''Klacht'' over jurylid.

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 14:04

NoekAa_ schreef:
Ach joh, ik had ook eens met mijn echte dressuurknol (niet duur trouwens; opknappertje :') ) voor twee vergelijkbare proeven bij de ene jury eerste plaats en twee winst, bij de andere 21e plaats en de trotse vermelding "die heeft bij mij niet eens winst gereden" tegen het andere jurylid gedurende de prijsuitreiking. :') Kán, smaken verschillen. De ene jury houdt van een gedurfde proef de ander ziet liever een braaf gereden proef.

Tuurlijk wordt je met je pony vergeleken met een paard; wat wil je dan... "ahhh die heeft een poownie; nou.. Tien bonuspunten voor de moeite" Wie weet tref je volgende keer een jury die je twee winst geeft voor dezelfde proef. Soms zit het mee, soms zit het tegen.

Je zou naar de knhs kunnen mailen, maar vraag me af wat je daarmee zou bereiken. Je moet niet zo zwaar wegen aan één wedstrijd één jurylid. Volg ook je eigen gevoel. Jij vond het goed gaan, dan was het een goede wedstrijd.

Jammer dat de jury het niet met je eens was, dan kun je je afvragen of je wellicht iets te optimistisch naar je eigen rijderij hebt gekeken, of dat de jury de proef gewoonweg niet winstpuntwaardig vond en dan hoop je dat je protocol je daarin duidelijkheid kan geven en zo niet, jammer maar helaas.

Op naar de volgende wedstrijd!

Ja maar zoals jij aangeeft zijn toch echt dingen waarvan ik denk: Dat klopt niet..

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:06

Michelleex schreef:
Seventeen schreef:
Nogal logisch, als jij met de paarden mee rijdt dan word jij hetzelfde bekeken als een paard. Zou mooi zijn! Als ik met een fjord in de baan kom en hij loopt voor zijn doen een geweldige middendraf maar het is maar een middelmatige middendraf en dan moet ik een 8 krijgen omdat hij voor zijn doen zo'n geweldige middendrag er uit gooit?

Laat het los, voor jouw gevoel gaat het soms ook echt beter dan het werkelijk ging en dat is heel frustrerend! Maar gewoon door trainen en zorgen dat ze niet meer om je heen kunnen om hoge punten te geven!

Ja dat vind ik dus wel! Als je dus maar een duurder paard heb dien je hogere punten te krijgen, nou nee dus echt niet. Je dient beoordeelt te worden naar de combinatie die er rijd, een pony die voor ponyzijn een prima middendraf laat zien verdient net zo hard een 7 als een dressuurpaard die dit makkelijk eruit rijd zou een mooie boel worden anders.

Ja, maar zo werkt het dus niet. Er wordt gekeken naar de uitvoering, niet het type paard of pony. Megahoge voorbenen in een middendraf is leuk om te zien, maar dat is geen criteria. Bijvoorbeeld bodem nemen daarnentegen wel. Al kan het voor jouw pony nog zo'n prachtige middendraf zijn, maar als hij geen bodem neemt dan is het volgens het boekje geen goede middendraf. Het gaat on de techniek en de uitvoering, niet om dat het voor een pony/koudbloed/groninger/groot paard/klein paard/totilas/huis-tuin-keukenpaard een leuk middendrafje is.

Leg je neer bij deze punten, volgende keer beter :) Het is maar één wedstrijd, misschien heb je volgende keer een ander jurylid en punten die meer met je eigen beleving overeenkomen :)

myandalusier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:07

Ik had een jury die tegen bitloos was. 165 en 161 punten. :+ heb nog even gezegt dat ik het er niet mee eens is en het belachelijk is maar de enige reactie was "bitloos hoort niet in de ring "

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:08

Achteraf een klacht indienen over je beoordeling kan niet. Dit had je op de wedstrijd dag zelf moeten doen.
Stond er geen commentaar bij je 5en voor de gangen? Dit zou wel moeten namelijk. Ik ben benieuwd naar je coupon, kun je 'm inscannen? :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:08

Wat overigens reglementair onjuist is van het jury lid in kwestie. (Dat van dat bitloos)

Ik ben ook wel eens de ring uitgekomen met 2 winst in een proef. Nou, echt NIET verdiend hoor. Maar zo is het soms.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:09

Michelleex schreef:
NoekAa_ schreef:
Ach joh, ik had ook eens met mijn echte dressuurknol (niet duur trouwens; opknappertje :') ) voor twee vergelijkbare proeven bij de ene jury eerste plaats en twee winst, bij de andere 21e plaats en de trotse vermelding "die heeft bij mij niet eens winst gereden" tegen het andere jurylid gedurende de prijsuitreiking. :') Kán, smaken verschillen. De ene jury houdt van een gedurfde proef de ander ziet liever een braaf gereden proef.

Tuurlijk wordt je met je pony vergeleken met een paard; wat wil je dan... "ahhh die heeft een poownie; nou.. Tien bonuspunten voor de moeite" Wie weet tref je volgende keer een jury die je twee winst geeft voor dezelfde proef. Soms zit het mee, soms zit het tegen.

Je zou naar de knhs kunnen mailen, maar vraag me af wat je daarmee zou bereiken. Je moet niet zo zwaar wegen aan één wedstrijd één jurylid. Volg ook je eigen gevoel. Jij vond het goed gaan, dan was het een goede wedstrijd.

Jammer dat de jury het niet met je eens was, dan kun je je afvragen of je wellicht iets te optimistisch naar je eigen rijderij hebt gekeken, of dat de jury de proef gewoonweg niet winstpuntwaardig vond en dan hoop je dat je protocol je daarin duidelijkheid kan geven en zo niet, jammer maar helaas.

Op naar de volgende wedstrijd!

Ja maar zoals jij aangeeft zijn toch echt dingen waarvan ik denk: Dat klopt niet..

En dan kan je je daar druk over maken, of je erbij neerleggen.

edit: was 23e geworden zelfs :P
Laatst bijgewerkt door NoekAa_ op 03-03-15 14:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Bettine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:09

Kelly_Taco schreef:
Ja als een minder groot bewegend paard verruimd naar wat hij lichamelijk kan (en een jury zou bekwaam moeten zijn dit te kunnen zien) dan behoort hij ook een 7 te krijgen. Zelfs al is dit minder wat de benenzwaaiende tegenstander kan.

Maar zo durven er niet veel te beoordelen.
Want het is ook moeilijk om in te schatten wat een paard wel en niet kan.

Wat een onzin.
Juryleden beoordelen naar wat ze op DAT MOMENT zien, niet naar wat ze denken dat een paard eventueel wel of niet zou kunnen.

Een middendraf voor een 8 is een middendraf voor een 8. En het maakt mij als jury werkelijk geen reet uit of het nu een pony, paard, koudbloed of warmbloed is die die middendraf laat zien.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 14:11

myandalusier schreef:
Ik had een jury die tegen bitloos was. 165 en 161 punten. :+ heb nog even gezegt dat ik het er niet mee eens is en het belachelijk is maar de enige reactie was "bitloos hoort niet in de ring "

Belachelijk toch!
Dat vind ik nou echt niet kunnen!

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:13

rien10 schreef:
Wat overigens reglementair onjuist is van het jury lid in kwestie. (Dat van dat bitloos)

Ik ben ook wel eens de ring uitgekomen met 2 winst in een proef. Nou, echt NIET verdiend hoor. Maar zo is het soms.

Het belangrijkste is naar mijn mening dat je met een tevreden gevoel die ring weer uit komt :). Winstpunt of niet is eigenlijk ondergeschikt.
Waarschijnlijk was jij met die 2 winst in 1 proef niet eens echt blij als je niet lekker gereden hebt :Y) .

Uiteraard is het wel altijd fijn als je voor je gevoel lekker gereden hebt dat het ook met een punt beloond wordt, maar als dat een keer niet is.. so be it..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:14

Michelleex schreef:
Nogmaals, deze reacties heb ik geen zin in. .

Dan had je onderstaande uit je post weg moeten laten, want dat is vragen om sommige van de reacties hier.
Michelleex schreef:
Ik heb vaker het idee dat ik als pony word vergeleken met een paard, terwijl hij hele andere gangen laat zien dan het paard met 'dure' afstammeling, met prachtige gangen wat na mij rijd.

As je bovenstaande denkt, kamp je zelf al met een vooroordeel en dat is niet handig als je voor een jurysport kiest. Focussen op je eigen doelen en als je je echt niet kunt vinden in je beoordeling, dan er meer moeite voor doen om de jury te spreken te krijgen.
Zonder eerst de jury hierover gesproken te hebben en aan te horen wat de reden achter de punten is, vind ik het niet kloppend om een klacht in te dienen.

Mijn advies; loslaten of proberen om nog in contact te komen met de jury.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 14:14

Zeker mee eens, gevoel is altijd belangrijker dan wat een ander er van vind.
maar toch is het soms wel erg ver.

Ik lig er ook echt niet wakker van hoor.

Maar ik ga zeker nog contact zoeken met de jury, wat ik meermaals aangaf. ;)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:17

Ik ben zelf jarenlang (15 jaar ongeveer) jury geweest bij de KNHS en ik weet uit ervaring dat het best lastig is om een L2 proef met een pony tussen de M1 paarden te jureren. Het is lastig om om te schakelen als je eerst een aantal M1 proeven achter elkaar hebt gejureerd. Je gaat dan toch onbewust vergelijken, je hersenen staan dan op de een of andere manier nog in de M1 paarden modus. Het ene jurylid zal er minder moeite mee hebben dan een ander, en voor mensen die niet jureren zal het ook moeilijk te begrijpen zijn. Je moet het eerst zelf meegemaakt hebben zeg maar. :o Je kan het een beetje vergelijken met dat je een paar minuten lang naar een rood vlak staart, kijk je vervolgens op een wit papier dan zie je voor een aantal seconden nog steeds een rood vlak. Ik denk dat je beoordeling heel anders uitgevallen was als de andere ruiters ook een L2 proef hadden gereden.

Dan is het ook nog zo dat als je 10 juryleden hebt, elke jury anders beoordeeld. Wij hadden als jury elk jaar een jury-bijeenkomst (regionaal) waar we met ongeveer 50 juryleden allemaal 3 dezelfde proeven (een B, L en M proef) beoordeelden. Daarna bespraken we deze proeven per onderdeel door. Vaak was het verschil per onderdeel echt heel groot. Om een voorbeeld te noemen: een volte van 10 meter werd door de ene beoordeeld met een 7, en een andere jury gaf een 4. Het commentaar van de jury met de 7 was dat het paard mooi gedragen en met voldoende impuls een mooie ronde volte reed. De jury met de 4 vond dat het paard veel te weinig lengtebuiging had en daardoor de volte niet mooi rond reed. Zo zie je dat elke jury er anders tegen aan kijkt. Dat maakt de jurysport zo lastig.

Wat ik wel belangrijk vind dat je als jury commentaar schrijft op het protocol. Dat je toelicht waarom je bijvoorbeeld een 5 geeft voor de gangen. Ik weet dat dit soms lastig is, je bent ook afhankelijk van de schrijfsnelheid van de schrijver die langs je zit. Maar ik vind het wel een beetje luiheid van een jury om dit niet te doen. Het kost wel veel energie en concentratie om goed commentaar te geven omdat je dit snel moet doen, aangezien de punten elkaar zo snel opvolgen, maar ik vind dat je dit verplicht bent naar de combinatie toe. Zo kunnen ze er namelijk ook iets van leren en beter worden, dat is tenslotte ook het doel van een combinatie.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:21

Loop je ook zo te klagen als je een keer te veel punten rijdt? Ik heb pas een jurylid gehad die tegen de schrijver gedurende de hele proef zat te klagen dat er een fjord in de ring liep. 179 punten wat ik graag als mijn 10e winstpunt gezien had, jammer dan! Jammer voor haar dat ze te kortzichtig is om een proef goed te beoordelen.

Ondanks dat de middendraf momenteel goed is voor een 5 hebben we er vaak zat een 8 voor gehad (voor blessure) dus het kan echt. Toen we net weer de ring in gingen reden we ze voor een 3 dus gewoon minder miepen en meer trainen..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:23

Het heeft geen zin om in contact te treden met de jury of een klacht in te dienen bij de KNHS. Die dingen gebeuren nu eenmaal en zelf heb ik ooit een klacht ingediend bij de KNHS waar helemaal niets mee gedaan is.
Mijn dochter reed ooit een super nette dressuur proef in de lagere regionen met haar merens. Een vrouw jureerde. Voor haar reed een jonge op een geweldige KWPN-er. Paard sprong tot drie keer uit de ring, de knul kon hem niet rijden en de figuren gingen voor geen meter. Mooi paard veel beweging, maar echt slechte proef.
Toen mijn dochter klaar was zij een man tegen mij dat hij jury lid was en het een zeer net gereden proef vond die mijn dochter had neergezet. Wat bleek bij de uitslag, mijn dochter had net geen verlies punt en de knul had winst gereden := . Ik was echt boos en de jury zat er nog en ik vroeg en publiek of ze niet twee namen door elkaar had gehaald. De oude jury man, nam het voor me op want iedereen keek me meewarig aan zo van: "mams kan niet tegen haar verlies". Hij zei heel luid, dat mijn dochter een keurige proef had neergezet en dat het niet zo kon wezen dat ze als laatste geëindigd was.
Ik weet 100% zeker dat we afgestraft zijn op het paard.
Tja daar doe je dus niets aan. We hebben het achter ons gelaten, maar zijn natuurlijk nooit meer bij die mevrouw gaan rijden, want dat was zonde van het geld. Dus laat maar gaan en weet dat je soms slechter hebt gereden dan je denkt, maar in jouw geval denk ik ook dat je gewoon op je pony bent afgestraft waarbij AstridKlomp haar reden ook zeer goed mee kan spelen (en, en reden dus). Er zijn juryleden die laag jureren puur vanwege het feit dat je met een pony rijdt.
Gelukkig niet bij iedereen of zelfs bij de meeste niet, want paardje is gestopt met de wedstrijden met mijn dochter toen hij M2 start gerechtigd was. We vonden tot en met de M1 voor hem genoeg temeer daar hij de dressuur niet leuk vindt en vond.

Ik ga helemaal mee met Astrid Klomp.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 14:24

astridklomp schreef:
Ik ben zelf jarenlang (15 jaar ongeveer) jury geweest bij de KNHS en ik weet uit ervaring dat het best lastig is om een L2 proef met een pony tussen de M1 paarden te jureren. Het is lastig om om te schakelen als je eerst een aantal M1 proeven achter elkaar hebt gejureerd. Je gaat dan toch onbewust vergelijken, je hersenen staan dan op de een of andere manier nog in de M1 paarden modus. Het ene jurylid zal er minder moeite mee hebben dan een ander, en voor mensen die niet jureren zal het ook moeilijk te begrijpen zijn. Je moet het eerst zelf meegemaakt hebben zeg maar. :o Je kan het een beetje vergelijken met dat je een paar minuten lang naar een rood vlak staart, kijk je vervolgens op een wit papier dan zie je voor een aantal seconden nog steeds een rood vlak. Ik denk dat je beoordeling heel anders uitgevallen was als de andere ruiters ook een L2 proef hadden gereden.

Dan is het ook nog zo dat als je 10 juryleden hebt, elke jury anders beoordeeld. Wij hadden als jury elk jaar een jury-bijeenkomst (regionaal) waar we met ongeveer 50 juryleden allemaal 3 dezelfde proeven (een B, L en M proef) beoordeelden. Daarna bespraken we deze proeven per onderdeel door. Vaak was het verschil per onderdeel echt heel groot. Om een voorbeeld te noemen: een volte van 10 meter werd door de ene beoordeeld met een 7, en een andere jury gaf een 4. Het commentaar van de jury met de 7 was dat het paard mooi gedragen en met voldoende impuls een mooie ronde volte reed. De jury met de 4 vond dat het paard veel te weinig lengtebuiging had en daardoor de volte niet mooi rond reed. Zo zie je dat elke jury er anders tegen aan kijkt. Dat maakt de jurysport zo lastig.

Wat ik wel belangrijk vind dat je als jury commentaar schrijft op het protocol. Dat je toelicht waarom je bijvoorbeeld een 5 geeft voor de gangen. Ik weet dat dit soms lastig is, je bent ook afhankelijk van de schrijfsnelheid van de schrijver die langs je zit. Maar ik vind het wel een beetje luiheid van een jury om dit niet te doen. Het kost wel veel energie en concentratie om goed commentaar te geven omdat je dit snel moet doen, aangezien de punten elkaar zo snel opvolgen, maar ik vind dat je dit verplicht bent naar de combinatie toe. Zo kunnen ze er namelijk ook iets van leren en beter worden, dat is tenslotte ook het doel van een combinatie.

Wat fijn dat je reageert in dit topic, dit is voor mij een fijn antwoord waar ik wat aan heb, en ik ook weer dingen anders kan inzien! Fijne bijdrage aan het topic.

En _Nies, bedankt ik klaag natuurlijk altijd, je zegt het zelf ook jammer te vinden dat je toen nét geen winstpunt kreeg, mag ik het dan niet jammer vinden als ik dat eens meemaak?
Klagen, en naar de oorzaak opzoek zijn is imo wat anders.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 14:26

pien_2010 schreef:
Het heeft geen zin om in contact te treden met de jury of een klacht in te dienen bij de KNHS. Die dingen gebeuren nu eenmaal en zelf heb ik ooit een klacht ingediend bij de KNHS waar helemaal niets mee gedaan is.
Mijn dochter reed ooit een super nette dressuur proef in de lagere regionen met haar merens. Een vrouw jureerde. Voor haar reed een jonge op een geweldige KWPN-er. Paard sprong tot drie keer uit de ring, de knul kon hem niet rijden en de figuren gingen voor geen meter. Mooi paard veel beweging, maar echt slechte proef.
Toen mijn dochter klaar was zij een man tegen mij dat hij jury lid was en het een zeer net gereden proef vond die mijn dochter had neergezet. Wat bleek bij de uitslag, mijn dochter had net geen verlies punt en de knul had winst gereden := . Ik was echt boos en de jury zat er nog en ik vroeg en publiek of ze niet twee namen door elkaar had gehaald. De oude jury man, nam het voor me op want iedereen keek me meewarig aan zo van: "mams kan niet tegen haar verlies". Hij zei heel luid, dat mijn dochter een keurige proef had neergezet en dat het niet zo kon wezen dat ze als laatste geëindigd was.
Ik weet 100% zeker dat we afgestraft zijn op het paard.
Tja daar doe je dus niets aan. We hebben het achter ons gelaten, maar zijn natuurlijk nooit meer bij die mevrouw gaan rijden, want dat was zonde van het geld. Dus laat maar gaan en weet dat je soms slechter hebt gereden dan je denkt, maar in jouw geval denk ik ook dat je gewoon op je pony bent afgestraft en er zijn juryleden waar dat bij gebeurd.
Gelukkig niet bij iedereen want paardje is gestopt met de wedstrijden met mijn dochter toen hij M2 start gerechtigd was. We vonden tot en met de M1 voor hem genoeg temeer daar hij de dressuur niet leuk vindt en vond.

Ik ga helemaal mee met Astrid Klomp.

Zo zonde hè! Verpest het dan toch wel, terwijl je toch een goed gevoel had!
Goed dat jullie toch doorgezet hebben en het toch tot de M2 gehaald hebben! _/-\o_

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:26

Je zegt een klacht in te willen dienen. Dan klaag je dus.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:27

Ik vind niet dat ts aan het 'miepen' is, zomaar 5en geven voor de gangen zonder onderbouwing kan niet.

Nogmaals ts, ik ben erg benieuwd naar je protocol :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:28

Aranel schreef:
Ik vind niet dat ts aan het 'miepen' is, zomaar 5en geven voor de gangen zonder onderbouwing kan niet.

Zoals je uit mijn stukje kan lezen, gebeurt dat dus wel eens. Ben het met je eens Aranel dat zo iets niet zou horen. Want je leert er niets van.

Nexus

Re: ''Klacht'' over jurylid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:29

Een 5 is voldoende in het puntenschema van de KNHS :)

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:29

pas had ik ook een wedstrijd iedereen reed tussen 165 en 169 en de dekhengst van die stal en de dochter van de staleigenaresse reden meer dan 190 iedereen zei tegen mij dat het een mooie nette proef was en niemand kon mijn punten 167 begrijpen

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-15 14:30

pien_2010 schreef:
Aranel schreef:

Zoals je uit mijn stukje kan lezen, gebeurt dat dus wel eens. En Ts is aan het zoeken naar de oorzaak en ervaringen waar ze wat mee kan.

Klopt ik ben nu niet thuis, maar heb van diverse mensen goede en minder goede adviezen gekregen, ook uit andere jury oogpunten. En heb besloten om contact met haar te gaan zoeken.
Ik dacht dat dat privacy inbreuk zou zijn, maar hoor van diverse jury's dat zij dit liever toch horen, dus ga ik de gok toch wagen en zodra ik vanavond thuis ben hier mee verder.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:31

Daarom ben ik met jureren gestopt :o

Ik zal je eens een goed voorbeeld geven van een jury:

Jaren geleden op de ARD geschreven. Zo moest ik op een dag de Z2 schrijven, ging met de jury mee en een paar combinaties geschreven type doorsnee paard-ruiter.
Toen kwam er een dame (maatje 50+) met grove haflinger in de ring en deed je jury lacherig. Ik ergerde mij er een beetje aan, maar dacht: laat maar gaan.
Toen kreeg ik de cijfers door die ik op moest schrijven:.....9.......8.......8.....etc etc etc . Die combinatie reedt zóóóó fijn dat deze prompt 1e is geworden. Ook de tweede proef bij een andere jury had ze gewonnen.

Trots zat ze op haar paard er reed echt de sterren van de hemel.

Dus uiterlijk zegt helemaal niets.

Ik geloof niet dat een jury je express benadeeld. :n

Ga een volgende x je proeven filmen vanaf de A en ga naderhand met het protocol en eventueel instructrice je proeven na en kijken waar je problemen zitten.
Laatst bijgewerkt door kaatje77 op 03-03-15 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:31

Nexus schreef:
Een 5 is voldoende in het puntenschema van de KNHS :)

Klopt, maar op de jurycursus is mij geleerd dat we de cijfers onder de 7 moeten onderbouwen.
Zeker bij 5en voor de gangen verwacht ik daar wel uitleg bij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 14:32

Ik hoop Micheleex dat zenog weet je bent en welke combinatie want ze heeft nogal wat voor haar neus gekregen die dag.