Koudbloed aan de startlijn.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cyrina

Re: Koudbloed aan de startlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 09:09

Nou start ik geen koudbloed, maar heb wel al mijn hele leven "met wat anders" gestart. Eerst met een pony (kruising sportpony x Lipizzaner) tussen de paarden en nu met PRE's en het idee dat jury's punten naar wat ze aanspreekt is niet waar. Zeker de laatste paar jaar zijn de jury's echt goed geschoold. Een Jury jureerd of een oefening voldoet aan de eisen en qua uitgestrekte en verzamelde gangen kijken ze naar de basisgangen en dan het verschil en daar baseren ze je cijfer op. Gebeurd er niks of versneld ipv van verruimd heb je natuurlijk een onvoldoende, maar als je paard wel degelijk verruiming laat zien vergeleken je arbeidsdraf heb je altijd minimaal een 6, kan je paard een beetje extra heb je al snel een 7 te pakken.

Jaan81Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:34

Toevallig vanochtend net les gehad en hij liep erg fijn. Ontspanning, ook heerlijk over z'n rug en m'n overgangen waren mooi actief. Instructrice zei nog dat hij zo soepel loopt. Ze heeft nog een trekpaard als lesklant en die is totaal t tegenovergestelde van die van mij.
Echt leuk als ze zo enthousiast is! Paard wordt er ook lekker fanatiek van, haha!

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:39

denk dat dat best kan.

ukkie heeft ook de Z gehaald. dus waarom een ander niet.
het enige wat ik wel denk ik dat shires best wel moeite hebben met de wissels en de andere meoilijekr dingend ie je bij x en hoger krijgt.

de vraag die ik me dan stel is is dit eerlijk tegen over je paard.
of het ras?

maar zolang je er plezier in heb go for it

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 11:49

Waarom niet? alles valt te leren toch ;)
Een lange tijd geleden stond er een combinatie in de paard en sport.
(als ik me niet vergis een Shire (héééle grote) die winst had behaald in het Z (ZZ-licht, dacht ik)
Hoe knap is dat?! _/-\o_

Vaak krijg je inderdaad wel te horen op wedstrijd 'wat kom jij doen met je karre knol'
Terwijl je toch tegenwoordig veel friezen ziet lopen tussen de 'gewone bruine'
En dan degene die dat tegen je zegt eruit rijden, geeft toch een klein beetje een gevoel van : Pff zie je wel dat koudbloeden niet allen voor de kar bedoeld zijn! :+

scheffersxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:59

Op de koudbloeden wedstrijd in Uden van 25-05-2014 heeft iemand de B gewonnen met een belgisch trekpaard. Daar was ik niks bij met mijn tinkertje. Die het overigens wel super deed voor een eerste wedstrijd :) 188 en 167 punten :)

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:09

DnBles schreef:
Waarom niet? alles valt te leren toch ;)
Een lange tijd geleden stond er een combinatie in de paard en sport.
(als ik me niet vergis een Shire (héééle grote) die winst had behaald in het Z (ZZ-licht, dacht ik)
Hoe knap is dat?! _/-\o_

Vaak krijg je inderdaad wel te horen op wedstrijd 'wat kom jij doen met je karre knol'
Terwijl je toch tegenwoordig veel friezen ziet lopen tussen de 'gewone bruine'
En dan degene die dat tegen je zegt eruit rijden, geeft toch een klein beetje een gevoel van : Pff zie je wel dat koudbloeden niet allen voor de kar bedoeld zijn! :+

Dan vind ik je echt een aso, als je zegt 'wat kom jij doen met je karreknol'. Zorg dan alsjeblieft altijd dat je voor die mensen eindigt

Jaan81Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 19:10

Heb t zelf nog niet zo letterlijk gehoord, wel iets in de trant van "Wow.... een trékpaard?!" en dan een niet-leuke blik erbij. Maar vooral veel gezucht en gesteun als je dan voorbij komt rijden en géén vriendelijke blikken. Of gewoon geen succes terugwensen als je dat iemand wenst.

Maar ook hele leuke reacties hoor! Zeker niet alleen maar negatief

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 19:22

Jaan81 schreef:
Heb t zelf nog niet zo letterlijk gehoord, wel iets in de trant van "Wow.... een trékpaard?!" en dan een niet-leuke blik erbij. Maar vooral veel gezucht en gesteun als je dan voorbij komt rijden en géén vriendelijke blikken. Of gewoon geen succes terugwensen als je dat iemand wenst.

Maar ook hele leuke reacties hoor! Zeker niet alleen maar negatief

Ag, met mijn gelder heb ik dat ook. Sommige mensen zijn volgens mij gewoon geen vriendelijkheid gewent. Wenste iemand succes en die keek me aan alsof ik haar gebeten had :')

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:02

Als je mij ooit tegen komt als je met een koudbloed op wedstrijd komt, ik ben dat meisje dat met grote ogen, mond open en een big smile naar je paard aan het kijken ben. Ik vind het geweldig, probleempje pony lief is er bang van :Y)

@mislizje ik merk het vaak niet of je op een Gelder of een KWPN rijdt, houd ze alleen uit elkaar als ze los ergens in een wei ofzo staan (aan de hals meestal :P )

Ik vergeet wel heel vaak anderen succes te wensen :x

saral

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:26

Geryon schreef:
Zoals ik al zei had ik het over het Z en hoger.

Ook dat kan, zie onderschrift. Maar we moeten over het algemeen wel realistisch zijn: de kans dat je hoger op komt, is aanzienlijk kleiner. Ik ben het met je eens: koop je een koudbloed voor de hogere dressuuroefeningen, dan maak je het jezelf niet gemakkelijk. Ik ben er in gerold, het was geen bewuste keuze. Van de andere kant, de voldoening als het lukt, telt ook dubbel.

Met shires etc heb ik geen ervaring, maar een correcte basis is bij ieder gezond paard aan te rijden en dan kan je ook gewoon starten. Vanuit de insteek: dressuur is er voor het paard en niet andersom, zou er weinig aan de hand moeten zijn.

Vooroordelen heb ik (relatief) weinig mee gemaakt, dat vond ik erg prettig te merken op de wedstrijden. Het werkt vaak ook andersom: als je daar goed mee rijdt, krijg je ook hele leuke reacties.

baszo17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:32

Ik vind het juist gewaagd om met een koudbloed te starten. De regels en puntwijzigingen moeten het zelfde blijven. hierdoor is het zelfs moeilijker om met een koudbloed te starten omdat je het 'ruwe en lompe' er af moet proberen te houden. en juist het nette en elegante er bij moet pakken... Wat belangrijk bij de B en L proeven zijn is ontspanning en de juiste manier rijden van de oefeningen. Dit heeft dus niks te maken met type paard...

en om toch nog even mijn mening te geven... ik heb echt een hekel als ik lees dat mensen het afschuwlijk vinden en het niet kan aan de start enzo... dan weet je dus duidelijk niet waar het paardrijden over gaat!!

ik zie liever iemand op een ontspannen trekpaard dan een in elkaar getrokken KWPN'er!! :o

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:37

Ik zou een jury slecht vinden als een belg daar bijvoorbeeld op wordt afgestaft
een nette uitgestrekte draf is een nette uitgestrekte draf en dat die passen anders zijn als die van een kwpner is logische dat is het ras maar ik vond wel dat je naar het ras moet jureren elk paard is anders.

Zelfde als met springen mijn vriendin kwam met een (mijn) haflinger de ring in ze werd raar/minachtig aangekeken dat ze een parcours van boven de 1 meter wou springen maar met een kleine en dappere pony sprong ze wel alle kwpners er uit.

elk paard is anders en er moet gewoon naar paard gekeken worden

Ik vind het gaaf dit soort grote paarden in de ring te zien

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:48

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 00:12

Nadien, gewoon lekker doen straks met Pluis, als jullie er beide maat plezier in hebben!

Bij mij is het starten er nog niet van gekomen maar ben het zeker van plan. Eigenaren van het paard stimuleren dit ook heel erg. Rijd een shire... en ja het kost me bloed zweet en tranen.. en soms heb ik gedacht nooit ergens te komen maar dat lag dan zeker aan mijzelf. Paard kan het, vind het leuk ook nog! Alleen het is wel een die bij de kleinste mis communicatie mij op mijn lazer geeft, krijg het absoluut niet cadeau maar als ik netjes rijd zoals het hoort is hij bij tijden fijner te rijden als een menig kwpner... vind ik...

Ben wel benieuwd naar de reacties als we de ring in gaan.. en of die nou positief of negatief zijn ivm met het ras... maakt mij geen donder uit! Zolang wij maar lol hebben.

Krijg ook les op de klassieke manier en mijn instructrice is heel erg fan van Floris... en ze denkt zeker dat als we beiden op deze manier doorgaan we het nog ver kunnen schoppen! We zullen zien!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 08:23

Wel weet ik dat je met een koudbloed, fries, fjord etc. een punt lager scoort voor verzorging (mijn zusje moet af en toe schrijven en die valt dat op)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 08:27

veranadautje schreef:
een nette uitgestrekte draf is een nette uitgestrekte draf en dat die passen anders zijn als die van een kwpner is logische dat is het ras maar ik vond wel dat je naar het ras moet jureren elk paard is anders.

Uh, nee. Een KWPN'er kan het nu eenmaal beter, dus die krijgt er ook een hoger cijfer voor. Mijn fjord liep standaard de middendraf voor een 7. Nu ben ik pas 2 maanden aan het opbouwen en had ik afgelopen week een 5. En ja, ze veruimde echt wel wat en ik had er op dat moment ook echt niet meer uit kunnen krijgen, maar het was gewoon niet goed genoeg. Kost bij zo'n paard gewoon veel meer training. Ze kunnen niet de maatstaven naar beneden trekken omdat je op een slecht paard zit.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:15

veranadautje schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=21C2k9nwKXs kijk een stukje van 5.15 en 6,28 <3 tussendoor ook mooie stuken maar ik ga niet alles uitzoeken maar ziet er gaaf uit(al vond ik het dit jaar nog beter)

Die met het meisje in het wit op zijn rug is echt wel een goed paard!!

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:15

Nies_ schreef:
veranadautje schreef:

Uh, nee. Een KWPN'er kan het nu eenmaal beter, dus die krijgt er ook een hoger cijfer voor. Mijn fjord liep standaard de middendraf voor een 7. Nu ben ik pas 2 maanden aan het opbouwen en had ik afgelopen week een 5. En ja, ze veruimde echt wel wat en ik had er op dat moment ook echt niet meer uit kunnen krijgen, maar het was gewoon niet goed genoeg. Kost bij zo'n paard gewoon veel meer training. Ze kunnen niet de maatstaven naar beneden trekken omdat je op een slecht paard zit.

Ik bedoel ook zeker niet dat de maatstaven helemaal naar beneden getrokken moeten worden.

Maar een jury hoort degelijk tezien als een paard echt verruimd en dus voor een koudbloed echt goed loopt dat daar geen onvoldoende voor gegeven mag worden omdat het een koudbloed is. En zijn benen maar net zo mooi als een kwpner omhoog moet doen. Zo bedoel ik het meer.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:16

Cyrina schreef:
veranadautje schreef:
https://www.youtube.com/watch?v=21C2k9nwKXs kijk een stukje van 5.15 en 6,28 <3 tussendoor ook mooie stuken maar ik ga niet alles uitzoeken maar ziet er gaaf uit(al vond ik het dit jaar nog beter)

Die met het meisje in het wit op zijn rug is echt wel een goed paard!!

zeker en dit jaar vond ik ze nog meer een team. Leuk dat je hem gekeken hebt

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:17

Gewoon toch een hoger cijfer geven omdat het een slecht paard is dus. Het is een wedstrijd he, geen liefdadigheid. Goed is goed en slecht is slecht. Zit je op een slecht paard, zul je harder moeten trainen voor een redelijk cijfer. Zo simpel is het.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:21

Nies_ schreef:
Gewoon toch een hoger cijfer geven omdat het een slecht paard is dus. Het is een wedstrijd he, geen liefdadigheid. Goed is goed en slecht is slecht. Zit je op een slecht paard, zul je harder moeten trainen voor een redelijk cijfer. Zo simpel is het.

Ik blijf er bij een goeie uitgestrekte draf is een goeie draf kijk het filmpje en je snap wat ik er mee bedoel. Zitten echt goeie stukken tussen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:26

Ik zie daar nergens geen uitgestrekte draf, zelfs geen middendraf.

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:35

Dan moet je aan de bril :o

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:37

Zal ik wel een hele hoop over me heen krijgen... nja so be it... vind het er vooral geforceerd uit zien.. het is een pracht dier en die meid kan ook vast en zeker goed rijden.. zo'n proef zet je niet maar zo neer.. maar hier vind ik het vooral heel erg geforceerd....

En nee beter doe ik het ook niet maar dat is wat ik zie

veranadautje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:45

Patries90 schreef:
Zal ik wel een hele hoop over me heen krijgen... nja so be it... vind het er vooral geforceerd uit zien.. het is een pracht dier en die meid kan ook vast en zeker goed rijden.. zo'n proef zet je niet maar zo neer.. maar hier vind ik het vooral heel erg geforceerd....

En nee beter doe ik het ook niet maar dat is wat ik zie

Ben ik groten deels met je eens maar er zitten zeker mooie stuken bij.
veder ken ik haar niet dus dat daar bij.en er staan een paar honderd mensen mee te kijken dan vind ik het toch knap dat ze met deze hengst dit zo kan neerzetten

Maar ik heb haar dit jaar weer daar zien rijden en zeker stukken beter en meer een team.