Prijzen op wedstrijd en wedstrijddag

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:17

xmarliez schreef:
Een andere vereniging die nog aardig in de buurt zit hebben geldprijzen als volgt: 10 euro inschrijfgeld en ook 10 euro bij de eerste prijs, 2e prijs 7,50 daarna 5 euro.

Wat vinden jullie daarvan?

Zou ik niet bij jullie gaan starten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:22

xmarliez schreef:
Een andere vereniging die nog aardig in de buurt zit hebben geldprijzen als volgt: 10 euro inschrijfgeld en ook 10 euro bij de eerste prijs, 2e prijs 7,50 daarna 5 euro.

Ik denk dat je je dan moet richten op de Bokkers uit jouw regio. Zie wat er bij mij in de regio wordt gegeven, de reactie van koeke erbij dat het in Twente nog veel hoger is :P
Dan is het niet zo relevant wat mensen ver uit jouw regio vinden van dergelijke prijzen.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:25

xmarliez schreef:

Ik vind het persoonlijk een beetje aan de weinige kant!
Als ik op wedstrijd ga vind ik het persoonlijk ook altijd fijn dat er ergens een schep staat met een kruiwagen! Aangezien mijn pony poept in de trailer is het altijd fijn als de trailer op de terugweg poepvrij is!
Natuurlijk is dit niet noodzakelijk maar misschien wel handig om naast de parkeerplaatsen te zetten.
Een goede ringmeester vind ik ook erg belangrijk aangezien het anders erg chaotisch word. Was een keer op een locatie waar ze geen ringmeester hadden, je kon het wel raden. De wedstrijd liep een halfuur uit en niemand wist wanneer je moest!

Corien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:25

Goed dat je er zo over nadenkt! Ik zelf vind het prettig als er tussen de proeven twee andere straters zijn. Dan heb ik minstens 5 minuten om op adem te komen en 5 minuten om mezelf en m'n paard weer op scherp te stellen. Ik vind prijzengeld toch wel een pluspunt! En ik denk dat lager inschrijfgeld ook zeer veel mensen trekt, zeker op doordeweekse dagen gaan veel mensen daar dan toch tijd voor vrijmaken denk ik. Zo houdt je de sport ook voor meer mensen toegankelijk. Ik heb liever het inschrijfgeld 8 euro per proef (15 voor twee proeven bijvoorbeeld) en dan het prijzengeld iets lager, dan 10 euro per proef en veel prijzengeld. Als je 15, 11 en 8 euro doet ofzo dan heeft iig de derde plek het inschrijfgeld eruit en heb je toch niet heel veel kosten aan inschrijfgeld.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 20:26

Haha nou zoals jullie al in de gaten hebben is het prijzengeld hier in de buurt echt niet hoog als we het hebben. De rest is namelijk allemaal beker of gebruikersartikelen.

Ik gok, na jullie berichten dat we toch voor 15 euro eerste prijs gaan en 12,50 2e prijs en 10 euro 3e prijs etc. en dan gewoon voor beide proeven.

Wij zitten trouwens in Kring rivierenland Oost/Rivierengebied (de laatste niet onze kring maar wel onze regio waar wij in zitten) Kring Oost daarbij zitten ook heel veel wedstrijden echt te ver weg.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:28

Sinds dit jaar ben ik zelf ook actief in de wedstrijdsport, maar daarvoor ben ik een tijd mee geweest als groom naar verschillende wedstrijden. Ik ben nu woonachtig op Texel, dus zit eigenlijk wel min of meer vast aan de manege op het eiland. Hier worden normaal gesproken waardebonnen van de ruitersportzaak op het eiland uitgereikt. De eerste prijs is een waardebon van €10, 2e €7.50, 3e €5. Het inschrijfgeld is €10 of €12.50.
Hoewel ik persoonlijk wel meer voor geldprijzen ben, is dit toch ook een leuk alternatief. Zo kun je de waardebonnen bewaren voor het geval er weer iets nodig is, en word je niet opgezadeld met spullen die je al hebt of die niet in de smaak vallen. (Tenminste, dat idee heb ik altijd bij gebruiksartikelen)
Een beker zou mij niet trekken. De sport is al duur genoeg, dus, op zijn minst, een kleine tegemoetkoming in de kosten zou wel fijn zijn als je goed gereden hebt.
Wel vind ik het belangrijk dat de prijzen voor beide proeven gelijk zijn!

Een duidelijke planning/indeling is natuurlijk ook erg belangrijk, maar in- of uitlopen is niet altijd wat aan te doen.

De prijsuitreiking een half uur na de laatste combinatie is een goede planning imo. Dan heb je nog genoeg tijd om uit te stappen en af te zadelen etc.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-15 20:28

marijacindy schreef:
xmarliez schreef:

Ik vind het persoonlijk een beetje aan de weinige kant!
Als ik op wedstrijd ga vind ik het persoonlijk ook altijd fijn dat er ergens een schep staat met een kruiwagen! Aangezien mijn pony poept in de trailer is het altijd fijn als de trailer op de terugweg poepvrij is!
Natuurlijk is dit niet noodzakelijk maar misschien wel handig om naast de parkeerplaatsen te zetten.
Een goede ringmeester vind ik ook erg belangrijk aangezien het anders erg chaotisch word. Was een keer op een locatie waar ze geen ringmeester hadden, je kon het wel raden. De wedstrijd liep een halfuur uit en niemand wist wanneer je moest!

Dat is nog eens weer een handige tip! :D we hebben natuurlijk wel een kruiwagen en poepschep maar inderdaad een goed idee om die ook bij het parkeer terrein neer te zetten ipv alleen bij de losrij baan.

2 combinaties tussen de proeven in inderdaad ook een optie Corien_, meer dan dat doen we niet wat dat zou echt te lang worden naar ons idee. Maar 1 of 2 maakt niet veel uit! Fijn om te horen dat er dus ook mensen zijn die dat erg fijn vinden.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 20:31

Bij ons in noord Oost brabant (tegen rivieren gebied aan) is het inschrijfgeld meestal 10 euro per proef. 1e proef is de eerste prijs meestal tussen 25 en 35 euro. 2e proef zijn gebruiksartikelen het meest gebruikelijk. In uden bijvoorbeeld heb je 3 tafels. Als je 1e bent mag je iets uitzoeken van alle 3 de tafels. 2e van de 2 minste tafels enz.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:14

Zal even plaatsen waar ik vooral op let als ik een wedstrijd uit zoek.

wij hebben hier 1 locatie waar alles binnen is en waar je twee proeven bij verschillende jurys kan starten. Helemaal top en ook nog eens geldprijzen. Enige nadeel: lang wachten op de uitslag.

ander hier in de buurt vraagt 12,50 inschrijfgeld om vervolgens een 10tje weg te geven aan nr 1. Aangezien ik toch niet verwacht in de prijzen te vallen, zal het hogere inschrijfgeld me tegen houden om hier te starten, ondanks dat het een fijne locatie is.

inschrijfgeld dat lager is dan 10 maakt het voor mij dan wel weer aantrekkelijker.

Gebruiksvoorwerpen als prijs vind ik dan weer helemaal niks. Vaak zijn het dingen die je toch niet nodig hebt en als ik het wel nodig heb dan koop ik het zelf wel. Dan vele malen liever cadeaubonnen of prijzengeld.

Een vrolijk secretariaat, met een beetje snel antwoord op de mail is ook wel erg fijn.

verder een ringmeester is fijn en anders startnummers. Eventueel nog een startlijst ophangen bij de inrijdbak.

En genoeg parkeergelegenheid vind mn chauffeur altijd wel fijn :') :D

Dat was het wel zo'n beetje denk ik :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 23:48

Oh en ruimte genoeg om in te rijden als je met een hoop bent. Laat de ringmeester ook kijken dat wie een rode strik nodig heeft voor z'n paard, dat die er ook echt is! Niets zo lastig als een mederuiter met een paard dat makkelijk uitslaat en die dan geen strikje in heeft.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:16

Gaat het hier om ponys of paarden? Want bij pony's ben je al vanaf 7 euro inschrijfgeld gebonden aan de prijzen schaal.

Verder:
Citaat:
Ik heb al berekend wat er aan het einde van de wedstrijddag overgehouden wordt en ook al zouden we beide proeven geldprijzen geven dan houden we nog best een leuk centje over (mits volle wedstrijd uiteraard).

Ik weet het niet hoor, ik ga er dan vanuit dat je de accommodatie niet hoeft te huren?
Want anders is dit wel een heel optimistische uitspraak...

En je moet toch een keuze maken. Je zegt enerzijds dat je het kleinschalig wil houden, anderzijds wil je volle rubrieken omdat je geld over wil houden? Hoe groot wil je de rubriek dan hebben, wat is het aantal starts wat je minimaal nodig hebt om uit de kosten te komen? Hou rekening met last minute afzeggingen en mensen die dan níet alsnog braaf hun verplichte startgeld betalen. En: hoe meer starts, hoe meer dit vraagt van de medewerkers.. Want het is makkelijk gezegd "we gaan het strak organiseren", maar dit wáár maken is een ander verhaal: ervaren medewerkers is dan wel een voorwaarde.

Hou ook rekening met het aanwezig moeten zijn van EHBOers ( als je die niet binnen je vereniging hebt is dit ook nog een best kostenplaatje!)

En als je het werkelijk om het maken van winst gaat: zie dat je je prijzen in natura gesponsord krijgt, zorg dat mensen 2 proeven kunnen rijden ( dus 2 x kans op winstpunten), de organisatie strak en goed is, bodem goed..... En tja.. .buiten losrijden blíjft een minpunt... vrees dat wanneer er in de buurt startmogelijkheden zijn waar je binnen los kunt rijden, dan zul je daar best wat tegenover moeten zetten, anders gaan mensen echt naar de andere partij.

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 00:29

Ligt het prijzengeld ook niet aan de grote van de rubriek? €10.- inschrijfgeld lijkt me prima en de verdeling €15.-, €10,- en €7,50 is ook goed maar als er maar 3 mee doen in een rubriek krijgt, lijkt mij, alleen degene die eerste word prijzengeld. Bij 8 deelnemers de eerste twee prijs en bij 12 of meer de eerste drie.
Na een aantal wedstrijden weet je ook een beetje wat je aan deelnemers kunt verwachten en zou je grotere rubrieken met grotere prijzen kunnen doen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 06:19

Punz schreef:
Gaat het hier om ponys of paarden? Want bij pony's ben je al vanaf 7 euro inschrijfgeld gebonden aan de prijzen schaal.

Verder:
Citaat:
Ik heb al berekend wat er aan het einde van de wedstrijddag overgehouden wordt en ook al zouden we beide proeven geldprijzen geven dan houden we nog best een leuk centje over (mits volle wedstrijd uiteraard).

Ik weet het niet hoor, ik ga er dan vanuit dat je de accommodatie niet hoeft te huren?
Want anders is dit wel een heel optimistische uitspraak...

En je moet toch een keuze maken. Je zegt enerzijds dat je het kleinschalig wil houden, anderzijds wil je volle rubrieken omdat je geld over wil houden? Hoe groot wil je de rubriek dan hebben, wat is het aantal starts wat je minimaal nodig hebt om uit de kosten te komen? Hou rekening met last minute afzeggingen en mensen die dan níet alsnog braaf hun verplichte startgeld betalen. En: hoe meer starts, hoe meer dit vraagt van de medewerkers.. Want het is makkelijk gezegd "we gaan het strak organiseren", maar dit wáár maken is een ander verhaal: ervaren medewerkers is dan wel een voorwaarde.

Hou ook rekening met het aanwezig moeten zijn van EHBOers ( als je die niet binnen je vereniging hebt is dit ook nog een best kostenplaatje!)

En als je het werkelijk om het maken van winst gaat: zie dat je je prijzen in natura gesponsord krijgt, zorg dat mensen 2 proeven kunnen rijden ( dus 2 x kans op winstpunten), de organisatie strak en goed is, bodem goed..... En tja.. .buiten losrijden blíjft een minpunt... vrees dat wanneer er in de buurt startmogelijkheden zijn waar je binnen los kunt rijden, dan zul je daar best wat tegenover moeten zetten, anders gaan mensen echt naar de andere partij.

Bedankt voor je berichtje!
De accommodatie hoeft niet gehuurd te worden inderdaad. En verder wordt er de hele dag op vrijwillige basis gewerkt. De kosten die er zijn, is de jury en de verzekering en de afdracht aan de KNHS etc. Dus geen inhuur van mensen of huur van locatie. Anders was het inderdaad niet te doen geweest.

Het grootste doel is niet winst maken maar er juist voor zorgen dat er voor de ruiters in de buurt weer een fijne wedstrijd georganiseerd wordt met als doel, snel secretariaat, fijne banen/accommodatie en eventueel dus de geldprijzen. Om de wedstrijdsport in de buurt ook weer even te stimuleren. Het is allemaal nog uittesten dus het is een 'ideaal beeld' dus we weten ook nog niet of het wel echt zo zal zijn. Maar we verwachten eigenlijk niet zo veel moeilijkheden.
Met kleinschalig bedoel ik max. 62 starts per dag. Dan heb je er 12 per klasse dus max 6 combinaties per klasse (t/m m2). Maar we gaan er vanuit minder M ruiters aan te trekken dus wanneer we er daar maar 2 hebben kunnen er weer 4 inschrijvingen bij de B gezet worden etc. En wanneer we wel alles vol krijgen is het max. 6 per klasse en daarna gewoon vol.
Hier in de buurt zijn er meerdere die het opdelen, 8 in de B en L en dan maar 4 mogelijke inschrijvingen in de M etc.

De vrijwilligers die dit opzetten (5 man exl vrijwilligers die de parkeerwacht zijn, eventuele schrijver, kantine personeel, coupon ophaler etc.) zijn ervaren. 2 daarvan hebben vaak meegeholpen in de organisatie van grote evenementen en ook meegeholpen op het secretariaat. De ander heeft veel in de wedstrijden gedaan alleen is er weer even een tijdje uitgeweest, en weer iemand anders is ook bekend met de organisatie van wedstrijden. Alleen ik ben nog zo groen als gras ;) de enige ervaring die ik heb is het zelf starten van wedstrijden..
EHBO'er is inderdaad ook rekening mee gehouden.

Er worden trouwens 2 proeven gereden en het gaat om de wedstrijd voor paarden.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 07:08

Wanneer we wedstrijd willen organiseren zal ik dit trouwens ook een weekend zijn. Anders houden we sowieso haast niks over aan onder aan de streep. En combinaties mogen zowel de zaterdag als zondag starten (wat hier in de buurt erg in de smaak valt kijkend naar andere weekend wedstrijden).

ingvdh

Re: Prijzen op wedstrijd en wedstrijddag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 07:20

als je hele weekenden wil organiseren, kies er dan voor de wintermaanden over te slaan, je mag toch maar 12 wedstrijddagen hebben, dus met 6 weekenden ben je klaar.

Let er wel op, je trekt zo wel een zware wissel op jouw vrijwilligers, die zijn ook al die weekenden kwijt, leuk in het begin, maar na een tijdje gaat het lastiger worden genoeg mensen te vinden die hun hele weekend op willen geven voor de club. (spreek uit ervaring)
Zorg dus dat je kan rouleren en dat het ook leuk voor hun is om te blijven doen.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 17:42

ingvdh schreef:
als je hele weekenden wil organiseren, kies er dan voor de wintermaanden over te slaan, je mag toch maar 12 wedstrijddagen hebben, dus met 6 weekenden ben je klaar.

Let er wel op, je trekt zo wel een zware wissel op jouw vrijwilligers, die zijn ook al die weekenden kwijt, leuk in het begin, maar na een tijdje gaat het lastiger worden genoeg mensen te vinden die hun hele weekend op willen geven voor de club. (spreek uit ervaring)
Zorg dus dat je kan rouleren en dat het ook leuk voor hun is om te blijven doen.

Ik leg geen zware last op hun hoor haha, ze hebben dit zelf mee willen organiseren :) we willen max 4 weekenden per jaar een wedstrijd organiseren.