Bitloos starten in de M1

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-14 14:14

Silly_Woman schreef:
Ik wacht het antwoord van de KNHS met smart af, maar heb wel de petitie alvast getekend!
Ik rij op mijn eigen monster nog met bit, maar wil in de toekomst wel eens overstappen op bitloos, op de paarden van mijn vriend rijd ik wel bitloos.
Vind dat iedereen gelijke kansen moet hebben en als je dat wilt moet je gewoon tegen de mensen (met en zonder bit) kunnen strijden :)

Loopt er al ergens een petitie dan? :o Dan ga ik die namelijk meteen even tekenen.
Tot op heden nog geen reactie vanuit de KNHS helaas.

En inderdaad ik wil best HC starten maar dan kom ik helaas nooit verder dan de L2+10 in dit geval.
Ik wil toch graag kijken tot hoever we het kunnen schoppen. Daarnaast vind ik de wedstrijden al niet goedkoop, vaak betaal je voor een HC start hetzelfde als een gewone inschrijving :(

Serena_Milco

Re: Bitloos starten in de M1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:07

Voor zover ik weet mag je wel naar M1 promoveren, alleen niet starten. Je zou dan M1+0 blijven staan.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:17

keeyzie schreef:
Silly_Woman schreef:
Ik wacht het antwoord van de KNHS met smart af, maar heb wel de petitie alvast getekend!
Ik rij op mijn eigen monster nog met bit, maar wil in de toekomst wel eens overstappen op bitloos, op de paarden van mijn vriend rijd ik wel bitloos.
Vind dat iedereen gelijke kansen moet hebben en als je dat wilt moet je gewoon tegen de mensen (met en zonder bit) kunnen strijden :)

Loopt er al ergens een petitie dan? :o Dan ga ik die namelijk meteen even tekenen.
Tot op heden nog geen reactie vanuit de KNHS helaas.

En inderdaad ik wil best HC starten maar dan kom ik helaas nooit verder dan de L2+10 in dit geval.
Ik wil toch graag kijken tot hoever we het kunnen schoppen. Daarnaast vind ik de wedstrijden al niet goedkoop, vaak betaal je voor een HC start hetzelfde als een gewone inschrijving :(

Ja ik had gegoogled op petitie bitloos rijden.
Maar hier de link die ik had gevonden:
http://www.petities24.com/bitloos_rijden

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 01:34

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 07:14

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:45

Vind het echt slecht dat dit (nog) niet kan in Nederland. Ik ga bitloos starten in de B komend jaar, maar snap je dillemma als je boven de L2 komt. Ik ga er écht geen bit in hangen.

Ik heb wel ergens gelezen, maar kan het nu uiteraard niet vinden, dat als er voldoende animo is, het ook in de hogere klasses mag.

Volgens mij had de KNHS nooit verwacht dat er iemand boven de L2 zou komen zonder bit....ik ben eigenlijk wel benieuwd (of het hier mag weet ik niet, zit nog maar net op bokt).

Hoe zijn de reacties van juryleden / andere ruiters? Ik rijd al 8 jaar bitloos, ook met mijn vorige paard. En dit is de eerste keer dat ik ga starten bitloos (a.s. zondag) dus ben wel benieuwd.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:53

Staat er in het reglement eigenlijk dat de teugels aan het bit bevestigd moeten zijn? Wellicht een maas in de 'wet'

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:56

Dat staat wel in het reglement, artikel 118 lid 8:

"Aan het materiaal en de uitvoering van de teugels worden geen regels
gesteld, met dien verstande dat in géén enkele klasse het gebruik van een
voorziening, die als een lus of handvat kan worden aangemerkt, is
toegestaan. De teugels mogen uitsluitend zijn vastgemaakt aan het bit."

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 01:20

Storm2009 schreef:
Vind het echt slecht dat dit (nog) niet kan in Nederland. Ik ga bitloos starten in de B komend jaar, maar snap je dillemma als je boven de L2 komt. Ik ga er écht geen bit in hangen.

Ik heb wel ergens gelezen, maar kan het nu uiteraard niet vinden, dat als er voldoende animo is, het ook in de hogere klasses mag.

Volgens mij had de KNHS nooit verwacht dat er iemand boven de L2 zou komen zonder bit....ik ben eigenlijk wel benieuwd (of het hier mag weet ik niet, zit nog maar net op bokt).

Hoe zijn de reacties van juryleden / andere ruiters? Ik rijd al 8 jaar bitloos, ook met mijn vorige paard. En dit is de eerste keer dat ik ga starten bitloos (a.s. zondag) dus ben wel benieuwd.

Voordat bitloos wedstrijden rijden is toegestaan, is er een proefwedstrijd in Ermelo geweest.
Klasses B t/m Z2.
Nav die bevindingen/resultaten ed is juist besloten om het officieel t/m L2 te gaan doen.
Meen dat reden oa was dat je zonder bit net niet de finetuning kan verkrijgen als met bit..
Besluit heeft dus niets te maken dat er geen bitloze wedstrijd ruiters boven L2 zouden zijn !

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:38

Ik begreep, dat ruiters in de hogere klasse te veel druk gingen zetten op de neus om de verzameling en oprichting voor elkaar te krijgen.
Zoveel druk, dat het schade kon opleveren voor het paard en dat het daarom in ieder geval voorlopig alleen tot de L2 werd toegestaan.
Bitloos kan ook heel dieronvriendelijk zijn. Net als het bit is het de hand, die maakt of het vriendelijk of onvriendelijk is.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 09:46

Klopt als je een bitloos optoming verkeerd gebruikt kan dit heel onvriendelijk zijn. Toch ben ik van mening dat wanneer je een paard op een goede manier naar verzameling vraagt het niet uitmaakt of je met bit of bitloos rijd. Het is namelijk niet een kwestie van "rukken en stukken".

Dit laatste zie ik helaas nog zoveeeeeeel op wedstrijd, ook van ruiters die hoger dan de L2 starten en met bit rijden. Voor de gein zouden ze bij al die Ruiters' eens een drukmeter moeten gebruiken. Ik weet zeker dat je dan heel erg vaak schrikken. Dit is ook een reden dat ik dit een beetje een raar argument vind.

Het bitloos rijden heeft mij heel erg bewust gemaakt van hetgeen dat ik aan de voorkant teveel deed. bitloos heeft het namelijk helemaal geen zin om te plukken dat veroorzaakt alleen maar ruis. Nu ik bitloos rijd ben ik vele malen stiller geworden met mijn handen en gebruik ik de voorkant alleen als dit echt nodig is.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 10:30

Maar de vraag is of dat ook in het M en Z het geval zal zijn, waarin de eisen voor een winstpunt toch wel wat anders liggen en de gevraagde onderdelen ook.
Is het dan ook nog mogelijk om het zonder onvriendelijke druk te doen.

Ik denk, dat zolang deze vraag er nog ligt voor de KNHS en er geen bewijs is, dat het prima kan en de vraag ook niet groot is, ze nog niet overstag gaan.
Hier moet duidelijk aantoonbaar gemaakt worden, dat de mogelijkheden er zijn om dit bitloos te bewerkstelligen op een diervriendelijke manier.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:17

Tendance schreef:
Ik begreep, dat ruiters in de hogere klasse te veel druk gingen zetten op de neus om de verzameling en oprichting voor elkaar te krijgen.
Zoveel druk, dat het schade kon opleveren voor het paard en dat het daarom in ieder geval voorlopig alleen tot de L2 werd toegestaan.
Bitloos kan ook heel dieronvriendelijk zijn. Net als het bit is het de hand, die maakt of het vriendelijk of onvriendelijk is.

Zolang de optoming op de juiste plek zit kan dit geen schade aanbrengen hoe hard je ook trekt. Daarbij is de mond gevoeliger dan de neus dus zal druk in de mond pijnlijker zijn dan op de neus. Verder hoor je op zo'n niveau op je zit te kunnen rijden niet met me teugels.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:22

Maartje1990 schreef:
Tendance schreef:

Zolang de optoming op de juiste plek zit kan dit geen schade aanbrengen hoe hard je ook trekt. Daarbij is de mond gevoeliger dan de neus dus zal druk in de mond pijnlijker zijn dan op de neus. Verder hoor je op zo'n niveau op je zit te kunnen rijden niet met me teugels.

Je kunt zowel bitloos als met bit je paard flink schade toebrengen. Maar het lijkt me niet dat je om die reden de sport in bent gegaan en zo'n 80% zal wel fair rijden tegenover het paard. Een groot deel van de bitloze rijders is juist bewuster naar het paard en zichzelf gaan kijken en heeft daarom voor bitloos gekozen. Een ander deel voor medische redenen. Daarom denk ik dat onder de bitloze ruiters nog bewuster wordt gereden dan onder 'gewone' ruiters. Want eerlijk is eerlijk: ik heb nog nooit op wedstrijd een bitloze ruiter gezien, maar wel genoeg bitruiters die meer druk op de teugels hadden dan goed was voor een mooie aanleuning.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:47

Wat noem jij schade aanrichten?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 11:57

Maartje1990 schreef:
Wat noem jij schade aanrichten?

Ik noem schade aanrichten, schade in de vorm van zichtbare en onzichtbare schade.

Om een voorbeeld van zichtbare schade te noemen:
Ik heb op een buitenconcours, toen ik als jury/federatievertegenwoordiger rondliep, iemand aangesproken op zijn bitloze hoofdstel.
Het paard had zichtbare drukplekken en zelfs wondjes onder de neusriem.
Dit kwam duidelijk door de absoluut niet vriendelijk inwerkende hand.
Ze had duidelijk bitloos de boel niet voor elkaar.

Dus dat zo'n hoofdstel geen schade aan kan richten is niet waar zolang het in de verkeerde handen is.

Meisje heeft vervolgens van iemand een hoofdstel met bit met lage neusriem geleend, wat ik goedgekeurd heb.
Geen problemen meer gezien en hand veel rustiger.

Het ging hier om een L2 amazone, die ik overigens zelf nog nooit bitloos in de ring heb gehad.
Ik moet er niet aan denken, dat zij gaat proberen te verzamelen in het M/Z op deze manier.......

Davina1402

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:06

Ik ga zondag voor het eerst bitloos starten in het B...
Heb nu nog maar 4 wp'en... dus voorlopig kan ik nog wel even voort ...

Maar ik heb er wel al over na zitten denken... wat als ik nou wel ooit het L2 haal en doorkom...
Zou toch jammer zijn...

Top trouwens dat je bitloos het L2 door bent!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:13

Als complete leek op het gebied van wedstrijden etc. Stel dat je paard bijvoorbeeld een gebroken kaak heeft gehad, geen bit meer duld, en daardoor bitloos rijdt wat erg goed gaat. Mag je dan met aantekening van de dierenarts alsnog M-dressuur bitloos starten (vooral als je daarvoor ook M met bit bent geweest bijvoorbeeld)? Of heb je dan alsnog pech?

Even een zijweg hoor, maar ik vroeg het mij zomaar af. :)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:17

Nee, in de reglementen staat duidelijk, dat er op basis van mankementen/gebreken van het paard geen dispensatie voor klassen en harnachement wordt verleend.
Je hebt dan dus pech en zult voor je paard moeten kiezen en stoppen met wedstrijden.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:18

Ok bedankt voor de snelle reactie, een beetje jammer maar begrijpelijk ook wel weer.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 12:41

Schade die best veel voorkomt bij bitloze optomingen is bij het kopstuk. Teveel druk tussen de oren etc. Dit is vaak geen schade, die vanuit buitenkant te zien is maar door medici vast gesteld kan worden.
Ook kan in de neus schade ontstaan: het laatste puntje ve paardenneus is erg smal. Het komt dus ook voor dat bij teveel neusdruk ( door ontbreken bit) het puntje breekt.
Dit zijn dingen, die niets te maken hebben met slecht passend zittend hoofdstel maar bij het gebruik vd ruiter!
Dit kan dus ontstaan dus door onkundig bitloos gebruik ....

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 14:01

Ik durf te zeggen dat ik mijn Bitloze hoofdstel op de goede manier gebruik.en toch blijf ik er bij dat je met een bitloos hoofdstel minder schade aan kan brengen dan met een bit. Kun je niet rijden met een bitloos hoofdstel dan kun je ook niet vriendelijk rijden met een bit lijkt me.

Het ligt voornamelijk aan de rijstijl van de ruiter. Natuurlijk kom ik ook wel eens wat strenger door maar daarna ga ik gelijk weer over op ontspanning. Mijn paard snapt het bitloos rijden zelfs beter als met bit.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:10

Maar Tendance, het voorbeeld dat jij noemt.. je moet er toch ook niet aan denken dat zo iemand de verzameling opdezelfde manier met bit probeert te bereiken?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:12

Ik ken helaas genoeg bitloze ruiters die dat wel zo proberen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 14:14

Keezie: jij kan bij je mening blijven dat bitloos minder schade oplevert.
Maar medici ( da, gebitsverzorgers) delen je mening uit ervaring niet ...