Voorpluk niet invlechten wat vinden jullie daarvan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mala26

Re: Voorpluk niet invlechten wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 00:11

Bij mijn vos knotte ik de voorpluk niet. Ze had iets van 3 haren ofzo + een mega hoofd en dat werd nog erger als ik die voorpluk vast maakte. Bij mijn schimmel vlocht ik het wel, die had iets (heel iets) meer evo niet zo'n mega hoofd als de vos.
Staarten vlecht ik wel altijd.

Priscilla_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 00:16

gevlochten voorpluk bij warmbloedige paarden vind ik mooi. bij mijn vorige paard vlechtte ik het ook altijd in. Maar met mijn paard die ik nu uitbreng kan het helaas niet ik kom geeneens in de buurt ervan en is maar 3 sprietjes. Bij mijn Tinker had ik altijd de voorpluk los hangen en de rest vd manen in een hengstenvlecht

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 01:33

Een losse voorpluk vind ik er ook echt minder verzorgd uitzien.
Te dikke manen kan ik me ook bijna niet voorstellen. Mijn paardje heeft dikke manen als een fries.
Ik maak de voorpluk gewoon nat en vlecht hem dan super strak in. Veel netter dan los ;)
En natuurlijk met naald en draad er in zetten. Met elastiekjes krijg je wel rare drolletjes...

Over de staart heb ik ook nog nooit iets gehoord trouwens. Nou heb ik die vooraf wel altijd in een vlecht
gehad zodat hij mooi krult en ook helemaal doorgekamd. Maar nooit iets gehoord over opscheren/invlechten.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 02:48

Ongevlochten voorpluk, vind ik echt heel lelijk... Onverzorgd... Net als een 'dakje' op de kont. Het hoort bij het toilleteren, knip je de baardharen, de lange haren op de benen, het derde oor en de uitstekende haren uit de oren dan ook niet weg??? :o

Als je op wedstrijd gaat vind ik persoonlijk dat je het paard op de juiste wijze moet toilleteren, op de manier zoals die door het stamboek of KNHS voorgeschreven word.

Overigens kun je in een lange dikke voorpluk ook een mooi knotje krijgen, kwestie van minder vaak dubbelvouwen. En wat betreft uitstraling van het hoofd al eens gekeken naar je hoofdstel wat die daar voor invloed op geeft..? ;-)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 07:11

Ja inderdaad. Ik zag in het profiel van iemand die hier reageerde een schimmel en een bruine staan.
De bruine had een hele aparte bles.

Bij 2 foto's had ze 2 verschillende frontriemen de ene een gebogen en wauw wat was dit mooi om te zien en verderop een rechte. Je moest echt goed kijken om te zien dat het hetzelfde paard was, want door die rechte werd het paardenhoofd er niet echt mooier op vond ik. Zonde, want wat een gaaf hoofd heeft dat paard.

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 07:18

mijn merrie heeft een voorpluk tot de neus, en dan ook nog een dikke pluk.
als ik dat vlecht en knot rijd ik met een eenhoorn... nou dankje dan liever niet.

staart en manen vlecht ik wel altijd in.

hi5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 07:23

Als ik de voorpluk vlecht van het paard dat ik rij, gaat hij regelmatig even heel hard schudden met zijn hoofd tot de vlecht of knot eruit is gehaald. Dus zijn voorpluk is gewoon los

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 07:26

Ik vlecht de voorpluk ook nooit in. Moet er wel bij zeggen dat dat is omdat het paard wat ik rij een miezerig, vlodderig plukje pluishaar heeft wat voor een voorpluk moet doorgaan. Die haartjes zijn zo kwetsbaar dat ze er al bijna uitvallen als je er naar wijst, laat staan kammen of in dit geval zelfs vlechten en knotten.
Dus daar blijf ik vanaf. Enige wat daarmee gebeurt is heel, heel voorzichtig met de vingers de strootjes eruit halen en verder helemaal niks. Iets anders en ze heeft binnen de kortste keren geen pluk meer over.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 07:36

DxFellow schreef:
Dikke lange voorpluk ? Vlechtje erin!
Maar alsjeblieft GEEN knotje..
Met dunne manen, gewoon lekker los :)

Sorry ik ben geen 10 meer, een vlecht in de voorpluk vind ik echt zo penny.

Degenen die hier zeggen, lange voorpluk minder vaak dubbel slaan... Dan krijg ik een soort worst op z'n voorhoofd. En als ik m dan wel nog een keer dubbel doe is het echt niet mooi, zo'n dikke knot.

Maar wat vinden de juryleden (en de andere bokkers) hier dan van een KWPNer met een hengstenvlecht? Bij friezen en tinkers hoort t een beetje, bij KWPNers natuurlijk niet echt. Beetje offtopic, maar ben wel nieuwschierig

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:10

Ik ben tot nu toe nog geen KWPNer met hengstenvlecht tegengekomen als jury. Ik vind lange manen niet passen bij het KWPN, maar er zijn vast mensen die het wel mooi vinden en dan is die vlecht wel een oplossing.
Het gaat bij mij als jury om netheid en dat je ziet, dat iemand er werk van gemaakt heeft. En ach dan is een hengstenvlecht net zo netjes als knotjes en krijgt dus ook dezelfde waardering.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:21

susanne_m schreef:
als ik dat vlecht en knot rijd ik met een eenhoorn... nou dankje dan liever niet.

Dan kort je de voorpluk toch in?

Zo'n lange voorpluk vind ik ook niet mooi :o
Edit:
Is dat een Tinker in je profiel?

Daarvan kan je de manen beter los laten hangen. Mits netjes gewassen en uitgekamt.
Dan kan je de voorpluk ook laten hangen.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:25

NatasjavE schreef:
susanne_m schreef:

Dan kort je de voorpluk toch in?

Zo'n lange voorpluk vind ik ook niet mooi :o
Edit:
Is dat een Tinker in je profiel?

Daarvan kan je de manen beter los laten hangen. Mits netjes gewassen en uitgekamt.
Dan kan je de voorpluk ook laten hangen.

Pff je gaat toch niet de voorpluk afknippen omdat een andere een lange voorpluk niet mooi vindt?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:27

Naranga schreef:
DxFellow schreef:
Dikke lange voorpluk ? Vlechtje erin!
Maar alsjeblieft GEEN knotje..
Met dunne manen, gewoon lekker los :)

Sorry ik ben geen 10 meer, een vlecht in de voorpluk vind ik echt zo penny.

Degenen die hier zeggen, lange voorpluk minder vaak dubbel slaan... Dan krijg ik een soort worst op z'n voorhoofd. En als ik m dan wel nog een keer dubbel doe is het echt niet mooi, zo'n dikke knot.

Maar wat vinden de juryleden (en de andere bokkers) hier dan van een KWPNer met een hengstenvlecht? Bij friezen en tinkers hoort t een beetje, bij KWPNers natuurlijk niet echt. Beetje offtopic, maar ben wel nieuwschierig

Ik vind lange manen bij ieder ras of type lelijk. Het maakt de gemiddelde hals niet fraaier qua model.

Ik maak altijd de grap dat als ik een Fries zou hebben ik de sokken zou scheren en de manen zou kortwieken. :o

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:37

Ik koop gewoon nooit een Fries. Hoef ik dat ook niet te doen.

Over Friezen gesproken. Had laatst van een groep van 27 paarden maar liefst 19 Friezen. Wat kun je dan goed het verschil zien.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:42

Nee ik zal onder andere om die rede nooit een fries kopen.
Hoort natuurlijk wel bij een Fries.

Oh er zit heel veel verschil tussen. Ze hebben echt niet allemaal van die mooie fronten.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:45

Tot het m heeft het bij mij losgehangen. K vind het er altijd een beetje deuzig uit zien :+

Plus pony heeft er een hekel aan dat zijn voorpluk wordt ingevlochten waardoor het 10/10 mislukt :Y)

Voorpluk knippen of iets in de richting van korter maken zou ik nooit doen puur omdat ze daarmee de vliegen rond de ogen wegjagen

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:48

ik vind zo'n "voorknotje " vreselijk en deed het nooit, en ook nooit geen commentaar op gehad van welke jury dan ook!

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:54

9 van de 10 keer hebben onze paarden en pony een oornetje op. Zowel dressuur springen als cross. Dan gaat er alleen een elastiekje in voor dat de haren er niet onderuit komen.

indoorseizoen wisselt het per paard :) wel of geen knotje.

Staarten vlechten wij nooit. Scheren ze ook nooit op! Maar zorgen wel dat het er netjes bijhangt :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:56

denisesilver schreef:
Voorpluk knippen of iets in de richting van korter maken zou ik nooit doen puur omdat ze daarmee de vliegen rond de ogen wegjagen

Te kort hoeft ook niet natuurlijk. Maar niet tot op de neus.

Mijn merrie heeft overigens een voorpluk waarmee ze vliegentechnisch weinig mee kan :')

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:57

Mag je dan nog met een oornetje rijden. Dacht dat dat niet mocht.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 08:59

Met oornetje mag je inderdaad rijden.

En bij bepaalde rassen hoef je dus helemaal niet te vlechten. Ik heb zelf nog nooit een lager cijfer gekregen, omdat ik mijn wedstrijdpaard niet had ingevlochten.
Natuurlijk moet je er wel voor zorgen dat hij of zij er schoon en netjes uitziet.

AnneSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:05

Ik vind ingevlochten ook mooier, maar het ligt wel aan de voorpluk, heb je nou een haf of fries met een voorpluk tot de grond haha. En dat van die staart wist ik niet dat je dat 'moet' invlechten officieel, zometeen wedstrijd dus dan maar even invlechten dan :')

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:07

Volgens mij mag je alleen outdoor met oornetje rijden en indoor niet meer.

Ik vlecht altijd voorpluk en manen. Staart gevlochten vind ik erg lelijk... Dus die was ik en anti klit erin zodat het glimt

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:10

Los, zoveel mooier dan zo'n strakke kerstbal tussen de oren.
Zeker als je paard een mooie voorpluk heeft.
Wel netje bijgewerkt uiteraard.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-14 09:48

Ik vind het vreselijk, een niet ingevlochten voorpluk. Beetje van "ik wil wel knotten, maar die aan de voorkant is te lastig hoor..."