte over het snel bovenin rijden is er eentje die beginnende mensen of mensen die liever niet werken voor het resultaat hebben. Omdat ze denken dat een paard in de B niet nageeflijk hoeft te lopen en dan bedrogen uitkomen op concours (en dan afgeven op de mensen die hun paarden top voor elkaar hebben en lekker tot 30 wp doorstarten). Terwijl ze er geen rekening mee houden dat ze met een levend dier op stap zijn en ze hebben laten liggen in de voorbereiding. Of gewoon zelf geheel bleu de wedstrijden in gaan en geen idee hebben wat ze moeten/kunnen verwachten.

Maar je hebt wel gelijk, langer doorrijden in klasse a, betekent ook een betere voorbereiding op klasse b. Want ja, je paard heeft voldoende wedstrijd ervaring en je hebt er hard voor gewerkt.
Helaas wil niet iedereen dat in zien ;)

Ik denk alleen dat er heel veel mensen zijn die echt wel weten dat er nageeflijkheid wordt gevraagd en die daar ook heel hard voor werken, maar die gewoon nog niet genoeg ervaring hebben om het met het betreffende paard voor elkaar te krijgen. Zeker niet als er tijdens de wedstrijd dan ook nog stress bij komt kijken. De verwachtingen zijn dan te hoog inderdaad.

Het is wel beter dat er een paar keer 195+ gereden wordt voordat er over wordt gegaan naar een hogere klasse. Het is maar net wanneer je een paard 'klaar' vindt voor de volgende klasse.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 06:05

purny schreef:
Ik startte F9 en heb 1 keer een onderlinge dressuur wedstrijd gereden. Een B proef. Ik vind dat als je alle gangen beheerst en een normale proef 9 in de fnrs kan rijden je er wel klaar voor bent. En van het commentaar kan je alleen maar leren.

Ik vrees dat je erg teleurgesteld gaat worden dan.
FNRS wordt totaal anders gejureerd. Idd geldt daar alleen het op de letter rijden en of jij als ruiter een beetje fatsoenlijk op je paard zit. Onderling wordt veel ruimer met de punten gestrooid. Bij een KNHS wedstrijd wordt er echt op veel meer gelet en moet het totaal kloppen en goed genoeg zijn.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 06:45

Ik ben van mening dat wanneer je de punten hier eerder genoemd(tact, souplesse en ontspanning) goed voor elkaar hebt, je een goede b proef kunt rijden. Ik ga zelf binnenkort op wedstrijd met mijn jonge paard die zo nu en dan nog wat met zijn balans zit. Die neem ik nu echter al wel een keer mee voor de ervaring, maar dat is anders wat. Mij gaat het dan ook niet om de punten :P .

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 07:01

Doe eens mee aan een bb of impulswedstrijd, eindig je daar een beetje in de middenmoot of hoger, dan ben je klaar voor de B.
Sturen, juiste overgangen, en goed voor het been, zijn ook wel handig ☺️

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 11:42

Citaat:
Ik denk alleen dat er heel veel mensen zijn die echt wel weten dat er nageeflijkheid wordt gevraagd en die daar ook heel hard voor werken, maar die gewoon nog niet genoeg ervaring hebben om het met het betreffende paard voor elkaar te krijgen. Zeker niet als er tijdens de wedstrijd dan ook nog stress bij komt kijken. De verwachtingen zijn dan te hoog inderdaad.

Het is wel beter dat er een paar keer 195+ gereden wordt voordat er over wordt gegaan naar een hogere klasse. Het is maar net wanneer je een paard 'klaar' vindt voor de volgende klasse.

Maar als ze daar van op de hoogte zijn en toch starten hoor je ze doorgaans ook niet klagen over te lage punten.

Als het nageeflijk rijden van een paard een moeizaam proces is, ontbreekt het de ruiter aan rijvaardigheid of mankeert het paard iets.