2 winstpunten eraf?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BloemBloem

Re: 2 winstpunten eraf?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:12

Daar heb je een punt, maar een beetje gezond paard valt niet
zomaar om hoor, dan is er echt wel meer aan de hand imo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:13

Absoluut, meestal blijft het struikelen gewoon bij een misstap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:19

Toevallig heft de ts de val op film en heb ik m dus ook gezien. De val is heel ongelukkig, pony gaat er vandoor, wil de bocht om maar door de losse bodem verliest ie de benen en valt ie. Is gewoon in een binnenbaan dus geen gras :P

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:22

Joolien schreef:
Toevallig heft de ts de val op film en heb ik m dus ook gezien. De val is heel ongelukkig, pony gaat er vandoor, wil de bocht om maar door de losse bodem verliest ie de benen en valt ie. Is gewoon in een binnenbaan dus geen gras :P

Dan in mijn ogen terecht 2 verliespunten. Pony is niet gehoorzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:24

Tja maar dan moet iemand met een paard die niet gehoorzaam is in de zin van verzet toch ook 2 verlies krijgen? Afgelopen wedstrijd nog iemand na mij paard meerdere keren in de staak, maar precies binnen de tijd. Dus die heeft nog gewoon door mogen rijden. Dat vindt ik misschien wel erger dan een paard die er even vandoor schiet struikelt en op zn plaat gaat en dan 2 verlies krijgen...

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:26

Die wordt er ook op afgestraft als het goed is op dat onderdeel of hebben de mazzel dat het binnen de starttijd is. Mazzel en pech liggen naast elkaar. Ergens moet er een lijn getrokken worden. Soms heb je de mazzel en soms de pech. That's life. Wil niet zeggen dat het niet flink balen is ;)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:28

Ik denk dat je er anders tegen over staat op het moment dat het je overkomt...
Vind het wel makkelijk om de schuld ten alle tijden bij de ruiter te leggen. Er zijn altijd onvoorziene omstandigheden. Men roept hier op bokt tenslotte ook altijd 'het blijft een dier..' Maar goed regels zijn regels helaas. Ik zou 1 punt aftrek duidelijk genoeg vinden.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:31

berdien85 schreef:
Vind het wel makkelijk om de schuld ten alle tijden bij de ruiter te leggen. Er zijn altijd onvoorziene omstandigheden. Men roept hier op bokt tenslotte ook altijd 'het blijft een dier..' Maar goed regels zijn regels helaas. Ik zou 1 punt aftrek duidelijk genoeg vinden.

Ik ben het helemaal met je eens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:33

Yvank_ schreef:
Tja maar dan moet iemand met een paard die niet gehoorzaam is in de zin van verzet toch ook 2 verlies krijgen? Afgelopen wedstrijd nog iemand na mij paard meerdere keren in de staak, maar precies binnen de tijd. Dus die heeft nog gewoon door mogen rijden. Dat vindt ik misschien wel erger dan een paard die er even vandoor schiet struikelt en op zn plaat gaat en dan 2 verlies krijgen...

Als een paard meerdere keren in een proef in de staak gaat, dan gaat ie ook hard omlaag met de punten, sowieso op de onderdelen zelf, maar ook in de eindcijfers nog. Duurt het langer dan de toegestane tijd, dan ook uitsluiting en ook 2 verliespunten. Op zich dus gewoon gelijkwaardig aan elkaar :j

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:36

Verlies is verlies...
Je kunt er heel lang over mokken maar als je valt hoor je -2 te krijgen.

Ik vind het dus ook niet eerlijk als een jury het de ene keer door de vingers ziet en de andere keer niet.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:41

Relaxed schreef:
Yvank_ schreef:

Als een paard meerdere keren in een proef in de staak gaat, dan gaat ie ook hard omlaag met de punten, sowieso op de onderdelen zelf, maar ook in de eindcijfers nog. Duurt het langer dan de toegestane tijd, dan ook uitsluiting en ook 2 verliespunten. Op zich dus gewoon gelijkwaardig aan elkaar :j

Hoeft niet hoor, heb een paard gereden die rustig tussen de oefeningen door aan het staken was. Heb geregeld gehoord dat hij stout was maar reed dan vaak toch bovenin mee. Gewoon geluk dat het vaak tussen oefeningen in was. Dat ene slechte punt op de coupon trok de rest dan niet fiks naar beneden. :n

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:44

2 verlies in het geval je paard struikelt en valt vind ik wel wat streng.
Er mag wat mij betreft wel onderscheid worden gemaakt tussen vallen met je paard en vallen van je paard.
Ik ben ook eens onderuitgegaan met mijn paard in een zandbaan.
Ze schrok en struikelde over haar eigen benen. Gedurende de val ben ik wel blijven zitten (ik had eerst totaal niet door wat er gebeurde, voelt zo vreemd haha).
Toen we op de grond lagen heb ik haar van me af laten rollen.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:47

berdien85 schreef:

Ik weet niet of dit naar mij toe gericht is, maar ik zou zeker balen. Echter is het part of the game. Er zijn binnen de wedstrijdsport zoveel dingen niet leuk. Kun je daar niet tegen, dan moet je er niet aan beginnen. Ik kijk er vrij nuchter tegenaan. Net als het niet behalen van een wp bij een keurige proef. Baal ik ook, maar ik slaap er niet minder om. Soms krijg je weer een wp terwijl dat onterecht is. Zoals ik al eerder zei, it is all in the game. You win some, you loose some. De regels heb ik niet verzonnen, maar als je paard er vandoor gaat en je ligt er naast dan moet je mss ook te rade gaan over hoe je zit is. Oké in sommige gevallen knalt iedereen ernaast en ook dan is er geen harmonie tussen paard en ruiter en dat willen ze nou oa net zien.

Edit,
geheel offtopic, maar waar ik mij veel meer aan kan ergeren is die hoge cijfers bij het halthouden in de GP laatste OS. Bijna geen paard stond vierkant stil, maar de 8-en vlogen je om de oren. Sta je in lagere klassen niet vierkant heb je snel een 5 of lager aan je broek hangen. Dat terzijde. Terug naar 2 verliespunten bij val van paard.
Laatst bijgewerkt door Bullebeest op 26-03-15 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:48

Het was niet specifiek op iemand gericht Martine ;)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 15:51

Geeft niet berdien. Ik gaf alleen mijn visie erover weer.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-15 15:57

Wat een belachelijke regel! Kan je ergens klachten tegen het regelent indienen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 17:29

Kaitlyn schreef:
Hoeft niet hoor, heb een paard gereden die rustig tussen de oefeningen door aan het staken was. Heb geregeld gehoord dat hij stout was maar reed dan vaak toch bovenin mee. Gewoon geluk dat het vaak tussen oefeningen in was. Dat ene slechte punt op de coupon trok de rest dan niet fiks naar beneden. :n

Of hij het tussen de oefeningen doet of niet is totaal niet relevant, alles wat gebeurt tussen binnenkomst bij A en verlaten van de baan bij A neem je mee in de beoordeling. In jouw geval heb je blijkbaar geluk gehad, maar een paard dat meerdere keren in verzet gaat tijdens één proef zou niet bovenin mee kunnen lopen imo.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:15

Relaxed schreef:
Wat heeft op gras starten hiermee te maken? Zorgen voor goede proppen en je hebt toch nergens last van?

Kom jij maar eens op de betuwse klei rijden.
En mijn paard heeft geen ijzers.
Ga die dingen er ook niet onder laten timmeren om een paar wedstrijden te rijden.
Daarnaast start ik in dameszadel (2 benen aan 1 kant) en is het toch wat lastig om je rechterbeen eraan te doen als je paard uit balans komt....

berdien85 schreef:
Yvank_ schreef:
Een afgelopen modder grasland gaan ze net goed met proppen onderuit. Heb ze wel al zien gaan :=

En dat kan op zand net zo goed...

Op gewoon droog zand gaan paarden niet zomaar onderuit. Als die dat doet, dan is er toch echt iets mis met je paard denk ik.

Joolien schreef:

Maar dan is het paard/ pony al ongehoorzaam.
Je geeft aan dat die er vandoor gaat.
Dus het is naar mijn idee dan niet zomaar een val, en snap dan dat de jury dit niet door de vingers ziet.
banketstaaf, maar je hoort je paard onder controle te hebben.

En ja, ik ben zelf ook wel eens gediskwalificeerd omdat mijn paard alleen nog maar achteruit ging (en dat zat nog niet in de proef)

Relaxed schreef:
Kaitlyn schreef:

Of hij het tussen de oefeningen doet of niet is totaal niet relevant, alles wat gebeurt tussen binnenkomst bij A en verlaten van de baan bij A neem je mee in de beoordeling. In jouw geval heb je blijkbaar geluk gehad, maar een paard dat meerdere keren in verzet gaat tijdens één proef zou niet bovenin mee kunnen lopen imo.

Dat is ook mijn idee.
Maar het is maar hoe de jury er naar kijkt, en zal ook niveau afhankelijk zijn.
Op het lage niveau willen ze je nog wel eens door laten rijden.
En bij sommige jury's bepaald de vader van je paard nog steeds of je met winst de baan uit gaat of niet.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 18:33

Het is balen, maar opzich begrijp ik het nu wel. Als het paard er vandoor ging. Regels zijn regels. -O-

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:49

Relaxed schreef:
Kaitlyn schreef:

Heb toch ook een paard dat tijdens proef keer of 8 overeind ging en 2 x bijna omdraaide, tussen oefeningen door gewoon 1e zien worden in het Z2, vond dat wel bijzonder.
Aangezien oefeningen dan wel gereden waren, maar dit was natuurlijk niet om aan te zien.

Ook een keer -2 gereden, paard moest wel over diagonaal, maar niet in rengalop, stond aan andere kant van bak, zat er nog op, maar duurde net te lang voor ik proef weer kon hervatten, dus -2 als in uitgebeld. Kon er toen wel om lachen, gekke ui dat ik rijd, reed toen met 30 graden met b.p. na die 2e proef begrepen ze waarom. :+ Jammer van de punten, maar je rijdt ze er wel weer bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 19:53

Ja zo zijn er altijd voorbeelden dat het ook anders kan, dat is overal zo mee.. Zou alleen niet moeten kunnen :n

WildDreamsJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:05

Dit topic heeft mij laten besluiten om nooit wedstrijden te gaan rijden...
Als het er zo triest aan toe moet? Ik dacht dat een dier altijd een dier blijft toch?? Ook vluchtdieren, zo is niet ieder paard even bomproof net als mensen die snel angstig zijn, harmonie of geen harmonie. Waarom ze gevallen is weet ik natuurlijk niet, maar over het algemeen. Schreeuwend kind aan de kantlijn en je schrikt als ruiter net zo hard al het paard en je ligt er af. Fout tussen de harmonie? Nee, vind ik niet. Ik rijd met gemak tuig-loos over een sprong heen, maar ik lig er net zo hard een keer af als ze een verkeerde beweging zou maken, kan altijd gebeuren toch? Hoe goed ze me ook vertrouwd, vluchtdier instinct blijft altijd aan.

Nee, naar mijn idee is het onterecht.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:20

dat laatste snap ik niet. Het zijn twee verliespunten en natuurlijk is dat niet leuk om het zacht uit te drukken (en mss is dat ook wel erg streng), maar je mag 's avonds gewoon weer naar huis en ik neem ook aan dat je niet op de bank hoeft te slapen ;-) (dat is mijn vaste opbeurende spreuk). Mss is het omdat ik spring en cross, en daar zijn verliespunten part of the game. Standaard bij standaard bij val, maar ook bij verkeerd parcours (niet in het springen), en bij uitsluiting door weigeringen. En dan komt zelfs degradatie voor, oliebol happens. Maar dat zijn toch geen redenen om geen wedstrijden te rijden, als je dat leuk vindt?

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:22

Ik vind dat er wel een verschil zit tussen paard valt door bijv. slechte bodem of paard valt door rennen en ongehoorzaamheid.
Dat eerste zou geen straf van -2 moeten opleveren. Bij vallen door ongehoorzaamheid zou ik een "straf" wel wat meer op zijn plaats vinden. Al vind ik -2 wel erg streng.
Schrikken voor dingen en daarvan aan de kletter gaan vind ik wel ongehoorzaam. Ze mogen best iets eng vinden, maar als ik zeg dat we gewoon over de hoefslag gaan langs dat lawaai kind moet mijn paard dat gewoon doen zonder mokken (of het lukt is een 2de :o ).

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 20:28

miss_lizje schreef:
Ik vind dat er wel een verschil zit tussen paard valt door bijv. slechte bodem of paard valt door rennen en ongehoorzaamheid.
Dat eerste zou geen straf van -2 moeten opleveren. Bij vallen door ongehoorzaamheid zou ik een "straf" wel wat meer op zijn plaats vinden. Al vind ik -2 wel erg streng.
Schrikken voor dingen en daarvan aan de kletter gaan vind ik wel ongehoorzaam. Ze mogen best iets eng vinden, maar als ik zeg dat we gewoon over de hoefslag gaan langs dat lawaai kind moet mijn paard dat gewoon doen zonder mokken (of het lukt is een 2de :o ).

Bij slechte bodem neem je zelf het risico. Je hoeft niet te starten. Niemand die je daartoe verplicht. Ik snap wel dat ze zeggen vallen = vallen ongeacht de aanleiding. Wordt anders wel heel erg lastig voor de beoordeling en er kan misbruik van gemaakt worden.

Edit voorbeeld. Mijn paard schrok van ....., door de slechte bodem gleden we uit en lag ik ernaast.