Trend.. hoe lager het niveau hoe meer optoming??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Trend.. hoe lager het niveau hoe meer optoming??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:23

Mee eens, menige manege heeft paarden die niet voldoende ervaring of opleiding, laat staan het character hebben om als manegepaard te fungeren.
Ik heb helaas teveel ervaring met maneges om uit ervaring te kunnen spreken dat er jonge dieren (want goedkoop) worden aangekocht die dan mee mogen draaien en van de ruiters meer gaan leren dan omgekeerd.
Gelukkig zie ik ook andersom: paarden die voldoende door de wol geverfd zijn (en fouten kunnen vergeven) bij beginnende ruiters, of zelfs ukkies.
Nu heb ik ook het geluk mijn paarden gestald te zien op een van deze stallen. De manegepaarden zijn de beste leermeesters voor kids en beginnende ruiters. Maar dan heb ik het over goed opgeleidde Quarter Horses. Bij de gemiddelde dressuurmanege zie ik dat niet. Wat een beetje niveau heeft of wat kan en redelijk gezond is stroomt heel snel weer door.....

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:33

Je hebt een beetje twee kanten van dit verhaal... Het gaat voornamelijk in dit topic om de trend om je paard te versieren als een kerstboom met toeters en bellen, zaken die niet zozeer noodzakelijk zijn.
Nu kan je bedenken, tot hoeverre is dit slecht?
Is iemand die sporen draagt omdat hij/zij dit mooi vind, maar ze niet/normaal gebruikt, per definitie slechter dan iemand die zijn paard in een roze setje steekt? Uitgangspunt is hetzelfde.
Eerst hadden mensen een normale martingaal met zo'n lus om de hals, toen werden het van die 3 punts dingen (voortuig waar je een martingaal stuk aan kan bevestigen), en nu zie ik steeds meer mensen rijden met een voortuig/martingaal met nog meer stukken en bontjes. Slecht? Nee, maar het is in de meeste gevallen niet echt een toevoeging van de gewone martingaal (al toegegeven, ik rij met een voortuig erbij omdat mijn zadel naar achteren schuift, rij er ook met dressuur mee maar dan zonder de martingaal eraan).
Of paarden die helemaal ingepakt zijn met beschermers, terwijl er niet wordt gesprongen, geen moeilijke zijgangen worden gereden en het paard zichzelf niet aantikt oid.
Het is gewoon een trend om je paard aan te kleden, zoals we onszelf ook graag uitdossen, en onze huizen, honden, kerstbomen... In het geval van de paardensport laat je met diverse dingen ook nog eens zien dat je 'professioneler' bent dan anderen. En dat is niet erg, dat is heel mensenlijk en ik denk dat iedereen zich er weleens op betrapt.
Totdat.... je dus doorslaat en je zo ver gaat dat je je paard in de weg gaat zitten. Ik geloof goed dat er een deel van de paarden met moeilijke bitten ect zo bijlopen vanwege doorgeslagen setjes spaarders. Ik geloof ook dat er een deel is dat deze gewoon nodig heeft (zoals bv de dochter van Max66 die er gewoon baat bij heeft).
En ik geloof ook dat er best veel mensen zijn die hier in meer of mindere maten aan meedoen, van onschuldige matchende peesbeschermers tot de ijzerwinkel sponsoren.

Opgebiecht: Ik rij met een (goed afgestelde) mexicaanse neusriem als ik ga springen, omdat ik het mooi vind.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:36

Bij ieder ras heb je goede en slechte, net als bij maneges en instructeurs natuurlijk.
Waar het TS omgaat is het gebruik van die middelen en de reden ervan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:43

Wat ik bij ts bespeur is doen van aannames en het invullen van dingen die ze ziet zonder het verhaal erachter te weten. Is menselijk, want aannames doen we allemaal en dingen verzinnen zodat dat wat we zien in een bestaand stramien past: niet meer dan menselijk.

De uitdaging is dan ook jezelf vragen te blijven stellen, om alles wat je ziet in twijfel te trekken, om af te stappen van de niet-meer-dan-menselijke-eigenschap om alles wat je ziet in hokjes te duwen, een plaatsje te geven.

De uitdaging is om een vraag te blijven stellen en te gaan leven met die vraag....en je eigen vooroordelen en kant-en-klare oplossingen die je gaat verzinnen om het een plekje te geven in twijfel te blijven stellen.....

En dat is op zich al een hele uitdaging....

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:46

Ilse het gaat niet om kleurtjes bontjes of de uitvoering van een martingaal. Ik kan er ook best om lachen als ik een kind met een totaal rose pony voorbij komt. Heb jij het geld om je hoofdstel met diamanten tebehangen en je beugels van goud telaten maken, vooral doen. Het gaat om al die hulpmiddelen die niet correct gebruikt worden en zeker niet bij het nivo van de ruiters horen.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:49

demug schreef:
Ilse het gaat niet om kleurtjes bontjes of de uitvoering van een martingaal. Ik kan er ook best om lachen als ik een kind met een totaal rose pony voorbij komt. Heb jij het geld om je hoofdstel met diamanten tebehangen en je beugels van goud telaten maken, vooral doen. Het gaat om al die hulpmiddelen die niet correct gebruikt worden en zeker niet bij het nivo van de ruiters horen.

Ik denk dat TS een beetje uit haar dikke duim het bovenstaand verhaal heeft verzonnen. Zoals al eerder opgemerkt mogen deze optomingen niet op wedstrijd. Net als dat niet bitloos in het M mag starten zoals TS beweerd te doen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:50

Ja dat dus, voor mijn part dost iemand z'n paard van top tot teen crazy uit... so what?

Het gaat daar niet om, het gaat om de oneigenlijke dwangmiddelen, die imo NOOIT nodig zijn. Nooit nodig zouden moeten zijn. Helemaal niet "nodig"zijn.
Hoe minder hulpmiddelen, hoe meer de ruiter zich in zijn eigen rapport met het paard zal moeten verdiepen om nog een beetje fatsoenlijk de baan door te kunnen komen.

Minder is meer... maar daar heeft kennelijk niemand meer tijd, geduld of voldoende zelfkennis en paardenkennis voor tegenwoordig.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-12-14 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:53

Wat ik bijzonder vind in de springsport is de enorme hoeveelheid scherpe bitten al dan niet in combinatie met een kinketting omdat de paarden zo heet zijn dat ze haast niet te sturen zijn...maar dan wel met sporen rijden :?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:55

Woogy schreef:
Wat ik bijzonder vind in de springsport is de enorme hoeveelheid scherpe bitten al dan niet in combinatie met een kinketting omdat de paarden zo heet zijn dat ze haast niet te sturen zijn...maar dan wel met sporen rijden :?

Een heet paard rijden ze niet met een scherp bit. Maar hele sterke paarden wel, en om die goed gesloten te houden zul je juist met veel been moeten rijden.

Of dat leuk is, das een tweede vraag, maar het is levensgevaarlijk om een ophouding niet door te laten komen.Dat jij dat niet snapt, heeft meer met jou eigen rijtechnische kennis te maken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:56

terpentijn schreef:
Minder is meer... maar daar heeft kennelijk niemand meer tijd, geduld of voldoende zelfkennis en paardenkennis voor tegenwoordig.

Natuurlijk niet. Alles moet snel, quick fixes zijn de oplossing, tijd is geld.

En aangezien de patatgeneratie van tegenwoordig alles op een presenteerblaadje aangereikt dient te moeten krijgen, gaat dit echt niet verbeteren.

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:56

En dan komen we uit bij de beperkingen van de ruiter lossen we op met hang en sluitwerk.

Even ter aanvulling voor er boze recties komen. Hulp middelen voor gehandicapten heb ik het dus niet over :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:57

R12312 schreef:
Woogy schreef:

Een heet paard rijden ze niet met een scherp bit. Maar hele sterke paarden wel, en om die goed gesloten te houden zul je juist met veel been moeten rijden.

Of dat leuk is, das een tweede vraag, maar het is levensgevaarlijk om een ophouding niet door te laten komen.Dat jij dat niet snapt, heeft meer met jou eigen rijtechnische kennis te maken.

Paarden die zich sterk gaan maken is een opvoedkundig/rijtechnisch probleem en een sterker bit is en blijft een lapmiddel.

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 21:57

vonneke schreef:
BokitoZ schreef:
Ik zie het steeds vaker..

Gister nog, oefenparcours bij een vereniging bij mij in de buurt. Een lesklant van mij reed een rondje bb en ik zou haar komen helpen.

Tijdens het los rijden heb ik echt werkelijk waar mijn ogen uit gekeken. De een na de ander pelham bit met 2 teugels, pessoa bit met de teugel op het onderste gat, sporen zo scherp waar je je pizza mee kan snijden, bitten waar je U tegen zegt, martingaal MET slofteugel enzovoort enzovoort en dit allemaal in de BB he!!

Waar gaat dit heen??

Is dit tegenwoordig een trend in de lagere klasses?? Wat moet je er in hangen als ze zo meteen Z springen?

Ik rij zelf tegenvoordig bitloos M en ik ben er heel blij mee! Kan iedereen het aanraden en nee ik ben geen zwever geworden en ook zeker niet anti bit maar dit moest ik toch eventjes kwijt...

Ben benieuwd of ik de enige ben die dit is opgevallen...

Dan is er geen federatie vertegenwoordiger aanwezig geweest want het grootste gedeelte van wat je opnoemt is niet toegestaan. (mits het een officiële KNHS wedstrijd was)

Klopt het was een oefenparcours. Maar ook tijdens officiële wedstrijden in de klasse bb zie ik vaak optomingen die volgens mij niet toegestaan zijn. Vaak is de vertegenwoordiger nog niet aanwezig of bezig als de bb aan het rijden is..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 21:57

demug schreef:
En dan komen we uit bij de beperkingen van de ruiter lossen we op met hang en sluitwerk.

Even ter aanvulling voor er boze recties komen. Hulp middelen voor gehandicapten heb ik het dus niet over :P

Definieer: gehandicapten....:D

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:02

Cassidy schreef:
[

Paarden die zich sterk gaan maken is een opvoedkundig/rijtechnisch probleem en een sterker bit is en blijft een lapmiddel.

Onzin, maar ga jij maar tegen Gerco Schroder zeggen dat ie met een trensje moet gaan rijden hoor!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:03

Cassidy schreef:
demug schreef:

Definieer: gehandicapten....:D

Alle ruiters die naar hulpmiddelen grijpen omdat het paard het niet goed doet }>

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:03

Hahaha das een goeie cassidy :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:09

Een bit is zo scherp als de hand van een ruiter

Er zijn te veel mensen die met bitten rijden waar ze niet mee om kunnen gaan.
Dat is overigens in de gehele paarden sport zo.
Niet alleen het springen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:10

R12312 schreef:
Cassidy schreef:
[

Onzin, maar ga jij maar tegen Gerco Schroder zeggen dat ie met een trensje moet gaan rijden hoor!

En misschien is Gerco Schroder wel een ruiter die al het andere heeft geprobeerd voordat hij gekozen heeft voor de optoming waar hij dat paard op dat moment mee rijdt? Ben je nu niet aannames aan het doen omdat je het eindresultaat ziet en niet weet wat eraan is vooraf gegaan?

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:13

Cassidy schreef:
[

En misschien is Gerco Schroder wel een ruiter die al het andere heeft geprobeerd voordat hij gekozen heeft voor de optoming waar hij dat paard op dat moment mee rijdt?

Nee, jij zei dat sterk altijd een rijtechnisch opvoedkundig tekortkomen is.................En dan nu gaan draaien zeker :D :D :D
90% is op een normaal bitje te rijden en 10% niet. Welke 10% kun jij en ik niet bepalen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:15

R12312 schreef:
Cassidy schreef:
[

En misschien is Gerco Schroder wel een ruiter die al het andere heeft geprobeerd voordat hij gekozen heeft voor de optoming waar hij dat paard op dat moment mee rijdt?

Nee, jij zei dat sterk altijd een rijtechnisch opvoedkundig tekortkomen is.................En dan nu gaan draaien zeker :D :D :D
90% is op een normaal bitje te rijden en 10% niet. Welke 10% kun jij en ik niet bepalen.

En als je goed leest zeg ik erbij: misschien....

De neiging om te gaan voor Quick Fixes vind je in iedere ervaringscategorie.
Ik plaats een stelling, en een stelling is altijd in twijfel te trekken.....

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:17

hmm mijn paard loopt met zen kop voor uit
martingaal er aan. loopt nog niet helemaal goed mischien een scherper bit, hij als ik dan ga zagen komt hij nog beter naar beneden wat nou als ik dan een super scherp bit gebruik. a nu loopt men paard met zen kin op de borst mooi wat heb ik men paard voor elkaar. maand later he men paard reageerd niet meer zo goed als ik zaag met men superscherpe bit. slof teugel er bij aan och nu kost het me ook nog is minder moeite wat een super uitvinding. maar nu is men paard alleen niet zo snel meer paar spoortjes oja dit werkt. maar ik wil men paard graag wat actiever hebben. wat nou als ik hem met de slof bij elkaar trek super sterke sporen om doe en er lekker mee schuur. wauw als ik maar hard genoeg trek en hard genoeg men sporen er in druk kan hij dadlijk zelfs al een piaffe lopen wat heb ik men paard toch super lopen. ik wil nooit meer anders

(dit alles is uiteraard sarcastisch en dit doe ik dus echt niet) stond meisje bij me op stal die er wel zo overdacht grrrr kon dat mens soms wel van dat paard afschoppen. en beestje was zo braaf en deed alles elke keer weer arme schat was soms al bezweet na het 'instappen' puur van het opgefockt worden niet weg kunnen

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:28

Al typende besef ik weer de reden om, ondanks hele leuke aanbiedingen, niet de wedstrijdsport in tegaan. Om bij de super top te komen zou ik waarschijnlijk me eigen grensen moeten verleggen, ben nu een happy genieter van me paardjes en mijn verzameling bitten kan gewoon een verzameling blijven :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:33

demug schreef:

Volgens mij missen vele van jullie het punt van het topic, het gaan niet (alweer) over scherpe bitten en alles, het gaat om de trend, en dat is, als ik het goed begrijp van ts, dat leken sneller naar overdreven hulpmiddelen grijpen omdat ze het er mooi of professioneel uit vinden zien. Dus in een kern wel vergelijkbaar met alle leuke kleurtjes, omdat mensen er naast dat ze beter tot een paard willen doordringen, eigenlijk willen laten zien hoe 'goed' ze zijn door in overdreven professionele outfit aan te komen zetten die op dat niveau meestal niet nodig is.
En dus aankomen zetten met scherpe bitten die sommige profs nodig hebben om hun extreem hete paarden een extreem lastig parcours door te sturen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 22:42

R12312 schreef:
Inclusief het M rijden met een bitloze optoming wat ze beweerd..........

Er mag gewoon in het M gesprongen en zelfs gecrosst worden zonder bit. Teugels aan de neusriem en gaan. Dus jou opmerking is een beetje apart. ik cross namelijk ook officieel zonder bit in het M